|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

לאן נעלמה האתיקה של הדס שטייף

העיתונאית הדס שטייף מתגוללת על צמרת המשטרה כבר זמן רב ופרסמה שקרים לא מעטים בתלונה שהוגשה נגדה חושף היועץ המשפטי של המשטרה חלק ממעלליה וקשריה החריגים עם כמה קצינים להלן המכתב-מסמך
09/03/2009  |     |   מכתבים/הערות   |   תגובות
שטייף. אתיקה ויחסים אישיים [צילום: ערוץ 2]

היועץ המשפטי של המשטרה, עו"ד שאול גורדון, הגיש תלונה חריפה נגד העיתונאית הדס שטייף (גלי צה"ל, ישראל היום). הוא מאשים אותה בעבירות על החוק, בהתנכלות לקציני משטרה בכירים, ומצד שני בהתגייסות - מסיבות אישיות, לטובת קצינים אחרים. היועץ רומז ליחסים בלתי נאותים בין שטייף לבין כמה קצינים, שנמשכים זמן רב ומשפיעים עליה לרעה עד-כדי עירוב בין חייה האישיים לבין עבודתה העיתונאית.
להלן המכתב המדבר בעדו (01.03.09).

[מערכת News1]

______________________

לכבוד
עורך "ישראל היום"



שלום רב,


הנדון: לאן נעלמה האתיקה העיתונאית?

1) כמי שמבין, מכבד ומוקיר את תפקידה החשוב של התקשרות בחברה דמוקרטית, לא עלה בדעתי לפנות עד היום לאיש תקשורת זה או אחר, גם כשסברתי כי ביקורת שנמתחה על הארגון אליו בחרתי להצטרף לפני כשנתיים ימים, הייתה בלתי-הוגנת או בלתי-מוצדקת. זהו כוחה של הדמוקרטיה וזהו המחיר שאנו, אזרחים ומשרתי הציבור נדרשים, ואף מוכנים בלב שלם, לשלם.

2) חרף זאת, ולא בלב קל, החלטתי לפנות אליך בעניין שבנדון לאחר שהגיעו מים עד נפש. דווקא משום שבחרנו לחיות במדינה דמוקרטית, דומה כי אסור לנו להשלים עם מצב בו עיתונאים יישאו לשווא את שם העיתונות החופשית ותפקידה החשוב, כדי לקדם אג'נדה אישית. בעיניי, זהו "חילול הקודש" ממש, ודווקא לראשי מערכות התקשורת צריך להיות אינטרס, ראשון במעלה, להילחם באותם מקרים חריגים הפוגעים, בראש ובראשונה, בתדמיתה ובאמינותה של התקשורת.

3) מזה זמן, מנהלת כתבתכם, הגב' הדס שטייף, מאבק מגמתי ואישי נגד המשטרה ונגד העומדים בראשה, אשר מונע, כך נדמה, מאינטרסים אישיים. מאבקה זה בא לידי ביטוי בפרסומיה הרבים בעיתונכם, בכתבותיה ב"גלי צה"ל" ובמעורבותה העמוקה באתר האינטרנט "חשופים בניידת", המהווה במה לניגוח המשטרה, אתר המובל בידי שוטרים בעלי אינטרס אשר חלקם פוטרו מהשירות. דומני כי אף מבלי לבחון את החומרים לעומקם, עיתונאית הנותנת יד, ובמידה מסוימת אף מובילה אתר שכזה, מערבת אינטרסים אישיים בעבודתה העיתונאית, ורק מטעם זה, בהיעדר אותה מידה של אובייקטיביות הנדרשת מעיתונאי, נכון היה כי תסקר תחומים אחרים.

4) רק כדי להמחיש את עומק מעורבותה בפעילות האתר, יובאו להלן מספר ציטוטים מהאתר:

  • א) בהתייחסה לחששו של שוטר, אשר כתב באתר, מתביעת לשון הרע, כתבה הגב' שטייף ביום 24.9.08 כי - "אין מצב שמישהו יתבע אותו על מה שכתב באתר. הדברים נבדקים טרם פרסומם, ומשאין בהם משום לשון הרע הם מתפרסמים. אם משהו מאיים על שוטר שיפנה אלי או אל מיקי ונטפל בבעיה שאינה בעיה. הוא יכול להיות רגוע. סגנון כזה של סתימת פיות, לא עובד. בטיפול...הדס."

  • ב) ביום 4.11.08 הוסיף בעל האתר, מיקי הראל, דברים דומים: "עולה השאלה אם יש לפחד ממה שכותבים? האתר פועל קרוב לשנה ומעולם לא קיבלתי צו לחשיפת גולש. סודיות הגולש והכותבים הם נר לרגלנו...תוסיף על כך שלאתר שותפה עיתונאית - הדס שטייף שמביאה עמה חסינות עיתונאית לכותבים."

  • ג) ביום 12.11.08, בהתייחסו להנחיית ר' מחלקת המשמעת במשטרה, אשר קבעה כי אסור לשוטרים לקבל הנחה בקניית קפה ברשת חנויות "Yellow", כתב בעל האתר, אשר כאמור נסמך על "חיסיונה העיתונאי" של שותפתו כדברים הבאים: "יעל אידלמן, התגובה תגיע מהר ובעוצמה. מבטיח!!!!! "

ואכן, כפי שהבטיח, התיר האתר פרסום שורה ארוכה של דברי נאצה נגד רמ"ח משמעת, לרבות הדברים הבאים: "כנראה שבמקום ממנו היא מקבלת קפה בשעות האלה קרוב לדרג העליון אז מה. יכול להיות חוץ מעוד ליקוק בתחת לעוד אחד מקציני מטא"ר מעניין מה היא עושה עם יד שמאל כשהיא מקלידה דברים כאלו ביד ימין".

אגב, מיותר לומר כי הנחייה זו של רמ"ח משמעת עולה בקנה אחד עם פקודות המשטרה ודברים ברורים וחד-משמעיים שקבע נשיא ביהמ"ש העליון, השופט אהרן ברק, וראוי לציין כי עיתונאים הגונים ומקצועיים, נעדרי דעה קדומה, כמו גם פרשנים משפטיים, דווקא תמכו בעמדת המשטרה.

כן ראוי לציין כי בעקבות התייחסותנו המשפטית הפסיקה חברת "yellow" את המבצע ואף הודיע לנו על כך בכתב.

5) בחינה מעמיקה של עבודתה העיתונאית של הגב' שטייף, כפי שיפורט להלן, מגלה כי נחצו כל הקווים האדומים המקובלים בעבודה עיתונאית: חוסר אובייקטיביות, פרסום מעוות וחלקי של עובדות עד כדי הטעיית הציבור, פרסום ללא קבלת תגובת המשטרה ומעשים אשר יש בהם חשד, לכאורה, לעבירות פליליות.

6) די בעיון קצר בפרסומים מהימים האחרונים כדי להמחיש את הדברים: בכתבתה "מבקר המדינה: הפשע חוגג, המשטרה מהססת" (23.2.09) מפרסמת הגב' שטייף חלקים מתוכנו של דוח שהוכן על-ידי מבקר המדינה, אשר הועבר רק לאחרונה לקבלת התייחסות המשטרה ויתר גופי האכיפה.

7) פרסום מוקדם זה מהווה, לכאורה, עבירה לפי ס' 28(א)(1) לחוק מבקר המדינה, תשי"ח - 1958, שכן דוח זה טרם הונח על שולחנה של הכנסת. אך מעבר לכך, ואף אילולא הוראת החוק האוסרת פרסום בשלב מוקדם זה, הרי ברור כי בשלב מוקדם זה, בו טרם התייחסו המבוקרים לדוח, יש בפרסום משום הצגה חד-צדדית של הדברים.

8) דברים אלה נכונים ביתר שאת, שעה שהגב' שטייף לא טרחה לפנות למשטרה לקבל תגובתה, וכשדיווחה החלקי והמגמתי משמיט אמירות המצביעות על כך שדווקא המשטרה, יותר מכל יתר גופי האכיפה אשר נכללו בביקורת, פעלה ליישום החלטות הממשלה בנושא.

9) כשזו המגמה, מה פלא כי הכתבת הנכבדה ממהרת לנצל את ההזדמנות בה מנגחת היא את המשטרה ולחלק ציונים באותה כתבה לדוח אחר אשר טרם הושלם, וממילא טרם פורסם, ולכנותו כ"אחד הדוחות הקשים" שהוגשו נגד המשטרה. כשהמטרה מסומנת, העובדות אינן צריכות לבלבל איש.

10) ביום 24.2.09, תחת הכותרת "הניצבים לא מתכופפים", מותחת הכתבת ביקורת על שורה של נושאים, ובהם ההחלטה לרכוש למפקדי התחנות כלי רכב מסוג מאזדה 3. אף כאן, בניגוד למושכלות יסוד, נמנעה הכתבת מלפנות למשטרה ולקבל תגובתה. אילו כך עשתה, הייתה לומדת כי מסיבות שלא כאן המקום לפרטן, לא פרסם מנהל הרכב הממשלתי מזה תקופה ארוכה מכרז לכלי רכב בנפח מנוע של 1400 סמ"ק, המשמש בין היתר את מפקדי התחנות. כתוצאה מכך התיישן מאוד צי הרכב בקבוצה זו, ובהחלטה מיוחדת הוחלט לרכוש למפקדי התחנות בלבד, הנדרשים להיות זמינים 24 שעות ביממה ולהגיע לכל אירוע חמור בגזרתם, רכב בנפח מנוע 1600, מן הסוג הניתן לכל עובד זוטר בחברה פרטית. המדובר ברכב הנדרש לצרכי עבודה, לקבוצה מצומצמת של קציני שטח העומדים בקו הקדמי והמהווים את חוד החנית של המשטרה. ארשה לעצמי להניח כי הכתבת הנכבדה לא הייתה מעיזה למתוח ביקורת שכזו על מג"דים בצה"ל, המקבילים בדרגתם ובמעמדם למפקדי התחנות.
אגב, בכל הנוגע לטענות בדבר התיישנות ניידות המשטרה, הרי שדווקא בשנה החולפת נקבע, יחד עם האוצר, מנגנון קבוע להחלפת ניידות המשטרה, מהלך אשר כבר יצא לדרך ואותותיו ניכרים בשטח.

11) בכתבה אחרונה זו התייחסה הגב' שטייף, בין היתר, לרשימת הנושאים אשר ימצא השר לביטחון הפנים החדש על שולחנו, ובהם עניינו של תנ"ץ אשר הגיש קבילה נגד פרישתו הכפויה, קבילה אשר לטענת הכתבת "נמצאה מוצדקת". אף כאן, לו טרחה הכתבת לפנות ולבקש תגובתנו, הייתה לומדת כי קבילתו של הקצין דווקא נדחתה וכי נציבת הקבילות מצאה את עמדת המפכ"ל חוקית וסבירה.

12) יחסיה של הגב' שטייף עם המשטרה ועם קציניה הבכירים ארוכי שנים הם, וארשה לעצמי להניח כי הם שעומדים בבסיס גישתה השלילית למשטרה כארגון, הם שהביאוה לעמוד לימינם של קצינים מסוימים ולתקוף אחרים. סיבות אלה, מן הסתם, ידועות לך, ואם לאו - שאל נא את גב' שטייף. התמונה העגומה המצטיירת היא כי הגב' שטייף מונעת משיקולים אישיים ומנסה לקדם אג'נדה פרטית, תוך שימוש ציני ופסול בכוח שניתן לתקשורת.

13) אגב, על חציית קווי המותר והאסור, אשר הביאה בעבר להרשעתה של הגב' שטייף בפלילים, כתב ביהמ"ש המחוזי (ע"פ (ת"א) 71416/00): "מדובר בעבירה חמורה שיש בה חדירה של ממש לתחום הפרט...יש גם משמעות מיוחדת לעובדת היותה של המשיבה עיתונאית, ולכך שהעבירה בוצעה לצורך השגת ידיעות עבור התקשורת. בין התקשורת לבין הרשויות השונות, לרבות המשטרה, אמורים לשרור יחסי אמון כאשר כל אחד מן הצדדים אמור לשמור על כללים כתובים ולא כתובים של הגינות מקצועית." דומה כי דברים אלה נכונים וראויים היום, כפי שהיו בשעתו.

14) אין בכוונתי להחריש עוד בעניין זה. כקצין משטרה הנני נפגע, כמעט מדי יום, באופן אישי מפרסומים אלה, וכיועץ המשפטי של הארגון אינני מתכוון עוד להבליג. חוששני כי אם השתלחויותיה חסרות הרסן של הגב' שטייף לא ייפסקו, יהיה מקום לשקול שימוש בכלים חוקיים העומדים לרשותנו, אלא שמעתה, לאחר שהדברים הובאו אף לידיעתך, לא יוכל עיתונכם לטעון כי לא ידע על הדברים.

15) אם "זכות הציבור לדעת" מתירה לכתבת לנצל את הבמה התקשורתית לקידום סדר יומה הפרטי, ייתכן והגיעה העת לחשוף עניין זה ולהביא לידיעת הציבור, אשר סובר בטעות כי פרסומים אלה הינם פרי עבודה עיתונאית, מקצועית ואובייקטיבית, את העובדות לאשורן.

16) בשמי, בשמם של 28,000 שוטרי משטרת ישראל ובשם הציבור הרחב, התומך באופן מוחלט בחופש העיתונות, אך מאמין באותה עת כי העבודה העיתונאית חייבת להיעשות בצורה מקצועית, הגונה ואובייקטיבית, אנו מצפים וקוראים להתערבותך המיידית.


בכבוד רב,



עו"ד שאול גורדון, תנ"ץ
היועץ המשפטי

הערת מערכת News1 (עידכון): זמן קצר לאחר פרסום הרשימה דלעיל פנתה הדס שטייף למערכת האתר וטענה כי היא לא פרסמה שקרים נגד צמרת המשטרה. שטייף, שסברה אולי בטעות כי היא חסינה מביקורת, טוענת כי הפרסום שקרי, וכי היא "כבר פונה לעורך דין" כדי להגיש תביעת דיבה. הואיל ושערי בית המשפט פתוחים גם להגשת תביעות סרק, לנו לא נותר אלא להמתין לבאות.
תאריך:  09/03/2009   |   עודכן:  09/03/2009
עו"ד שאול גורדון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לאן נעלמה האתיקה של הדס שטייף
תגובות  [ 24 ] מוצגות   [ 22 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ויקי ולדה
9/03/09 20:10
 
תנ"צ שר"צ
10/03/09 11:20
2
עמרי אדרי
9/03/09 20:53
3
הדס שטייף
9/03/09 20:57
 
משה, עורך-דין
10/03/09 19:12
 
נאור חכם
27/11/11 19:29
4
הניה
9/03/09 21:56
5
מוישה זוכמיר
9/03/09 22:44
6
בן ציון טוכפלד
9/03/09 23:02
7
העיתונאית המשקרת
10/03/09 00:20
8
משה אברג'יל
10/03/09 02:52
 
קורא בעיון
10/03/09 11:27
9
למכתב החשוב.
10/03/09 04:11
10
רון-חיפה
10/03/09 07:26
11
עיניים פקוחות
10/03/09 08:01
12
מ " ח ש - דחוף
10/03/09 09:01
13
גלית אברהם מגדרה
10/03/09 09:23
14
חושפי שחיתויות
10/03/09 11:40
15
סרסור
10/03/09 13:34
16
גיורא לוינסקי
10/03/09 14:29
17
משה, עורך-דין
10/03/09 19:26
18
ציפי אשכנזי
10/03/09 21:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבוע שעבר פירסם הכתב ראובן וייס בעיתון ידיעות אחרונות
09/03/2009  |  רועי אורן  |   מכתבים/הערות
לאחר שנערכו הבחירות ובדרך לכינון ממשלה מדברים בעיקר על שלושה תיקים מרכזיים: ביטחון, אוצר וחוץ, לאו דווקא בסדר הזה. אך ישנם שני תיקים לא פחות חשובים הנשרכים מאחור ולהם אין דורש: תיק החינוך ותיק הרווחה.
05/03/2009  |  רועי אורן  |   מכתבים/הערות
אלי,
04/03/2009  |  ד"ר צבי מרום  |   מכתבים/הערות
עדיין לא ידוע מה תהיה ההחלטה הסופית של מוסדות מפלגת העבודה, האם להצטרף לממשלה או ללכת בראש מורם למדבר האופוזיציה. דבר אחד ברור - הליכה לאופוזיציה טומנת בחובה סיכונים של היחלשות נוספת מעבר למצב כעת, אלא אם המפלגה תתנער מיגונה על ההפסד הצורב בבחירות האחרונות, תחליט על תקומה מחדש, תשנס מותניים ותנקוט את הפעולות ההכרחיות הבאות:
כשצריך לדחוף משאית שמנועה דומם - כמה שיותר אנשים דוחפים יותר טוב. אבל כאן צריך לנהוג. גם כשזה סמיטריילר שמוביל שני טנקים כל אחד שישים טון מספיק לו נהג אחד.
04/03/2009  |  אריה גל  |   מכתבים/הערות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il