|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

פוטין מקים את "ביזנטיון החדשה"

פוטין פועל בעקביות להקמתה מחדש של מעצמת "רוסיה האימפריאלית הפרבוסלאבית-הביזנטינית" ההיסטורית כתחליף לבריה"מ הקומוניסטית שקרסה לפני 25 שנים. זאת תעמוד במרכז גוש מרחבי עצום בסובב רוסיה. זה כולל גם את המזה"ת, שרוסיה החדשה רואה בו מרחב שבו באים לידי ביטוי הביטחון הלאומי והאינטרסים שלה
04/10/2015  |   דויד סנדובסקי   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
טוב שהוא קובע עובדות בסוריה. פוטין [צילום: AP/Alexander Zemlianichenko]

תוכניותיו של פוטין להקמתה של מעצמת רוסיה החדשה האימפריאלית קורמת עור וגידים בזירות שונות. לאחרונה זה נוגע לישראל בהתייחס לנעשה בסוריה (וגם בעירק).

רוסיה גם מחזקת את נוכחותה בירושלים: במוסקוביה בעין-כרם, בחצר סרגיי במרכז העיר ובאתרים דתיים פרבוסלאביים אחרים בעיר וסביבותיה, כמו: כנסיית אלכסנדר נייבסקי בעיר העתיקה.

עד כה ניתן לציין את העובדות הבאות:

1. המלחמה בגאורגיה, שבה נקרעו ממנה שני חבלים אוטונומיים עם רוב רוסי: אבחזיה ודרום אוסטיה.

2. המלחמה בדונבס במזרח אוקראינה, שבה רוב אתני דובר רוסית במה שקרוי "רוסיה החדשה".

3. סיפוח חצי האי קרים בים השחור לרוסיה, לאחר שנלקח מאוקראינה.

4. הקמת ראש הגשר הרוסי בחוף סוריה העלאווי (בשיתוף משטר אסד, האירנים, החיזבאללה והשיעים) בטרסוס ("תרשיש") ובלטקיה - מול "המים הכלכליים" במדף היבשתי הסורי שבהם מרבצי אוצרות טבע אדירים של גז טבעי ונפט (במקביל לבלוקים ימיים-כלכליים של מצרים, לבנון, ישראל וקפריסין).

הקורה בסוריה הוא חלק מהאסטרטגיה המסורתית, שלפיה רוסיה צריכה להימצא ב"מים החמים" הדרומיים לרוסיה (הים השחור, הבוספורוס, המרמרה, הדרדנלים והים האגאי) בואכה מזרח הים התיכון, שבו רואה רוסיה מרחב פעולה אסטרטגי הנוגע ומשיק לצורכי הביטחון הלאומי שלה. במזרח הים התיכון קיים השער מתעלת סואץ, ים סוף ומעברי באב אל-מנדב למפרץ הפרסי ולאוקיינוס ההודי.

גם הצורך בהרגעת הקיצוניות האנרכית האיסלאמית הסונית-הסלאפית משחקת תפקיד, בשל העובדה שבפדרציה הרוסית מוסלמים רבים, שחלקם, בעיקר צ'יצ'ינים התגייסו לדאעש ויש למגרם. במוסקבה רבתי כשלושה מיליון מוסלמים.


ואקום שיצר אנרכיה


מדיניות "המערב" במזרח התיכון גרמה לוואקום יוצר אנרכיה. הביטוי הקיצוני לכך הוא אנרכיית ISIS, שהטיפול בה שרלטני (תופעה דומה התרחשה לפני כאלף שנים - והתגלמה ב"חששיין"). הכל מביא ליצירת מבוי סתום ואובדן דרך, שבא לידי ביטוי טרגי בפירוק מסגרות מדיניות מודרניות שהוקמו על-ידי בריטניה וצרפת, במעורבות ארה"ב לאחר נפילת האימפריה העות'מאנית בעירק, בלוב ובסוריה-לבנון. קיים סיכון הולך וגובר לממלכה הירדנית ההאשמית. דבר זה אמור להדאיג מאוד את ישראל.

רוסיה הפוסט-קומוניסטית בהנהגת פוטין, אמורה להיות יורשת זהות ומהות "האימפריה הביזנטינית המזרחית". זו הוקמה כתוצאה מהשסע ("סכיזמה") בינה לבין "האימפריה הרומית הקתולית המערבית הקדושה" בשנת 1054.

בהמשך עבר תפקידה האזורי המייצב של ביזנץ לאימפריה העות'מאנית ובהמשך לברית המועצות הקומוניסטית עד לקריסתה. בסיס התרבות המובילה בכל היישויות המעצמתיות שהוזכרו הייתה "מזרחית-ביזנטינית" למרות שהעות'מאנים היו מוסלמים.

ברית המועצות פעלה בחיכוך מול המערב, שכלל בעיקר את ארה"ב וכן את המעצמות הפוסט-קולוניאליות אנגליה וצרפת. היא הצליחה לתרום לשימור היציבות החילונית-לאומית במזרח התיכון הערבי בתיאום עם המערב. ג'מאל עבדול נאצר תרם לכך, בשיתוף בריה"מ בפעילותו למען "פאן-ערביזם" חילוני-לאומי. זאת בשיתוף "הבעת" החילוני הסורי-עירקי ובהשתלבות בגוש "המדינות הבלתי מזדהות" של העולם השלישי המשתחרר מהקולוניאליזם.

מודגש כי רק הופעתה המחודשת של רוסיה הפוטינית במזרח התיכון, כיורשת בריה"מ הקומוניסטית ז"ל, תתרום לייצוב האזור מחדש, דווקא בשל המורשת "הביזנטינית-המזרחית" שלה. זה מתחיל להיות מובן לג'ון קרי ולאנגלה מרקל. הם מתבטאים בנושא.


משוואה חדשה במזה"ת


רוסיה מופיעה באדרת החדשה של "רוסיה האימפריאלית הפרבוסלאבית-אורתודוקסית-ביזנטינית". היא תצליח להביא למשוואה חדשה לייצוב מחדש של המזרח התיכון. זה יתרום להורדת להבת הפנאטיות המשיחית האיסלאמית, שבאה לידי ביטוי בתופעת ISIS. זוהי המקבילה למשיחיות יהודית וכן למשיחיות נוצרית פרוטסטנטית-אוונגליסטית. הדבר ייעשה בשיתוף פעולה עם המערב. השחקנים המרכזיים הם: המערב, רוסיה והעולם הערבי הסוני הממסדי והבלתי אנרכי. ביניהם קיימת זהות אינטרסים שתכליתה להביא לייצוב ולעיצוב מחדש של המסגרות הפוסט-קולוניאליות הקורסות במזרח התיכון. זה אמור להיעשות בשיטות ממשל מתאימות, שאינן דמוקרטיות מערביות, שיישומן אינו מציאותי כלל ועיקר במזה"ת. תכלית הדברים באה למנוע ולהפסיק את זרימת גלי ההגירה, הפליטויות וההסתננויות דרך הים והיבשה מהמזה"ת המדמם לאירופה דרך יוון או טורקיה וכן מלוב לאיטליה. תופעה זו מסכנת את היציבות הדמוגרפית-תרבותית של אירופה.

ייצוב המזה"ת מחדש ייעשה תוך שימוש בשיטות ביזנטיניות ועות'מאניות מזרחיות ולא מערביות. אלה היו שיטות מסורתיות ובדוקות, שהן פרי ניסיון ומורשת היסטוריים ארוכי טווח של קרוב לאלף שנים. זה יכלול יצירת מבנים אוטונומיים וביטחון קבוצתי ואישי לפסיפס העדות והקהילות הדתיות, התרבותיות והאתניות במסגרות מדיניות מיוצבות, בחסות מטרייה ביזנטינית רוסית. שיטת "העדות הדתיות והָמִילֶטִים" המעין קנטונאלים פעלה בהצלחה באזור לאורך דורות רבים. גם בריטניה במנדט שקיבלה על א"י בתום מלחמת העולם הראשונה יישמה אותה בחקיקת "דבר המלך במועצה" ו"פקודת העדות הדתיות" - שעקרונותיהן בתוקף עד היום במדינת ישראל, ברשות הפלשתינית ובממלכת ירדן ההאשמית. הדבר ייטיב עם מגוון קבוצות אתניות-דתיות-תרבותיות-שְפָתִיוֹת רבות במזרח התיכון הערבי. אלה כוללות: פלשתינים, כורדים, דרוזים, עָלָאווים (בסוריה), עלאווים (בטורקיה), יאזידים (עובדי אש זרטוסטרים שבהם מבוצע ג'נוסייד כיום), אשורים, קבוצות נוצריות רבות ומגוונות אורתודוכסיות וקתוליות-מזרחיות, תורכמנים, בהאיים ועוד.

כל זה נתמך בעובדת קיום זהות אינטרסים בין ארה"ב לרוסיה. ארה"ב מעוניינת לצמצם נוכחותה ומעורבותה במזרח התיכון. הכל מסיבות סדרי עדיפויותיה הגלובליות, שמזרזות העברת מרכז העניין שלה לכיוון המזרח הרחוק.


ייצוב תוך כדי איתחול


כל האמור לעיל, מתאים לייצוב תוך איתחול מחדש של המזרח התיכון. אין לכך תחליף אחר. לפוטין תפקיד של שחקן מפתח חיובי בכך. הוא כבר הוכיח עצמו בהתנהלות המרסנת בנושא הנשק הכימי הסורי. הוא יאזן מחדש גם את פעילות האירנים והחיזבאללה שהיא שליחתם במזרח התיכון בהתאם האינטרסים הרוסיים.

פוטין משתף גם את סין בייצוב סוריה ובמיגור ISIS. לסין יש אינטרס לכך כי בשורות דאעש לוחמים גם אויגורים סינים מוסלמים פנאטיים שסין מעוניינת בחיסולם. גם לגרמניה יש תפקיד בהתרחשויות, מאחר שיש לה אינטרס אדיר בייצוב סוריה ועירק תוך חיסול ISIS - כדי להפסיק את זרם הפליטים ממדינות מתפתחות אלה לגרמניה ולאירופה.

גם לצרפת אינטרס חזק במיגור ISIS עקב ריבוי יוצאי צרפת מוסלמים ומתאסלמים בשורותיו. לצרפת יש זיקה ללבנט מאז המנדט שקיבלה בעבר בהסכם סייקס-פיקו.

ליסודות התפיסה, החשיבה והתרבות הביזנטינית הפתלתלה, החלקלקה, האוקסימורונית והאוטוריטרית יש מוטיבים משותפים הן בתרבות הרוסית-ביזנטינית והן בתרבות הערבית המוסלמית-סונית במזה"ת. זה יוצר יכולות אפקטיביות לרוסים לטפל במשבר המזרח תיכוני כיום באפקטיביות גדולה מזו שיש למערב שמקורותיו התרבותיים ודרכי חשיבתו ותפיסתו מנוגדות.

העדיפות הרוסית-ביזנטינית נובעת מהיכולות בממד האינטואיטיבי-תובנתי-תפיסתי המוגמש של "הביזנטיניות המזרחית". זאת לעומת התבניתיות הפרדיגמאלית הבינארית-הדואלית והדיכוטומית של התרבות והתפיסה המערבית הנוקשה.

זה נוגע לכל מה שנוגע לבסיס ההתנהלות המורכבת הנדרשת במזרח התיכון, על פסיפס עדותיו וקהילותיו הדתיות, התרבותיות, האתניות, השפתיות והלאומיות. הכל לשם ייצובו והרגעתו.

רק סינתזה ומְכָנִים משותפים, בין חשיבה מערבית על מוגבלויותיה מחד-גיסא, לבין חשיבה ביזנטינית-מזרחית מאידך-גיסא, תוך "מפגש תרבויות" היא האופציה המועדפת לפתרון הכאוס והאנרכיה המסוכנים שהם יוצרי התנאים להתפתחות משיחיות מסוכנת לא רציונלית מוסלמית, נוצרית ויהודית במזרח התיכון.


קביעת עובדות בסוריה


לצורך השגת כל האמור לעיל, טוב שולדימיר פוטין קובע עובדות בסוריה, ומֵקִים ראש גשר באזורי החוף שלה. בהמשך יכול להיות שיעשה כך גם בעירק וכן בבנגזי שבקיריניה שבלוב שבה יושבת הממשלה החוקית הלובית הנוכחית, הפועלת מול ISIS גם שם.

ייצוב סובב רוסיה האימפריאלית החדשה כולל גם כינון מערכות בריתות וקשרים מתהדקים בין רוסיה לבין: מצרים (של סיסי), קפריסין (היוונית), יוון (של ציפראס), מדינות בבלקן שנוצרו כתוצאה מהתפרקות יוגוסלביה, בולגריה ורומניה.

רוסיה היא הגורם המוביל גם ב-Brics הגלובלי: רוסיה-הודו-סין-ברזיל-דרום אפריקה. מדובר בגוש גלובלי ענק שהוא משקל-נגד לארה"ב-אירופה ויפן.

אביגדור ליברמן, בהיותו שר החוץ הישראלי, הכיר והבין זאת בחושיו, בחשיבתו האסטרטגית ובתובנותיו "הביזנטיניות" ופעל בהתאמה להשתלבות ישראל בבריתות חשובות אלה לביטחונה האזורי הלאומי.

כיום לרוע המזל, פירק בנימין נתניהו את משרד החוץ הישראלי לגורמים, וזנח לכאורה את העיסוק בנושאים חשובים אלה.

ביבי, כידוע, לא עוסק במדיניות מאקרו אסטרטגית אלא רק בטקטיקה שכוללת רק את "ניהול" הסכסוך באופן סטגנטי, לא דינמי וחסר כל יצירתיות ומעוף. הכל בסגנון גולדה מאיר, שתוצאות מחדליה נכתבו בדוח אגרנט שנכתב בעקבות מלחמת יום כיפור ב-1973.

תאריך:  04/10/2015   |   עודכן:  04/10/2015
עו"ד דוד סנדובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פוטין מקים את "ביזנטיון החדשה"
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נתן העזתי....
4/10/15 19:06
2
קורןנאוה טבריה
5/10/15 13:51
3
יסודו של דבר
6/10/15 00:04
4
בבר
6/10/15 08:41
 
הצחקתני..
7/10/15 14:01
5
הגוי..
7/10/15 13:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה בסוריה
המעורבות הרוסית במשבר בסוריה מהווה מעצב אסטרטגי חדש במערכת האזורית המזרח תיכונית ובמערכת הבינלאומית. למהלך זה תהיינה השלכות ניכרות הן על מאזן הכוחות והיריבויות במלחמת האזרחים בסוריה והן מבחינת המאבק בין המעצמות על ההשפעה בעולם. גם ישראל מושפעת מהשלכות אלה, לנוכח שינויים ביחסי הכוחות ולאור הסיכון של התנקזות סך הלחצים הפנים-סורי לעבר דרום סוריה ורמת הגולן.
04/10/2015  |  אודי דקל, צבי מגן  |   כתבות
נפילתה של סוריה כפרי בשל בידי רוסיה היא רק עניין של זמן. אם תרצו - יש אפילו לכך עדות של ממש, על דרך ההלצה, כשבסך-הכל הדברים אמורים בהיפוך-אותיות של ה"ריש" וה"סמך", לפיהן סוריה היא זו שנבלעת ברוסיה.
04/10/2015  |  ראובן לייב  |   מאמרים
התקיפות האוויריות של רוסיה בסוריה גררו ויכוחים בתוך הפנטגון לגבי השאלה האם ארה"ב צריכה להשתמש בכוח צבאי כדי להגן על מורדים סורים שאומנו וצוידו על-ידי ארה"ב אם אלה יותקפו שוב על-ידי רוסיה.
02/10/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
אט-אט מתגלות הכוונות האמיתיות של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין לגבי המתרחש בסוריה. משרד החוץ הרוסי אישר כי רוסיה פרסה יותר מ-50 מטוסים ומסוקים בסוריה בנוסף לכוחות של נחתים, צנחנים ואנשי כוחות מיוחדים.
02/10/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
התקיפה האווירית הרוסית בסוריה נועדה לפגוע במורדים נגד המשטר המגובים על-ידי ה-CIA ושירותי מודיעין אחרים. כך מסרו (יום ה', 1.10.15) גורמים רשמיים בארה"ב ל"וול סטריט ג'ורנל".
01/10/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il