בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
מדעני מכון ויצמן למדע השתמשו בננו-קוביות כדי ליצור מבנים דמויי-חוט. הם הראו, כי בתנאים הנכונים, ננו-חלקיקים בצורת קובייה מסוגלים להתארגן בעצמם וליצור בדרך זו מבנים סליליים
|
סליל כפול הבנוי מננו-קוביות של מגנטיט. צולם באמצעות מיקרוסקופ אלקטרונים סורק [צילום: באדיבות דוברות מכון ויצמן למדע]
|
|
|
|
|
[צילום: רואיה מידן וצלמי מכון ויצמן למדע]
|
|
|
|
|
|
|
|
בתמונה: עומדים, מימין: ד"ר דבסיס מנה, ד"ר ג'יוונג לי, ד"ר מריה תרסה אוליבירה, ד"ר רפאל קליין, ד"ר סופיה בוחבוט-סיני, ד"ר טינו זדובינסקי,ד"ר אנה מריה מרטין לסנטה וד"ר ט. אודאיאבסקררו. יושבים, מימין: טום וקסלר, ד"ר הוי זאו וד"ר פינטו קומר קונדו | |
|
|
|
|
|
ננו-קוביות אינן משחק ילדים. מדעני מכון ויצמן למדע השתמשו בקוביות אלה כדי ליצור מבנים דמויי-חוט: הם הראו, כי בתנאים הנכונים, ננו-חלקיקים בצורת קובייה מסוגלים להתארגן בעצמם וליצור בדרך זו מבנים סליליים. ממצאים אלה, אשר חושפים כיצד ננו-חומר מסוגל להתארגן וליצור מבנים מורכבים ויפהפיים באופן מפתיע, פורסמו באחרונה בכתב-העת המדעי Science. ד"ר רפאל קליין ותלמיד המחקר הבתר-דוקטוריאלי ד"ר גורבינדר סינג, מהמחלקה לכימיה אורגנית במכון ויצמן למדע, בדקו את התופעה באמצעות ננו-קוביות המבוססות על מינרל תחמוצת ברזל הקרוי "מגנטיט". כפי ששמו מרמז, מדובר במינרל בעל תכונות מגנטיות טבעיות, שמצוי במקומות שונים - לרבות בחיידקים, החשים באמצעותו את השדה המגנטי של כדור-הארץ. מגנטיות היא רק אחד הכוחות הפועלים על אותם ננו-חלקיקים. בשיתוף עם קבוצת המחקר של פרופ' פיטר קראל מאוניברסיטת אילינוי, שיקגו, פיתחו ד"ר קליין וד"ר סינג מודל תיאורטי על-מנת להבין כיצד מסוגלים כוחות שונים לסדר מחדש את חלקיקי המגנטיט. "כוחות מסוגים שונים גורמים לננו-חלקיקים להתארגן בדרכים שונות", אומר ד"ר קליין. "כוחות אלה יכולים להתנגד זה לזה, כך שהרעיון הוא למצוא את האיזון הנכון ביניהם, שיכול לגרום להרכבה עצמית של החלקיקים למבנים של חומרים חדשים". על-פי המודלים שפיתחו, ישנה חשיבות לצורת הננו-חלקיקים. מתברר, כי רק קוביות יוצרות את האיזון הדרוש לכוחות המנוגדים על-מנת ליצור מבנים סליליים. החוקרים מצאו, כי שני הכוחות המנוגדים העיקריים אשר פועלים על החלקיקים הם הכוח המגנטי וכוח ואן דר ואלס. הכוח המגנטי גורם לחלקיקים המגנטיים למשוך ולדחות זה את זה, ובכך הוא דוחף את החלקיקים דמויי הקובייה להתארגן פינה-מול-פינה. לעומת זאת, כוחות ואן דר ואלס מקרבים את פאות הקוביות, ו"משדלים" אותן להתארגן בשורה. כאשר כוחות אלה פועלים יחדיו על אותן קוביות קטנות, התוצאה היא סידורן העצמאי כמבנים בצורת סליל. בניסוייהם נחשפו המדענים לשדה מגנטי בריכוז גבוה-יחסית של ננו-קוביות מבוססות-מגנטיט בתמיסה. השרשראות הסליליות הארוכות שנותרו לאחר שהתמיסה התאדתה היו מוצקות באופן מפתיע. הם חזרו על הניסוי עם ננו-חלקיקים בצורות שונות, אך כפי שציפו, הם גילו שרק קוביות מתאפיינות במבנה הנכון, שמאפשר להן להתארגן בסליל. בנוסף מצאו ד"ר קליין וד"ר סינג, שכאשר קיים ריכוז חלקיקים גבוה במיוחד, מתפתחים גדילים כיראליים, המעוקלים כולם באותו כיוון. ככל הנראה, כוחות מנוגדים מסוגלים "להביא בחשבון" את הדרך היעילה ביותר לדחוס את הגדילים בחלל נתון. למרות המראה המרשים של גדילי הננו-קוביות, ד"ר קליין אומר שמוקדם מדי לחשוב על יישומים מסחריים. הערך המיידי של עבודתו, הוא מסביר, הוא ההמחשה הבסיסית של בנייה עצמית ברמת הננו. "על אף שחוקרים את המגנטיט לעומק - אפילו בצורתו הננו-חלקיקית - במשך עשורים רבים, איש לא זכה לראות את המבנים האלה בעבר", אומר ד"ר קליין. "רק כאשר נבין כיצד משפיעים אותם כוחות על הננו-חלקיקים, נוכל להתחיל ליישם את הממצאים, ואולי לייצר חומרים חדשים המסוגלים להתארגן ולבנות את עצמם".
|
|
השתתפו ביצירת הכתבה חברי צוות המחלקה לתקשורת, מכון ויצמן למדע.
|
|
תאריך:
|
26/02/2015
|
|
|
עודכן:
|
26/02/2015
|
|
מכון ויצמן למדע
|
|
על-פי הכתוב בגב הספר, זהו ספרה השני של גבי זיו והוא כתוב באותה הצורה כמו הראשון, ובו היא מביאה אם בהיחבא ואם בגלוי אך בדרכה את קורות חייו של אביה, הוא יוּרי. כך כתוב על גב הספר על האיש שקורות חייו החלו בזמן אחר והתרחשותם מתוארת בארץ אחרת. כך כתבה גבי זיו את הדברים, ואני רוצה לומר שכתבה "באותו סגנון", אבל ייתכן שזהו אנטי-סגנון. שמא נתקלתי כאן בהתנכרות לסגנונות, בניכור ליפיוף של כתיבה, בהתרחקות מזרימה של טקסט כמקובל - טקסט שלא עלה בידי וגם לא רציתי, אילו יכולתי, להגדירו כסגנון כתיבה רגיל. כי למה למסגר אותו, למה לנסות ליטול ממנו את השוני, את היותו אחר. רוצה לומר, את הייחוד שבו. לאחר הכול, הנה אני משתמש בתור כלי במילה הזו, זהו הסגנון בו בחרה לכתוב עד כה את ספריה, וגם אם יש בכך משום הימור, זוהי בחירתה וכך כתבה.
|
|
|
ממחקרים שנעשו בשנים האחרונות על חשיפת הפגיעה, התברר כי כ-30% מהילדים לא חושפים את הפגיעה בהם, וזאת אף על-פי שפעמים רבות יש ראיות מוצקות שילדים אלה אכן נפגעו. אחד הממצאים המעניינים היה שילדים הנחקרים בידי חוקרי ילדים, ובוחרים שלא לחשוף את הפגיעה בהם, הם הילדים הפגועים יותר. אלו הם ילדים שבמהלך תהליך החקירה שלהם נוצר אנטגוניזם גם אצל החוקר.
|
|
|
רוב הנוצרים החיים בישראל רואים עצמם כערבים מבחינה אתנית ונוצרים מבחינה דתית. שפת האם שלהם ערבית וכן תרבותם. אבל, האם הם באמת ערבים במוצאם האתני?
|
|
|
אילו הגיעו חייזרים לכדור-הארץ, ורצו להבין מה קורה אצל בני-האדם, יכלו, בין השאר, לשבת ולקרוא ספרות יפה, וכך ללמוד לא מעט על הטבע האנושי. אבל כדי להבין את השורה התחתונה ומה באמת קורה כאן - כדי ללמוד כיצד אנו למעשה מתפקדים כחברה - היה עליהם לשים את ידם גם על תקציבי המדינות, ואולי, במיוחד, על שנתון הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
|
|
|
הימים היו לפני כשלוש שנים, אז שמעתי לראשונה על השיעורים הקבועים שמעבירה נעה ירון דיין בלב תל אביב. אני זוכרת איך בבת אחת שני רגשות מאוד מנוגדים הציפו אותי: מצד אחד, רציתי מאוד לבוא ולשמוע אותה, במיוחד אחרי שקראתי בשקיקה בפעם המי-יודע-כמה, את רב-המכר שחיברה, "מקימי", וכבר כל כך רציתי להכיר את מי שעומדת מאחורי יצירת המופת הזאת.
|
|
|
|