|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

סיפור חייו של אביר מארק

אביר מארק היה מראשי "השומר הצעיר" ברומניה ישב שנים בבית סוהר בגין פעילות ציונית וגילה עמידה איתנה ואומץ ציבורי מול שופטיו בדרכו לארץ לאחר שחרורו חלה ומת בפריז - סיפרו של מי שהפך לסמל גבורה ומופת
27/08/2015  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: באדיבות ארכיון קיבוץ ברקאי]

קברו של אביר מארק [צילום: אלי אלון]

במהלך ביקור בבית העלמין במרחביה שלמרגלות, גבעת המורה משכה את תשומת ליבי. מצבה ועליה השם אביר מארק בהבלטה ולידו סמל תנועת "השומר הצעיר" ומתחת לשם חרוטות המילים: "נשא בעוז דגל התנועה השומרית ברומניה מסור לעם ולארץ. נולד ד' סיוון תרפ"ח. נקטף בגולת פאריס בדרכו למולדת". ט"ז אב תשי"ז".

תוכן הכיתוב וגם שם הנפטר הלא שגרתי בבית עלמין ישן זה, עורר בי סקרנות לגבי זהות הנפטר וסיפור חייו. חשתי שיש פה סיפור חיים מעניין. מעבר לעובדה שהאיש היה פעיל ב"השומר הצעיר", לא היה לי מושג מיהו אותו מארק אביר.

צילמתי את המצבה (ראו צילום) והעליתי את הצילום לדף הפייסבוק וזאת בצירוף פוסט שכותרתו, "מי אתה אביר מארק"? ובו פניתי לגולשים בבקשה לסייע לי בפתרון החידה: מיהו ומה עומד מאחורי השם אביר מארק הקבור בבית העלמין מרחביה? קיבלתי שורה של תגובות ובין השאר כתב לי דודו אמיתי מנהל ארכיון "יד יערי" בגבעת חביבה כי המדובר במארק אביר שהיה מראשי תנועת השומר הצעיר ברומניה.

ב-1954 נדון למאסר יחד עם שאר מנהיגי תנועה השומר הצעיר וחברי הנהגות התנועות הציוניות ברומניה הקומוניסטית. חלומו לעלות לארץ שהיה כה קרוב לא התגשם "בדרכו לארץ לאחר שחרורו חלה ומת בפריז תוצאת השנים הקשות בכלא".

במקביל, נברתי בארכיונים בניסיון לקבל מידע רחב מקיף אחר תולדות חייו של אביר מארק ואף שוחחתי אודות האיש ופועלו עם היסטוריונים בולטים חוקרי "השומר הצעיר", פרופ' אלי צור וד"ר שלמה שאלתיאל. כמו-כן, נשלחו אליי חומרים ומסמכים על האיש מארכיון יד יערי בגבעת חביבה ומארכיון קיבוץ ברקאי.

מתברר, כי על שמו של אביר נקרא רחוב בשכונת קריית חיים בחיפה: רחוב אביר מארק. בעת משפטו בשנת 1954 בפני בית הדין הצבאי בבוקרשט בעוון פעילותו הציונית, גילה אביר עמידה איתנה וגאה ואומץ ציבורי, הוא הודה בהשתייכותו לשומר הצעיר ואמר כי הוא גאה להשתייך לתנועה זו הדוגלת במדינה יהודית והכריז כי אין זה פשע להיות ציוני. אביר קיבל במשפט זה את העונש הכבד ביותר מבין חבריו הנאשמים - מאסר של 20 שנה, בעוד חבריו נדונו לעונשים קלים בהרבה.

עמידתו האיתנה במשפט בנוסף לפעילותו הציונית להעלאת יהודים ארצה, הפכה את אביר מארק לסמל של גבורה ומופת. עם השנים שמו ופעלו נשכח משהו וספק אם הדור הצעיר של "השומר הצעיר" יודע מי היה האיש.

אביר מארק - תולדות חייו

ארמונד (אביר) מארק נולד בשנת 1927 בעיר פיאטרה ניאמץ ברומניה. אביו הוא החוקר המורה הנודע לעברית פרופ' נתן מארק. בשנת 1944 הצטרף לתנועת השומר הצעיר והיה אחד מפעיליה המרכזיים. מאז שנת 1948 שימש כמזכיר ההנהגה הראשית וההנהלה של תנועת "השומר הצעיר" ברומניה ופעל רבות להעלאת יהודים מרומניה לארץ ישראל. עם הקמת מדינת ישראל, החל לעבוד כפקיד בשירות ישראל בבוקרשט והמשיך לעבוד בה עד מאסרו ב-1950. הוא נאשם על-ידי השלטונות בריגול, בארגון עליה בלתי חוקית, בחבלה במשטר ללא כל משפט נשלח לעבודות פרך ובין השאר הועסק בחפירת תעלת דנובה.

רק כעבור שלוש שנים לערך, בשנת 1953, הובא למשפט קבוצתי בפני בית משפט צבאי רומני, יחד עם פעילים וחברי הנהגת תנועת "השומר הצעיר" ותנועות ציוניות אחרות. המשפט היה חלק משורת משפטים שנערכו בשנות ה-50 של המאה ה-20, ברומניה, שנקראו לימים "משפטי הציונים ברומניה" ובהם נשפטו כמה מאות יהודים, מנהיגים ופעילים של התנועות הציוניות הרומניות ונידונו לעונשים כבדים. היהודים הואשמו בריגול למען האינטרסים של האימפריאליזם האנגלו-אמריקני.

וכך נאמר בכתב האישום כנגד אביר מארק, הנאשם מארק אביר מובא לדין בעבור 1. עוון בגידה 2. פשע חתירה נגד המשטר. אשר להאשמה בבגידה - מציינים את העובדה כי בהיות הנאשם בכלא הוא שלח מכתב להסתדרות הציונית העולמית שבו ביקש עזרה לשחרור הציונים האסורים מבית הסוהר, אשר להאשמה בחתירה נגד המשטר - יש לקחת בחשבון כי בהיות הנאשם מנהיג השומר הצעיר, הוא קיים ישיבות שבהם הדריך את הנוער ואת האוכלוסייה היהודית. לעלות למדינת ישראל. באומץ וללא חת דחה את אשמות השווא בריגול ובחבלה וציין בפני שופטיו את חשיבותה של הציונות והחלוציות.

הוא הטיח בשופטים בצורה גלויה את המילים "חטאכם על הריגת רבים מחברינו ומאסר ציונים ועינוים לא יסולח לכם לעולם". אביר קיבל, כאמור, במשפט זה את העונש הכבד ביותר מבין חבריו הנאשמים - מאסר של 20 שנה, בעוד חבריו נדונו לעונשים מופחתים בהרבה.

אביר הגיש לבית-הדין הרומני ערעור על עונשו הכבד ומאסרו הופחת לחמש שנים. מאחר שישב כבר ללא משפט שלוש שנים, שוחרר אביר ממאסרו בשנת 1955. חלומו היה לעלות לארץ ואף היה בתכנון שיצטרף לקיבוץ זיקים, שם התגוררו כמה מחבריו. היו לו שורה של חברים שהתגוררו בקיבוצים שונים. אחרי הכל היה אביר פעיל בכיר ובולט בתנועת "השומר הצעיר". כל בקשותיו לשלטונות רומניה להיתר יציאה מהארץ נדחו. רק לאחר שאובחנה בגופו מחלה ממארת, התירו לו שלטונות רומניה לצאת מהמדינה.

אביר מארק מגיע לפריז לריפוי

ביולי 1957 בסיוע גורמים ציוניים, הגיע אביר לבית-החולים סאן לואיס בפריז לריפוי. בתקופת אשפוזו נשלחו אליו מברקים ממאיר יערי וראשי תנועת ה"שומר הצעיר". וכן הגיע לבקרו נתן פלד המזכיר המדיני של מפ"ם ולימים שר בממשלת ישראל.

על הגעתו של אביר מארק מרומניה לפריז, מדווח סופר מעריב בפאריס דוד גלעדי (סבא של יאיר לפיד) בגיליון מעריב ב-22 ביולי 1957: "לפאריס הגיע אביר מארק בן 29 מאסירי ציון ברומניה שנשפט בשעתו ל-25 שנים (20 שנים? א.א) הוא בא יחד עם אשתו כדי שיוכל לטפל במחלתו הממארת. מארק, מי שהיה חבר הנהגת השומר הצעיר ברומניה, שימש כמזכיר טכני בצירות ישראל בבוקרסט"...

חלומו של מארק אביר לעלות לארץ ישראל היה קרוב מתמיד. אולם הוא לא זכה להגשמת חלומו. ב-13 ביולי לערך, כחודש לאחר שהגיע לפאריס מרומניה. נפטר אביר בית-החולים בפאריס, בו היה מאושפז והוא בן 30 בלבד.

ארונו מכוסה בדגל כחול לבן הוצב על כן שחור בן נרות דולקים בבניין הסוכנות היהודית בצרפת. אישים רבים, נציגי שגרירות ישראל, הסוכנות היהודית, אנשי תנועת השומר הצעיר ועוד. חלקו לו כבוד אחרון. שגריר ישראל בצרפת, יעקב צור, הספיד קצרות את המנוח, הוא העלה על נס את אומץ ליבו ונאמנותו ללא גבול לרעיון הציוני של מארק אביר. בתום טקס האשכבה בצרפת. הועבר הארון לשדה התעופה אורלי ומשם הוטס במטוס "אל על" לישראל מלווה ברעייתו ברכה מארק אסירת ציון אף היא, ובאמה.

אביר, מזכיר תנועת השומר הצעיר ברומניה ואסיר ציון לשעבר, אשר נפטר בצרפת בדרכו לארץ הובא אתמול לקבורה בקיבוץ מרחביה בעמק יזרעאל. ארונו של המנוח הגיע אתמול במטוס מפאריס. את הארון ליוותה רעייתו של הנפטר, אסירת ציון אף היא ואמה.

מסע ההלוויה והספדו של יערי

עיתון דבר מתאריך 21 באוגוסט דיווח על מסע ההלוויה של אביר מארק: בהגיע הארון משדה התעופה בלוד הוא הוצב בשעה 10 בבוקר בבית הקיבוץ הארצי בתל אביב שם הספידו שר הבריאות, ישראל ברזילי ושמואל קופרמן, אסיר ציון אשר נפרד מן המנוח לפני שבעה חודשים בעלייתו ארצה. מבית הקיבוץ הארצי יצא מסע ההלוויה דרך הרחובות אבן גבירול ובלוך עד לבנייני הועה"פ של ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב.

כאן ספד לו נתן פלד, המזכיר המדיני של מפ"ם אשר אמר, כי דרך חייו של מארק אביר מסמל את שאיפת נוער הגולה למולדתו. בשם ההסתדרות ספד זאב און ראש חברת העובדים ב-14:00 אחר-הצהריים הגיע הארון לבית-הקברות של קיבוץ מרחביה בלווית שיירה ארוכה של מכוניות וכלי-רכב שונים. המוני חבריו, חניכיו ומוקיריו של המנוח באו מכל חלקי הארץ לחלוק לו את הכבוד האחרון. ליד הקבר הפתוח הספידו מאיר יערי, המזכיר הכללי של מפ"ם ו"השומר הצעיר". וכך אמר יערי בן השאר.

"אביר חברינו היקר אל בית הקברות זה אנו מביאים עכשיו למנוחת עולמים אותך אביר, אחד מאבירי הלוחמים של תנועתנו תנועת השומר הצעיר. השלכת את נפשך מנגד כשהטחת את האשמותיך בפני שופטים ומענים בכלא רומניה העממית תוך הזדהות עם כלל אסירי ציון שנענשו על חאט כמיהתם לציון מולדתם. אנשים כמוך חדלים להיות צמודים לשבט אחד, לקיבוץ אחד וחייהם צרורים במסכת המאבק והיצירה של הדור. חייך היו חוליה בשרשרת מעשי הגבורה ומסירות הנפש של דורנו החלוצי בצל בית התנועה, תנועת השומר הצעיר תמצא מנוחתך כאחד המסמלים המפארים את שרשרת הלוחמים והחולמים של דורינו החלוצי תהיה נשמתך צרורה בצרור חיינו ומאבקנו".

מכתבים ששלח אביר מארק ל"בומי" בראל

במהלך אשפוזו בבית-חולים בפאריס כותב אביר מארק מספר מכתבים מרתקים בעברית יפה (אחרי הכל מדובר בבן של מורה לעברית) לחברו אברהם "בומי" בראל מקיבוץ ברקאי שהוא דמות מרתקת בפני עצמה ולימים יכהן בתפקיד ראש המועצה האזורית מנשה ובתפקידים ציבוריים נוספים. המכתבים וחומר נוסף על אביר נשלחו אליי לפרסום באדיבות בנו של בומי, אורי בראל וארכיון קיבוץ ברקאי.

פאריס 30 ביולי 1957

יקירי,
יציאתנו מרומניה אינה מלווה לצערנו שמחת הגיענו ארצה... חולה אני במחלת דם מסופנת (לוקמיה) והמצב הוא די קשה. זה למעלה מארבעה חודשים הנני בבית חולים והמצב הולך ומחמיר. באתי לפאריס מכיוון שכאן נמצא רופא בעל שם עולמי שהינו המומחה הגדול בעולם למחלות דם. נראה אולי הוא יצליח לעשות משהו. מקווה אני שבכל זאת יגיע יום שבו נהיה כולנו יחד, חברים וידידים ותיקים ונספר על הנעשה ונתרחש בזמנים עברו כעל חלום רע. כאן הקבילו את פני מזכיר ההנהגה העליונה לאירופה וחבר מזכירות מפ"ם בצרפת. כ"כ מטפלים בי אנשי שגרירות ישראל והקונסוליה. גם הטיפול בבית החולים הוא טוב.

רק בקשה אחת יש לי אליך: לדאוג שאקבל על כתובתי (ז"א כתובת בית החולים) את "על המשמר", הדים" וכן את החומר הפנימי של הקיבוץ הארצי ושל מפ"ם. בדרך זו אוכל לפחות לעקוב אחר המתרחש בתנועה ובמפלגה לאחר תשע שנים של ניתוק. כן אבקשך לשלוח לי צילומים של החברים של הקיבוץ שלכם רוצה להכירם לכל הפחות לפי הצילומים

דש לבביות לכל החברים
בברכת חברים חמה
אביר

פאריס 4 באוגוסט 1957

יקירי
...אתמול הגיע לביקור מיוחד נתן פלד והביא לי את ברכת הקיבוץ הארצי, המפלגה ושל מאיר יערי איתו כבר אשוחח על כל העניינים. מה שנוגע אליי: מרגיש קצת יותר טוב, אם כי הנני חלש מאוד (אני מתהלך בפרוזדור כמו זקן בן 70). מזה כמה ימים התחלתי לצאת לחצר ולהתהלך כמחצית השעה. הטיפול הוא טוב ואני חסר כלום.

עידוד מוסרי גדול בשבילי מהווה האופן בו כולם דואגים לי (החל מחוגי השגרירות והמוסדות הציוניים ואחרון חביב - התנועה והמפלגה בארץ. מברקי יערי וברזילי וביקורו של פלד היו בשבילי הרגשה נעלה). אני מצפה לשוב לאיתני (כי הרי במחלתי יש עליות וירידות) כדי שאוכל לבא ארצה. ברגע זה איני יכול להתיר לעצמי את הדבר יש לי המון חומר קריאה ואני קורא קצת (פלד הביא לי את ספר "השומר הצעיר")

החברים ברומניה (אני מתכוון לאלה שהיו בבית הסוהר מחכים לעלויה. כולם הגישו את הבקשות הם מלוכדים למדי. יודעים על הנעשה בארץ (משידורי קול ישראל) הסתדרו כולם במקומות עבודה פחות או יותר נוחים אבל חזונם הראשון והיחידי - העלויה.

דש לבביות אביר

תאריך:  27/08/2015   |   עודכן:  27/08/2015
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפור חייו של אביר מארק
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
27/08/15 20:57
2
VALERIU
7/03/18 18:56
 
אורנה קובל
15/06/18 19:32
3
ולריו
22/10/23 18:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם יש מאפיין בולט במדיניות של רוסיה במזרח התיכון בהשוואה למדיניות האמריקנית של ממשל אובמה, הרי שהוא הנאמנות של רוסיה לבנות בריתה לעומת הבוגדנות האמריקנית ביחס למדינות ערב הנחשבות פרו מערביות כפי שבא לידי ביטוי, בולט באחרונה במאבק סביב הסכם הגרעין עם אירן.
27/08/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
העיתונאי נתי טוקר, הנמנה עם כתבי קבוצת שוקן, ביקש וקיבל (יום ג', 25.08.15) תגובה לטענות שהוא הציג כטענותיו של ח"כ מיקי רוזנטל, שהועלו בתביעת רוזנטל נגד הח"מ, News1, אמיר זוהר וד"ר חיים שטנגר (ידיעה על התביעה, כמו גם המסמך המלא, פורסמו ב-News1).
26/08/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
לקות ראייה יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות ובעוצמות שונות. הכניסה לכיתה א' מהווה זרז טבעי לגילוי מהיר של לקות ראייה בקרב ילדים. אם הנכם הורים לילד שעושה את צעדיו הראשונים בספסל הלימודים, כדאי להיות ערים להתנהגויות שונות שאינן אופייניות לו. ייתכן שהם הסממנים ללקות ראייה בקרב ילדכם.
26/08/2015  |  יערה דוד  |   כתבות
הצלוליט נוצר כתוצאה מהצטברות שומן תת-עורי שזרימת הדם לרקמה שבה הוא נמצא אינה טובה ומספקת. כתוצאה מהצטברות תת-עורית זו, מתקבל על-פני העור אותו מראה גבשושי, שרבים מכנים "קליפת תפוז".
26/08/2015  |  גלית פרי  |   כתבות
ב-1.9 יחזרו מאות אלפי תלמידי מערכת החינוך לבתי-הספר, ויפתחו את שנת הלימודים התשע"ו. במד"א ערוכים לשובם של התלמידים לבתי-הספר ולגני הילדים, ועל כן הורה מנכ"ל מד"א לצוותים לגלות עירנות יתר לילדים בדרכים ולהיות ערוכים לענות על כל צורך רפואי שעלול להתעורר, ואף תדרכו את הצוותים להעניק תשומת לב מיוחדת לנהיגת אמבולנסים בקרב מוסדות חינוך ומעברי חציה.
26/08/2015  |  זכי הלר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
חגי קמרט
חגי קמרט
באמצעות המניפה מראה המשוררת את השימוש בה אצל האדם, החי והצומח    הילדה הקטנה המכווצת לנקודה סטטית עצובה וכואבת מתעוררת אל ריקוד במרחב ושמלתה כמניפה
זלמן שובל
זלמן שובל
אנטישמיות איננה תופעה חדשה לגמרי באמריקה אך האנטישמיות של היום עלולה לסמן מגמה שצריכה להדאיג לא רק את יהודי אמריקה אלא גם את מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il