|
[צילום: באדיבות בנייני האומה]
|
|
|
|
|
עבודות-צילום אמנותי נדירות, המבוצעות בטכניקה ייחודית, שרק מעטים שולטים בה כיום, יוצגו בשתי תערוכות-טבע מרשימות של הצלם האמן לאוניד פדרול, שייפתחו ביום חמישי הקרוב (11 ביוני) בבנייני האומה בירושלים ושיימשכו עד ה-1 בדצמבר.
תערוכתו האחת, "נופים מקראיים", ותערוכתו הנוספת, "אור יקרות", כוללות תמונות בלעדיות של הצלם עטור הפרסים, שעלה לפני 20 שנה מאוקראינה, ושהוצגו במוזאונים ובגלריות נבחרות בארץ ובעולם. עם עלייתו לארץ נמשך לאוניד פדרול לעסוק בטבע ובתולדות מדבר יהודה וים המלח, שחלקו נוצר במקום שבו שכנו הערים המקראיות סדום ועמורה. הוא עצמו ביקר לא פעם באיזור, במסעות-צילום אישיים, ושקד במרוצת למעלה מעשר שנים על אוסף-צילומים מיוחד באזור זה.
קומפוזיציות רומנטיות
בתערוכת "נופים מקראיים" יוצגו מבחר תצלומים של ים המלח ומדבר יהודה, המתארים גאיות הרריים ופסגות ללא נוכחות בני אנוש, ואשר מזכירים תצלומי פנורמה של סיירה-נבדה, או תצלומים של הפארק הלאומי יוסמיטי, של אנסל אדמס.
בכל תצלומי הסדרה המגוונת שולטות הקומפוזיציות הרומנטיות, שצולמו בשעת-שקיעה או זריחה מוקדמת. כצלם פגש פדרול בישראל אור בלתי מוכר של שמש מסנוורת וניגודי-אור חדים, שמייצרים אפקטים, המתחלפים במהרה, של צבעים עזים ומורכבים וגוני-פסטל רכים ומטושטשים. מסיבה זו מעדיף פדרול לצלם בשעה שהשמש נמוכה, בשקיעה או בזריחה מוקדמת, בסתיו, בחורף, או באביב מוקדם. לטעמו, אלה תנאי האור הטובים ביותר, כשכל המרכיבים - האדמה, השמיים, הים, ההרים והעננים - משתלבים באופן המרשים ביותר ומבטאים את מצבו של הטבע.
תצלומים אינטימיים
בתערוכת "אור יקרות", לעומת זאת, מוצגים תצלומים נבחרים מתוך קטלוגים של תערוכות שנערכו במזיאון ארץ ישראל שבתל אביב. פדרול, המשמש צלם המוזאון, מצלם את האוביקטים לקטלוגים של המוזאון - מקצוע הדורש ידע בכל תחומי הצילום התיעודי והאמנותי. לצורך העניין נדרשת שליטה מוחלטת בכל יסודות אמנות הצילום הקלאסית כדי להראות את האינדיווידואליות של כל אוביקט ואוביקט.
ואכן, הצופה שיבקר בתערוכה, יוכל לראות בצילומים שפת-צילום קלאסית, המבוססת על אמנות-ציור בת מאות שנים. בתערוכה מוצגים תצלומים אינטימיים של חפצי-אמנות, אספנות וארכיאולוגיה מהארכיון המקצועי של פדרול. לאוביקטים, המצולמים בתוך השקט ואורות הפנסים בסטודיו שבמוזאון, פדרול מעניק את היופי הנשגב ואת תחושת ההתפעמות שלו, כאילו ניצב מול נופי-בראשית.