|   15:07:40
  חובב לויטס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

להפחית המעורבות הממשלתית במשק

רק הפחתה של מעורבות הממשלה במשק או במילים אחרות החלת עקרונות השוק החופשי בישראל, תביא להפחתת הנטל על מעמד הביניים בישראל. מפלגות המתיימרות להציג קו חברתי באמצעות התערבות ממשלתית בוטה בכלכלה, משרתות את רצונן של קבוצות אינטרסים - כך מצהיר ד"ר מיכאל שראל, לשעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר
25/02/2015  |   חובב לויטס   |   כתבות   |   תגובות
ד"ר מיכאל שראל [צילום: יחסי ציבור]

רפי ימין [צילום: רן אליהו]

מבוא

ד"ר מיכאל שראל כיהן עד לאחרונה ככלכלן הראשי במשרד האוצר וכיום הוא פועל במסגרת פורום קהלת (www.kohelet.org.il) בכדי לקדם את יישום עקרונות השוק החופשי בישראל. לצורך הכנת השאלות לראיון עימו, הסתייעתי ברפי ימין, חבר מועצת העיר נתניה, פעיל חברתי ותיק שנים וגם למען הגילוי הנאות, תומך של מפלגת יש עתיד.

מה זה כלכלן ראשי?

בתחילת הראיון, אני מבקש ממיכאל לספר לנו קצת על תפקיד הכלכלן הראשי במשרד האוצר היות שמדובר בתפקיד חדש שהוא היה הראשון למלאו.

"הבט" אומר מיכאל. "המבנה הארגוני של משרד האוצר כלל במשך שנים אגפי ביצוע מאוד דומיננטיים כדוגמת אגף התקציבים, אגף שוק ההון, רשות החברות ורשות המיסים, ובצידם אגפי מטה שהשפעתם על מדיניות האוצר הלכה ופחתה. בשנים האחרונות התחזקה התודעה לפיה יש לאזן מגמה זו. ההחלטה על חיזוק מעמדם של אגפי המטה שנועדו לגבש מדיניות שאגפי הביצוע אמורים ליישם התקבלה באמצעות החלטה לרכז את פעילותם תחת סמכות כלכלן ראשי שהוא גם הממונה על הכנסות המדינה."

"חשוב להבין." ממשיך מיכאל בדבריו, "לא מדובר כאן בהמצאה יהודית. מדובר במבנה ארגוני מקובל במרבית מדינות המערב בה במשרד האוצר קיים גורם האחראית לקביעת מדיניות מקרו כלכלית."

"תן דוגמה", אני מבקש.

ומיכאל עונה: מדיניות המיסים והחקיקה הנלווית לה נקבעת על-ידי רשות המיסים. אבל, היות שרשות המיסים היא גוף שמטרתו למקסם את יכולת הגבייה מהחקיקה הקיימת, דהיינו אגף ביצוע, קיים ניגוד עניינים בהיותה במקביל גם גוף המוביל יוזמות חקיקה וקובע מדיניות מס. במרבית מדינות המערב, מדיניות המיסים נקבעת על-ידי אגף הכנסות המדינה במשרד האוצר כחלק ממדיניות מקרו כלכלית רחבה ולא על-ידי רשות המיסים."

מסים, מיסים, מיסים

"אם אנחנו בנושאי מיסים, אז אני בדעה ששיעור המס המוטל על המעמד הבינוני בישראל הוא גבוה עד בלתי נסבל" מבהיר רפי ימין . "ולמה זאת?" אני שואל את רפי.

רפי מסביר: "זוג בשנות הארבעים שהכנסתם המשותפת עומדת על 20,000 שקלים נדרש לשלם מס הכנסה, ביטוח לאומי, מס בריאות. הוא נדרש לשלם מע"מ על כל רכישת מוצר או שירות החל ממזון, חומרי ניקוי, חשמל, וכלה במים ותקשורת. בדלק שהוא רוכש, בסיגריות שהוא מעשן ובאלכוהול שהוא שותה גלומים חמישים אחוז מס. הוא נדרש לשלם כל חודש ארנונה. פעם בעשור הוא קונה רכב חדש במחיר שמחירו כפול מאירופה בגלל המס וכמובן פעם בחיים הוא רוכש דירה מקבלן, שגם בה מגולמים מאות אלפי שקלים של מע"מ, מס הכנסה, מס רכישה, מסי פיתוח ועוד ועוד. בסך הכול מדובר על כך שמעל שני שלישים מההכנסה שלו משולמת במסים בחזרה למדינה.

מיכאל מאשר שזו אכן המציאות אולם מבקש שרפי ואני נבחן את הנושא ממספר היבטים.

  • היבט ראשון – האם שיעור המס בישראל גבוה לעומת מדינות המערב. התשובה היא בהשוואה למדינות המערב אחוז המס ביחס לתוצר אינו חריג.

  • היבט שני – האם שיעור המס בישראל ירד לאורך השנים. גם כאן התשובה חיוביות. שיעור מס ההכנסה ומס החברות פחת לאורך השנים. מושגים כמו מס מעסיקים לחברות, היטל שלום הגליל נמוגו מהלקסיקון. שיעור המכס על מוצרים רבים פחת לאורך השנים וכך הלאה והלאה.

  • היבט שלישי - האם מנגד היקף הוצאות הממשלה ירדו, ביחס למספר התושבים. כאן התשובה פחות ברורה. מה שברור הוא שככל שהוצאות הממשלה יהיו גבוהות יותר, כך תידרש המדינה לגבות יותר מס.

"אז מה אנחנו אמורים להבין מהתשובה הזאת, או מה פורום קהלת בו אתה עובד מציע, או כיצד אפשר להפחית את הוצאות ממשלה מבלי לפגוע בזכויות האזרח. " אני שואל שאלה משולשת.

ומיכאל עונה. "במדינת ישראל יש שני מוקדים המכבידים על תקציב המדינה. הראשון הוא תקציב הביטחון שמורכב ברובו מעלויות שכר והשני הוא עלויות השכר בסקטור הציבורי. ברור מאליו שקיצוץ או התייעלות של גורמים אלו תביא לחסכון בהוצאות הממשלה."

"אבל הנושא הרבה יותר רחב. "ממשיך מיכאל בדבריו" בנושא הכלכלי עליו אני ממונה, הפורום דוגל בהחלת עקרונות השוק החופשי בישראל. משמעות הדבר היא התערבות ממשלתית אך ורק במידה וקיים כשל שוק משמעותי, וגם אז לא תמיד, אלא רק אם מעורבות הממשלה לא יוצרת בעצמה עיוותים גדולים יותר מכשל השוק המקורי. בכדי ליישם עקרונות אלו יש לצמצם באופן מיידי את היקף המונופולים והקרטלים הפועלים במשק ולא משנה אם מדובר בטייקון, בנק, ועד עובדים או ארגון אחר. זוהי הדרך היחידה לפריחה כלכלית ממנה ייהנה כל הציבור וכמובן זוהי הדרך הנכונה להפחית בנטל המס. מפלגות המתיימרות להציג קו חברתי באמצעות התערבות ממשלתית בוטה בכלכלה, משרתות את רצונן של קבוצות אינטרסים אלו ופוגעות ברווחה הכלכלית של כלל הציבור. והכלל הזה חל כמובן גם על לוביסטים מימין ומשמאל המקדמים אינטרסים של מוקדי כוח בפוליטיקה הישראלית".

המחלוקת עם יאיר לפיד

על מה בעצם התלהט הסכסוך בינך לבין יאיר לפיד, ובוא נשים רגע בצד את חוק מע"מ אפס עליו דובר כל הרבה בשנה האחרונה. אני מבקש לדעת. ומיכאל עונה: "החלטת יאיר לפיד לבצע מיד עם כניסתו לתפקיד קיצוץ בתקציב במדינה בכפוף להעלאת מיסים זכתה לקונסנזוס די רחב, גם אם אכזבה מעט את בוחריו. מדובר היה במהלך פיסקאלי מחויב לאור הגירעון הגבוה."

ומיכאל ממשיך: "המחלוקת התחילה בתחילת שנת 2014. החלטתי להתפטר על-רקע תוכנית מע"מ אפס לדירה ראשונה, שהייתה תוכנית גרועה עם עלויות אדירות, שהיו מושתות בסופו של דבר על כלל הציבור. בנוסף, לפיד התיימר לייצג מדיניות ליברלית שמתבססת על העיקרון של הפחתה במעורבות ממשלתית בכלכלה. אולם יאיר לפיד כשר אוצר יזם מספר מהלכים הנוגדים את העיקרון האמור כדוגמת: הגבלת שכר בכירים, פיקוח על מחירים. מדובר במהלכים שלדעתי אינם צפויים להטיב על המשק."

"אתה מתכוון לפיקוח על מחירים?" אני שואל. "האם אין הדבר הטבה עם הציבור."

ומיכאל משיב: "לדעתי מדובר בצעד שגוי שמטפל בסימפטום (מחירים גבוהים) ולא בבעיה (חוסר תחרותיות, חוסר יעילות). גם אם הכוונות של היוזם הן טובות, הרי בסופו של דבר בטווח הארוך מדובר במהלך שלא יועיל לציבור, היות שלא כל התערבות בפעולת השוק מביאה לתוצאה המתבקשת. כך גם לגבי נושא עובדי הקבלן. ברור שיש חברות שמעסיקות אזרחים בישראל בתנאים לא אידיאלים. אולם ברגע שאתה כופה עליהם חוקי עבודה נוקשים, אתה לא מותיר להם אלטרנטיבות אלא לבחור בשיטה זו. זו הסיבה כאמור שיש לשוק לומר את דברו, ובסופו של דבר הוא יתכנס לקראת מציאות כלכלית התואמת את ציפיות הכלל".

בוא נפתח את הנושא

לדידו של רפי, אדם התומך בהחלת מדיניות כלכלית בה התערבות הממשלה היא מינימאלית, מייצג את הזרם הניאו ליביליזם בכלכלה העולמית, משנתם של רייגן ותאצ'ר, אסכולת שיקגו של מילטון פרידמן. ואני שואל - לא הגענו למסקנה לאחר משבר 2008 שמדובר במדיניות דורסנית שסופה להוביל את לאנרכיה שתנוצל על-ידי גורמים שונים לצורך מקסום רווחיהם ופגיעה באזרח הקטן.

"ראשית. הבא ונתקן עוול היסטורי", מבקש מיכאל. "משבר 2008 לא נבע בהכרח מהקטנת המעורבות הממשלתית במשק האמריקני. נהפוך הוא. החלטת הממשל הפדראלי בימי קלינטון שהתרחבה בימי בוש, לפיה לכל אמריקני יהיה נכס נדל"ן ללא קשר למצבו הכלכלי, היא זו שדחפה למשבר. מתן האשראי הזול נתמך על-ידי הממשל המרכזי ושווק על-ידי הסקטור הבנקאי בעידודו.

שנית, המגזר הפיננסי בארה"ב אכן פעל באמצעות לובינג אגרסיבי להקטין את הרגולציה עליו, אולם גם כאן, מה שהכריע לרעה היה החלטת הממשל לשדר למגזר הפיננסי כי במידה וייוצר משבר, הממשל הוא שיישא באחריות להפסדים, כמו שאכן קרה בסוף.

שלישית, אפשר באמת לשאול מדוע לא לבטל את המגבלות על השוק החופשי ולפעול תחת מדיניות בה הכול פועל בכפוף לתכנון מרכזי שנקבע על-ידי הממשלה . והתשובה היא כמובן שהמודל הזה שהיה נחלת עולמנו לאורך מרבית שנות המאה ה-20, בעיקר במדינות מזרח אירופה, קרס בקול תרועה רמה.

שוק הנדל"ן

"הבא ונדבר רגע על הנושא הבוער ביותר במערכת הבחירות, נושא שוק הנדל"ן." מבקש רפי ואומר "אנחנו הרי לפני דוח מבקר המדינה שצפוי לגלות לנו את מה שכבר ידענו מזמן. אנחנו בבועה אב .לפני שאנחנו מניחים שיש פתרון שיכול להוביל להורדת מחירי הדיור, אנחנו צריכים להניח שכלל הגורמים במשק בכלל מעוניינים שכך יקרה. והשאלה היא מי בדיוק יש אינטרס שכך ייקרה. לבנקים המרווחים הון עתק משיווק משכנתאות? לבנק ישראל החושש שירידת מחירים תביא לקריסת הבנקים ? לקבלנים המרווחים הון ממכירת דירות יוקרה ? לרשויות המקומיות המקדמות תוכניות בנייה לדירות יוקרה בלבד בכדי למשוך אוכלוסייה איכותית משלמת ארנונה?. למדינה המרוויחה הון מהמיסים הגבוהים המגולמים בשוק הנדל"ן. למשקיעים? לשמאים? יבואני הברזל? מפעלי הבטון?. למי בכלל חוץ למעמד הביניים ולזוגות הצעירים יש בכך אינטרס. הרי גם אם בידך תוכנית נפלאה להורדת מחירי הדיור, ראה כמה גורמים ישימו לה רגליים."

"אני לא קונה תיאוריות קונספירציה. "עונה מיכאל." גם אם אתם צודקים. ואתם לא! בסופו של דבר, כוחות השוק חזקים יותר. ברור לכולם שהמשך עליות מחירים בשוק הנדל"ן עלול להסב נזק לשוק ובכלל זה לגורמים אותם ציינת. יש מדדים ידועים לבחינת יציבת שוק נדל"ן. כדוגמת יחס הון אישי לדירה, יחס משכנתה למחיר דירה, יחס שכ"ד /דירה. ברגע שהמדדים האלו חורגים מהנורמה, זה רק עניין של זמן עד שתהיה קריסה. בסופו של דבר כוחות השוק חזקים יותר מכל דבר אחר."

אבל אם המדדים האלו כבר חריגים במקומותינו. אז מדוע לא קרסנו? אני מקשה.

"לבועה כלכלית יש שתי תכונות." עונה מיכאל. "הראשונה שהן מתפוצצות בשלב מאוחר יותר ממה שמצפים. והשנייה שהן מתפוצצות. ".

ובנימה אופטימית זו, אני ממלמל. נסיים את הראיון בתקווה שאכן שוק הנדל"ן יצטנן לפני שיתפוצץ לנו בפנים.

תאריך:  25/02/2015   |   עודכן:  25/02/2015
חובב לויטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להפחית המעורבות הממשלתית במשק
תגובות  [ 63 ] מוצגות   [ 63 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כלכלן ליברל
25/02/15 16:07
 
חובב
25/02/15 18:24
2
סקפטי
25/02/15 18:01
 
חובב
25/02/15 18:30
3
רואה חשבון
25/02/15 19:11
 
חובב
25/02/15 21:06
4
שלום 567
26/02/15 10:02
 
חובב
26/02/15 21:56
5
תמיר
26/02/15 10:42
 
חובב
26/02/15 22:04
6
הכלכלן
26/02/15 14:26
 
חובב
26/02/15 22:13
7
נעהלוי
26/02/15 14:33
 
חובב
26/02/15 23:03
8
שמעון כהן
26/02/15 16:49
 
חובב
26/02/15 23:09
9
הוא בור ועם הארץ
26/02/15 17:49
 
חובב
26/02/15 23:49
10
האזרח הקט
26/02/15 18:32
 
חובב
26/02/15 23:55
11
דורי מ.
26/02/15 19:13
 
חובב
27/02/15 00:30
12
יובל מור מוסלי
26/02/15 21:07
 
חובב
27/02/15 00:36
 
אברהם מלמד
27/02/15 12:25
 
אברהם מלמד
27/02/15 12:25
13
צחי6
26/02/15 21:22
 
חובב
27/02/15 00:41
14
אברהם מלמד
27/02/15 00:39
 
חובב
27/02/15 07:58
15
עודד_
27/02/15 07:43
 
חובב
27/02/15 11:41
 
רואה חשבון
27/02/15 13:11
16
עודד_
27/02/15 07:50
 
חובב
27/02/15 11:47
 
אברהם מלמד
27/02/15 11:55
 
חובב
27/02/15 12:22
17
יקי124
27/02/15 08:52
 
חובב
27/02/15 11:52
 
רואה חשבון
27/02/15 13:16
18
תמיר פורת
27/02/15 11:54
 
חובב
27/02/15 12:01
19
סהר
27/02/15 15:21
 
חובב
27/02/15 16:47
20
גם אני כאן
27/02/15 15:38
 
חובב
27/02/15 16:52
21
אמ הפעיל
28/02/15 13:40
 
חובב
28/02/15 21:45
22
zeny
28/02/15 16:25
 
חובב
28/02/15 21:52
23
כיל
1/03/15 11:05
 
חובב
1/03/15 19:20
24
ebm
1/03/15 13:46
 
חובב
1/03/15 19:26
25
חשב פיננסים
1/03/15 17:31
 
חובב
2/03/15 09:19
26
עו״ד רונן
2/03/15 22:32
 
חובב
3/03/15 19:21
27
גדי רואה חשבון
3/03/15 10:08
 
חובב
4/03/15 08:20
28
MotiLevin
19/03/15 12:49
29
א. בנימיני
24/03/15 07:23
30
גיא ק
5/07/16 20:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה היה המניע לכתיבת הספר?
24/02/2015  |  מאורי הירש  |   כתבות
הרוב חושבים ששוקולד הוא המילוי המשמין ביותר שיכול להיות. האמנם?
24/02/2015  |  נעמה בן-דוד-טרבלסי  |   כתבות
שאלת החברות באגודה שיתופית מהווה מקור לסכסוכים רבים בשל חוסר הקפדה בקבלת חברים לאגודה, בהוצאתם, כשסגולות לחברות פגו ועוד. לחברות באגודה חובות וזכויות ובהם הזכות להשתתף באסיפה הכללית, להצביע ולהיבחר למוסדותיה, זכות שיש לראות בה חובה ערכית.
24/02/2015  |  דודו קוכמן  |   כתבות
השופטת: רבקה גלט, בית משפט השלום ברמלה
24/02/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
את חול המועד פסח תשע"ג ביליתי בסדנה אינטנסיבית של דינמיקה קבוצתית ופסיכודרמה. סדנה מהסוג בה "שופכים את הקישקעס", פותחים פצעים רגשיים ישנים, צוחקים, בוכים, מתרגשים וכואבים. סדנה בה כמעט אין נושא שעליו לא מדברים, כמעט אין חוויה אנושית בה לא נוגעים.
23/02/2015  |  דבורי גתי יוסף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il