בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
קילומטר אחד של נסיעה במכונית עולה לנו לפחות פי שישה יותר מקילומטר רכיבה באופניים. פתאום האופציה הדו-גלגלית נשמעת טובה יותר, לא?
|
חיסכון [צילום: AP/Marco Ugarte]
|
|
|
|
|
|
אחד הכלים היעילים להחדיר למודעות הציבור את היתרונות של טכנולוגיות ופתרונות בני קיימא, אקולוגיים וסביבתיים, הוא הכלכלה הסביבתית. הכוונה היא לכימות התועלת הכלכלית של אותם פתרונות, כי גם אנשים שקיימות, אקולוגיה וסביבה לא מעניינות אותם יתחברו לנושא כאשר יבינו את היתרון הכלכלי של אותם פתרונות. דוגמה טובה לכך היא מחקר שערך ניתוח של עלות-תועלת בין נסיעה ברכב לעומת נסיעה באופניים בקופנהגן, בדנמרק. החוקרים כימתו את העלויות השונות שנובעות מנסיעה בכל אחד מכלי הרכב, והגיעו למסקנה שברוב הפרמטרים הנסיעה באופניים זולה יותר. אופניים לא פולטים זיהום אוויר, לכן לא פוגעים בבריאות ולא מקדמות שינוי אקלים (תופעות שעולות לנו כסף רב). למעשה, לרכיבה באופניים יש אפילו השפעה מיטיבה על הבריאות (העלאת תוחלת החיים, פחות ימי מחלה), ולכן היא אפילו חוסכת כסף. סלילת נתיבי רכיבה לאופניים עולה כסף רב, אך לא כמו סלילת כבישים לרכבים. מה עוד שנסיעה ברכבים גורמת לשחיקת הכבישים ולכן יש צורך לשפץ את הכבישים. אופניים לעומת זאת, לא פוגעים בשבילי האופניים או בכבישים. עלות התפעול של רכב לקילומטר נסיעה כמובן גבוהה יותר, וכוללת דלק, ביטוחים, טיפולים במוסך וכדומה. הסעיף היחידי שבו האופניים יקרים יותר הוא עלות הזמן שלוקח לעבור קילומטר אחד, היות שאופניים אטיים יותר ולכן הנוסעים באופניים מבלים יותר זמן על הכביש לכל קילומטר. עם זאת, רכבים יוצרים עומסי תנועה, ותאונות רבות וקטלניות יותר - שגם עולים כסף. בסיכומו של דבר, כל נסיעה של קילומטר ברכב בקופנהגן עולה 2.09 שקלים - פי שישה יותר מאשר 0.33 שקל לכל קילומטר נסיעה באופניים. בישראל, ייתכן שפער זה אף גדול יותר, בין היתר משום שבארץ צפיפות המכוניות גבוהה יותר ויש יותר עומסי תנועה, והמכוניות מזהמות יותר. אם משרדי הממשלה והרשויות שאמונות על תכנון התחבורה בישראל ייקחו נתונים מעין אלו בחשבון, נוכל לחסוך המון כסף. - לקריאת המחקר באתר sciencedirect.com לחצו כאן.
|
תאריך:
|
08/09/2015
|
|
|
עודכן:
|
08/09/2015
|
|
ד"ר דניאל מדר
|
|
במהלך השנה החולפת ירדו מחירי הנפט בכ-55 אחוזים. כתבה זו עוסקת בהשלכותיה של מגמה זו על ערב הסעודית ומדינות המפרץ, וכן על מדינות נוספות באזור, שכלכלתן קשורה בהן.
|
|
|
גבר באמצע חייו, אוסקר( נורמן עיסא האנרגטי והבוטה), מגלה שאשתו עזבה אותו יחד עם אחיו ושותפו לעסק, וכל שנותר לו הוא בנו המעצב החי בניו-יורק.כשהוא מגיע בהפתעה לדירת בנו, הוא חוטף את הפתעת חייו. בנו הוא הומו החי עם בן זוגו באושר בעיר הגדולה. תחושת הנטישה שלו כעת כפולה, וגורמת לו להתפרץ בצעקות וצרחות על בנו, כי הוא חש שעולמו התמוטט. לא עוזר דבר, גם נסיונותיו "לרפא" את הבן מ"מחלתו" – הבן מתעקש ונשאר איתן בדעתו.
|
|
|
מחקר שנערך באוניברסיטת CORNELL, בראשותו של פרופ' אדם אנדרסון ושפורסם לאחרונה בירחון המדעי Psychological Science טוען, שתגובות ההרחבה וההיצרות של מפתח העיניים, תלויות ברגש.
|
|
|
בעיית הפליטים הסורים הנמלטים מאימת מלחמת האזרחים ומחפשים מקלט באירופה איננה מעניינת את רוסיה, הפועלת להדק את אחיזתה במזרח התיכון ולממש את האינטרסים שלה באמצעות תמיכה במשטרו של הנשיא הסורי בשאר אסד.
|
|
|
רבים מאמינים כי רכבים חשמליים הם העתיד של התחבורה הפרטית והציבורית, בשל הגישה הרווחת כי רכבים חשמליים פולטים פחות מזהמים לאוויר (חלקיקים נשימים, חנקות, גופרית) וגורמים לפליטות מופחתות של גזי חממה. עם זאת, הסיבה המרכזית לכך שרכבים חשמליים עדיין לא תפסו תאוצה (תרתי משמע) בעולם, היא שטכנולוגיות המצברים עדיין לא מאפשרות טווחי נסיעה של מעל 150 ק"מ ברוב המכוניות. המצברים כיום פשוט לא מסוגלים להכיל את כמות האנרגיה המספיקה כדי להניע את הרכב מעבר למרחק זה בטעינה אחת.
|
|
|
|