|   15:07:40
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
הנשיא אובמה ונציגי מדינות ה-GCC בפגישת הפסגה שהתקיימה בקמפ-דייוויד, מרילנד, 14 במאי 2015 [צילום: AP/Pablo Martinez Monsivais]

אחרי ועידת הפסגה - מה הלאה?

ייתכן שמפגש הפסגה בין אובמה ומנהיגי מדינות ה-GCC במחצית מאי 2015 תרם להבנה מצד הממשל האמריקני, כי עליו לעצב מדיניות שתכליתה להסיג לאחור את המעורבות האירנית בזירות שונות במזה"ת. מדיניות זו, אם תמומש באופן אפקטיבי, תאפשר למדינות המפרץ לצלוח ביתר קלות את יתרת כהונתו של ממשל אובמה, שעמו הן חלוקות לגבי סוגיות ואתגרים שמזמנים המזה"ת והמפרץ
19/05/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  לקראת עימות חזיתי ברצועת עזה?
  הגבול לתיאום ישראלי-סעודי
  דוח ענייני ומאוזן
  הכוח הפיננסי הסיני בשירות השאיפות המדיניות
  בדרך להפרת שיווי המשקל בסוריה?

ועידת הפסגה, שכינס בסוף השבוע האחרון נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, עם נציגיהן של מדינות המפרץ, נועדה לשכך את חששותיהן מההסכם המתגבש עם אירן בנושא הגרעין, "לפצות" אותן - בין היתר באמצעות אספקת מערכות נשק - על היווצרות איומים, שיהיו גלומים באירן, כ'מדינת סף' מוכרת, וכך לגייס את תמיכתן בהסכם. מטרות אלו הושגו, אם כי חלקית וזמנית.

הברית הלא-כתובה, המחברת בין הדמוקרטיה הליברלית האמריקנית והמונרכיות האבסולוטיות שבמפרץ, התבססה על העיקרון שלפיו המונרכיות ידאגו לייצב את שוק האנרגיה העולמי ויתמכו באינטרסים של ארצות הברית באזור, ובתמורה ארצות הברית תגן עליהן מאיומים חיצוניים - על-פי רוב בהתעלם מהיעדר החופש הפוליטי וממצב זכויות האדם הבעייתי בהן. הייתה זו "דוקטרינת קרטר", שביססה את המסגרת הביטחונית ליחסים בין ארצות הברית למדינות המפרץ. בבסיסה היה האיום בשימוש בכוח, גם צבאי, אם יבקש כוח חיצוני כלשהו הגמוניה במפרץ. גוף המים המתחיל במפרץ עומאן בואכה מיצרי הורמוז ועד לשאט אל-ערב היה מאז ל"אגם אמריקני". אולם, בשנים האחרונות הוצב סימן שאלה לגבי המשכה של המחויבות האמריקנית באזור המפרץ; מקורו של האיום החמור ביותר על האיזון האסטרטגי במפרץ אינו חיצוני, אלא במפרץ עצמו.

שניים מתוך שישה

החתירה האמריקנית להסכם עם אירן בנושא הגרעין לצד הקטנת תלותה בנפט מהמפרץ מעמידות שוב למבחן את היחסים בין ארצות הברית למדינות המפרץ. בתי המלוכה חוששים מהאפשרות של "עסקה" אירנית-מערבית, שתאפשר לאירן לצאת מהבידוד שאליו נקלעה עקב משבר הגרעין ובו בזמן לשמר את יכולותיה הגרעיניות, קרי, שפיוס בין אירן למערב יקנה לאירן מעמד של מדינה לגיטימית בקרב אומות העולם, יאפשר לה להגביר את השפעתה במזרח התיכון, ולכן יהיה בהכרח על חשבונן. יתר על כן, דטנט הדרגתי בין ארצות הברית לאירן, שאפשר שיתפתח לאחר חתימת ההסכם בנושא הגרעין, משמעותו תהיה מכה אנושה ליחסים המיוחדים בין מדינות המפרץ לבין ארצות הברית. ובנוסף, בריאד, באבו דאבי ובדוחה חוששים, כי אם וכאשר ארצות הברית תזכה ב"עצמאות אנרגטית" מלאה, היא לא תזדקק עוד לבעלי בריתה הערביים ותצמצם במידה ניכרת את מעורבותה במזרח התיכון. ברקע הדברים קיים גם חשש של מנהיגי המונרכיות במפרץ משינוי כיוון אסטרטגי (pivot) אמריקני, בהתאם להכרזת הממשל, כי מזרח אסיה עתידה לעמוד בראש סדר העדיפויות האמריקני, אלא שנראה שהחשש השורר במפרץ הוא בעיקר מ-pivot אמריקני אל אירן.

בראיון שהעניק אובמה לניו-יורק טיימס לפני הפסגה, הוא אמר, לראשונה, שהאיומים הפנימיים, שבפניהם ניצבות מדינות המפרץ, חמורים לעיתים יותר מהאיום שמציבה בפניהן אירן. כך הנמיך את הציפיות שהיו למנהיגי המונרכיות מהפסגה ואולי אף תרם לכך, שכמה מהם לא הגיעו למפגש (בסך-הכל הגיעו שניים מתוך שישה ראשי מדינה). ביטול הגעתו המתוכננת של סלמן מלך סעודיה לפסגה, שנודע ערב המפגש, נבע אולי ממצבו הבריאותי הרעוע, אך לא מן הנמנע, כי הוא היה למעשה ביטוי של חוסר שביעות רצון ותסכול גובר ממה שנתפס בריאד כמדיניות אמריקנית מוטעית ביחס לאירן. וושינגטון עוצמת עיניה, כך מאמינים בריאד, מהחתרנות האירנית באזור, שבין היתר יש לה השפעה שלילית ישירה על הביטחון הלאומי הסעודי.

מסגרת יחסים חדשה

התרחיש המאיים ביותר על בתי המלוכה הערבים הוא, שבעוד ארצות הברית נושאת עיניה למתרחש במזרח-אסיה למשל, אירן, בחסות מעמדה החדש, תעמיק את אחיזתה באזור המפרץ. אירן, כמדינת סף גרעינית מוכרת - תוצאה של ההסכם המתגבש עמה - תוכל ביתר קלות להכתיב את סדר היום המדיני-ביטחוני באזור ובמזרח התיכון כולו. הממשל האמריקני הנוכחי נתפס במפרץ ככזה המוכן "לתת את המפתחות" לאזור לאירן. השלכות אפשריות של התפתחות מעשית בכיוון זה, תהיינה גם על עתידו של שיתוף הפעולה הבין-ערבי והמסגרות המדיניות הערביות. במציאות כזו, סביר, כי מדינות שונות, בוודאי חלק ממדינות המפרץ הפגיעות יותר, יבקשו את קרבתה של אירן, בעוד אחרות תמשכנה להישען על ארצות הברית. אכן, האופציות הביטחוניות העומדות כיום לרשות המונרכיות הערביות הן מוגבלות. בעוד עתידן הכלכלי קשור הדוקות לסין, הנטל הביטחוני הכרוך בשמירה על ביטחונן עודנו רובץ על ארצות הברית. אולם הקשיים ביחסים בין הצדדים, כפי שהתגלעו בשנים האחרונות, עלולים להתניע תהליכים ארוכי טווח - שליליים, מבחינת היציבות האזורית בכלל וגם מבחינת האינטרסים האסטרטגיים הישראלים. ביום שלאחר חתימת ההסכם עם אירן ובעקבות השחיקה באמון בין ערב הסעודית לארצות הברית, עלולה הממלכה לשאוף לפזר סיכונים ולגבש מארג יחסים מקביל - גם אם לא מושלם - עם מדינות שונות, במטרה לשפר את ביטחונה. בכלל יחסים אפשריים אלה יש להביא בחשבון הבנות עם פקיסטן בנושא הגרעין.

למדינות המפרץ אין אינטרס להביא להרעה משמעותית ביחסים בינן לבין ארצות הברית, שהרי הן תהיינה הראשונות להיפגע מכך. לכן, במהלך הפסגה בין נציגיהן לבין הנשיא אובמה, הן הביעו תמיכה פומבית ביעדי הממשל האמריקני מול אירן. אולם, בטווח הארוך צפוי, כי מנהיגי מדינות המפרץ ינסו לעצב מסגרת יחסים חדשה עם ארצות הברית, שבמסגרתה תוענק למדינות אלה עצמאות רבה מכפי שיש להן כיום בניהול סדר היום הביטחוני שלהן - גם ללא התאמה מלאה לאינטרסים וליעדים האמריקניים באזור. כבר כעת, בטרם חתימת ההסכם עם אירן, כמה ממדינות המפרץ נכונות לפעול למימוש האינטרסים החיוניים שלהן בלי ארצות הברית ויתרה מכך - בניגוד לעצתה. סלעי המחלוקת בימים אלה, הם החתירה האמריקנית להסכם פשרה בין הצדדים הלוחמים בתימן, שספק אם יעלה בקנה אחד עם יעדיה של ערב הסעודית במלחמתה במורדים החות'ים, וכן הרצון הסעודי (וזה הטורקי) להעמיק את המעורבות הצבאית בסוריה במטרה להביא להפלת שלטונו של אסד. יעד סעודי זה אינו עולה בקנה אחד עם הראייה האמריקנית (המסויגת, אמנם), את שלטון אסד כחלק מפתרון עתידי לסכסוך בינו לבין המורדים בכלל ו'המדינה האיסלאמית' בפרט.

שחיקת היתרון הישראלי

מדינות המפרץ אינן יכולות לבדן ליצור איזון אסטרטגי, שחשוב גם לשגשוגן הכלכלי, מול אירן. אולם, ספק אם אספקה של אמצעי לחימה אמריקנים מתקדמים לצבאותיהן תיצור איזון חיוני זה. יתר על כן, על-רקע מכירתם של אמצעי הלחימה המתקדמים למדינות המפרץ יתקשו האמריקנים להמשיך ולבקר את היעדרו של חופש פוליטי ואת הפגיעה המתמשכת בזכויות האדם במדינות אלו, מחשש שהביקורת תפגע במכירות, שהמשק האמריקני זקוק להן. זאת ועוד, אם ארצות הברית אכן מעוניינת בשיתוף פעולה אסטרטגי עם מדינות המפרץ יהיה עליה להוכיח כי, הגם שהיא מעוניינת בהסכם גרעין עם אירן, היא אינה מוכנה שהסכם זה יעניק לאירן היתר לעשות באזור כבשלה. מנגד, ייתכן שהממשל יתקשה להמציא הוכחה כזו, שמא אירן תראה בה עילה לפגוע ביישום ההסכם כלשונו. הרי בידיה של אירן מנוף לחץ משמעותי בדמות יכולתה לאיים בהסתלקות מן ההסכם. ואכן, בדברי הסיכום שנשא הנשיא בתום הפסגה הודגש, כי שיתוף הפעולה הצבאי עם מדינות המפרץ לא יהיה על חשבון אירן.

דילמה קשורה ניצבת גם בפני ישראל. לישראל מצדה יש אינטרס שארצות הברית, באמצעות נוכחותה הצבאית, תמשיך לייצר את האיזון האסטרטגי הדרוש באזור המפרץ לעוצמתה של אירן. אולם, מכירת אמצעי לחימה מתקדמים למדינות המפרץ צפויה לשחוק את היתרון האיכותי הצבאי הישראלי באזור.

חצי תאוותם בידם

השנים הקרובות צפויות להוות תקופת מבחן עבור יחסי ארצות הברית ומדינות המפרץ. היחסים כבר צלחו בעבר משברים, ובראשם המשבר החריף שנוצר בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר 2001. למרות זאת, ספק אם די יהיה בהצהרות מפייסות ומכירת אמצעי לחימה מתקדמים, כדי להחזיר את היחסים למסלולם ולהפיג את חששם של המונרכים מהכיוון האסטרטגי השגוי, בראייתם, בו פוסעת ארצות הברית מול אירן, מול סוריה, מול מצרים ובנושא הפלשתיני. אמנם, נציגיהן שהגיעו לפסגה חייכו למצלמה וקראו מן הטקסט המוסכם, וכן לא צפוי כי יבטאו פומבית את חוסר שביעות רצונן ממדיניות הממשל, אך נציג מטעמן לא נאם בפני שני בתי הקונגרס ואפשר להעריך, כי הן תמשכנה לפעול למימוש יעדיהן - גם בניגוד למדיניות האמריקנית.

הציפיות לפני הפסגה היו נמוכות, וגם אלה - ספק אם התגשמו: נציגי מדינות המפרץ יצאו מהפסגה עם חצי תאוותם בידם. חלקם קיוו לקבל התחייבויות ביטחוניות רשמיות מהממשל, מעין ברית הגנה קלאסית. אולם, הם קיבלו "עוד מאותו דבר": הצהרות תמיכה ואמצעי לחימה מתקדמים, הגם שבראייתם לא מתקדמים מספיק. כמה מהמדינות ביקשו להצטייד במטוס הקרב F-35 אך נתקלו בסירוב אמריקני. למרות זאת, אין כוונת הדברים לרמוז, כי לא היה בפסגה טעם. מדובר בתהליך, שהפסגה לא הייתה אלא עוד שלב בו. ייתכן שהפסגה תרמה להבנה מצד הממשל האמריקני, כי עליו לעצב מדיניות שתכליתה להסיג לאחור את המעורבות האירנית בזירות שונות במזרח התיכון. מדיניות זו, אם תמומש באופן אפקטיבי, תאפשר למדינות המפרץ לצלוח ביתר קלות את יתרת כהונתו של ממשל אובמה, שעמו הן חלוקות לגבי כמעט כל סוגיה ואתגר במזרח התיכון בכלל ובמפרץ בפרט.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 699 (19.5.15)
עמוס ידלין הוא ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי.

יואל גוז'נסקי הוא חוקר מן המניין במכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  19/05/2015   |   עודכן:  19/05/2015
עמוס ידלין, יואל גוז'נסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אחרי ועידת הפסגה - מה הלאה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הידען
20/05/15 02:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כאשר השוק מוצף במאות אנשים המתיימרים לומר כי הם טכנאי מחשבים ואנו לא בטוחים מי באמת יכול לעזור לנו הבחירה היא באמת קשה, וכדי למצוא טכנאי מחשבים אמין וטוב אנו זקוקים להמלצות ממישהו מנוסה. בהרבה מקרים נוכל לשמוע על טכנאי מחשבים שלא רק שלא עזרו אלה גם הזיקו ובמקרים רבים מחקו ללקוח את המידע בגלל חוסר ידע בתחום המחשבים.
19/05/2015  |  יוהן אזרזר  |   כתבות
מייד לאחר ספירת העומר, בין החודשים מאי ועד ספטמבר, אנו מוצאים עצמנו מקפצים מחתונה לחתונה ולא בכדי תקופה זו נקראת בשמה המוכר יותר, "עונת החתונות" ההכנות, ההתארגנות, קניית השמלה, מציאת האולם, הקייטרינג, רשימת המוזמנים ועוד, משפיעים על הזוג, הן בהיבט הפיזי והן בהיבט הנפשי
ההחלטה לחפש מסגרת חוץ ביתית לתינוק או פעוט אינה קלה. לקושי זה מתלווים לבטים וחששות לגבי השתלבות הילד עצמו ומידת היכולת שלכם כהורים לבחור בזו המתאימה והולמת ביותר את צרכי הילד והמשפחה במסגרת אפשרויותיך.
19/05/2015  |  נונה להבי  |   כתבות
ד"ר טל ליטבק-הירש, מרצה בתוכנית לניהול ויישוב סכסוכים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, חוקרת השלכות פסיכולוגיות חברתיות של אירועי לחץ וטראומה על החברה הישראלית על-רקע הסכסוך הישראלי-פלשתיני. תחומי מחקרה נוגעים בדילמות של זהות, במפגש ובדיאלוג בין יהודים וערבים בישראל, בהשלכות השואה על בני הדור השלישי בישראל, ולאחרונה גם בתפישות ודרכי התמודדות של אימהות, זוגות וסטודנטים עם איום הטילים על-רקע מבצעי "צוק איתן" ו"עופרת יצוקה". לדעתה שלושת הנושאים הם שלושה קודקודים של משולש שבוחן את החברה הישראלית, גיבוש זהותה ודרכי התמודדותה עם אירועים היסטוריים עכשוויים.
19/05/2015  |  עיתון ׳אבג׳  |   כתבות
חג השבועות מאופיין בצריכה רבה של מוצרי חלב, מאפים ועוגות. עם מוצרי החלב באות הפשטידות, הפסטות וכמובן הרטבים והקצפות שעל עוגות הגבינה הטעימות כל-כך.
19/05/2015  |  נעמה בן-דוד-טרבלסי  |   כתבות
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
לקראת עימות חזיתי ברצועת עזה?  /  יורם שוייצר
הגבול לתיאום ישראלי-סעודי  /  מרק הלר
דוח ענייני ומאוזן  /  פנינה שרביט ברוך, קרן אבירם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il