|   15:07:40
דלג
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מסדרון אל האור

דבר ראשון הגודל, דבר שני הצחות והניקיון והעימוד והגרפיקה והעריכה והאחריות ונייר הכרומו - כל אלה מביאים את התחושה שמגזין הספרות ובעיקר השירה האיכותי הקרוי המסדרון, שעד-כה הופיע רק פעמיים, הינו דבר מושקע ובעל ערך, וכי יש לחבק אותו באהבה ומתוך הערכה רבה לעשייתו
27/12/2015  |   יוסף כהן-אלרן   |   כתבות   |   תגובות

מודה ומתוודה: מידותיו הגדולות והעיטוף הקשיח למחצה שחובק אותו, אינם מאפשרים התעלמות והוא כובש מייד את תשומת הלב של האוחז בו וכאשר התחלתי לדפדף, נוכחתי שחיצוניותו המזמינה מקיימת פְנים עשיר, והדפים הגדולים מעידים על כבוד עצמי ועל כבוד ליוצרים ולחומרים שבו.

לא אבוא למנות את שמותיהם של המשוררים השונים שנוטלים חלק בגיליון, והם רבים וטובים. הגלריה מרהיבה וימחלו לי על כך. רק אומר שוב שהם מיוצגים בצורה המכובדת ביותר. אולם כן אזכיר מאמרים מרתקים וחשובים הכלולים בגיליון שובה העין הזה, משל פרופ' הלל ברזל, איש ספרות בלתי נדלה וד"ר נורית צדרבוים, אמנית-חוקרת רב-תחומית ומשוררת.

פרופ' הלל ברזל, תחת הכותרת "משורר לא שר על עצמו, אלא שר את עצמו", מעניק למגזין ראיון רחב שערך עימו המשורר והעורך יאיר בן-חיים לכבוד צאת ספרו החדש, "ליריקה - שירת ארץ ישראל". בשיחה הוא מדבר, בין היתר, על משוררים כנתן יונתן, דליה רביקוביץ' ויוכבד בת-מרים, כמו גם על אחרים ועל זיקות קיימות בין אלה לאלה ולאחרים. אלו הם, בוודאי, אינם אלא צימוקים מתוך יצירתו הגדולה ובת 10 הכרכים על יוצרי הדורות, "תולדות השירה מחיבת ציון עד ימינו", עבודה עצומה שהתחיל לכתוב אותה עוד בשנת 1983.

ד"ר נורית צדרבוים, מגישה לנו ברשימתה המרתקת "'השירה כמוהו כציור' - האמנם, תזה מלומדת על האינטראקציה שבין שירה לבין הציור, וכך היא אומרת: "השיח המתקיים בין הדיסציפלינות מעורר ומפרה, תלוי סגנון תרבותי וייתכן אף תלוי טעם אישי. ההשוואה בין שני תחומים אלה דווקא - ספרות ואמנות פלסטית - זכתה להבלטה ולהתייחסות מיוחדת, משום שכבר בעת העתיקה נחשבה השירה כביטוי הנאצל ביותר של אמנות המילים, ואילו הציור נהנה ממעמד מיוחס במשפחת האמנויות החזותיות".

לקורא מוגשת יצירה לירית בשם "התליין", המוגדרת כאן כשיר, מאת מוריס אוגדן ומתורגמת לעברית על-ידי שרית שץ. זוהי יצירה בת 30 בתים מרובעים ובסך-הכל מכילה 120 שורות - אך אודה כי מתוך השירה שלנו בגיליון זה ננעץ בבטני כאגרוף ועורר הקשרים חזקים בתחושותיי, שלא אביא לכאן, שירה המוחה וסוטר של ליאת שורק רשף, וכותרתו המאתגרת, "אם אני הולכת למות בגללכם", כבר מעוררת את השאלה למי היא מתכוונת באמירתה, ובמה היא מאשימה את אותם שהיא פונה אליהם, ואולי אותנו. מפאת אורכו אביא כאן רק את חלקו:

אִם אֲנִי הוֹלֶכֶת לָמוּת בִּגְלַלְכֶם
אָז רַק בְּעֵינַיִם פְּקוּחוֹת,
כִּי לֹא עֵדוּת שְׁמִיעָה תָּבוֹא בְּתַכְרִיכַי.

בְּמוֹ עֵינַי, אֶחֱזֶה אוּלַי,
בְּמַרְאוֹת שְׁאֵרַי: חָשִׁים, מִתְנַשְּׁפִים,
לִתְפֹּס רַכֶּבֶת אַחֲרוֹנָה מְתַוֶּכֶת אֵלַי.

בִּדְהִירָה בֵּין הָרִים וּבֵין סְלָעִים
תַּצְלִיחַ הִיא, אוּלַי, לִגְזֹר לָהֶם מֶרְחַקִּים
וּלְהַשְׁכִּיחַ מִמֶּנִּי מִקְטְעֵי פָטָהמוֹרְגָנָה שְׁלֵמִים,
שֶׁהֵאִירוּ לִי שְׁנוֹת שָׁוְא שֶׁל מַצָּגִים.

בְּעֵינַיִם פְּקוּחוֹת אֲנִי הוֹלֶכֶת לָמוּת בִּגְלַלְכֶם,
כְּדֵי שֶׁאוּכַל מִבֵּין הָרְגָבִים לִרְאוֹת,
אֶת אַהֲבַתְכֶם הַחַד-פַּעֲמִית
תָּרָה בְּהֶתְקֵף שֶׁל רָעָב פִּתְאֹמִי
אַחַר חֹם גּוּפִי שֶׁהִתְקָרֵר זֶה מִכְּבָר.
(מתוך "אם אני הולכת למות בגללכם")

לאחר כל זאת, אם נותר ספק מפוקפק כלשהו, הינה בא הגיליון השני ומגרש את הספקות, שנולדו מטעמים של זהירות בלבד. ובחודש אוקטובר האחרון, כעבור כמעט שנה, הופיע הגיליון השני ובו שוב מבחר של משוררים שמביאים ממיטב השירה העברית החדשה. כמו-כן, ראיונות מרתקים עם מאיר עוזיאל, העיתונאי הסופר והסטיריקן, והאמן הרב-תחומי הבינלאומי בני אפרת.

מאיר עוזיאל, שמאחוריו 11 ספרים, ובעקבות ספרו האחרון "איש הישר בעיניו", אומר לד"ר אורה עשהאל, שמקיימת עימו ראיון: "כתיבת רומן מתחילה בהחלטה על תוכן, אבל לא פחות חשוב בקבלת החלטה סגנונית. החלטה שצריך לקבל ולשמור עליה. קל לקבל החלטה ולאבד אותה. המוח צריך לעבוד קשה כל זמן הכתיבה כדי לחפש את צורת הכתיבה הפחות שבלונית, וחיפוש אחר מתסיסי המחשבה. רומן אינו דבר שנכתב באחר צהריים פנוי אחד, זאת מלאכה שנעשית לאורך זמן ולכן החיפוש אחר צורת הכתיבה הנכונה מתקיים כל הזמן".

בני אפרתי מוגדר בוויקיפדיה כפָסל, אך הוא מעיד על עצמו ואומר: "אם הייתי צריך להגדיר את עצמי, הייתי אומר שאני עוסק באקולוגיה ובחיים. הביטוי לכך יכול להיות ציור, פיסול, וידאו-קליפ דו-ממדי או מילולי, צילום, קולנוע, רישום או מיצבים אמנותיים." ואם לצטט אלו שורות מתוך ממה שהוא מכנה "תג מחיר" שלו, הרי שזה כך: "על-פי המסופר בספר בראשית, החוקר הראשון עלי אדמות הייתה היונה שגילתה שעץ הזית שרד את המבול, והביאה במקורה עלה של זית. לכן, היונה עם עלה של זית מבשרת את הניצחון, לא את השלום".

אביא קטע לירי מגיליון זה, משל המשוררת שולמית אפל, "מדוע לי געגועים":

"מֶרְחָק הַשָּׁנִים אֵינוֹ מֵפִיג דָּבָר. לֹא אֶת הַגַּעְגּוּעִים וְלֹא אֶת רֵיחָהּ וְטַעֲמֵי שְׂפָתֶיהָ הַסְּפוֹגִים בְּעוֹרִי לְאַחַר שֶׁרִפְרְפָה בָּהֶן עַל מִצְחִי כִּי כָּךְ נָהֲגָה לֶאֱמֹד אֶת חֻמִּי כְּשֶׁהָיָה נִדְמֶה לָהּ שֶׁאֲנִי חוֹלָה. חוּץ מִזֶּה כְּלוּם. גַּם אָז לֹא הִצְלַחְתִּי לֶאֱחֹז בָּהּ. נִשְׁמְטָה מִמֶּנִּי. אֲנִי מִתְקַשָּׁה לִזְכֹּר רֶצֶף שֶׁל מִשְׁפָּט שָׁלֵם אֲפִלּוּ לֹא שְׂרִיטָה מִשִּׂיחָה אַקְרָאִית. אֲנִי רֵיקָה וְנִמְלֵאת כְּשֶׁאֲנִי כּוֹתֶבֶת אֵין לִי מֻשָּׂג מַדּוּעַ הַגַּעְגּוּעִים".

כמו-כן, אביא שיר יפהפייה משל המשורר מירון ח. איזקסון, "יום הולדתך":

אוֹתִיּוֹת מֵעֲשָׂבִים הִנִּיחוּ עַל חופֵךְ
כּוֹתְבוֹת אֶת בִּרְכַת שְׁנוֹתַיִךְ,
גִּיר כָּתוּב הִפְרִיחַ אֶת הַכֹּתֶל
לִרְשֹׁם אֶת מַעֲלוֹת פָּנַיִךְ.
בְּסֻכָּרִיּוֹת וּקֶצֶף סֻמַּן גִּילֵךְ
מְנוֹפֵף מִשָּׁם אֵלַי בְּחֵשֶׁק.
אֶת גְּבוּלוֹת גּוּפֵךְ הִצִּיגוּ צְעִיפִים
פִּיּוֹת לָהֶם רַכִּים כְּרַחְצָה,
תִרְשׁומֶת אֵשׁ הוּנְפָה כְּיַלְדוּתֵנוּ
שֶׁבָּהּ נִתְבְּעָה נֶאֱמָנוּתֵךְ.
אִישׁ גִּבּוֹר וּפִגּוּעַ טָמַן לָךְ זֵר
מִכָּל הָאוֹתִיּוֹת הַנְּזִירוֹת לוֹ,
עַנְפֵי מְדוּרָה חִכּוּ בִּבְתוּלֵיהֶם
וְאֶת דָּמֵךְ הִפְחִידָה דְּקִירָתָם.
אָז הֵבִיאוּ כְּמַתְּנַת הֻלֶּדֶת לוּחַ
חֲרוּזִים מִשִּׁעוּרֵי חֶשְׁבּוֹן,
חֲבֵרִים שׁוֹנִים הִצִּיעוּ מִסְפָּר
לִשְׁנוֹתַיִךְ
וּבִנְשִׁימָה זָרָה נִבְהַל לִבֵּךְ.

אין ספק שהמגוון מרתק ועליי לומר, כי רבים וטובים המשוררים בשני הגיליונות, אך דווקא משום ריבויַם, לא אוכל להביא הינה מעבר לקמצוצים שהבאתי. אבל הינה, יש בפי כל המילים הטובות האלה על מופע "המסדרון", (הדרך אל האור?) כפי שמסתמן מן הגיליונות הנוכחיים, וזאת בביטחון מלא. ואני שואל כמה שנות חיי מגזין או כמה גיליונות יצליח להעמיד עורכו או מפיקו של מגזין שיש בו כבוד ברור ליצירה, שיש בו כבוד לחומר שנחבק בו, שיש בו כבוד למי שאוחז וקורא בו. אלו הם דברים שדורשים, לצד היכולות והכישרון, גם את ההשקעה הכספית הנדרשת.

אני יודע גם שזה לא שלב שבו מגזין, ויהיה טוב ככל שיהיה - והיו טובים שעלו ונפלו מהסיבות הפרוזאיות - זוכה לתמיכה כל שהיא ממוסד או מוסדות שהתרבות חשובה להם והם למעשה מיצגיה, וכי עליו לעמוד עדיין במבחן של רצף ואיכות של ארבעה או חמישה גיליונות עד שיזכה להיות מובא לדיון. שאם לא כן, מי שהדבר בנפשו חייב ליטול את סיכוני העלויות על עצמו ולהיות נדבן למען הספרות ולמען האמנות, אחרת ייאלץ לתת לאמונתו לשבוק חיים בטרם יגיע הוא ובטרם תגיע היא אל הנחלה הראויה.

בפתח הגיליון הראשון, מעניק יאיר בן-חיים הבטחה באומרו: "עבור שוחרי התרבות והאמנות, יהווה המסדרון מבוא לעולם עשיר של שירה ופרוזה, תרבות ואמנות. אנו נעשה כמיטב יכולתנו להציע בכל גיליון קולאז' תרבותי מגוון ככל האפשר".

הוא מקיים, לפחות לדעתי הצנועה, את הבטחתו ונותר לנו אפוא לאחל למופע האיכותי הזה שבניצוחו המשך הצלחה, מה עוד שהגיליון השלישי, כפי שהובהר לי, מצוי כבר בהתהוות ועתיד להופיע בעתיד הקרוב.

"המסדרון", עורך יאיר בן-חיים, הוצאת חדרים, 40 עמודים כל גיליון
תאריך:  27/12/2015   |   עודכן:  27/12/2015
יוסף כהן-אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מסדרון אל האור
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נורית צדרבוים
27/12/15 17:27
2
יאיר בן־חיים
27/12/15 17:44
3
המסדרון
29/12/15 09:59
4
חיים ספטי
31/12/15 21:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שירתו של יוסף כהן-אלרן נעה במטוטלת הזמן בין השפל לגאות. לעיתים השפל חושף את גלימת האי-ודאות וצובעת את פני הים, הרוח והחול, במכחול שצבעו אחיד. לעיתים, הגאות מבהירה יציבותה בשלל צבעי הקשת ואין יפה מהמשפט (ע' 12-13): ..."זוֹ דַּרְכּוֹ לָבוֹא אֵלַיִךְ/לַחֲשׁוֹ שֶׁל גַּל לוֹטֵף/זוֹרֶה מֶלַח/עַל עֵינַיךְ/וּבָרוּחַ הוּא שׁוֹטֵף"... כאשר הדו-משמעי המשתמע, משמש מוסר השכל.
27/12/2015  |  אדלינה קליין  |   כתבות
בימים אלה בהם חוגג מזל גדי, את יום ההולדת, מומלץ לכם לקרוא ולדעת כיצד ואיך אתם מתאימים/ או שלא......לשאר המזלות.
27/12/2015  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
"המלך שאול" הוא מחזמר-כיס מקורי, העולה בסוזן דלל בנוה צדק בתל אביב, השזור 11 שירים ועם טקסטים שנונים, המתארים בזוית קומית-טראגית את עלייתו ונפילתו של המלך שאול. המחזמר מלוהק בידי 5 שחקנים וזמרים כישרוניים, המלווים בידי פסנתרן מעולה.
27/12/2015  |  חיים נוי  |   כתבות
חופים רחבים של חול בלובן של קמח, בשולי צבע טורקיז של מי האוקיינוס ההודי, שוניות אלמוגים ולהקות של דגים טרופיים צבעוניים בינתם, מפרצי צלילה במי בדולח, צבי ענק בבריכות עמוקות, דולפינים שמזמינים שחייה איתם, שלל של עצים טרופיים, שמורות של חיות בר, ביניהם קוף הקולבוס האדום, חוות פרפרים מרהבים בצבעיהם, בוסתני בשמים וכפרי נופש מסוגננים מפוארים ונוצצים לאורך החוף. זאת זנזיבר ככותרת לתיאורים ארוכים על יפי וקסם של האי. אלה מופעים בלווי תמונות מרהיבות,בפרסומים כתובים ווירטואליים של סוכנויות התיירות. זאת אמת. אבל לא כול האמת .
27/12/2015  |  צבי גיל  |   כתבות
כאשר עורך דין מייצג את עצמו - מעבר לשאלה האם הדבר נכון (ידועה האמרה: "עורך דין המייצג את עצמו מעניק שירות גרוע ללקוח טיפש") - ביכולתו לנקוט הליכים אשר בן תמותה רגיל לא ינקוט. הסיבה פשוטה: לעורך הדין זה לא יעלה כסף אלא רק זמן. אבל יש מי שמשלם את המחיר: המדינה.
27/12/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il