|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

חוש ההומור של שר ההיסטוריה

17/03/2004  |     |   מכתבים/הערות   |   תגובות

בשנת 1900 גמלה בלבו של הסולטן הטורקי עבד-אל חמיד השני החלטה רבת מעוף, לסלול קו רכבת מדמשק לחיג'אז כדי להיטיב את תנועת עולי הרגל המבקשים להגיע לאבן הקדושה שבמכה. כדי לעקוף את הצורך בקבלת סיוע מהצרפתים ששלטו בלבנון הוסף למסילה החיג'אזית מסעף בין העיר דרעא לבין מפרץ חיפה, שנודע לימים כקו "רכבת העמק". בעזרת הרכבת החיג'אזית, רשת מסילות הברזל שנפרסה על פני המזרח התיכון בתחילת המאה העשרים נתנה אפשרות להגיע מארץ ישראל לאפריקה, לאירופה ולאסיה.

ההיסטוריה טפחה על פניה של רשת מסילות הברזל המפוארת שסללו העותמנים, וכעבור כחמישים שנה רובה חדלה לפעול. אך נראה ששר ההיסטוריה חומד לצון ואת חידוש רשת הרכבות במזרח התיכון הוא ייעד לשרים נתניהו וליברמן שלא התפרסמו בחזון המזרח התיכון החדש, אך המליצו להשקיע 24 מיליארד שקלים חדשים בתוכנית לפיתוח רשת הרכבות בישראל, הכוללת את החייאת קו "רכבת העמק".

ההיסטוריה של הרכבות בעולם כרוכה בפשיטות רגל. במרבית המקרים, ההשקעות הנכבדות בסלילת רכבות לא חזרו ואף לא הוצאות התפעול השוטף. בניסיון להציל את רשת מסילות הברזל הבין-מדינתית בארה"ב, הולאמו המסילות על-ידי הממשל הפדרלי, הלאמה שלא מנעה הפסדים כבדים שמערכת זו יצרה וממשיכה ליצור. נוכח ניסיון העבר בארץ ובעולם עולה השאלה האם רצוי שמדינת ישראל תשקיע בימים אלה משאבי עתק במערכות שהתקשו להוכיח הצדקה כלכלית?

לכאורה, רכבות אינן אמצעי תחבורה גרוע. להפך, מדובר במערכת הסעה שיתופית בעלת יתרונות חברתיים, שנועדה לחסוך לרבים את הצורך לרכוש אמצעי תחבורה פרטיים. נהג רכבת אחד יכול להוביל נוסעים רבים, והרכבות חוסכות את הצורך בפיתוח שטחי חניונים וכבישים המכרסמים בטבע בכל פה.

חולשתן העיקרית של הרכבות נעוצה בעובדה שמדובר בפתרון שאינו עונה לבעיות אמיתיות. צרכן התחבורה חפץ באמצעי תחבורה שיניע אותו מהיכן שהוא רוצה, לאן שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה. בכוחו של הרכב הפרטי לספק את רצונו האמיתי של הציבור, וכנגד יתרון מובהק זה הרכבת מפסידה במערכה כמאה שנים. לרכבת יתרונות במסדרונות בהם קיימים ביקושי תחבורה גבוהים, אך יתרונות אלה מתקשים להתבלט במקומות שבהם לא קיימת צפיפות נדרשת והביקוש לנסיעות מפוזר בזמן ובמרחב. קווי הרכבת משולים לאפיקי נהרות המוזנים על-ידי נחלי אכזב ולתעלות שאינן מפזרות את מימיהם ליעדם.

האם טכנולוגיות תחבורה מהמאה התשע עשרה יספקו את צורכי התחבורה במאה העשרים ואחת? כאן ראוי לגלות "סוד" שמעטים יודעים על קיומו. לאחר שארה"ב הגשימה חזון והעמידה אדם על הירח, חיפש הממשל האמריקני חלום חדש. אחד הרעיונות שהוצבו התייחס לתחבורה יעילה. בנאום התקציב של הנשיא ניקסון לקונגרס בשנת 1972 נימק הנשיא: אם הצלחנו להוביל 3 אנשים מאות אלפי מילין לירח, אין שום סיבה שלא נצליח להוביל כראוי מאות אלפי אנשים 3 מייל לעבודה מידי בוקר. בעקבות חזון זה, ומשבר האנרגיה שליווה את מלחמת יום כיפור, הושקעו ברחבי העולם משאבים רבים בפיתוח אמצעי תחבורה אישיים, הנעים על מסילות מנחות באופן אוטומטי, יעיל, חכם ובטוח בכל שעות היממה.

מערכות התחבורה האוטומטיות נבנו בתפיסות שונות. הן התבססו על מערכי קרוניות המסוגלות להכיל מספר נוסעים מצומצם, להוביל אותם על רשת מסילות מוגדרת באמצעות פיקוד אוטומטי ליעדם ולהתפנות לשרת אחרים. מערכות אלה נודעו בכינוי PRT - Personal Rapid Transit, ודימו אותן למעליות אופקיות, למוניות ללא נהג, או לרכבות אישיות. האוטומציה הוסיפה יתרונות רבים כמו בטיחות, תפוקת תחבורה משופרת כתוצאה מהידברות בין התשתית לקרוניות ובין קרונית לקרונית וניצול קרקע יעיל.

בעשורים האחרונים משולבים בכלי הרכב מערכות מחשב, מידע ותקשורת, שישנו בעתיד את פני התחבורה לבלי הכר. בסן דייגו הוכחה לפני מספר שנים היתכנותה של "אוטוסטרדה אוטומטית" על קטע כביש שבו נהיגה ברכב הופכת לנהיגה אוטומטית בעזרת מערכות חדשניות העוקבות אחר תווים מגנטים השתולים בכביש ושומרות על מהירות אחידה וקבועה, מרחקים בטוחים בין כלי רכב וכיוון נכון.

המאמצים הטכנולוגיים, שנעשו בארה"ב, בצרפת, בבריטניה, בגרמניה וביפן, הוכיחו כי המכשלה העיקרית העומדת בפני חזון התחבורה האוטומטית היא בעיקר מכשלה מדינית וחברתית ולא מכשלה טכנולוגית או כלכלית.

למדינת ישראל חולשות ויתרונות ייחודיים שעשויים להציב אותה על מפת פיתוח אמצעי תחבורה יעילים ומודרניים העושים שימוש בטכנולוגיות עילית. התנאי ההכרחי לכך הוא שהמדינאים בישראל ישכילו להבין כי עתיד התחבורה אינו בטכנולוגיות מן העבר, יציבו חזון ואתגר לתעשיית ההיי-טק בתחום התחבורה, ינתבו את המשאבים תוך מבט קדימה, ויבינו מהו הקטר האמיתי שצריך להניע תחבורה מקרטעת למאה העשרים ואחת. אך, כאמור, לשר ההיסטוריה חוש הומור משלו.

________________

הכותב הוא עורך דין, הפועל לקידום חזון תחבורה אוטומטית, חכמה, מחבר הספר "פרשת דרכים" ומנהל אתר האינטרנט www.transportationet.com

תאריך:  17/03/2004   |   עודכן:  19/03/2004
עודד רוט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חמישים אלף איש עומדים מדי יום במחסומים ונמקים שם שעות רבות, בשמש, בגשם, ברוח וכיו"ב.
17/03/2004  |  אילן הלמן  |   מכתבים/הערות
האם מישהו מחברי הכנסת ירים את הכפפה???
16/03/2004  |  הנדלמן אהרון  |   מכתבים/הערות
שלום
14/03/2004  |  איתן  |   מכתבים/הערות
ראש הממשלה הזה שבמדינה מתוקנת היה יושב יחד עם שני ילדיו מאחורי סורג ובריח, יכול בשלוות אלוה לארח את חתן פרס ישראל יהורם גאון, ולספר איזה אדם רך לב וטוב הוא.
13/03/2004  |  גבאי נסים  |   מכתבים/הערות
לעיתים קרובות נאלצים נכים להחנות את מכוניותיהם לצידי מדרכות המסומנות בכחול לבן. זאת כמובן מחוסר ברירה אחרת. כבר פעמיים גיליתי כי הפקח עומד בקצה השורה ורושם לכל המכוניות שחונות שם רפורט. ולא משנה אם ישנה או אינה תווית המרשה לחנות שם כחוק.
13/03/2004  |  נכה  |   מכתבים/הערות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il