|   15:07:40
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מחווה למשורר ארז ביטון עם זכייתו בפרס ישראל לספרות:

לראות את השֵבר וגם את ההישֵׂג

ארז ביטון שחווה מאז ילדותו בשירתו את הזהות השבורה, את יסודות הבית הנמצאים בשֵבר של תזוזה והֶרס, הגיע אל המנוחה והנַחלה
20/04/2015  |   בלפור חקק   |   כתבות   |   תגובות
ארז ורחל ביטון [צילום: תפארת חקק]

הרצל ובלפור חקק עם ארז ביטון [צילום: תפארת חקק]

ארז ביטון [צילום: תפארת חקק]

אִמִּי אִמִּי
מִכְּפָר הַשִּׂיחִים הַיְּרֻקִּים בְּיָרֹק אַחֵר
מִקַּן הַצִּפֳּרִים הַמַּחֲלִיבוֹת חָלָב מָתוֹק מִכָּל מָתוֹק
מֵעֶרֶשׂ זְמִירֵי אֶלֶף לַיְלָה וְעוֹד לַיְלָה.

כך פותח המשורר ארז ביטון את שירו "דברי רקע ראשוניים", שבו הוא מקורות שירתו. דמות האם היא דמות מפתח בשירתו. בהמשך השיר הוא מציג את דמות האב:

אָבִי אָבִי
אֲשֶׁר עָסַק בְּעוֹלָמוֹת
אֲשֶׁר קִדֵּשׁ שַׁבָּתוֹת בְּעָרַאק נָקִי
אֲשֶׁר הָיָה בָּקִי מֵאֵין כָּמוֹהוּ
בְּהִלְכוֹת בֵּית כְּנֶסֶת.

אלה דמויות המפתח בשירתו של ארז ביטון, שכבר בספרו הראשון "מנחה מרוקאית" היה פורץ דרך בשירה וחלוץ המשוררים מן המזרח, שביטאו את שבר העלייה ההמונית.

היום עם זכייתו של ארז ביטון בפרס ישראל לספרות עברית, זה הזמן לאמוד מחדש את עוצמת המפנה שיצרו שיריו ברפובליקה הספרותית שלנו. ביטון היה המשורר הראשון שנתן ביטוי נוקב למשבר התרבותי שחוו יהודי המזרח עקב המעבר לארץ בשנות העלייה ההמונית לאחר הקמת המדינה. בעקבותיו קמו יוצרים נוספים שהתייחסו למשבר הקשה ולזֶהוּת החצויה שנגרמה בעטיו.

החוויה המעצבת בשירים רבים היא התנפצות דמות האב, שהייתה חוויה כואבת וטראומטית. ארז ביטון נתן ביטוי לדור שהיה אילם ולא ידע לנסח במילים את עוצמת כאבו. רוב המשוררים מבני העליות הללו היו בני הדור השלישי לעולים - דהיינו: הנכדים הם שביטאו את כאב הנפילה של האבות והסבים. אין פלא שהופעת שיריו של ארז ביטון בסוף שנות השבעים (של המאה העשרים)- הייתה בבחינת מהפכה ספרותית. היו שהגדירו זאת כ"מהפכת הנענע" ( על שם ספרו השני: "ספר הנענע"). ביטון נתן לגיטימציה לשורשים הכפולים של יהודי ארצות האיסלאם ולשבר התרבותי שחוו לאחר העלייה לארץ.

המשבר התרבותי

עם הקמת המדינה נוצר מתח - ואפילו קונפליקט - בין האידיאולוגיה הציונית ובין המציאות. האידיאולוגיה הציונית אכן חייבה את העלייה כמימוש חלום של דורות, אך היחס לעולים היה שונה. המפגש של עדוֹת שונות ושל תרבויות שונות גרם למשבר בין הוותיקים לחדשים, להלם הדדי.

שירתו של ארז ביטון ביטאה את כאב העולים מן המזרח שחשו נכזבים מול שברו של החלום. הארץ הייתה שונה ממה שציפו, והתרבות המודרנית איימה על עולמם המסורתי. ליוצאי אירופה, ובעיקר לבאים ממערב אירופה, היה השינוי התרבותי פחות חריף, שכן המעבר ממסורתיות למודרניות חל כבר ב"תקופת ההשכלה" בארצות מוצאם. אולם יהודי המזרח הגיעו רובם מעולם מסורתי, והמעבר לארץ פגע במעמדו של אבי-המשפחה. העימות בין תרבות הבית לתרבות בית-הספר היה טראומטי. דור הבנים היה לדור של קְלועים בתָווךְ: הם חשו מבוכה וניכור לנוכח תרבות הבית, שאינה "נחשבת", והם חשו ניכור גם כלפי בית הספר שהתעלם מזֶהותם. השיר " דברי רֶקע ראשוניים" תיאר את הקרע הנפשי. הוא מסיים בשורות:

אֲנִי אֲנִי
שֶׁהִרְחַקְתִּי עַצְמִי
הַרְחֵק אֶל תּוֹךְ לִבִּי
שֶׁכְּשֶׁהַכֹּל הָיוּ יְשֵׁנִים
הָיִיתִי מְשַׁנֵּן
הַרְחֵק אֶל תּוֹךְ לִבִּי
מִסּוֹת קְטַנּוֹת שֶׁל בָּךְ
בִּיהוּדִית
מָרוֹקָאִית.

מאבק בציפורניים על הזהות

בספר "תימביסרת ציפור מרוקאית" (2010), בשיר "ספיגה" הוא כותב:

"אִמִּי חָפְרָה בְּצִפָּרְנֶיהָ
בָּאֲדָמָה
אֶל בּוֹרוֹת הַסְּפִיגָה
כִּי מִקְלָט לֹא הָיָה לָהּ בַּבַּיִת
וְכָל חַיֶּיהָ
מִמִּלְחָמָה לְמִלְחָמָה
וְכָל חַיֶּיהָ
מִסְּפִיגָה לִסְפִיגָה" (עמוד 40).

כמה אירוני להשוות שיר זה לדימוי חפירות חיינו של אלתרמן. וכך כתב נתן אלתרמן: "כי לֹא ניסוג מפֹּה ודֶרך אין אחֶרת/ אֵין עַם אשר ייסוג מֵחפירות חַייו" (מתוך: "זמר הפלוגות"). אמו של הדובר בשיר נמצאת כל חייה בחפירות החיים, היא במלחמה מתמדת של החיים, ואינה מִתעלה מעל בּורות הסְפיגה.

האֵם בדור המעבר היא אֵם הֵרואית הנמצאת במאבק מתמיד: זו מלחמה שבה נאבקים בציפורניים על הקיום ועל היכולת לספוג את השינויים ואת הפגעים הקרֵבים לחייה. בורות הספיגה הופכים למטאפורה דו משמעית: מצד אחד הנפילה מגובה החלומות אל בור המציאות המַכזיבה, ומצד שני היכולת להפוך את המצב הקשֶה לעמדת זינוק, עמדת התגוננות. לא לוותר. אבל בין השיטין יש ביקורת, אלה חיים בין ספיגה לספיגה.

היום כשארז ביטון (ששימש גם יו"ר אגודת הסופרים העברים, 1995-1993) הוא חתן פרס ישראל לשירה לשנת תשע"ה, הגיעה העת לאמוד את גובה החלומות ואת הנפילה מהם. זו העת לקרוא בין השיטין את החיים בין ספיגה לספיגה, לשמוע בשירים גם את צעקת החיים. וכך הוא כותב:

"אִשָּׁה זְקֵנָה וְיֶלֶד
וְחֶדֶר סָגוּר וּפַחַד
וּתְשׁוּקָה גְּדוֹלָה
לִצְעֹק חַיִּים."

(תימביסרת, עמוד 35).

זכייתו של ארז ביטון בפרס ישראל לספרות מחייבת לראות לא רק את השֵבר, אלא גם את ההישֵׂג. התרבות הישראלית רווּיה ביטויים של קיטוב ושל עוינות. זכייתו של ביטון היא הכּרה בהישׂג הספרותי אך גם מֶחווה הקוראת לרוח של פיוס. יש לגנות גילויים של גזענות כלפי העליות מן המזרח, ובו-זמנית להוקיע ביטויים של שנאה כלפי העליות מאירופה (להוקיע גרפיטי כמו "אשכּנאצים").

אנו בדוֹר של קיבוץ גלויות, של יהודים שנֶעקרו מֵארץ ותרבות, וארז היה הדַבָּר המרכזי של משבר זה: המשבר מתואר בשלוש שורות בשיר "משל ליסודות הבית" (מתוך "ציפור בין יבָּשות", עמ' 18):

"וַאֲנַחְנוּ מָה אֲנַחְנוּ, חֳמָרִים שֶׁל נְדִידוֹת,
נְדִידָה וּנְדִידָה,
מָשָׁל לִיסוֹדוֹת הַבַּיִת".

ארז ביטון שחווה מאז ילדותו בשירתו את הזהות השבורה, את יסודות הבית הנמצאים בשֵבר של תזוזה והֶרס, הגיע אל המנוחה והנַחלה: המִמסד הספרותי הוקיר את שירתו ושָׂם את יצירתו בְּכותל המזרח (תרתי משמע) של הספרות העברית.

תאריך:  20/04/2015   |   עודכן:  20/04/2015
בלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לראות את השֵבר וגם את ההישֵׂג
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
20/04/15 16:31
2
חיים ספטי
4/05/15 23:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אונורה דה באלזאק מתמקד בספריו בבעיות החולשות האנושיות, שגם בימינו, עדיין מסיטות את לב האדם ומדיחות אותו למכור את עצמו בעבור כסף. לראיה: כל הפרשיות הנחשפות חדשים לבקרים גם במחוזותינו כיום. התשוקה לנהנתנות, והרצון לרכוש את האמצעים לכך גם במחיר איבוד הזהות וצביעות חברתית - כה מוכרים לנו, שהרומן של באלזאק אינו שערורייתי או מחדש דבר, אלא רק מפנה אותנו לנסות להבין מה גורם להתדרדרות בני האנוש לרמה כה ירודה. ושלא תהיה טעות: הטקסט אינו כבד כמו מחזות של שייקספיר או כמו מאמרים פילוסופים ידועים. הוא זורם וכובש כמות שהוא, ועם זאת, הוא קלאסי, כמו כל המחזה.
20/04/2015  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מתי בפעם האחרונה דרכתם על אגרה שוורצנגרי, אכלתם טוקטונה שגיאכהני או מצאתם מאובן של אובמדון? גם היום, מדענים ממשיכים לגלות מינים חדשים וזוכים לתת להם שמות - חלקם מקוריים ביותר. אבל איך הם יודעים מלכתחילה שמולם נמצא מין חדש? והאם מותר להם לתת להם איזו שם שירצו?
20/04/2015  |  אתר זווית  |   כתבות
רנטה בלגליי
20/04/2015  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
"אבא גוריו" על-פי הרומן הנודע של אונורה דה בלזאק העולה בתיאטרון הבימה הוא מופת של ביצוע וחוויה תיאטרלית שלה שותפים היוצרים ולהקת השחקנים המשובחת.
20/04/2015  |  חיים נוי  |   כתבות
כולנו מכירים את הבעיה של שימוש בטלפון הסלולרי ובאפליקציות שדורשות מבט וקריאה, תוך כדי נהיגה. מחקרים אומדים את היקף התופעה בכ-50% מאוכלוסיית הנהגים, המסכנים את עצמם ואת סביבתם ברשלנות מודעת.
20/04/2015  |  אריאל שפירא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il