ידידי, ניר גרני, ביקר את רמת ההוראה וטיבה באוניברסיטאות - כחלק ממערכת של טיעונים שיכולים לשמש לנו מקרה לימוד מעניין למטרותיה הטובות של שרת החינוך בישראל.
בעוד שאני מסכים עם אנשים שהוראה וחזון הלימוד שולחים להבות חמות ומחממות בחזונם האישי, לדעתי כבודו התפרץ לדלת הלא נכונה.
הבה ונבחן את האישים המעורבים בהליכי 'שבירת המונופול', ונרד מעט לדעת מה היתה מטרתם ומה המטרות העומדות לנגד עיניהם:
שרת החינוך מבקשת 'לשבור את קרטל האוניברסיטאות'. למעשה היא בת למסורת ליכודניקית ניהיליסטית ומעניינת שעיקר מדיניותה מתחיל במילה 'לשבור'.
אם לצורך העניין ניקח את הוגה הדעות - הבאר-מן הג'פרסוני, א.א. ליברמן, שביקש 'לשבור את קרטל האשכנזים השמאלנים בבית המשפט העליון', ונצרף אליהם את מאור הגויים והטלוונגליסט האהוב עלינו: ב.ב. נתניהו שמבקש מהבוקר עד הערב 'לשבור את קשר האליטות'. נקבל את תמציתה של האידיאולוגיה הליכודניקית בישראל. הבולשויקים החדשים.
תחת הסיסמא: 'מהשמאל אתה נפתר, רק אם אתה קומיסר'.
ובכן, לפני המשך ההשתלחות אומר לכם שלצערי, ואני באמת מצטער, משום שלילות רבים עברו עלי, בהם אמרתי תפילה קטנה 'אלוהים אפשר לי להיות ימני', ובעוד בת קול קטנה וחמודה יצאה מבין הוילונות ואמרה, 'ימני הינך, אבל רק בישראל - לא' נותרתי בודד וחסר זהות פוליטית נע במערבולות.
האם לימור לבנת מעוניינת להחכים את הסטודנטים העתידיים מכל חלקי האומה היהודית/דתית/לאומנית ברזי הפיזיקה והכימיה? האם לימור לבנת חוששת שהמתרגלים משעממים את הסטודנטים במתן דוגמאות מופרכות ולא מעמיקות? האם יצא קצפה של אשת 'התחרות החופשית על הדעת' על כך שהמרצים לא מדריכים מתוך 'חזון' או מתוך שיפור 'יכולת'?
לא ולא.
השרה רוצה לשבור. כי הוא רוצה מקסימום כח. אחי הבולשויקים ברוסיה ידעו זאת קודם. איפה שלא מסתדר, שמים קומיסרים. ולכן היא רוצה להרעיל, ולשסות, להכפיף, ולרפש, למעוך ולשבור. בהתאם למסורת ל'בית הדסה'. מעין 'כיבוש הדעת'.
המטרה היא לא ליצור פלורליזם וכניסה קלה יותר ליותר סטודנטים, אלא להציף ולהוריד את הבינוניות למינימום.
אני מדמיין לעצמי את היכלי הענק מלאי הסטודנטים מכל קצוות האומה, יושבים ומפצחים גרעינים, וצועקים בכל רם על מרצה תשוש, מרוט שפם, העומד בקצה התחתון של האולם. ובינם לבין עצמם, תוך גירבוץ עדין, אומרים, 'בשביל' מה צריך ת'ניברסיטה הזאת? הכל חארטה'... ואחרי שלוש שנות מרורים הם יוצאים עם תואר ברמה של ביר זית, והשכלה ברמת א-נג'ח, ומדעי היהדות לכל... והארץ היתה תוהו ובוהו.