|   15:07:40
  יוסי ברנע  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

עוגה אפויה בחלקה

ביקורת על נייר העמדה: המלצות לתיקון שיטת הממשל ותוכנית פעולה (ישראלים להצלת הדמוקרטיה), המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2011
30/05/2011  |   יוסי ברנע   |   יומנים אישיים   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות

הצעות לשינוי שיטת הבחירות כמו גם רפורמות בממשל נדונו פעמים רבות באקדמיה כמו גם בכנסת. הרציונל של נייר העמדה הזה הוא ברצון לחזק "יכולתו של ראש הממשלה למשול, אבל בה בעת בחיזוק יכולתה של הכנסת לפקח על הממשלה. אנו מעוניינים בחיזוק המפלגות המצרפיות (המפלגות הגדולות יחסית, המציעות תוכנית פעולה כוללת ופונות לכלל האזרחים). אנו מעוניינים בכנסת חזקה, שתפקח באופן יעיל על הממשלה, אבל מצד שני לא תחוקק מעל המידה הסבירה" (עמ' 14-13).

אולם במשטר פרלמנטארי קואליציוני, שרידות הממשלה מובטחת הודות לרוב בפרלמנט התומך בה מהאינטרס של שרידות פוליטית עצמית, ולכן אין הוא מפקח עליה. הפרדה מהותית בין הרשות המבצעת למחוקקת, קיימת רק במשטר הנשיאותי, במיוחד במודל האמריקני, אך משטר זה נדחה.

בדרך כלל הדיון בנושא רפורמות מתחיל בנושא שינוי שיטת הבחירות. ההמלצות מעריכות את היחסיות הקיימת בשיטה הישראלית, אבל שואפות למיתונה לטובת יתר ממשלות. ההמלצה הראשונה נסבה על העלאה הדרגתית של אחוז החסימה ל-2.5% ואחר-כך 3%. בהמשך נטען ש"סף חסימה גבוה עשוי להטיב עם המפלגות הגדולות, למתן את רמת השיסוע בפרלמנט ולחזק את כושר המשילות" (עמ' 23).

אולם דומה שלחלק מטענות אלו אין בסיס. ניתן להבין כי אחוז חסימה ישרת את המפלגות הגדולות, אולם מה לכך ולמיתון רמת השיסוע בפרלמנט? מה לכך ולחיזוק כושר המשילות? אם נבחן את המפלגות העלולות שלא לעבור את אחוז החסימה (בהנחה שלא יצרו בלוק טכני), הרי מדובר במפלגות כמו: חד"ש, בל"ד, רע"ם-תע"ל. האם היעדר מפלגות אלו בכנסת (שאינן בגדר שותף לגיטימי בממשלות ישראל), יפחית את הקיטוב? דומה שדווקא ייצוגן בפרלמנט יש בו תרומה למיתון הקצנה פוליטית אידיאולוגית.

ומה לגבי המשילות? הרי גם אם יופחת מספר המפלגות בכנסת ותישאר השיטה הפרלמנטרית קואליציונית בעינה, יגדל כוח המיקוח של המפלגות שמפלגות השלטון תהיינה זקוקות להן.

יש לזכור שבטינו קרקסי היה לראש ממשלת איטליה למרות שעמד בראש מפלגה שלא הייתה הגדולה ביותר.

לא רק מספר המפלגות היוצרות את הקואליציה הוא בעייתי מבחינת המשילות, אלא עצם המשטר הפרלמנטרי קואליציוני. אין בהכרח קשר בין גודל המפלגה ולמידת "קיצוניותה", ולכן אין לקבל כמובן מאליו את הטיעון שהעלאת סף החסימה "תפחית את מספר המפלגות בישראל ותמתן מעט את התמריצים להקצנה" (עמ' 24). באופן פרדוקסלי טוענים המחברים שהעלאה זו "תעודד חבירה של מפלגות לבריתות גדולות בטרם בחירות וכך תפחית את בזבוז הקולות" (עמ' 24). אולם יצירת בלוקים טכניים אפשריים לפני הבחירות עשויה להיות מקפצה להכנסת מספר מפלגות קטנות לכנסת ובניגוד לרציונל העלאת אחוז החסימה ולהפחתת מספרן.

סוגייה אחרת בשינוי שיטת הבחירות נסבה על שינוי שיטת הרשימה "אנד-בלוק" הסגורה לרשימה "פתוחה למחצה לכנסת, שתאפשר לבוחרים לעשות אחת משתיים: להצביע למפלגה ובכך לתת אישור למועמדויות שנקבעו בהליך מפלגתי פנימי או לסמן כמה נציגים בפתק ההצבעה" (עמ' 15). להצדקת שיטה זו גורסים המחברים ש"אימוץ שיטת רשימתית פתוחה למחצה יפחית את משקלה של בחירת המועמדים הפנים מפלגתית בכלל ואת משקל הפריימריז בפרט, מכיוון שבמועד הבחירות הכלליות יתקיים סבב נוסף ומכריע של תחרות פנים מפלגתית" (עמ' 21). אומנם רק מצביעי המפלגה הם המשפיעים על בחירת מועמדיה לכנסת, אולם כיצד נקבעת הרשימה? כיצד נקבע הדירוג של כל מועמד ומועמד? מי יכול להיות מועמד? מדובר בשאלות שהתשובות להן אינן ברורות דיין. יש גם לזכור שככל שגדל האלקטורט של הפריימריז הן מבטאות יתר דמוקרטיזציה, אך גיוסי ההון יכולים ליצור ההבדל בין מועמדים ריאלים למי שאינם ריאלים, ללא כל קשר לאיכותם הסגולית.

ביחס לכנסת מוצעות מספר הצעות, ביניהן: "שיפור הפיקוח הפרלמנטרי על הרשות המבצעת", שכפי שהוסבר קודם מדובר בכשל מובנה מעצם המשטר הפרלמנטרי קואליציוני.

הצעה אחרת נסבה על "הגדלת מספר חברי הכנסת" (עמ' 16), ומאידך-גיסא צמצום "מספר השרים ולקבוע כי בממשלה יהיו 18 שרים לכל היותר, להגביל את מספר סגני השרים ולשריין מגבלות אלה בחוק יסוד ברוב של שני שליש" (עמ' 26). מחברי המסמך ממליצים "לשריין הגבלה זו בחוק יסוד: הממשלה. השריון בחוק היסוד מאפשר להסיר את המגבלה רק ברוב של שני שלישים" (עמ' 36). נכון ש-80 חברי כנסת הם מכשול רציני לשינוי חקיקה, אבל כשיהיה צורך בהגדלת הממשלה, לא מן הנמנע שיהיו תרגילים מתרגילים שונים להבטחת רוב לשינוי זה.

ביחס לגודל הפרלמנט ביחס לאוכלוסיה, מובאים נתונים של 13 מדינות שאוכלוסייתן בין 4 מיליון עד קרוב ל-11 מיליון לעומת כ-7 מיליון בישראל. על פניו, יש ממש בטיעון אולם היה רצוי להביא מהספרות המחקרית הערכות מאותן מדינות על תפקוד הפרלמנט נוכח גודלו באותן מדינות. דומה שבולגריה, בעלת 240 חברי פרלמנט ואוכלוסיה של 7.4 מיליון נפש, מהווה מודל אינפלציוני לעומת ישראל בעלת אוכלוסיה כמעט זהה עם מחצית חברי הפרלמנט (עמ' 26).

בהתייחס לסוגיית המשילות במבט על הממשלה, טוענים המחברים שהפגיעות "של הרשות המבצעת בישראל אינה נגזרת של דפוס המשטר הפרלמנטרי, אלא תוצאה של השיסוע בפרלמנט ושל העדר הסכמה בכל הנוגע לפתרון סוגיות מהותיות" (עמ' 32). אולם המחלוקות האידיאולוגיות בפרלמנט יימשכו ולא ניתן מבנית לנטרלן, אך המחברים בכל זאת מאמינים שבאמצעות רפורמות ניתן לשפר המצב וטוענים ש"מוקד הבעיה היא פעולתם של הסדרים מוסדיים, אשר אינם מעניקים תמרוץ מספיק להקמת שותפיות יציבות ומחייבות" (עמ' 32).

ההצעה הראשונה נסבה על "קביעה בחוק שתעניק זכות ראשונים להרכבת הממשלה לראש המפלגה שזכתה במספר הקולות הגבוה ביותר" (עמ' 32). אולם מה המשמעות והמשקל של מתן אפשרות ראשונים לראש המפלגה הגדולה ביותר? הרי הוא אמור ליצור קואליציה לצורך הקמת הממשלה, וכשאין לו רוב, אין הוא יכול להקים ממשלה וכך היה עם ציפי לבני. מתן זכות הראשונים אינו פוטר את הצורך ברוב לממשלה משך כל זמן כהונתה. הטענה שזכות הראשונים תעודד "את המצביעים לתמוך באחת המפלגות הגדולות, שרבים הסיכויים כי יתמודדו על הזכאות להרכיב ממשלה. הסיבה לכך היא, שהקשר בין ניצחון בבחירות לבין הזכות להרכיב ממשלה יהפוך לברור וודאי יותר. צפוי גם, שמנגנון זה יעודד מפלגות לחבור זו לזו טרם הבחירות" (עמ' 33). מדובר בטענה שאין לה על מה לסמוך. הממשלה הקואליציונית תמשיך להתקיים ומצביעי המפלגות השונות (למשל: מרצ, שס, ישראל ביתנו) לא ישנו את הצבעתן נוכח אפשרות שמפלגה גדולה א' (למשל הליכוד) תרכיב ראשונה את הממשלה או מפלגה גדולה ב' (למשל קדימה).

במסמך יש הצעות נוספות וגם חשובות, כמו למשל שינוי שיטת הבחירות, "תריסר אזורי בחירה רב נציגים" (עמ' 38), ותרומה להבנת הצעה זו טמונה בטבלה משווה של שיטת בחירות, מספרי אזורי בחירה ואופי ההצבעה ב-35 דמוקרטיות במערב (עמ' 41-40).

למעשה, הדיון בשינוי שיטת הבחירות מלווה את הכנסת מהעשור הראשון שלה, ודומה שהוא ימשיך ללוות אותה. בשורה האחרונה, גם אם ההתרשמות שמדובר במסמך אפוי בחלקו יש בו בכל זאת תרומה לדיון חשוב ומרכזי על אודות משטר מדינת ישראל.

הכותב חבר בעמותת "אני ישראלי".
תאריך:  30/05/2011   |   עודכן:  30/05/2011
יוסי ברנע
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
(אני באמצע כתיבת סיפור חיי... אשמח לקבל דעתכם בעניין)
ה' באייר תשי"ב (1952). יפו. השעה - ארבע לפנות בוקר. סבא יואל השכים קום והעיר את אשתו ואת הילדים - אימא שלי בת האחת עשרה ואחיה הצעיר ממנה בשבע שנים. האמת היא שהוא לא עצם עין כבר כמה ימים - כל-כך נרגש היה - אבל הנה, היום הגדול הגיע והמצעד הצבאי לכבוד יום העצמאות הרביעי עומד לצאת לדרך בעוד כמה שעות. רק שנים ספורות לפני כן עוד היו פליטים חסרי כל באירופה ועכשיו הם עומדים לחזות במלוא העוצמה של המפעל הציוני. שהחיינו וקיימנו והביאנו לרגע, חשב לעצמו, אבל חייבים למהר ולתפוס מקום ברחוב אלנבי כי כבר כמה ימים שמדברים ברדיו וברחוב רק על זה.
27/05/2011  |  רלי פנחס  |   יומנים אישיים
ירושלים היא עיר הבירה של העם היהודי. ירושלים היא עיר הבירה של מדינת ישראל המודרנית. העיר שוכנת בהרי יהודה, בין הים התיכון לבין הקצה הצפוני של ים המלח. ירושלים היא עיר קדושה לשלוש הדתות המונותיאיסטיות הגדולות: יהדות, נצרות ואיסלאם.
שלום וברכה למתֵי המעט הקוראים את דבריי, כאן בבלוג הנחמד שבאתר 'מחלקה ראשונה'. אני מקווה שלא השתעממתם למקרא דבריי עד הנה. הרשו לי, אם כך, לחגוג בצנעה, ביחד איתכם כמובן, את מלאֹת מאה פוסטים ראשונים לבלוג. כמוכם כמוני, מתקשה להאמין שבתקופה כל-כך קצרה, פחות משנה, הובאו כל-כך הרבה פוסטים.
24/05/2011  |  אלישע פורת  |   יומנים אישיים
כשאנשי תיאטרון, סופרים ואנשי רוח הכריזו שהם מחרימים את תושבי אריאל מסיבות פוליטיות, הם זכו לעידודם של רבים ממנהיגי השמאל. אולם כאשר בכמה מחוזות בסקוטלנד (ידיעות אחרונות, 24.5.11) מחרימים ספרים מתורגמים של סופרים ישראלים, בהם "סיפור על אהבה וחושך" של עמוס עוז או "מישהו לרוץ איתו" של דויד גרוסמן, התעוררו תגובות נזעמות בקרב הסופרים הישראלים ובראשם עמוס עוז שהגיב בזעם (ובצדק): "אני חושב שזו החלטה בזויה".
24/05/2011  |  גורי גרוסמן  |   יומנים אישיים
רשימות נוספות   /   בחירות/מפלגות  /  מי ומי  
מרדכי גילת כותב ספר על אריה דרעי  /  יואב יצחק
נתניהו יצא גדול, ומי יצא קטן?  /  יהודה דרורי
פאשיזציה? - זו רק ההתחלה  /  יוסף חרמוני
סיפוח זוחל בליכוד  /  סופיה רון-מוריה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il