במחלקה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי קפלן פיתחו סדנה לשיפור מיומנויות התקשורת עם בני משפחות החולים במחלקה. "אנחנו רוצים שבני המשפחות יהיו כמו אורחים שבאים אלינו הביתה" אומרת האחות האחראית יעל פולישוק.
בשל הצורך והחשיבות לתקשורת טובה עם בני המשפחות של חולים בטיפול נמרץ, יצרו שרה מילר, עו"ס במחלקה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי קפלן ומורין בן נון, אחות במחלקה, סדנא בנושא, בה השתתף כל צוות המחלקה.
הסדנה שנערכה מחוץ למחלקה באופן מכוון, כדי ליצור פרספקטיבה של הסתכלות על כל התהליכים המתרחשים מבחוץ, כללה כמה חלקים: תיאורטי, חוויתי, סימולציות ומשחקי תפקידים.
בסוף הסדנה התבקשו המשתתפים לתת משוב על מה שהתקיים במהלך הסדנה.
"התקשורת עם המשפחות חשובה במיוחד במחלקה הזו בגלל מצבם הקשה מאוד של החולים. בני המשפחה המומים וכועסים על המצב אליהם נקלע בן משפחתם, והם עצמם נקלעים למצב משברי. הם זקוקים לצוות שיוכל להתמודד עם הרגשות הטעונים שלהם".
יעל פולישוק, האחות האחראית של המחלקה, מסכימה עם הגישה ואומרת כי הסדנה הייתה חשובה מאוד. "מארגנות הסדנה ניסו ליצור שפה משותפת להתמודדות עם בני המשפחה. המשמעות היא לא לזנוח בשום פנים ואופן את הפן המקצועי ולהיות בעת ובעונה אחת אכפתיים, מחבקים, להפוך אותם שותפים לחוויה או לתהליך שעובר החולה, להתנהג אל בני המשפחה כמו אל אורחים שבאים אליך הביתה, לדאוג לרווחתם".
מילר מסבירה כי בבסיס הרעיון עמד הרצון "להעלות את המודעות של הצוות להתמודדות עם בני המשפחה, בנוסף לכך, אני בטוחה שהסדנה תרמה מאוד ללכידות הצוות, דבר מאוד חשוב במחלקה הזו".
פולישוק מסבירה כי המחלקה לטיפול נמרץ היא בעצם מלקת "בינתיים". החולים שלנו מאושפזים פה עד שיוכלו לעבור להמשך טיפול במחלקות אחרות. יש שני סוגי חולים, אצלנו", היא מסבירה, "חולים שנמצאים תהליך טיפולי כלשהו ואז מגיעים אלינו, וחולים שמגיעים אלינו "פתאום באמצע החיים", לבני המשפחה של חולים כאלה, הרבה יותר קשה להתמודד".
גם מילר וגם פולישוק, מעודדות מאוד מהתוצאות שהסדנה השיגה ומבטיחות סדנה נוספת שתרחיב את תחומי העניין. הן מבטיחות שבעקבות הסדנה תנוסח אמנה שתפרט את כללי התקשורת עם בני המשפחה במחלקה המורכבת הזו.
"אני מרגישה שיש ביחידה יותר ביטחון בהתמודדות עם בני המשפחות, ומנגד להם יש יותר אמון בנו", מסכמת פולישוק.