|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
בית העלמין במושב מכמורת [צילום: אלי אלון]

סיפורו של מקום: בית העלמין מכמורת

סיפורו של בית העלמין במושב מכמורת שבעמק חפר וסיפורם של כמה מהקבורים בו
01/10/2015  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות

בית העלמין במושב מכמורת עלה באחרונה לכותרות העיתונות לאחר שבמקום הובא לקבורה העיתונאי ואיש הטלוויזיה, מוטי קירשנבאום, וטקס הלוויתו שנערך ברחבת בית העלמין סוקר בכלי התקשורת בהרחבה, ואף הועבר בשידורים חיים בכמה כלי תקשורת.

בית העלמין של המושב ממוקם בשולי המושב. הוא קטן בשטחו ויש בו כ-200 קברים, אולי קצת יותר( הערכה). בית העלמין מטופח למדי, לאורכו ולרוחבו הוקמו מדרכות בטון המאפשרות נגישות נוחה לכל קבר וקבר. סיירתי בן הקברים בניסיון לאתר אנשים הקבורים במקום שמאחוריהם סיפור חיים מעניין. מלבד מוטי קירשנבאום שנקבר לצד רעייתו יונה קירשנבאום, שמתה בשנת 2006 ממחלת הסרטן, קבורים במקום כמה אנשים ידועים נוספים או בעלי סיפור חיים מעניין וביניהם: השחקן וחתן פרס ישראל, יוסי ידין; לוחם השייטת, סגן אלוף יוסי קורקין; איש הפלי"ם, נחום בן גל ("חתולי"); בתו של יהודה לייב מטמון, מייסד הגימנסיה העברית "הרצליה"; טבענה מטמון ועוד.

יוסי ידין - שחקן התיאטרון
קבר יוסי ידין [צילום: אלי אלון]

יוסי ידין היה מראשוני ומבכירי שחקני תיאטרון הקאמרי. הוא חתן פרס ישראל לתיאטרון (1991). הוא נולד בשנת 1920 בירושלים, בנם של הארכיאולוג הנודע, פרופ' אליעזר ליפא סוקניק והגננת חסיה סוקניק, אחיו של הרמטכ"ל השני של צה"ל, פרופ' יגאל ידין. את קריירת המשחק שלו החל במסגרת הלהקה הצבאית של הצבא הבריטי בה שיחק ושר לצד חנה מרון, מי שהייתה אשתו במשך שש שנים.

בשנת 1946 הצטרף ידין לתיאטרון הקאמרי ושיחק בו משך 55 שנים עד מותו בשנת 2001. במהלך אותן שנים גילם עשרות תפקידים, בהם ג'ו קלר ב"כולם היו בני", הרב פוקס ב"פליישר", סורין ב"השחף", טוביה ב"כנר על הגג", פלאסטף ב"הנרי הרביעי", מקס ב"הביתה" ועוד. תפקידו האחרון בתיאטרון היה בהצגת "המורדים", מאת עדנה מזי"א שבה בה שיחק ידין ממש עד לימיו האחרונים. כמו-כן, שיחק יוסי ידין גם במספר סרטים ובהם: "אבן על כל מיל" (1955) "גבעה 24 אינה עונה" (1955), "אלדורדו" (1963) ועוד. כמו-כן שיחק בהפקת הטלוויזיה של המחזה "עקידה" של עירא דביר, לצידו של גבי עמרני.

יוסף ידין נפטר בשנת 2001 בגיל 81, ונטמן בבית העלמין במושב מכמורת. הוא הותיר אחריו את אשתו השנייה, הדי, ושני ילדים - נטעלי ומתי. מצבת קברו צנועה ונחרטו עליה שמו ושנות הולדתו ופטירתו בלבד.

סא"ל יוסי קורקין - לוחם השייטת הנערץ

בחלקה הצבאית בצדו הצפוני של בית העלמין נטמן לוחם השייטת, סא"ל יוסי קורקין, שנפל בקרב בלבנון. יוסי הוא צאצא למשפחת קורקין, משפחת גרים שעלתה לארץ לפני למעלה מ-120 שנה. משפחת קורקין עזבה את הכפר הקטן סלודניקי שבדרום-רוסיה, והגיעה לווילנה. שם הם התגיירו ושינו את שמם לשמות אברהם ושרה. הזוג קורקין ושנים-עשר ילדיהם הגיעו לחדרה, ולאחר-מכן עברו למושבה סג'רה. אברהם ושרה קורקין וילדיהם נטמעו בארץ והעמידו דורות של איכרים ולוחמים שורשיים.

יוסי נולד ב-1964 בהרצליה, לשרה ואריה קורקין. בהיותו בן שלוש עבר עם משפחתו מהרצליה למכמורת, שם החל לימודיו בבית-הספר היסודי" ויתקין", בכפר ויתקין. יוסי סיים את לימודיו בבית-הספר התיכון האזורי רופין בעמק חפר. כבר מנעוריו היה יוסי נחוש להיות לוחם בקומנדו הימי. בקיץ שלפני כיתה י"ב עבר בהצלחה קורס גדנ"ע צלילה.

בפברואר 1983 התגייס יוסי לצה"ל, לקומנדו הימי. הוא סיים מסלול של לוחם ולאחר-מכן קורס קצינים, ובהמשך שירת כמפקד צוות ולאחר-מכן כמפקד יחידה. בשנת 1988 השתחרר מצה"ל. כעבור שנתיים בשנת 1990, החליט יוסי לחזור לחיל-הים ולשרת בצבא הקבע. ב-1992 מונה למפקד ספינת-טילים, ובאפריל 1995 הועלה לדרגת סגן-אלוף. במהלך שירותו השתתף בפעולות צבאיות רבות ומגוונות. יוסי הפך לדמות נערצת בקרב אנשי השייטת, מנהיג טבעי, מוערך, אהוב וכריזמטי בכל מקום שנמצא בו.

ביולי 1991 נישא לאיילת חברתו. הזוג בחר להתגורר במכמורת, קרוב להורים ולים. במאי 1997 נולד בנם הבכור נבו. ב-5 בספטמבר 1997 נפל סא"ל יוסי קורקין בעת שיצא עם לוחמיו לפעולה מבצעית אי-שם. הכח נתקל בשעת חשיכה במארב מחבלים ומספר מטענים אשר התפוצצו סמוך לכוח הביאו לנפילתם של 11 לוחמים, ובהם סא"ל יוסי קורקין. בן 33 היה יוסי במותו.

נחום בן גל ("חתולי")
קבר נחום בן גל [צילום: אלי אלון]

נחום בן גל נולד בשנת 1930 בשם נחום בלוגלובסקי, אביו עלה לארץ בשנת 1920 ועבד בנמל חיפה כמוביל חומרי בניין בעגלה רתומה לפרדות. נחום, שכונה בפי כל מכריו "חתולי", היה מבכירי השייטים בארץ, ומראשוני המורים בבית הספר "מבואות ים". חתולי התגורר במכמורת במשך רוב שנות חייו, ממש ליד הים והיה הישראלי הראשון שחצה את האוקיינוס האטלנטי עם יאכטה. את כינויו "חתולי", כך יודעים לספר, קיבל כילד בעקבות "תחביבו" למשוך בזנבות של חתולים בדרך מבית הספר הביתה. כבר מנעוריו נמשך נחום לים והצטרף ל"צופי הים" בחיפה. ב-1947, כשהיה בן 17, התגייס לפלי"ם ונטל חלק בהעלאת מעפילים ארצה, ובהברחת נשק להגנה. בצה"ל שירת בחיל הים והדריך מתגייסים לחיל.

בסיום מלחמת העצמאות עלה עם חבריו להכשרת הצופים להתיישבות בקיבוץ יראון שבגליל, אך עזב לאחר שהיה שם שנה וחצי. הוא עבר לנהל את "צופי הים" בחיפה, ובהמשך ניהל את המרכז הארצי של "צופי הים".

חתולי נמנה על ראשוני המורים בבית הספר הימי במכמורת, שהפך מאוחר יותר ל"מבואות ים". ב-1962 ייסד את המגמה לספורט ימי במכון וינגייט, וניהל אותה עד 1987. חתולי גם הקים את מתפרת המפרשים הראשונה בארץ. סמלה, החתול, מעטר מאז את המפרשים שלה. עד היום ישנן יאכטות רבות המפליגות עם מפרשי "חתולי".

עד יומו האחרון הפליג לאורך חופי ישראל והמזרח התיכון על גבי היאכטה שלו "ניו וייב", והשתדל שלא להחמיץ השתתפות בשיוטים ובתחרויות שנערכו בישראל בשנים האחרונות. הוא נפטר בשנת 2014 בגיל 84. על מצבתו נחרטו המילים הבאות: "נחום בן גל (חתולי) איש של ים ורוח", ולידם מופיע ציור של חתול ובמרכזו מפרשית. הוא הותיר את גרושתו, ברוריה, ושתי בנות.

איש השב"כ אלק פרגמנט (1951-1983)

אלק נולד בארצות הברית בשנת 1951, להוריו סני (שרה) וראובן. בשנת 1957 עלה עם משפחתו לישראל. המשפחה התגוררה בתחילת דרכה בארץ בקיבוץ עינת, בהמשך בחולון ולבסוף השתקעה במכמורת.

אלק למד בבית ספר יסודי בחולון ובתיכון "טשרניחובסקי" בנתניה. לקראת סיום לימודיו בשנת 1970 נפטר אביו המוסיקאי, רובי פרגמנט. בנעוריו, היה חבר בתנועת "הצופים". בשנת 1970 התגייס לצה"ל ושירת בחיל-האוויר כמפעיל ציוד אלקטרוני. עם סיום שירותו, החל ללמוד משפטים באוניברסיטת תל אביב ולאחר כשנתיים עבר ללמוד קרימינולוגיה ומדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן, וסיים תואר ראשון. במקביל ללימודיו שירת במשטרה.

בשנת 1976 נשא לאישה את אלה, שמשפחתה התגוררה במכמורת, ונולדו להם שתי בנות: טל ותום. בשנת 1978, החל לעבוד בשירות הביטחון הכללי, כרכז-חוקר במרחב ירושלים, יהודה ושומרון. הוא נהרג באסון הפיגוע בצור ב-4 נובמבר 1983. בן 32 היה בנופלו. הניח אישה, שתי בנות, אם ואח. הוא קבור בבית העלמין במכמורת.

טבענה ישראלי מטמון
קבר טבענה ישראלי מטמון [צילום: אלי אלון]

במרכזו של בית העלמין מכמורת נמצא קברה של טבענה לבית מטמון ישראלי. על המצבה נכתב: "אשת חיל לעמה ומשפחתה". טבענה נפטרה י"ב חשון תשמ"ה, בת 75 במותה. מבדיקה שערכתי, עולה כי מדובר בבתו של יהודה לייב מטמון-כהן, מחנך ואיש ציבור ידוע, מייסד הגימנסיה העברית "הרצליה" בתל אביב ונמנה עם ראשוני "אחוזת בית", היא ת"א. כמו-כן היה ממייסדי העיר רמת גן.

אגב, הענקת שמות מיוחדים בבית יהודה לייב מטמון אינו דבר חריג .לאחותה של טבענה קרא לייב מטמון בשם עבריתה (גלצקי), שלימים הייתה מורה ומחנכת.

נתקלתי בקברים נוספים בסיורי בבית העלמין מכמורת, שאני מעריך שיש מאחוריהם סיפור חיים מעניין אך קצרה היריעה מלפרט ולהרחיב על כל הקברים, ואסתפק בציטוט מכמה מצבות שנראות לי על פניו מעניינות ומסקרנות במיוחד:

  • מרדכי פאיאנס בן משה חלוץ ומחנך (1913-1966)

  • שמואל מאיר קלישר בן אפרים. האם יש לו קשר משפחתי למשפחת הרב צבי הירש קלישר ממבשרי הציונות?

  • ברוך אפרתי (1920-2009), מראשוני מכמורת.

  • גרטה בנדיקטוס בת יהודה ודינה ז"ל. על המצבה נכתב: "צנועה נדיבה ומתחשבת בזולת", (1897-1989). מי שיודע פרטים על האישה מוזמן לשתף זה מסקרן, כי ייתכן שיש כאן סיפור חיים מעניין.

  • מרדכי שניצר-חלוץ, איש ספר ומחנך תנצב"ה.

הערה: מי שיודע להרחיב ולפרט על שמות אלה ואחרים הקבורים בבית העלמין מכמורת, מוזמן לעשות זאת במדור תגובות שמתחת לכתבה זו.

תאריך:  01/10/2015   |   עודכן:  01/10/2015
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של מקום: בית העלמין מכמורת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דניאל ב.
1/10/15 22:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-פי מקורות דיפלומטים באירופה, מתקיימים מגעים לקראת פגישה שתתקיים בחודש הבא בהשתתפות נציגים מרוסיה, ארצות הברית, טורקיה, אירן, סעודיה ומצרים כדי לדון במשבר בסוריה.
01/10/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
הוא זכר את היום בו החליטה שהיא רוצה להפוך לצמח, מסבירה לו שמאסה בחיי אנוש. אמרה שהיא מרגישה שהיא לא צומחת יותר ולא מצמיחה, וגופה קר לה.
01/10/2015  |  יפעת גדות  |   כתבות
בימים אלה בהם חוגג מזל מאזניים את יום ההולדת. מומלץ לכם לקרוא ולדעת כיצד ואיך אתם מתאימים/או שלא, לשאר המזלות.
30/09/2015  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
צד פחות מתוקשר של נושא התחבורה והסביבה הוא הפצת מחלות ומגיפות באמצעות תחבורה. ללא תחבורה בין אזורים מרוחקים, הסיכויים להתפשטות מגיפה מאזור אחד לשני נמוכים ומוגבלים על-ידי הסביבה הפיזית. לשפעת עופות, למשל, יש פוטנציאל גדול יותר להתפתח למגיפה עולמית מכיוון שיש לנו שליטה מוגבלת על עופות נגועים שמתעופפים להם ברחבי העולם.
29/09/2015  |  ד"ר דניאל מדר  |   כתבות
הנשיא הסורי בשאר אסד ובני העדה העלאווית שאליה הוא משתייך, נושמים בשבועות האחרונים לרווחה בעקבות המעורבות הצבאית ההולכת וגוברת של רוסיה בסוריה והמבטיחה את המשך שלטונו של הנשיא הסורי לפחות בטווח הזמן הקרוב.
29/09/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
יעקב הוא עיתונאי אשר לא היו לו שאיפות אחרות מלבד תקשורת, עיתונאות, יצירת סיפור, הגשה, הבאת חדשה, כתיבה, הבאת מידע על נושאים מנושאים שונים
דן מרגלית
דן מרגלית
מישהו יודע אם האיש הזה מספיק אטום או נוכל, שלאחר הכתבה ב"אולפן שישי" בערוץ-12 הוא יצא בשבת מביתו? מישהו זוכר על איזשהו זגזוג סיטוני, שקרים ונוכלויות כאלה אצל מישהו באיזושהי מפלגה י...
יואב יצחק
יואב יצחק
אורנשטיין חשוף עתה לבדיקה/חקירה פלילית בשל שיחותיו עם אפי נוה בהן ביקש מנוה לפעול למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב    מידע שהובא ל-News1 מלמד, כי המעשים של גרטלר-גרטנר באפריק...
עולם מוסלמי [צילום: ג'ון מינצ'ילו/AP]
שי גולדשטיין
הערבים הם כוח הולך וגובר באירופה ואמריקה ולכן העולם המערבי מפנה לנו את גבו    אין לנו ברירה אלא להבין שאנחנו הולכים ומבודדים מול עולם מתאסלם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il