|   15:07:40
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

ישראל מדינה יהודית

התנגדות אבו מאזן: משמעויות אסטרטגיות

ניתן לראות במדיניותו של אבו מאזן עדות לחתירה להקמת מדינה פלשתינית עצמאית על בסיס גבולות 1967, שבה לא ישכנו יהודים, ולצדה ישראל כמדינה דו-לאומית, יהודית-פלשתינית, שבה "המיעוט" הפלשתיני ילך ויתחזק
03/11/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
הכותל המערבי [צילום: AP/Dusan Vranic]

לכובש יש הכל
בראיון פנה אבו מאזן לכאורה לנתניהו ואמר: "אני מקבץ נדבות כדי לשלם לפקידים, למגזרי הבריאות והחינוך, ואילו לכובש יש הכל. לא אמשיך כך. קח את כל השלטון הזה [של הרשות הפלשתינית], שאם לא כן בוא נדבר על השלום שאישר העולם, כלומר גבול בין שתי מדינות וירושלים בירתנו. בשאר הנושאים, כגון הפליטים הביטחון ועוד, נדון אחר כך..."

   רשימות קודמות
  ישראל אינה מוכנה לשעת חרום?
  על ספורט ופוליטיקה
  סיכוי קלוש ביותר ליישום היוזמה
  שנה אחת לדאעש בחצי האי סיני במצרים
  ומה עם הציבור הערבי?

בעוד שבשנת 1993 ישראל הכירה באש"ף כמייצגו של העם הפלשתיני, אבו מאזן אינו מכיר בישראל כמדינה יהודית. עמדה זו, הסותרת את העמדה הישראלית, בין היתר, כפי שנוסחה במגילת העצמאות, הובהרה לציבור הישראלי שנים רבות לאחר חתימת הסכמי אוסלו וספק רב אם אלה היו נחתמים אילו הצהירו הפלשתינים על כך בזמנו. לעמדה זו משמעות עמוקה לתוחלת המשא-ומתן על הסדר הקבע, משום שמדובר בחתירה פלשתינית לפתרון "שתי מדינות": מדינה פלשתינית עצמאית ובצידה ישראל, כמדינה דו-לאומית (יהודית-פלשתינית) בתחומי ה"קו הירוק; להבדיל מפתרון של "שתי מדינות לשני עמים", לשיטת ישראל.

"אי-אפשר להכיר במדינה יהודית" - כך אמר אבו מאזן, בראיון שנתן ל"אח'באר אל-יום" המצרי ב-30 בנובמבר 2014 (אתר ממר"י, 17 בדצמבר 2014). לדבריו: "נתייצב נגד המפעל הזה לא מתוך עקשנות בלבד, אלא משום שהדבר סותר את האינטרסים שלנו. הראשונים שיינזקו מהחוק הזה הם מיליון וחצי ערבים שיוצאו מישראל עקב החוק בשל דתם...יש [גם] סיבה אחרת - [ישראל] לא תאפשר חזרת פליטים. יש שישה מיליון פליטים המבקשים לחזור, ואגב אני אחד מהם. צריכים למצוא פתרונות יצירתיים משום שאי-אפשר לסגור את הדלת בפני מי שרוצה לשוב. ישראל שואפת למדינה יהודית, ודאעש חותר למדינה איסלאמית והנה אנו תלויים בין הקיצוניות היהודית לקיצוניות האיסלאמית. יהיה לאבו בכר אל-בגדדי תירוץ להקים מדינה איסלאמית לאחר שיאושר חוק המדינה היהודית".

עוד אמר אבו מאזן: "נתניהו אמר לי אז רעיון [שעלה בישראל] 'מהגיהינום' - מנקודת מבטו... שהוא ייתן לי את המשולש [בתחום הקו הירוק] כולל מה שבתוכו. הרי הוא נכבש ב-1949 ואז חיו בו 38 אלף תושבים, ואילו היום יש בו בוודאי 400 אלף תושבים. אמרתי: לא אקח איש. שכח את העניין, משום שבכנות, לא אתיר לאף ערבי לוותר ולא אכריחו לוותר על אזרחותו הישראלית... מבחינתי [הנושא] הוא קדוש. למשל בפעימה הרביעית בשחרור האסירים הפלשתינים שלנו - 15 מתוך 30 הם ערביי 1948 [ערביי ישראל]. אמרו לי: קח אותם לגדה המערבית והם יוותרו על אזרחותם. אמרתי להם: בלתי אפשרי, צריך להחזירם לבתיהם, ושיחזיקו באזרחותם".

עמדתו זו תואמת דברים שאמר אבו מאזן ב-2009, בשיחה סגורה עם צוות התמיכה הפלשתיני במשא-ומתן בראשות סאיב עריקאת (הפרוטוקול דלף ופורסם ב"גרדיאן" בינואר 2011). לאחר שאבו מאזן אמר, שפלשתינים בירדן, בלבנון וכו' יוכלו לקבל אזרחות במדינה הפלשתינית העתידית, שאל אחד מחברי הצוות, אזרח ישראלי פלשתיני מנצרת, "האם תינתן לי אזרחות של המדינה הפלשתינית?" אבו מאזן השיב: "התשובה האסטרטגית היא לא! אתם חייבים להישאר היכן שאתם, להגן על זכויותיכם ולשמור על קהילתכם, אינכם זקוקים לדרכון כדי להוכיח שאתם פלשתינים. ב-1948 מנו הפלשתינים בישראל 138 אלף ועתה למעלה ממיליון. המולדת הזו היא מולדתכם. אתם חייבים להישאר שם והדבר אינו מפחית כהוא-זה מן העובדה שאתם ערבים ופלשתינים... הניפו שני דגלים: דגל השוויון ודגל המדינה הפלשתינית למען אחיכם בשטח הכבוש" (הוא לא הזכיר את דגל ישראל).

בשיחה זו הודה אבו מאזן, שלא הגיוני לדרוש מישראל לקבל את כל "הפליטים", "או אפילו מיליון אחד מהם - משמעות הדבר היא קיצה של ישראל". ברם, הוא עומד על כך, שעל כל פלשתיני יהיה להחליט אם ברצונו "לשוב" לישראל, או לקבל פיצוי כספי; אבו מאזן הודיע בעבר, כי יישאר במדינה הפלשתינית ולא ישוב לעיר הולדתו צפת, ואילו בנו (יאסר עבאס) ונכדו הודיעו שבכוונתם "לשוב לצפת, בפלשתין".

בראיון ל"אח'באר אל-יום", בנובמבר 2014, הציע אבו מאזן "הסדר ביניים", שכולל בראייתו את סיום הכיבוש והקמת מדינה פלשתינית (הוא מתנגד לכל "הסדר ביניים", שאינו נסיגה על בסיס גבולות 1967). בראיון הוא פנה לכאורה לנתניהו ואמר: "אני מקבץ נדבות כדי לשלם לפקידים, למגזרי הבריאות והחינוך, ואילו לכובש יש הכל. לא אמשיך כך. קח את כל השלטון הזה [של הרשות הפלשתינית], שאם לא כן בוא נדבר על השלום שאישר העולם, כלומר גבול בין שתי מדינות וירושלים בירתנו. בשאר הנושאים, כגון הפליטים הביטחון ועוד, נדון אחר כך...".

אבו מאזן שולל השתתפות של פלשתינים ישראלים בהתקוממות; בשיחה שנערכה ב-2009 הוא הבהיר: "איננו רוצים שתיטלו חלק בשום אינתיפאדה". עמדה זו באה לידי ביטוי גם באירועים האלימים שהתפתחו בזירה הישראלית-פלשתינית בשבועות האחרונים. במהלך אוקטובר 2015 קרא אבו מאזן למתן את תגובותיהם של אזרחי ישראל הפלשתינים ופנה לחברי הכנסת מ"הרשימה המשותפת", שקיימו עמו קשר ישיר, לבל יעלו להר-הבית בעת המתיחות. קריאה זו שונה מהקריאות להיאבק בישראל, שהעביר לכלל הפלשתינים. למשל, בנובמבר 2014 התקיים ברמאללה כינוס של פתח בראשותו, תחת הכותרת: "מושב השאהידים של המולדת, השאהידים של ירושלים, השאהידים של אל-אקצה". בדברים שנשא אבו מאזן באירוע הזה, הוא קרא לכולם להקריב עצמם למען אל-אקצה, בציינו, כי ההגנה על אל-אקצה היא זכות מוסרית, לאומית ודתית. בהודעת הסיכום שיבחה המועצה את התעוררות הגבורה של הציבור בירושלים; הזהירה מפני הניסיון לטמא את אל-אקצה; המליצה להקצות כסף למשפחות השאהידים והביעה נחישות להמשיך במאבק. ב-14 אוקטובר 2015 הצהיר אבו-מאזן, כי ישראל פועלת "לתקוף את מסגד אל-אקצה - לייהד אותו ולחלק אותו". דברים שישראל שללה מכל וכל.

משמעויות אסטרטגיות

בעמדת אבו מאזן ניכרים יסודות מהעמדה הפלשתינית, המוכרת מאז שנת 1947 ואף קודם לכן, השוללת עקרונית מדינה יהודית בארץ ישראל, תוך התאמתה למציאות הנוכחית. ניתן לראות במדיניות זו עדות לחתירה להקמת מדינה פלשתינית עצמאית על בסיס גבולות 1967, שבה לא ישכנו יהודים, ולצדה ישראל כמדינה דו-לאומית, יהודית-פלשתינית, שבה "המיעוט" הפלשתיני ילך ויתחזק. כלומר, השלמה עם ישראל כמדינת רוב יהודי (דה פקטו) לפרק זמן היסטורי מוגבל בלבד. בצדה המזרחי של המדינה הפלשתינית תתקיים ירדן, שבה קיים רוב פלשתיני זה שנים רבות. כך תתקיים דומיננטיות פלשתינית, ברמות שונות, בשתי גדות הירדן.

נראה, כי אבו מאזן מייחס לאוכלוסיית הערבים-פלשתינים הישראלים, ובפרט לגידולה העתידי, תפקיד חשוב בעיצוב דמותה של ישראל כמדינה דו-לאומית, בהיבטים הדמוגרפיים ופוליטיים. הוא מצפה להגדיל את חלקם באוכלוסיית אזרחי ישראל במספר דרכים, שהמשותף להן, הוא שתנועת פלשתינים לתוך ישראל תהא חד-סטרית: מימוש זכות השיבה בהיקף ניכר; מדיניות פלשתינית לשימור ולהעלאת מספרן של תעודות הזהות הישראליות בידי פלשתינים, שתכלול אי-מתן דרכונים פלשתינים לאזרחים פלשתינים ישראלים שירצו בכך; ואי-הסכמה לקבל מישראל שטחים מתוך הקו הירוק, המאוכלסים באזרחים ישראלים-פלשתינים, במסגרת חילופי שטחים במשא-ומתן. ניתן להעריך, כי התנגדותו הנוכחית של אבו מאזן למאבק אלים מצד פלשתינים-ישראלים נובעת מחשש שהאלימות תוביל לתגובת נגד של ישראל, שתפגע במעמדם, ביכולתם לקדם אינטרסים פלשתינים במערכת הפוליטית הישראלית ובסיכוי למימוש "זכות השיבה". בראייתו, הוא נזקק עתה רק לעוצמתם הפוליטית בישראל (שלה הוא בוודאי ער, נוכח קשריו הישירים עם מנהיגים מקרב ערביי ישראל). עוצמתם של חברי הכנסת הערבים הומחשה למשל בספטמבר 1995, אז היטו את לשון המאזניים בכנסת לטובת אישור "הסכם הביניים" בין ישראל לפלשתינים (ברוב של 61 מחייבים לעומת 59 מתנגדים, כלומר: בלי רוב בקבוצת חברי הכנסת היהודים).

יש להניח, שאבו מאזן מבין שמימוש התביעה לזכות השיבה בהיקף ניכר אינה מעשית, בעוד הוא מתקשה להתפשר עליה, שכן גם כך מעמדו אינו איתן. הוא לבטח מבין שעמדה זו מעכבת את חידושו וקידמו של המשא-ומתן על הסכם הקבע, ולכן את סיום "הכיבוש" והקמת מדינה פלשתינית. על כן, הוא הציע את פתרון הביניים, שבמסגרתו תוקם מדינה פלשתינית על בסיס גבולות 1967 ובירתה בירושלים המזרחית, בלי הכרה פלשתינית בישראל כמדינה יהודית ותוך דחיית הדיון בסוגיות מחלוקות מהותיות אחרות. נראה שהוא מעדיף, שהסדר ביניים ברוח זו ייכפה על הצדדים על-ידי המערכת הבינלאומית.

מבחינת ישראל, ניתן לראות בהצעתו ניסיון לקבל את מרב הנכסים שיכלו הפלשתינים להשיג בהסדר הקבע, רק בלי הסכם שכזה, בלי הכרה מספקת בישראל ובלי סיום הסכסוך - מה שיותיר פתח לתביעות נוספות בעתיד. ברם, יש העשויים למצוא בהצעה כזו פתח לדיון בהיפרדות בהסכם, שהיא עדיפה על פני נסיגה חד-צדדית.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 762 (3.11.15)
הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, דוקטור למדעים מטעם הטכניון ואוניברסיטת חיפה בהשכלתו.
תאריך:  03/11/2015   |   עודכן:  04/11/2015
שמואל אבן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התנגדות אבו מאזן: משמעויות אסטרטגיות
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מוחמד שרטופה
4/11/15 07:16
 
אלטע קאקער
4/11/15 13:10
2
שתי מדינות
4/11/15 08:53
 
שאול אבידור
4/11/15 09:10
 
אחד שזוכר
4/11/15 09:21
3
שאול אבידור
4/11/15 09:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
"אילו לא פעל חברי השופט ועיכב צו הריסה בטרם תגובת המדינה ודיון, היינו כסדום ועמורה - תחילה הורסים ואחר כך מבררים". כך אומר (1.11.15) המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, בתגובה על הביקורת שהוטחה בשופט עוזי פוגלמן בנוגע להריסת בתי המחבלים.
03/11/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בשנת 2008 נדרש כבוד השופט נעם סולברג לאמרה העממית "חצי אמת גרועה לעתים משקר" בדיון משפטי שעניינו לשון הרע. בחוות דעתו קבע כי תיאור דברים המציג רק את הצדדים השליליים, ללא הבאת הסיפור השלם, הוא "הצגת האמת החלקית בלבד", והוסיף: "חצי אמת גרועה לעתים משקר, ועל פרסום חלקי שכזה לא תחול הגנת אמת הפרסום".
03/11/2015  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
חודש בתוך אינתיפאדת הסכינים והשמאל כבר הספיק להחליף את המנטרה, או איך שתקראו לסיסמאות הלעוסות היטב שעל פיהן הוא חי. כעת, פסוקו של יום הוא 'הלנצח תאכל חרב?', כלומר סכין? עם מסקנת הנסיגה המתבקשת. מה התחדש בעצם? הלא גם בתקופת השקט הממושכת שבה לא היו סכינים הם חתרו לאותה התוצאה, ורק הסיסמה התחלפה. לתקופות של רגיעה משמש להם דיסק ה"מדינה דו-לאומית", שלפיו הערבי השקט, הערבי של הדו-קיום, דווקא הוא יביא עלינו את הכליה: בשקט וללא חרב הוא יהפוך לרוב, והלכה לה מדינת היהודים.
03/11/2015  |  אליקים העצני  |   מאמרים
לנוכח המשך ההתפרעויות האלימות נגדנו מצד האויב, סביר להניח שאנחנו עדיין במצב מלחמה ושוב אנו עומדים בפני גל של פיגועים, שיביא להרבה מעצרים, שהמערכת האזרחית לא תצליח להתמודד איתם. ראשית, המערכת האזרחית איננה ערוכה חוקית, מוסרית ונפשית להחמיר עם הטרוריסטים, שעל-פי החוק הבינלאומי דמם מותר בכל עת. שנית, החוקים שנועדו לאזרחי המדינה בעת שלום אינם בהכרח מתאימים לטיפול בטרוריסטים מתועבים הרוצחים נשים וילדים, ושלישית, המערכת המשפטית הישראלית הינה איטית להחריד. בעת מצב חרום מלחמתי, כמו בימים אלו ממש באזורים מסוימים בארץ ישראל, חשוב ביותר להעניש קשות (ומיידית!) את המפגעים, לרבות הטלת עונש מוות שאינו קיים בקודקס האזרחי.
03/11/2015  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
פרשת משחק כדורגל בין נבחרת פלשתין לנבחרת סעודיה מעסיקה את העולם הערבי כבר כמה שבועות, מעיבה על יחסי הרש"פ עם סעודיה ולדברי הפלשתינים מסיטה את תשומת הלב הערבית מ"אינתיפאדת הסכינים" והמתרחש בהר-הבית.
03/11/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
ישראל אינה מוכנה לשעת חרום?  /  מאיר אלרן, אלכס אלטשולר
על ספורט ופוליטיקה  /  אופיר וינטר, יואל גוז'נסקי
סיכוי קלוש ביותר ליישום היוזמה  /  גלעד שר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il