|   15:07:40
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
תומכי מפלגת הצדק והפיתוח בעת נאום של ראש הממשלה, לאחר היוודע תוצאות הבחירות, אנקרה, 7 ביוני 2015 [צילום: AP/Emrah Gurel]
אחרי הבחירות לפרלמנט בטורקיה

תקוות גדולות מול החששות שנותרו

ביום שאחרי הבחירות בטורקיה, לאף מפלגה אין מספיק מושבים בפרלמנט, כדי להקים את הממשלה הבאה לבדה, ולכן התרחישים הסבירים הם הקמת ממשלת קואליציה בין ה-AKP לבין אחת מהמפלגות האחרות, או האפשרות של ממשלת מיעוט
15/06/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
עידן יוסף
ארדואן לא יוכל לכונן משטר נשיאותי

   רשימות קודמות
  חולשתה הגוברת של לבנון
  האו"ם ומערכות הנשק האוטונומיות
  שיקום הרצועה: בין כורח לדילמות אסטרטגיות
  ועידת NPT ירדה מעל הפרק, לעת עתה
  אובמה, ישראל והפלשתינים: שינוי גישה?

רבים בטורקיה ובמדינות נוספות הופתעו (וכמה אף שמחו) לראות את הנסיגה שחוותה מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) בבחירות לפרלמנט בטורקיה ב-7 ביוני 2015. למרות שכמה מהסקרים שנערכו קודם לבחירות ניבאו בצורה די מדויקת את התוצאות הסופיות, עדיין היה חשש שסקרים אלה אינם יכולים באמת להעריך את התמיכה במפלגה הכורדית, מפלגת העמים הדמוקרטית (HDP), והאם היא אכן תצליח לחצות את אחוז החסימה הגבוה שעומד על 10% (שכן תוצאות הסקרים למפלגה זו נעו סביב אחוז החסימה, בטווח השגיאה הסטטיסטית). חשש נוסף היה מזיופים בהיקף גדול בבחירות, שבדיעבד ניתן לומר שלא היו.

מאז עליית מפלגת ה-AKP לשלטון ב-2002, אלה הבחירות הראשונות לפרלמנט שבהן חלה ירידה בתמיכה בה (מ-50% בבחירות 2011 ל-41% ב-2015, ירידה מ-327 מושבים בפרלמנט ל-259). התמיכה במפלגה השנייה בגודלה, מפלגת העם הרפובליקנית (CHP), ירדה אף היא מעט (מ-26% ב-2011 ל-25% ומ-135 מושבים ל-131). התמיכה במפלגת התנועה הלאומית (MHP) עלתה מ-13% ב-2011 ל-16% (עלייה מ-53 מושבים ל-79). מפלגת העמים הדמוקרטית (HDP) קיבלה 13% מהקולות (בהשוואה ל-6% ב-2011, כאשר נציגיה רצו בצורה עצמאית, עלייה מ-35 מושבים ל-81). מניתוח תוצאות הבחירות עולה שסיבה מרכזית לירידה בתמיכה ב-AKP הייתה ההאטה בכלכלה הטורקית. בנוסף, היא נפגעה מהתפיסה השוררת בקרב חלקים באוכלוסייה הטורקית לגבי הנטייה האוטוריטרית הגוברת של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ומהעובדה שהמפלגה מקדמת משטר נשיאותי. כמו-כן ראוי לציין את העמדות המנוגדות לגבי הכיוון הרצוי לתהליך השלום עם הכורדים (כהסבר לעלייה בתמיכה הן במפלגה הכורדית והן במפלגה הלאומנית). עוד תרמו לתוצאות, הכריזמה והרטוריקה המכלילה של סלהאטין דמירטאש, היושב-ראש המשותף של המפלגה הכורדית, וכן רוח 'מחאת פארק גזי' ששרתה עדיין על חלק מהבוחרים.

ביום שאחרי הבחירות, לאף מפלגה אין מספיק מושבים בפרלמנט כדי להקים את הממשלה הבאה לבדה (נדרשים 276 מושבים), ולכן התרחישים הסבירים הם הקמת ממשלת קואליציה בין ה-AKP לבין אחת מהמפלגות האחרות, או האפשרות של ממשלת מיעוט. הקואליציה שתתרום בצורה הטובה ביותר לדחיפת טורקיה קדימה, תהיה קואליציה של ה-AKP עם המפלגה הכורדית (HDP). קואליציה כזו תאפשר לטורקיה באמת ובתמים להתקדם בפתרון השאלה הכורדית ארוכת השנים. מידה מסוימת של שיתוף פעולה בין מפלגות אלה כבר התקיימה במהלך תהליך השלום עם הכורדים, שהחל מחדש ב-2013. עם זאת, סביר יותר שמפלגת ה-AKP תקים ממשלה עם מפלגת ה-MHP, שכן שתי המפלגות האלה נמצאות בצד הימני של הקשת הפוליטית, כאשר ה-AKP היא ימין-מרכז ואילו ה-MHP ימינה ממנה. עדיין, קו השבר ביניהן הוא עמדתן ביחס לסוגיה הכורדית. לא ניתן גם לפסול את האפשרות של קואליציה של AKP עם CHP, למרות שהמפלגות מנוגדות אידיאולוגית, כאשר ה-AKP במובנים רבים היא פוסט-כמאליסטית ואילו ה-CHP עדיין כמאליסטית מאוד במהותה. למפלגות האופוזיציה יהיה קושי לגבש קואליציה בינן לבין עצמן, שכן עד עתה, הן ה-MHP והן ה-HDP בנו את הזהות המפלגתית שלהן כלעומתית האחת לשנייה. אם לא תושג קואליציה בתוך 45 ימים, טורקיה תיאלץ ללכת שוב לבחירות. אפילו אם תוקם קואליציה, נסיון העבר מלמד שממשלה קואליציונית בטורקיה אינה שורדת כהונה מלאה.


הזווית הישראלית


יחסית למערכות בחירות קודמות בטורקיה, ישראל לא הוזכרה בצורה נרחבת. אין לפרש זאת כתוצאה של רגיעה במתיחות בין המדינות, אלא יותר משום שהערך המוסף מהדגשת ישראל נתפס הפעם כמוגבל. באופן כללי, התמיכה בפלשתינים היא עניין שזוכה לקונצנזוס חוצה מפלגות. לשם דוגמה, היושב-ראש המשותף של המפלגה הכורדית, דמירטאש, אמר במהלך מבצע 'צוק איתן' בעזה, בעודו מותח ביקורת על ארדואן: "תשכח מהצעקות...אם אתם רוצים לתת עזרה לעם הפלשתיני, הפסיקו לשטות בעם. הבה נעצור כולנו את מדיניות הטבח של המדינה הישראלית באמצעות חרם רציני". במהלך המבצע, הוציאו אף כל המפלגות הצהרה משותפת המגנה את המתקפות על אזרחים, וקוראת לעצירה מיידית של המבצע. ראש מפלגת ה-MHP, דוולט באחצ'לי, התייחס בעבר להתנצלות הישראלית לטורקיה ביחס להשתלטות על המרמרה באומרו שיש לפרש זאת כחלק מהניסיונות של ישראל לקדם הקמתה של מדינה כורדית, שלכך הוא מתנגד בתוקף, וכי לדעתו, ניסיונות אלה נועדו להבטיח את האינטרסים הביטחוניים של ישראל. בניגוד אליו, סגן יושב-ראש מפלגת ה-MHP, טורול טורקש, הביע את עמדתו באוקטובר 2014, ולפיה טורקיה צריכה להחזיר את השגרירים שלה לתל אביב ולקהיר.

ראוי לציין שכאשר הנושא של ישראל אכן עלה לקראת מועד הבחירות, היה זה דרך הדגשת סוגיית ירושלים, כאשר מנהיגי מפלגת הצדק והפיתוח נשבעו שיבוא היום ויכבשו אותה. הדגשת המרכיב הדתי הייתה עוד דרך להפגין את אופיה הדתי של המפלגה, בניסיון לשמור את תמיכתם של המצביעים הכורדים האדוקים (ניסיון שהתברר ככושל ברובו). חשיבות המהלך הייתה כחלק מהמאמץ להשאיר את המפלגה הכורדית מתחת לאחוז החסימה. מנקודת מבט ישראלית, הרטוריקה על ירושלים מדאיגה משום שהשפעתה חורגת מהמתחים בין שתי המדינות, ואפילו מעבר לסוגיה הישראלית-פלשתינית, ועלולה לשמש כנקודה נפיצה נוספת שתשחק לידי הגורמים המעוניינים להעמיק את הפער בין ישראל לעולם המוסלמי.

כדאי גם לשים לב שכחלק מהרטוריקה של "איתנו או נגדנו" שאימצה מפלגת הצדק והפיתוח במהלך הקמפיין המפלג שניהלה, ישראל סומנה בבירור כתומכת באלה שנגד המפלגה. במיוחד גויס לכך השיח על "המדינה המקבילה", הרומז ש'תנועת גולן' הדתית (בעבר בת-ברית של ה-AKP אולם מזה זמן שהיא יריבתה) ותומכיה האוחזים בעמדות פקידותיות בשירות הציבורי, מנסים למוטט את שלטון מפלגת הצדק והפיתוח, וכי ביחד עם גורמים חיצוניים שחברו עמם ומתקנאים במעמדה הבינלאומי העולה של טורקיה, סומנו גם ישראל (והיהודים) כמשתפי פעולה עם התנועה. ארדואן היה בוטה כאשר בביקורת שהפנה כלפי ה'ניו-יורק טיימס', טען ש"הון יהודי" עומד מאחורי העיתון.

בעוד שלא ניתן לשלול את האפשרות, כי בנקודה מסוימת בכהונתה של הממשלה החדשה בטורקיה יוחזרו השגרירים לאנקרה ולתל אביב, אין לצפות לשיפור אמיתי ביחסים בין טורקיה לישראל בעתיד הנראה לעין. אומנם היחסים המתוחים הורעו בעקבות שנות שלטונה הארוכות של מפלגת ה-AKP והרטוריקה של ארדואן, אך ישנן גם כמה בעיות יסוד מעבר לכך, ובראש ובראשונה השפעת ההתפתחויות השליליות בין ישראל לפלשתינים. במיוחד מהווים עזה ושלטון חמאס נקודת מחלוקת מרכזית בין שתי המדינות. ייתכן שההכרה הגוברת מצד ישראל בצורך הדחוף להאיץ את מאמצי השיקום בעזה תוכל לשכך חלק מהמתח בין ישראל לטורקיה, לפחות סביב נקודה זו.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 709 (14.6.15)
גליה לינדנשטראוס היא עמיתת מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי ומתמחה במדיניות החוץ העכשווית של טורקיה.

ג'יהון צ'יצ'קצ'י הוא עוזר מחקר ודוקטורנט במחלקה ליחסים בינלאומיים של אוניברסיטת Canakkale 18 Mart.
תאריך:  15/06/2015   |   עודכן:  15/06/2015
גליה לינדנשטראוס, ג'יהון צ'יצ'קצ'י
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תקוות גדולות מול החששות שנותרו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
15/06/15 21:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משבר ישראל-טורקיה
ביום קודם הבחירות אמר נשיא טורקיה ארדואן: "היום, יכול להיות אבן דרך לקראת טורקיה חדשה".ואכן, על-פי נתונים לא רשמיים,כ-86% מתוך 53.7 מיליון בעלי זכות הבחירה יצאו לבחור באחת ממערכות הבחירות המתוחות שנראו אי-פעם בטורקיה. מפלגת השלטון AKP זכתה בכ-40.7% מהקולות, כ-258 מושבים בפרלמנט. מפלגת HDP הכורדית זכתה בכ-13% מהקולות - מעט יותר מאחוז החסימה העומד על - 10%. בתום ספירת 99%. מהקולות בבחירות הכלליות בטורקיה שנערכו אמש, מסתמנת היחלשות למפלגת השלטון, ולראשונה בהיסטוריה - כניסה לפרלמנט של המפלגה הכורדית. מפלגת העם הרפובליקנית CHP זכתה בכ-25% מהקולות, ומפלגת התנועה הלאומנית MHP בכ-16.3% מהקולות.
08/06/2015  |  איתן לסרי  |   מאמרים
בתגובה להחלטת טורקיה שלא להשתתף בכנס ביטחון שיתקיים במינכן בשל השתתפות צפויה של גורמים ישראלים רשמיים, אמר (יום ו', 6.2.15) שר החוץ אביגדור ליברמ כי כל עוד ההנהגה הנוכחית בטורקיה תישאר אין סיכוי לשקם את היחסים בין המדינות. "ההחלטה הטורקית להחרים את הכנס בגלל ישראל מוכיחה שוב עד כמה הייתה גדולה הטעות בהתנצלות בפני טורקיה", אמר.
06/02/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
האירועים המפחידים האחרונים שעברו הנציגים הדיפלומטיים של ישראל, בשבוע החולף, באנקרה שבטורקיה והצהרותיו האנטי ציוניות של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן - שאלמלא היה גאורגי מוסלמי במוצאו האתני - ניתן היה לכנותו כאנטישמי, לכל דבר ועניין שהוא, קורעים באופן חד-משמעי ובלתי ניתן לכל איחוי שהוא, בימים אלה, את החבל הדק שעוד חיבר אותנו על-אף החיכוכים הרבים שעברנו ביחסינו, בשנתיים האחרונות, לטורקיה.
20/07/2014  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
השדולה לשיתוף פעולה אזורי בראשות ח"כ ניצן הורוביץ, תקיים (יום ג', 20.5.14) אירוע נדיר: כינוס על יחסי ישראל-טורקיה, בהשתתפות שר החוץ הטורקי לשעבר יאשאר יאקיש.
19/05/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
שגרירויות ישראל וטורקיה בשתי המדינות תיפתחנה מחדש, ובמקביל ישראל תאפשר לטורקיה להעביר סיוע הומניטרי לרצועת עזה. כך עולה (יום ה', 27.3.14) מדיווחים בעיתונות הטורקית.
27/03/2014  |  עופר וולפסון   |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il