|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
מפקדת גדוד 68 – איוש תפקידים עיקריים, שישה באוקטובר 1973 מלחמת יום הכיפורים [צילום: דוד רוברינגר]
מפקדת גדוד 68 – איוש תפקידים עיקריים, שישה באוקטובר 1973

גדוד 68 במלחמת יום הכיפורים - ארגון מחדש

בתשעה באוקטובר "נקבר" סופית קו בר-לב, שהיה במלחמה קו וירטואלי בלבד הקו האמיתי במלחמה הקשה היה "קו גדוד 68" בעשרה באוקטובר קיבל תא"ל מגן גדוד צנחנים מילואים על-מנת להשמיד את הקומנדו המצרי ולפתוח את הציר ל"בודפסט". בהגיע גדוד הצנחנים לאזור החסימה, התברר שכוח הקומנדו המצרי התפנה מהשטח מבלי שידענו על כך, והציר ל"בודפסט" נפתח מוטי אשכנזי, מפקד "בודפסט", עמד חשוף ופיקד בעוז ובקור-רוח על לוחמי המעוז
22/08/2014  |     |   תחקירים   |   פורום אלפרדו   |   תגובות
   רשימות קודמות
  גדוד 68 במלחמת יוה"כ: החלטת פינוי מעוזים
  גדוד 68 במלחמת יוה"כ: קרבות 8-6 באוקטובר
  גדוד 68 במעוזי קו בר-לב: המבט של המג"ד

מערכת החילוצים ממעוזי צפון התעלה יצאה לדרך. מעוזי השרטון על חוף הים התיכון היו ראשונים לשיקול. מעוז "טרקלין", שלא הופגז ולא הותקף - פונה ללא תקלות בשבעה באוקטובר. ואילו מעוז "בודפסט" הופגז והותקף ללא הפסקה. המעוז כותר ממזרח על-ידי כוח קומנדו מצרי, שלא אִפשר לפנות את המעוז.

בגזרה המרכזית (ת"פ חטיבה 14) מעוז "חיזיון" (גשר פירדאן) נפל בידי המצרים אחר קרבות קשים; מעוז "פורקן" (איסמעיליה) חילץ ופינה את עצמו (33 לוחמים) בפיקוד המ"פ מאיר ויזל במבצע חילוץ דרמטי מדהים, ללא נפגעים לשטחנו בשמונה באוקטובר. לוחמי מעוז "מצמד" (דוור סואר) נפלו בשבי המצרי לאחר קרבות קשים;1 ואילו מעוז "לקקן" (האגם המר הגדול) לא הופגז ולא הותקף. ופונה בשמונה באוקטובר.

בגזרה הדרומית (ת"פ חטיבה 401) - מעוז "בוצר" (בחיבור בין האגם המר הגדול לאגם המר הקטן) בפיקוד צביקה ציפמן - פונה ללא נפגעים, בתשעה באוקטובר; ומעוז "ליטוף" (ביציאת התעלה מהאגם המר הקטן) נפל בידי המצרים.

סיכום המבצעים לפינוי המעוזים

מתוך 254 לוחמים ומפקדים של גדוד 68, פונו/חולצו/מולטו 130 לוחמים. מבצעי החילוץ נערכו באופן עצמי, ללא מעורבות וסיוע של כוחות אחרים, בגזרה הצפונית בפיקוד ישיר של מג"ד 68.

מבצעי החילוץ התחילו בגזרה הצפונית בשבעה באוקטובר, ונמשכו עד תשעה באוקטובר. המעוז היחיד, שהמשיך להילחם ללא הפסקה, הוא "בודפסט" בפיקוד מוטי אשכנזי ובסיוע ישיר ומרכזי של שני טנקים מגדוד 9 בפיקוד שאול מוזס. כל שאר המעוזים לאורך התעלה פונו, או נפלו בידי המצרים.

בתשעה באוקטובר "נקבר" סופית קו בר-לב, שהיה במלחמה קו וירטואלי בלבד. הקו האמיתי במלחמה הקשה היה "קו גדוד 68".

החלפת לוחמי גדוד 68 ב"בודפסט"

יכולת העמידה של "בודפסט" הוטלה בספק כבד, כיוון שציר הגישה היחיד למעוז נחסם על-ידי כוח קומנדו מצרי בסד"כ משוער כגדוד. הכוח המצרי התמקם לחסימה כבר בשישה באוקטובר בערב לאחר שנחתו מהים. כפי שתואר, כוח טנקים מבית-הספר לשריון בפיקוד יעקב לפידות ניסה להשמיד את כוח החסימה המצרי,כבר באותו הלילה ללא הצלחה, ונאלץ לסגת עם אבדות.

בשמונה באוקטובר התייצבה החזית מול שתי הארמיות המצריות בארבעה כוחות אוגדתיים (לאחר התייצבות אוגדות המילואים). בגזרה הצפונית כוח "נמר" בפיקוד קלמן מגן; בגזרה המרכזית אוגדה 162 בפיקוד אברהם אדן ואוגדה 143 בפיקוד אריאל שרון. בגזרה הדרומית אוגדה 252 בפיקוד אלברט מנדלר.

בשמונה-תשעה באוקטובר ניסה "כוח נמר" להשמיד את כוח החסימה המצרי על הציר ל"בודפסט" בעזרת ארטילריה, מרגמות כבדות ומטוסים ללא הצלחה. בעשרה באוקטובר קיבל מגן גדוד צנחנים מילואים בפיקוד יוסי יפה על-מנת לערוך קרב להשמדת הקומנדו המצרי ולפתיחת הציר ל"בודפסט". בהגיע גדוד הצנחנים לאזור החסימה, התברר שכוח הקומנדו המצרי התפנה מהשטח מבלי שידענו על כך, והציר ל"בודפסט" נפתח.

בשעות אחר-הצהריים המוקדמות התקרב חפ"ק גדוד 68 בפיקוד המג"ד ל"בודפסט" במגמה להיכנס למעוז, ולבחון מקרוב את מצב הכוחות וכל סיוע אפשרי אחר. כשני ק"מ לפני "בודפסט", היינו עדים להפגזת תופת אימתנית, שנחתה על המעוז ועל סביבותיו ללא הפסקה. המג"ד החליט להשאיר את החפ"ק על הציר במרחק סביר מהמעוז, ונכנס למעוז לבדו בטנק המ"מ שאול מוזס.

תוך כדי הפגזה כבדה מתותחים וממרגמות כבדות (240 מ"מ), מצא המג"ד את עצמו בצאתו מהטנק בתוך מעוז מרוסק והרוס כולו, שכוסה באש ובעשן כבד, ו"זכה" להכיר ולהבין (במנה גדושה) מקרוב,מה עבר על לוחמי המעוזים במהלך ימי הקרבות הקשים. בדילוגים ובזחילה תחת אש כבדה הגיע המג"ד לעמדת הפיקוד של מוטי אשכנזי, שעמד חשוף ופיקד בעוז ובקור-רוח על לוחמי המעוז. את לוחמי הגדוד פגש המג"ד בבונקר,2 והיה מלא הערכה לעמידתם במלחמה. בתוך המעוז במשך כמה שעות, התגבשה אצל המג"ד החלטה להחליף את לוחמי גדוד 68 ביחידת נח"ל סדירה בפיקוד מ"פ, שניתנה ת"פ הגדוד אתמול.

ואכן, באחד-עשר באוקטובר בחשיכה, ולאחר אימונים ותדריכים מתאימים, הוביל מג"ד 68 את כוח הנח"ל ל"בודפסט", והתבצעה ההחלפה של אחרוני הלוחמים מגדוד 68 בזירה המצרית.

מג"ד 68 נשאר עם חפ"ק מצומצם בבלוזה ת"פ כוח "נמר" כאחראי ישיר על "בודפסט". לוחמי ומפקדי גדוד 68, שפונו מהמעוזים, רוכזו במאו"ג בפיקוד אורי הורוביץ, הסמג"ד, כעתודת חי"ר למקרה הצורך. בשלב מאוחר יותר התפנו לנח"ל-ים.

סיום משימת גדוד 68 בחזית המצרית

בשלושה-עשר באוקטובר נהרג אלוף אלברט מנדלר, מפקד אוגדה 252, בשדה הקרב. מגן נקרא לדגל, ובנסיבות טרגיות קיבל את הפיקוד על אוגדה 252, ועלה בדרגה. פרידתי ממנו הייתה טעונת רגשות. מעל לכל, בעזרתו ובמעורבותו הצלחנו לפנות את המעוזים ולהציל כ-130 חיילים ומפקדים מגיהינום של מוות, של פציעה ושל שבי. לא ידעתי אז, שזו פרידה לתמיד מקצין בכיר אציל-נפש ומפקד לדוגמה. מגן נפטר מדום-לב בקרון הפיקוד שלו לאחר הפסקת-האש עם מצרים בקרבת הקילומטר ה-101 (מקהיר). צה"ל ומדינת ישראל איבדו את אחד המפקדים היותר טובים.

תא"ל ששון יצחקי (ראש-מטה פיקוד הדרום) – קצין שריון ותיק ומנוסה, החליף את מגן בפיקוד על כוח "נמר" כבר בשלושה-עשר באוקטובר. למחרת נפגשנו לפגישת היכרות ולקבלת הנחיות להמשך פעילות. מאחר שכל אנשי גדוד 68 עזבו את נח"ל-ים, וחזרו לירושלים, מטרת הפגישה הייתה לשחרר אותי כמג"ד 68 מהגזרה.

תא"ל יצחקי ביקש, שאישאר כקצין האג"ם של כוח "נמר", והרעיף עליי שבחים כמומחה מיוחד לגזרה ולתפקיד. כיוון שלא הייתה לי כל היכרות מוקדמת עם יצחקי, הנחתי שידו של מגן הייתה בעניין. אישית, היה לי עניין רב בהצעתו מבחינה צבאית מקצועית – ונאמר גלויות, גם מבחינת הקידום האישי בקרירה הצבאית. ממול ניצבה אחריותי האישית לא רק לתפקידי כמפקד הגדוד, אלא בעיקר מחויבותי האישית ללוחמי הגדוד ולמפקדיו, למשפחות השכולות, לנעדרים ולשבויים. ביקשתי קצת זמן לעכל את הרעיון, ולקבל החלטה בהתאם. התייעצתי טלפונית עם אלוף יונה אפרת, אלוף פיקוד המרכז, שמינה אותי לתפקיד שלושה חודשים קודם לכן. אפרת אפשר לי להחליט לפי שיקול-דעתי ללא קביעת עמדה מצדו.

בסיכומו של דבר, ברית הדמים, שנכרתה ביני ובין אנשי גדוד 68, הכריעה את הכף, וקיבלתי החלטה ברורה וחד-משמעית" ייעודי כמג"ד 68 חשוב הרבה יותר וללא כל השוואה עם שיקולים ועם אינטרסים אישיים. עליי בלבד מוטלת המשימה לשקם את הגדוד על לוחמיו ועל מפקדיו, ולהחזירו בהקדם למערך צה"ל כגדוד בעל כשירות מבצעית נדרשת.

הודעתי לתא"ל יצחקי על החלטתי, ונפרדנו כראוי לאנשי צבא. לא בקלות עזבתי את הגזרה הצפונית ואת זירת תעלת סואץ, אך בראש מורם עם הפנים קדימה.

התארגנות

כוחות גדוד 68, שנחלצו מהמעוזים, התרכזו תחילה בפיקוד אורי הורוביץ, הסמג"ד, במאו"ג בלוזה כעתודה בגזרה הצפונית. לאחר הגעת אוגדה 162 ואוגדה 143,הועברו יחידות הגדוד לנח"ל-ים. לאחר כמה ימים קיבלנו אישור לעלות לירושלים.

כוחות גדוד 68, שלא גויסו לשירות מילואים בקו התעלה (כחצי ממצבת הגדוד), התרכזו במחנה אהלים בשטח האימונים של מעלה אדומים,4 ועסקו בהתארגנות ת"פ יעקב אבן, אחד המג"דים לשעבר. הסמג"ד, שהגיע עם כוחות הגדוד מהתעלה, קיבל פיקוד מיעקב אבן, והמשיך בפעילות ארגונית.

עם הגעת מג"ד 68,לשטח התארגנות הגדוד, בחמישה-עשר באוקטובר, החלה התארגנות מואצת של פלוגות הגדוד (ארבע פלוגות רובאיות, פלוגה מסייעת ופלוגת מפקדה).

מוטי אשכנזי מונה כמ"פ ג' במקום גדי שומך, שנפל בקרבות, וגדעון שביט מונה כמ"פ מסייעת במקום גדי רשף, שנפל בקרבות. מונו שבעה מ"מים במקום חמישה שנפלו אחד שנפצע קשה ואחד שנפל בשבי. מונו סמלי מחלקות ומ"כים חדשים במקום הנופלים והשבויים.

לא-מעט לוחמים שנחלצו מהמעוזים לא היו כשירים מסיבות שונות להמשך השירות בגדוד. לאחר כמה ימים,התחילו הפלוגות בתוכנית אימונים מרוכזת, שהכין המג"ד (אימון הפרט, אימון החוליה, אימון הצוות, אימון המחלקה ואימון הפלוגה), כולל ירי בכל הכלים ובכל הרמות. שטח האימונים היה מוכר היטב למג"ד מתקופת שירותו כמג"ד 12 בחטיבת גולני.

מטרות הכנסת הגדוד למשטר אימונים קבוע ומרוכז,מעבר לצורך להכשירו ליכולת פעילות מבצעית, היו בין השאר להוציא את הגדוד במבט קדימה מהטראומה הקשה שעברו החיילים והמפקדים בקרבות במעוזי בתעלה.

בפגישתי עם אלוף פיקוד המרכז דיווחתי לאלוף, כי הגדוד מוכן לכל פעילות מבצעית שתידרש, וביקשתי שיטיל עלינו משימה צבאית חשובה, שתסייע לכולנו להתאושש. לשבחו של אפרת, שנענה לבקשתי, הוחלט בו-במקום בהתייעצות עם עמוס מדרוני, מח"ט הבקעה (המ"מ שלי בקורס מ"כים בג'וערה), כי גדוד 68 יאייש את כל מוצבי קו הבקעה, ומפקדת הגדוד תהיה במחנה חנן במשטרת יריחו. תוך זמן קצר מאוד נכנסנו לפעילות מבצעית מלאה בקו הבקעה, במוצבים ובסיורי הבט"ש. מהמג"ד וממפקדת הגדוד, דרך כל המפקדים והחיילים בפלוגות, היינו כולנו עסוקים יום ולילה במשימות המבצעיות, שהטילה עלינו חטיבת הבקעה.

לאחר כמה שבועות, באישור מח"ט הבקעה ולאחר חזרת השבויים מהשבי המצרי, התחלנו בסדרת תחקירים מבצעיים במחנה שנלר בירושלים, לכל מעוז בנפרד. בעזרת דני אשר, קמ"ן חטיבה 16, נבנה דגם של מעוז, שאפשר למפקדים ולחיילים לתאר בפירוט רב את כל מה שהתרחש במעוז מתחילת פרוץ הקרבות ועד פינויו, או נפילתו בידי המצרים. כל התחקירים הוקלטו וצולמו על-ידי אבי יפה (לוחם הגדוד ממעוז "פורקן"). התחקירים נמצאים במחלקת היסטוריה של צה"ל.

במקביל לכל הפעילות הארגונית, לפעילות האימונים ולפעילות המבצעית, מונה צוות מורחב בפיקוד ובאחריות חנן גוראל, שליש הגדוד, שהורכב מאנשי הגדוד בעלי רמה מקצועית גבוהה, שטיפל בצורה רצינית במשפחות השכולות, במשפחות הנעדרים, בשבויים ובפצועים. הצוות פעל יום ולילה בפעילות קודש. המג"ד, הסמג"ד, קציני מפקדת הגדוד, מ"פים וקציני הפלוגות התגייסו תוך כדי הפעילות המבצעית החדשה לבקר אצל המשפחות ואצל הפצועים. הצוות הזה ממשיך עד היום בפעולות הנצחה וזיכרון לחללי הגדוד.

בינואר 1974, נקראתי על-ידי אלוף פיקוד המרכז לתפקיד חדש, סמח"ט 612. את תפקיד המג"ד העברתי, לאחר המלצותיי האישיות לאלוף, לאורי הורוביץ, הסמג"ד במלחמה.

הקשר העמוק עם אנשי הגדוד (מפקדים וחיילים), חרף התפקידים השונים, שמילאתי בצה"ל במהלך השנים, נמשך עד היום, וכנראה לא יסתיים לעולם.

הערות

1. ב"מצמד" יתבצע בהמשך, החל משישה-עשר באוקטובר, מבצע הצליחה הגדול של כוחותינו לגדה המערבית של התעלה ולניצחון של צה"ל.
2. תחת פיקודו חטיבה ממוכנת 11 "יפתח" בפיקוד פדלה וכוח מוקטן מגדוד 68.
3. בכל המעוזים החזיקו הבונקרים מעמד חרף ההפגזות הכבדות.
4. העיר מעלה-אדומים טרם עלתה על הקרקע וטרם נבנתה.

רס"ן גדי שומך - נהרג במלחמה.
סרן גדי רשף - נהרג במלחמה.
הכותב היה מפקד גדוד 68 במלחמה.
תאריך:  22/08/2014   |   עודכן:  22/08/2014
אמיר ראובני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גדוד 68 במלחמת יום הכיפורים - ארגון מחדש
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
shaulsela
22/08/14 17:04
 
ערן גפני
22/08/14 18:00
 
אביתר בן-צדף
22/08/14 19:33
 
shaulsela
22/08/14 21:02
 
אביתר בן-צדף
22/08/14 18:05
 
shaulsela
23/08/14 01:30
 
ערן גפני
23/08/14 18:21
2
יוסף אגמון
22/08/14 21:52
3
אורי מילשטיין
23/08/14 13:37
 
shaulsela
23/08/14 15:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרק חמישה-עשר ממחקרו/ספרו של ד"ר אורי מילשטיין על פרשת ניצנים במלחמת העצמאות הפרק עוסק בהכנות הלקויות של חטיבת "גבעתי" לקראת הפלישה המצרית: בניסיון הערבי הראשון להשמיד את ניצנים, לפני הפלישה; בפיצוץ גשר "עד הלום" שבין ניצנים לאשדוד; במחדל משטרת עירק סואידן; באסטרטגיה המוטעית של חטיבת גבעתי; באסטרטגיה המצרית שהמפקדים הישראלים לא הבינו; בטעות המודיעינית של מפקדי ארגון ההגנה וחטיבת גבעתי
17/08/2014  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   תחקירים
בהוראת שרון: בכל מעוז היו זחל"מים לפינוי עצמי של לוחמיו במלחמה לוחמים ב"מפרקת" וב"ליטוף" הושארו במעוזיהם, בשישה באוקטובר בלילה, ולא פונו מאז לא הצליח אף טנק שלנו להגיע לאף מעוז תכנון פינוי המעוזים נעשה בשיתוף פעולה הדוק ובהתייעצות עם מפקדי המעוזים צפונית מעט מ"לחצנית", נתקל הכוח של דוד אבודרם מ"אורקל" א' במארב מצרי. טנק וזחל"ם הלוחמים נפגעו. דוד נפצע קשה. הטנק הקדמי המשיך דרומה, וניתק לגמרי מהכוח. מבצע החילוץ נכשל, והלוחמים נפלו בשבי
15/08/2014  |  אמיר ראובני  |   תחקירים
פרק ארבעה-עשר ממחקרו/ספרו של ד"ר אורי מילשטיין על פרשת ניצנים במלחמת העצמאות. בפרק מפקד חטיבת "גבעתי", שמעון אבידן, מופקע מחזית הדרום ומרוב חטיבתו, כדי לפקד על מבצע "נחשון" לפריצת הדרך לירושלים; אבידן נכשל, הדרך לירושלים לא נפרצה, והפיקוד על המשימה הועבר ליצחק רבין ולגדודי הפלמ"ח, שאף הם נכשלו
08/08/2014  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   תחקירים
פרק שלושה-עשר ממחקרו/ספרו של ד"ר אורי מילשטיין על פרשת ניצנים במלחמת העצמאות. בפרק: התוכנית האסטרטגית של ההגנה לקראת הכרזת העצמאות להשתלט על גבולות המדינה עוד לפני פלישת צבאות ערב. התוכנית כללה "השמדת כפרים" ערביים שהיוו בסיס לתקיפת התחבורה היהודית. כך החל הטרנספר של ערביי ארץ-ישראל (ה"נכבה"). קצינים בדרגות גבוהות לא אומנו והדבר פגע קשות בניהול המלחמה בתש"ח, הועבר כמורשת לצה"ל, ופגע קשות בתפקודו
01/08/2014  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
הימצאות גדוד חי"ר 68 מילואים (בסולם 4 ברמה מבצעית) בקו החזית הקריטי ביותר למדינת ישראל במלחמה הוא מחדל וביזיון גדול בפועל, זה היה "קו גדוד 68" ולא קו בר-לב חיל האוויר לא רק שלא השתתף בפועל בקרבות ולא סייע לכוחות היבשה המותקפים, אלא פגע שלא מרצון, כמובן, ברוח הלחימה המלחמה פרצה בשעה 13:50 בלא שהייתה פקודת התרעה - לא היה נוהל קרב אלא איבוד עשתונות
01/08/2014  |  אמיר ראובני  |   תחקירים
גדוד 68 במלחמת יוה"כ: קרבות 8-6 באוקטובר  /  תא"ל (במיל) אמיר ראובני
גדוד 9 במלחמה - לקחים  /  יום-טוב תמיר
מגדוד 9 נותרו שני טנקים  /  יום-טוב תמיר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il