|   15:07:40
דלג
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

אדם לאדם

העירייה חויבה להנגיש את בית הספר; <br>מעלית הנכים הותקנה - אך לא פועלת

למרות שחצי שנה חלפה מאז שבית משפט קבע שעיריית קריית אתא גרמה עוולה אזרחית כשלא הנגישה לנכים בית ספר תיכון עירוני - לא הונגש המבנה גם בפתיחת שנת הלימודים הנוכחית הורים מתארים סדקים שנגרמו בקירות המבנה הישן כתוצאה מעבודות התקנת המעלית שעדיין לא קיבלה את אישור מכון התקנים ומביעים חשש מקריסת קירות על תלמידות העירייה: המבנה בטוח ומאושר לשימוש
17/09/2015  |   איציק וולף   |   כתבות   |   תגובות
יקירה והמעלית שלא עובדת. אין נגישות

אולפנית שח"ם. מבנה בן עשרות שנים [צילום: גוגל סטריט וויו]

שמה של דניאלה יקירה עשוי להיות מוכר לכם כמי שהייתה מספר ארבע ברשימת "עם שלם" של הרב חיים אמסלם בבחירות לכנסת. בחיי היום-יום שלה, שבהם נשארה לאחר שאיש מרשימתה לא נבחר לכנסת, היא אם לתלמידה בכיתה ט' באולפנית שח"ם בקריית אתא. איתרע מזלה והיא גם נכה המרותקת לכיסא גלגלים. בחודש מרס האחרון ניצחה בבית משפט השלום את עיריית קריית אתא כשדרשה לקבל פיצויים על כך שבית הספר שבו לומדת בתה אינו מונגש לנכים. בית המשפט קבע אז כי עיריית קריית אתא הפרה את חובת ההנגשה וגרמה עוולה אזרחית ליקירה. אולם למרות אותו פסק דין, גם היום - חצי שנה לאחר אותו פסק דין ולאחר שכבר נפתחה שנת הלימודים תשע"ו - לא הונגש בית הספר לנכים.

יקירה תבעה בשנת 2014 את עיריית קריית אתא, את ראש העירייה יעקב פרץ ואת מנהל מחלקת התחזוקה בעירייה, דוד פרץ, בטענה כי נגרמה לה ולבעלה - שגם הוא מרותק לכיסא גלגלים - עוולה בכך שהעירייה לא עמדה בחובת ההנגשה הנגזרת מחוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות.

פסק הדין, שניתן במרס 2015 על-ידי השופטת רויטל באום בבית משפט השלום בחיפה, קבע כי על-אף שיקירה הודיעה לעירייה כבר בינואר 2013 על כך שבתה אמורה ללמוד באולפנית שח"ם ושבשל כך יש להנגיש את בית הספר - בוצעו רק התאמות חלקיות ורק כשנתיים מאוחר יותר. בשל כך, קבעה באום שהעירייה הפרה את חובת ההנגשה שהוטלה עליה.

"על העירייה היה לבצע את התכנון המפורט ואת עבודות ההנגשה כבר החל מחודש יוני 2013, "עם קבלת ההתחייבות התקציבית". עם זאת, בשים לב שהתאריך המופיע על הנוהל הינו מועד מאוחר יותר (נובמבר 2013), הרי שיש לראות במועד מאוחר זה כמועד בו היה על העירייה לבצע את האמור. בפועל, משבוצעו העבודות רק בסוף שנת 2014, קרי כשנה מאוחר יותר, יש לקבוע, כי העירייה הפרה גם את חובת ההנגשה הכללית; בנסיבות העניין, מדובר בפרק זמן החורג ממתחם הסבירות שאינו עולה בקנה אחד עם לשון הסעיף בנוהל משרד החינוך 'עם קבלת ההתחייבות התקציבית'", נכתב בפסק הדין. "משהפרה העירייה את חובות ההנגשה החלות עליה (הן את החובה הפרטנית והן את החובה הכללית), עולה הפרה זו כדי עוולה אזרחית כמשמעותה בסעיף 19נא לחוק, והתובעים, כהורים לתלמידה בבית הספר וכבעלי מוגבלות – זכאים לקבלת הפיצוי בהתאם להוראות החוק".

בשל כך, נפסק כי עיריית קריית אתא תשלם לבני הזוג יקירה 20,000 שקלים בתוספת 1,600 שקלים הוצאות ו-7,400 שכר טירחת עורכי דין.
ת"א 29326-05-14 יקירה ואח' נ' עיריית קרית אתא ואח'
תביעה לפסיקת פיצויים בגין עוולה אזרחית, ללא הוכחת נזק, לפי סעיף 19נא לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. ביהמ"ש קבע כי העירייה הפרה את חובות ההנגשה החלות עליה (הן את החובה הפרטנית והן את החובה הכללית), וכי התובעים, כהורים לתלמידה בבית הספר וכבעלי מוגבלות – זכאים לקבלת הפיצוי בהתאם להוראות החוק

"אני לא עונה לעיתונאים"
הכניסה לאולפנית. סדקים מתחת למזכירות

אולם למרות הקביעה הברורה מאוד של בית המשפט - לא השלימה עיריית קריית אתא את הנגשת בית הספר גם עד לפתיחת שנת הלימודים הנוכחית, ב-1 בספטמבר 2015. אומנם בחודשים האחרונים הותקנה בכניסה לאולפנית מעלית לטובת נכים, אולם זו מעולם לא הופעלה.

בשבוע שעבר הגיעה דניאלה יקירה לאסיפת הורים בכיתה של בתה, הלומדת כיום בכיתה ט' באולפנית. לדבריה, עבודות התקנת המעלית גרמו לסדקים רבים בבניין, שגם ככה רעוע למדי עד כדי קביעה שחלקים ממנו מסוכנים לשימוש.

"לא עליתי לאסיפת ההורים כי המעלית לא עובדת ואני לא יכולה לעלות במדרגות. המחנכת קיבלה אותי בחדרון קטן סמוך למדרגות", סיפרה ל-News1.

פנינו למנהל אולפנית שח"ם, שלמה שפיצר, בניסיון לברר מדוע בית הספר שהוא מנהל אינו מונגש עדיין לנכים. "תפנה אל העירייה. אני לא עונה לעיתונאים", אמר.

הפנינו את השאלות בנושא לעיריית קריית אתא ושם נטען כי מבחינת העירייה, נעשתה עבודת ההנגשה הנדרשת. "המעלית עובדת. פשוט מכון התקנים החליט שרק אחרי סוכות פותחים אותה", הסבירה דוברת עיריית קריית אתא, אסנת בר-אילן. לדבריה, כל שצריך לקרות אחרי סוכות הוא קבלת אישור ההפעלה ממכון התקנים. "מבחינתנו, המעלית מוכנה החל מ-1 בספטמבר", ציינה.

למה לא התקבל האישור עד עכשיו?

"אין לי מושג. זה כבר לא דברים שתלויים בנו", אמרה. "אנחנו, מבחינתנו, עמדנו בכל מה שנדרש. חוץ מזה, נבנו במקום גם שירותי נכים ונעשו שם עוד כמה דברים בנושא הנגשה".

לטענת הדוברת, לא נוצרו סדקים כתוצאה מעבודות ההתקנה של המעלית. "הסדקים שדיברת עליהם הם סדקים במבנה הישן של בית הספר שנסגר ומחכה לשיפוץ".

בתגובה לדברים הללו ציינה דניאלה יקירה כי הם לחלוטין לא מקובלים עליה. "המעלית מוכנה לשימוש אבל לא מופעלת זה שווה ללא נגיש עבורי. מבחינתי, ב-1 בספטמבר הייתי צריכה לעלות עם הבת שלי לכיתה וזה לא קרה", אמרה. עוד הוסיפה כי בוודאות נגרמו סדקים בקיר שבו הותקנה המעלית החדשה. זאת, בנוסף לסדקים החמורים שהתגלו במבנה הסמוך.

דבריה של יקירה נתמכים גם על-ידי יו"ר ועד ההורים באולפנית שח"ם, אבי קדוש. "יש סדקים בכל האזור של הפרוזדור ושל המעלית. בנו מעלית וגרמו לסדקים", אמר ל-News1.

יו"ר ועד ההורים: היסודות שקעו 20 סנטימטר
[צילום: דניאלה יקירה]

מצבו התחזוקתי של בית הספר אולפנית שח"ם בקריית אתא הוא מהגרועים ביותר שניתן לחשוב עליו. מדובר במבנה בן כשבעים שנה, שבשנים האחרונות הולך ושוקע. עוד לפני פתיחת שנת הלימודים הקודמת פנה קדוש לעיריית קריית אתא בבקשה לתיקון המפגעים החמורים. בדומה לפנייתה של יקירה בנושא הנגשת בית הספר - גם כאן התמהמהה עיריית קריית אתא ולא עשתה דבר עד שבפברואר 2015 איים הוועד בהשבתת בית הספר בשל סכנת התחשמלות ובשל סכנת התמוטטות אחד מאגפי בית הספר.

"המצב בבית הספר חמור ומזעזע. עשו עבודה חובבנית ופרצו פיר למעלית ולא התחשבו בכך שמדובר במבנה בן 70 שנה שצריך לחזק לפני עבודה כזאת. כל הרחבה שסביבה נמצאים מבני בית הספר בנויה על כורכר וכשהעמיסו עליה עוד ועוד אספלט היא קרסה. כל החומות מסביב קרסו. עמודים שקעו עשרים סנטימטר. מי מבטיח לי שלא ייפול קיר על מישהו?", תמה. "לא צריך להיות מהנדס בניין כדי להבין שכשיש לך זווית של חמש מעלות המשקל על היסודות נהיה כבד הרבה יותר. אם יסוד אחד שקע - כל העומס הוא על היסוד השני וגם הוא ישקע ואז התקרה יכולה להתמוטט".

כבר בחודש פברואר הזמינה עיריית קריית אתא ביקורת הנדסית של יועץ בטיחות. הדוח נמסר לידי העירייה והועבר למשרד החינוך. על-פי המלצות הדוח, נסגר לחלוטין אגף שלם של בית הספר והוכרז כמסוכן לשימוש. הורי התלמידות בבית הספר דרשו לראות את ממצאי הדוח בעיניהם, אך מעולם לא נענו על-ידי הנהלת בית הספר, על-ידי העירייה ועל-ידי הממונה על הבטיחות במשרד החינוך.

"אין לי את הדוח הזה. אני יזמתי את כל הביקורת הזאת כיו"ר ועד ההורים ועכשיו מונעים ממני לראות את הדוח. אמרו לי שאני לא אמור להיות מכותב לדוח אלא רק לעירייה ולמהנדס העיר. גם מנהל בית הספר לא מעביר לי את הדוח. כולם יכולים לראות את הדוח הזה, חוץ מההורים", טען.

קדוש הוסיף כי במהלך החודשים שקדמו לפתיחת שנת הלימודים הביא לבית הספר ראש העירייה יעקב פרץ, את מנהל מחלקת התחזוקה דוד פרץ ואנשים נוספים על-מנת שיראו בעיניהם את הסכנה הגדולה. "חופשה שלמה - במשך חודשיים - לא נעשה דבר. לא קרה שום דבר מאז ועד היום. הבנות מטיילות בחצר ליד המבנה הסגור למרות שמאז הדוח הסדקים רק גדלו. דיברתי עם מהנדס העיר ולא קיבלתי שום תשובה".

מה אמר לך ראש העיר, יעקב פרץ?

"שמחכים לתקציב משר החינוך, נפתלי בנט. נראה לך הגיוני?"

העירייה: המבנה בטוח לשימוש
יעקב פרץ. ראה את הסדקים [צילום: איציק וולף]

מעיריית קריית אתא נמסר בתגובה כי במהלך חופשת הקיץ בוצעו עבודות שיפוץ בכל מוסדות החינוך בעיר כולל באולפנית שח"ם.

"במסגרת ההיערכות נערכו גם סקרי בטיחות ומבנה האולפנית נמצא בטוח ומאושר לשימוש. עבודות השיפוץ כללו צביעה וסיוד של המבנה, טיפול במזגנים, שיפוץ המגרש וכן בנייה של שירותי נכים ומעלית שתופעל מיד לאחר חג סוכות על-פי הוראת משרד התקנים. באולפנית קיים מבנה נפרד שכרגע אינו פעיל וצפוי לעבור שיפוץ מקיף בעלות של כמיליון שקלים וחצי. העבודות במבנה זה יחלו עם קבלת האישור ממשרד החינוך", לשון התגובה.

ביחס לבקשה להעברת הדוח ההנדסי הנוגע לבניין לעיון, נמסר מן העירייה כי אין כל מניעה להעברת הדוח. עד לפרסום הדברים לא הועבר הדוח לעיון, אך הובטח שיועבר ביום ראשון הקרוב.

תאריך:  17/09/2015   |   עודכן:  17/09/2015
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העירייה חויבה להנגיש את בית הספר; מעלית הנכים הותקנה - אך לא פועלת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אופניק
18/09/15 04:54
 
ירון לוי
20/09/15 03:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"מחירי הדלק יעלו בחצות". גם אם לא שמעתם את ההודעה הזאת בחודש האחרון, זו עדיין הודעה מוכרת לנהגים, ששולחת אותם מיד למלא את המכל, רגע לפני שכל טיפת דלק תהפוך יקרה יותר. מקורות הדלק העולמיים אינם יציבים ולניצול שלהם יש השפעה סביבתית גדולה ושלילית. לכן, בשנים האחרונות יש מגמה של מעבר למקורות אנרגיה חלופיים, מתחדשים וירוקים. למשל, דלקים ביולוגיים.
17/09/2015  |  יוני וייץ  |   כתבות
למרות ששנת השמיטה הסתיימה, דיני בשביעית ימשיכו ללוות אותנו לגבי חלק מהפירות ומהירקות למשך זמן נוסף.
17/09/2015  |  משה כ"ץ  |   כתבות
בשנות השמונים והתשעים של המאה שעברה הטרנד המדעי-סביבתי הבולט ביותר היה העיסוק באוזון, וליתר דיוק ב"חור באוזון", שמרחף לו אי-שם מעל אנטרקטיקה. בשנים האחרונות, לעומת זאת, כמעט ולא שומעים יותר על האוזון ועל החורים בו. למי ששכח (או למי שנולד אחרי ששיח האוזון יצא מהאופנה), האוזון הוא גז שמורכב משלושה אטומים של חמצן (O3). גז זה קיים כשכבה בסטרטוספרה (חלק מהאטמוספרה), שבולמת חלק ניכר מהקרינה האולטרה-סגולה (UV-B) מהשמש. קרינה זו גורמת לנזק לרקמות חיות (כוויות שמש) ואף גורמת לנזקים לחומר הגנטי בתאי הגוף, מה שעלול להוביל להופעת סרטן, מומים, ובמינונים גבוהים אף למוות.
17/09/2015  |  ד"ר דניאל מדר  |   כתבות
לפני ראש השנה חזרנו מסיור עיתונאים בסיציליה. היה זה סיור של איגוד העיתונאים ושל כתבי עת, שכלל 30 עיתונאים. למרות החום והלחות חווינו סיור קסום באי שמרוחק מאיתנו רק כשלוש שעות טיסה.
17/09/2015  |  לאה טרן  |   כתבות
"וַיֵּ֖לֶךְ מֹשֶׁ֑ה וַיְדַבֵּ֛ר אֶת-הַדְּבָרִ֥ים הָאֵ֖לֶּה אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵֽל" (דברים ל"א,א') הוא פסוק קשה. לאן הלך האיש? מאין בא?לא פורש. אין יודע. מה מוסיפות תיבות "וַיֵּ֖לֶךְ מֹשֶׁ֑ה" לתיבות "וַיְדַבֵּ֛ר אֶת-הַדְּבָרִ֥ים הָאֵ֖לֶּה אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵֽל" בהן יכול היה המקרא לפתוח ספור הפרידה של משה מעמו ולא היה הסיפור חסר דבר. יש שהציעו כי הלך אצל כל שבט ושבט (אבן עזרא) אבל דעה מבודלת היא זאת הבאה לסתום פרצה לא מובנת במגופה שאינה סותמת כלום. דעת הכל היא שדיבר אל כלל ישראל, דיבור אחד, ברצף, ורחוק הוא ש וַיֵּ֖לֶךְ משמע הלך לכנס את הכל למקום אחד בו דיבר את דברו האחרון אל האומה כולה. ולאמת, לא רק רחוק הדבר, אלא על-פי פשוטו של מקרא הוא לא ייתכן כלל שכבר קרא משה אל ".... כָּל-יִשְׂרָאֵ֖ל וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֑ם אַתֶּ֣ם רְאִיתֶ֗ם אֵ֣ת כָּל-אֲשֶׁר֩ עָשָׂ֨ה ה' לְעֵֽינֵיכֶם֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם" (שם,כ"ט א') ושם גם אמר להם " אַתֶּ֨ם נִצָּבִ֤ים הַיּוֹם֙ כֻּלְּכֶ֔ם לִפְנֵ֖י ה' אֱלֹהֵיכֶ֑ם רָאשֵׁיכֶ֣ם שִׁבְטֵיכֶ֗ם זִקְנֵיכֶם֙ וְשֹׁ֣טְרֵיכֶ֔ם כֹּ֖ל אִ֥ישׁ יִשְׂרָאֵֽל" (שם, ט') ואותו מעמד נמשך, משה לבדו שלא מש ממקומו מול העם שכבר הוקהל כולו.
17/09/2015  |  יצחק מאיר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il