מסקר שערך משרד הבריאות, עולה כי 62% מהאוכלוסיה הבוגרת בישראל מוכנים לתרום את איבריהם להשתלה לאחר מותם. 56% מהציבור מוכנים לחתום על כרטיס תורם אדי (2.7 מיליון איש ואישה), אך בפועל חתומים על כרטיס אדי כ-10% מהציבור (547 אלף איש ואישה).
בכדי לגשר על פער זה, יזמו המרכז הלאומי להשתלות ומשרד הבריאות קמפיין פרסומי, שיעלה לאוויר ב-14.11.2010, לגיוס הציבור הישראלי לחתימה על כרטיס אדי, וליידעו אודות התוכנית לקדימות בתור להשתלה.
במסגרת חוק השתלת איברים התשס"ח - 2008, נכלל סעיף - ייחודי וראשוני בעולם - המעניק לחותמים על כרטיס אדי ולבני משפחתם הקרובים, קדימות ברשימת הממתינים להשתלה, אם חלילה יזדקקו לכך בעתיד. את התוכנית יזם פרופ' יעקב לביא, מנהל היחידה להשתלות לב, בית החולים שיבא בתל השומר.
כל החתומים על כרטיס אדי והמצטרפים במהלך שנת 2011, יהיו זכאים לקדימות להשתלה כבר ב-1.1.2012. כל המצטרפים לאחר ה- 31.12.2011, יהיו זכאים לקדימות להשתלה, שלוש שנים לאחר מועד החתימה.
בקמפיין תופיע יעל אלוני, ילדה בת 11, מושתלת לב, החיה בזכות תרומת איברים. יעל סבלה ממחלת לב חמורה והייתה מאושפזת בטיפול נמרץ. לאחר שחרורה מבית החולים יעל הייתה חלשה, לא חזרה לתפקוד, לא הלכה לבית הספר ונשארה בבית. יעל קיבלה לב בריא שהציל את חייה, באפריל 2008. בזכות משפחתו של עמרי גילור, שהסכימה לתרום את איבריו לאחר מותו הטראגי. היום, יעל היא ילדה בריאה ומתפקדת, הנהנית מחיים רגילים כמו כל בנות גילה: לומדת, רוקדת ומלאת חיים. והכל, בזכות תרומה אחת.
בשנת 2009, נערכו סדרת מחקרי דעת קהל לבחינת עמדות הציבור, לנושא השתלת איברים, הנכונות לתרום איברים, והנכונות לחתום על כרטיס אדי: מחקר איכותני שבוצע על-ידי מכון הרצוג לתקשורת באוניברסיטת תל אביב, בניהולה של ד"ר נורית גוטמן, ומחקר כמותי שבוצע על-ידי מכון דחף, בניהולה של ד"ר מינה צמח.
עיקר ממצאי הסקר:
- 83% מהציבור בישראל מאמינים שבדרך כלל תרומת איברים מצילה חיי אדם.
- 62% מהציבור מוכנים לתרום את איבריהם לאחר מותם.
- 56% מוכנים לחתום על כרטיס תורם אדי.
- 36% חושבים שסביבתם תומכת בתרומת איברים. למרות שבפועל זה גבוה הרבה יותר: 62%.
- בפועל חתומים על כרטיס אדי כ-10% מהציבור בלבד (כ-547 אלף איש ואישה); 52% נוספים (2.5 מיליון איש ואישה) הצהירו על נכונותם לחתום.
מטרות הקמפיין של המרכז הלאומי להשתלות:
- להרים את כרטיס אדי מדרגה בקנה מידה לאומי.
- להעצים את המאגר הלאומי של איברים להשתלה; משאב חיוני לכולנו.
- להשיק את חוק השתלות התשס"ח.
סיסמת הקמפיין: כולנו נרתמים. כולנו חותמים.
סיסמת כרטיס אדי: לתת חיים. לקבל חיים.
הקמפיין יכלול תשדירי טלוויזיה ורדיו, באנרים באינטרנט, פעילות ברשתות חברתיות, מודעות בעיתונים. כל זאת, במקביל לקמפיין החתמה ארצי בשטח (דוכני החתמה ואירועים). על הקמפיין אחראיים לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ), האסטרטג - רמי הסמן, והמנהל הקריאטיבי - רון אסולין.
המרכז הלאומי להשתלות הוקם על-ידי משרד הבריאות בשנת 1994 במטרה לייסד בארץ גוף ממלכתי וניטרלי שינהל ויתאם את מערך תרומות האיברים וההשתלות. המרכז פועל כיחידה בתוך משרד הבריאות, ועובדיו הם עובדי מדינה. המרכז הלאומי להשתלות הינו הגוף היחיד בישראל בו נרשמים להשתלה ובאמצעותו מתקיימת הקצאת (חלוקה) האיברים להשתלה. מאגר החתומים על כרטיס אדי מנוהל על-ידי המרכז הלאומי להשתלות. יושב-ראש המרכז הלאומי להשתלות - פרופסור רפי ביאר (מנכ"ל המרכז הרפואי רמב"ם, חיפה). מנהלת המרכז הלאומי להשתלות - ד"ר תמר אשכנזי.
באתר הקמפיין תוצג לראשונה התוכנית החדשה לקדימות בתור להשתלה לבעלי כרטיס אדי, על-פי חוק השתלת איברים התשס"ח, על עמדת ההלכה, שאלות ותשובות וסיפורים אישיים - בעברית, רוסית, ערבית ואנגלית.