|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מצנע בקו האש

המשטרה מתמקדת בחשדות למעשים פליליים לכאורה בליכוד; אבל השבוע נפתחה בדיקה נגד עמרם מצנע; על הפרק, בין היתר: קבלת טובות הנאה לכאורה; במטה ההסברה לא בונים על יותר מ-22 מנדטים; ובמטה הכספים מתחילים להיערך כבר לחקירות שאחרי הבחירות; ובינתיים, מצנע 'חוגג': הוא ממשיך לקבל משכורת מעיריית חיפה באופן בעייתי, למרות שהוא משקיע את מיטב זמנו בבחירות; מדובר בטובת הנאה בסכום כולל של כ-70 אלף ש"ח
02/01/2003  |   יואב יצחק   |   תחקירים   |   פרשת בלומנטל   |   תגובות
 שמות קשורים
  עמרם מצנע

המשטרה חוקרת, בימים אלה, חשדות למעשים בלתי כשרים במפלגות שונות. ההתמקדות עתה היא במעשים פליליים לכאורה שבוצעו בפריימריז של הליכוד. ח"כ נעמי בלומנטל, שפוטרה השבוע מתפקידה כסגנית שר התשתיות, עוד בטרם פתחה את פיה במשטרה, היא, ככל הנראה, רק הקורבן הראשון למצוד הנערך, בימים אלה, נגד אישי ציבור.

סביר להניח, כי החרב המתהפכת תנוע בקרוב גם לכיוונם של אישים אחרים. במשטרה נערמו עשרות תלונות נגד בכירים במפלגות אחרות ואלה נמצאות בבדיקה. נגד עמרם מצנע נפתחה השבוע בדיקה משטרתית, בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה. חקירות/בדיקות נוספות בדרך ייפתחו אולי בקרוב.

ברשימה זו נציג כמה עניינים הנוגעים להתנהלות הכספית של העבודה. נציג כאן את תקציב המפלגה לעת הזו, תרומות אסורות שקיבל מצנע לכאורה, את צעדי הזהירות בהם נוקטים כמה אישים, את השכר שנוטל לעצמו עמרם מצנע מהעיר חיפה, למרות שהוא מקדיש את מיטב זמנו לתפקידו החדש בראשות העבודה.

1. השכר

חוק מימון מפלגות מגביל מפלגות ויחידים. החוק אינו מאפשר להם לקבל כספים, מעבר למסגרת המותרת מפורשות. אלא שבמקומותינו - אישי ציבור מתחכמים לחוק, ומתמרנים בדרך לא דרך, המאפשרת להם להנות, במקביל, מכמה עולמות. כך נוהג, בימים אלה, עמרם מצנע.

מצנע נבחר כידוע ביום 19.11.02 ליושב-ראש העבודה. ממצנע, שהציג עצמו כתקווה הלבנה של העבודה, ניתן היה לצפות שיתפטר לאלתר מתפקידו כראש העיר חיפה, ויעביר את התפקיד לאחד מסגניו שם. ההתפטרות פותחת למעשה את מערכת הבחירות לראשות העיר. אחרי הכל, ברור כי מצנע ייכנס לכנסת - כניסתו מובטחת מעצם זאת שנבחר כמס' 1 ברשימת העבודה; וברור כי תפקידו כיושב-ראש מחייב אותו, ערב בחירות גורליות, כדבריו, להשקיע את מיטב זמנו בעבודה קשה בתוך העבודה ומחוצה לה.

והנה, למרות זאת, מתברר כי מצנע לא רק שאינו מתפטר מראשות העיר, ולא רק שאינו מוציא עצמו לחופשה פורמלית כדי לאפשר פתיחת הליך בחירות, ולא רק שהוא ממשיך - בחוסר אחריות, להחזיק באחריות המשפטית לפעולות הנעשות בלשכתו. מתברר, כי מצנע ממשיך לקבל שכר מלא בתקופה זו. ומדובר בשכר בגובה של כ-30 אלף ש"ח לחודש, על-חשבונם של תושבי העיר מוכת האבטלה. מכיוון שמדובר בחודשיים ו-9 ימים עד הבחירות, הרי שמדובר בהטבה שהוא לוקח לעצמו, מקופת העיריה, בסכום כולל של 70 אלף ש"ח.

השבוע פניתי לעמרם מצנע לקבל את תגובתו. דוברו, און לוי, אמר בשמו כי "מצנע ממשיך לתפקיד כראש עיריה. הוא מקיים ישיבות מועצה, ועדות חיצוניות, דיונים בעיריה. הוא חותם על מסמכים, צווים וכד'. מצנע נבחר ליושב-ראש העבודה ב-19 בנובמבר. הוא יושבע ב-29 בינואר, ובתקופה הזו של עשרה שבועות, הוא צריך להעביר תפקיד בצורה מסודרת. צריך לסיים את כל העניינים שהחל בהם, על-מנת לנקות את השולחן, ולהבטיח שראש העיר אחריו יקבל תפקיד בצורה מסודרת".

פניתי גם אל עיריית חיפה, שהיא-היא האמורה לנהל את עניינה כחוק. התגובה שנמסרה: "עמרם מצנע מכהן כראש העיר חיפה לכל דבר ועיקר. אין שום מגבלה חוקית להיותו גם יו"ר תנועת העבודה ומועמדה לראשות הממשלה; ראש העיר ממשיך להיות מדווח בכל אשר קורה בעיר והוא שותף בכל הליכי קבלת ההחלטות וממשיך לנהל את העיריה בפועל. ראש העיר שיבח את ביצועי המטה העירוני הפועל ביעילות, גם כאשר חלק מזמנו מוקדש לפעילות פוליטית".

בעיריית חיפה מבקשים לגזור דין שווה, בין מצבו של מצנע, כמקבל שכר מעיריית חיפה, לבין אחרים המקבלים את שכרם מהמדינה. "שאלתך היא קנטרנית ונגועה בצביעות משום שיו"ר תנועת הליכוד המכהן גם כראש ממשלה [ומקבל משכורת ממשרד ראש הממשלה] והשר אפי איתם המקבל משכורתו ממשרד האנרגיה והוא מכהן כיו"ר המפד"ל, והשר אליהו ישי - שר הפנים המכהן כראש תנועת ש"ס ועוד ועוד".

טיעון זה אין בו ממש. שרון - כראש ממשלה, איתם וישי, כשרים, מכהנים בתפקיד למענו נבחרו. הם מצויים עתה בממשל מעבר. ואילו מצנע סיים למעשה את תפקידו. פניו החוצה - אל הכנסת ו/או הממשלה. לכן מוזר מדוע הוא ממשיך לאחוז בקרנותה עיריה, ויונק ממנה עוד ועוד.

2. התרומות

מצנע נקלע, שלא בטובתו, במהלך הפריימריז שניהל מול בנימין (פואד) בן-אליעזר, למאבק משפטי. תוך כדי המאבק, שהחל בגלל חשבון תרומות שנפתח לטובתו בארה"ב למימון ריצתו בעבודה, התגלו פרטים חדשים, השופכים אור על צורת פעילותו של מצנע וגורמים הקשורים אליו.

חלק ניכר מהפרטים הוצנעו, עד עכשיו. בן-אליעזר - שיוצג על-ידי עו"ד חיים כהן, איבד עניין בנושא, ולכן, כנראה, לא פרץ הדבר לתקשורת. העיקרי שבהם: מצנע קיבל, במהלך הפריימריז, לפחות שתי תרומות אסורות משני תאגידים בחו"ל האחת בסכום של 7,000 דולר - מחברת HARARI 1997 FAMULY TRUST; והשניה בסך 5,000 דולר - משותפות THE HAUSER FOUNDATION INC.

סעיף 28 ד' לחוק המפלגות, אוסר על מפלגה ו/או מועמד לקבל תרומות מתאגיד - בארץ ובחו"ל. והנה נראה עתה, כי מצנע קיבל תרומות אסורות משני תאגידים.

עו"ד יאיר אבני, שייצג את מצנע בנושא זה, אמר בתגובה, כי באשר לחשבון הראשון, מדובר בחשבון משפחתי ולא בתאגיד ולאחר שהתבררה הטעות, הוחזרה התרומה.

במהלך ההתקוטטות בין מצנע לבין-אליעזר התגלה עוד, כי החשבון שנפתח לטובתו של מצנע בחו"ל לא נרשם על-שם אביו, אלא על שמו של אחר. בית הדין של מפלגת העבודה (בהרכב-שלושה) קבע ביום 30.10.02 כי: "ביום 4.9.02 פתח מר מיקי קליסמן, לבקשתו של מר מצנע, חשבון בבנק צ'ייז מנהטן ונתן לו השם 'מיכאל בן-צבי'". ובהמשך, לאחר שקבע כי בגלל הגילוי המוקדם של החשבון (על-ידי יריביו של מצנע) "לא היה סיפק בידו לחטוא בשימוש במכשיר אשר טרם הוכרע אם חוקי הוא אם לאו", קובע ההרכב: "מאחר ונאמר לנו במפורש כי הסכום של 1,000 דולר אשר הופקד בחשבון לא הופקד כתרומה ומעמדו אינו אלא 'דמי פתיחת חשבון' (הלוואה? מענק? מתן בסתר?) אנו מורים כי סכום זה יוצא ממעגל הבחירות באורח מוחלט ויועבד מיידית לאיל"ן...".

בהחלטה אחרת שהתקבלה ביום 11.11.02 על-ידי יו"ר המוסד לבירור עתירות, עו"ד שפרה גליק, עולה כי בנוסף למתפקדים הכפולים בין הליכוד והעבודה; הרי שנמצאו גם מתפקדים כפולים בין מרצ לעבודה. בתחילה נטען, כי מדובר בכ-1,000 איש. השופטת קבעה בסופו של דבר: מדובר ב-357 איש, מתוך רשימה של 1,800 איש. הנה כי כן, גם בעבודה ובמרצ חטאו במעשים בלתי תקינים. הנה כי כן: המערכת הפוליטית נגועה כמעט כולה.

3. התקציב

יושב-ראש מפלגת העבודה, עמרם מצנע, נודד בין כלי התקשורת האלקטרוניים. ברבים מהם הוא מביע את ביטחונו, כביכול, שסיעת העבודה תזכה בבחירות והיא/הוא ירכיבו את הממשלה הבאה. את דבריו ניתן לקטלג בגדר ציפיות, כמיהות לב. שהרי המציאות, ומכל מקום - התחזית האמיתית של העבודה, הינה שונה. את זאת ניתן ללמוד מתקציב מטה ההסברה של העבודה. נבהיר זאת להלן.

ממסמכים שהובאו לידיעתי עולה, כי תקציב מטה ההסברה נקבע בסך 1.113 מיליון ש"ח. התקציב נכון ליום 26.12.02. מדובר בנייר עבודה טרי ועדכני. כמה מפרטי התקציב מעניינים במיוחד. ראשית, תקציב הפרסום בעיתונות. נקבע סכום של 400 אלף ש"ח לפרסום במגזר הרוסי, עוד 400 אלף ש"ח לפרסום במגזר הערבי, ועוד 400 אלף ש"ח לפרסום בעיתונים הנפוצים בישראל.

נתון מעניין נוסף נוגע לשכרם של כמה בכירים המוגדרים כ"צוות מקצועי בכיר". מדובר באנשי הפרסום בני כהן, אבנר בראל, ואון לוי, שיקבלו עבור שירותיהם 536 אלף ש"ח. בהנחה שהתקציב אכן משקף פני עתיד, הרי מדובר בתמורה בגין חודש עבודה. שאם לא כן, עלול הדבר להחשב תמורה גם בגין תקופת הפריימריז של מצנע עצמו (וזה דבר אסור). תקציב ההסברה, נקבע, יגדל ב-118 אלף ש"ח, היינו: יוגדל התשלום ליועצים בסכום זה - עם קבלת המנדט ה-23. משמע: בעבודה בונים תקציב על צפייה ל-22 מנדטים בלבד.

התשלומים הגבוהים יחסית ליועצי התקשורת, אגב, מעורר ביקורת מצד אנשי המטה, בראשו עומד ח"כ חיים רמון. בשיחות פנימיות נטען, כי בתקופה כזו של מצוקה תקציבית וחברתית, אין לפזר כספים בדרך העלולה לעורר ביקורת ציבורית.

יאמר כאן, כי ניתן לפרש זאת כתכנון שמרני. אלא שהעובדות הן, כי בשיחות פנימיות בעבודה, מעריכים כי זה אכן מספר המנדטים שתקבל העבודה. ועם מס' כזה של מנדטים, תתקשה, מן הסתם, מפלגת העבודה, להרכיב את הממשלה הבאה.

4. כסת"ח

החקירות הרבות שנפתחו אחרי שלוש-ארבע מערכות הבחירות האחרונות, מחייבים נקיטת אמצעי זהירות. אולי גם כסת"ח (כיסוי תחת), ומראש. שכן אין לדעת כיצד מתגלגלים דברים. לכן אין אולי פלא, כי משה כהן, המשמש גזבר העבודה ויו"ר מטה הכספים המרכזי, נוקט אמצעי זהירות.

במכתב ששיגר ביום 26.12.02 אל יו"ר מטה ההסברה, ח"כ חיים רמון, ואל מנהל מטה ההסברה, טל גורדי, הוא העביר לידיהם מסמך: "נוהל עבודה - מטות ארציים ומקומיים - כספים התחייבויות והתקשרויות - בחירות לכנסת ה-16". כותרת המסמך מבטאת את תוכנו. אלא שזה הדבר "הרך" במכתבו של כהן. במסגרת אותו מכתב הוא העביר לידיהם מסמך שנועד להטיל עליהם מחוייבות אישית - כספית/ומשפטית למקרה שיהיו חקירות ו/או חריגות.

כהן מבקש מרמון ומגורקי לחתום על "כתב אחריות אישית - התחייבות אישית ומשפטית בלתי חוזרת לעמידה בנוהל הכספים, בדרישות החוק ובמסגרת התקציב המאושרת". וכדי שלא יהיה ספק הוא מזהיר, ואגב כך מכסה עצמו מפני העתיד העלול לבוא: "כל מי שפועל על סמך אישור ו/או הבטחה כאמור [שלא אושרו במסגרת התקציב שנקבע, י.י.], פועל בניגוד לנוהל הכספים ויהיה אחראי אישית, כספית ומשפטית לפרעון ההתחייבויות לספקים, אשר ניתנו על סמך 'אישור' ו/או 'הבטחה' ו/או 'התחייבות' שכזו. הודעה זו באה על-מנת למנוע הסתבכות כספית ואישית של העוסקים במלאכת הבחירות תוך לחץ העשייה".

הוא שכתבתי: כסת"ח.

תאריך:  02/01/2003   |   עודכן:  10/09/2003
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יולי תמיר התפטרה לפני שלושה חודשים מניהול המרכז להנצחת מורשת רבין; היא רצה בפריימריז לעבודה ונבחרה במקום התשיעי המכובד; כעת עולות טענות שהשרה לשעבר עשתה שימוש בכספי המרכז להאדרת כוחה בפני חברי העבודה, כולל הזמנת קהל היעד לבתי מלון במחירים סימליים; מ"מ יו"ר הוועד המנהל, עו"ד יעקב נאמן, העביר החלטה במרכז - לבדוק אי סדרים, טובות הנאה שקיבלה ושימוש בכספי המרכז באופן בעייתי; תמיר: "הטענות האלה מגוחכות"
26/12/2002  |  יואב יצחק  |   תחקירים

09/12/2002  |  יואב יצחק  |   תחקירים
עו"ד יגאל ארנון זומן לעדות בפרשת צ'רנוי-זאבי. הוא נשאל כעד, אך למעשה - מנוסח השאלות נראה, כי הוא נחקר כחשוד, בקשירת קשר לרכישת 20% ממניות בזק, שלא כדין, על-ידי גד זאבי ומיכאל צ'רנוי
02/12/2002  |  יואב יצחק  |   תחקירים
כיצד קורה שגם בשנים אלה מועברים מדי שנה אלפי ילדים מבית הוריהם, לפי המלצת "ועדות החלטה" - הפועלות באופן בלתי חוקי, וגורמות נזק בלתי הפיך לילדים ולמשפחות; היכן השופטים והיכן הרשויות; מה יעלה עתה בגורלם של אלפי ילדים, שהוצאו מהוריהם שלא כדין לכאורה
23/11/2002  |  יואב יצחק  |   תחקירים

17/10/2002  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il