|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

50 שנה למותו של המפיק מרדכי נבון

מרדכי נבון היה מראשי תעשיית הסרטים בארץ בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל הוא ייסד וניהל את אולפני חברת סרטי "גבע" והיה ממקימי התשתיות לתעשיית הקולנוע בישראל - סיפורו של המפיק המיתולוגי שבימים אלה מלאו 50 שנה למותו
02/02/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: באדיבות המשפחה]

מרדכי נבון במהלך צילומי הסרט אי לייק מייק [צילום: באדיבות המשפחה]

לפני 50 שנה בעיצומם של צילומי הסרט "שני קוני למל", התמוטט מפיק הסרט מרדכי נבון ואיבד את הכרתו. האיבחון היה חד-משמעי: שטף דם במוח שגרם לנזק משמעותי ובלתי הפיך. שלושה ימים שכב נבון בבי"ח "אסותא" מחובר למכשירי החייאה. בבוקר היום הרביעי, אור ליום ו' ב-21 לינואר 1966 נפטר, כשהוא משאיר את משפחתו וחבריו ואת כל תעשיית הקולנוע הישראלית המומים וכואבים. "הדינמו האנושי, מלא המרץ והאופטימיות עצר מלכת".
קהל רב השתתף בהלוויתו של נבון. וכך כותב עיתון "דבר" (24.1.1966) על הלוויתו: "הלוויה המונית בהשתתפות אלפי איש נערכה אחר-הצהריים למרדכי נבון מנהל אולפני גבע שמת אור ליום ו'. מאות אנשי ענף הקולנוע, במאים, שחקנים, עיתונאים ואנשי ציבור ליוו את המנוח בדרכו האחרונה לבית העלמין בנחלת יצחק. מסע ההלוויה יצא מבית החולים אסותא בתל אביב לאולפני "גבע" שם ספד לו ראש העיר לשעבר שמעון בן צבי. ליד הקבר ספדו לו צבי אסף בשם איגוד עובדי ההסרטה וישראל בקר המביים כעת את הסרט "שני קונילמל" שנבון היה מפיקו".

בימים אלה מלאו 50 שנה למותו של המפיק הסרטים המיתולוגי. בסנימטק תל אביב נערך (25.1.16) מפגש של חבריו ומוקירי זכרו לערב הצדעה לזכרו של מרדכי נבון. באירוע הוקרן עותק סינמסקופ דיגיטלי, חדש ואיכותי, של הסרט "שני קוני למל". האירוע המרגש נערך בהשתתפות שחקני הסרט מייק בורשטיין, ז'רמן אוניקובסקי, וכן בני משפחתו של המפיק מרדכי נבון ז"ל. עוד בין המשתתפים: מחבר שירי הסרט משה סחר ויוצרים נוספים שלקחו חלק בהפקת הסרט ובני משפחותיהם. בתו של נבון עמרה זסלבסקי נשאה דברים שיובאו בהמשך הכתבה. את הערב הפיק והנחה חוקר הסרט העברי יעקב גרוס.

מאבות תעשיית הקולנוע בישראל
נבון עם הנשיא יצחק בן צבי
[צילום: באדיבות המשפחה]

עשרות יוצרים שחקנים ואנשי קולנוע עשו באולפני גבע את צעדיהם הראשונים ולימים היוו את עמוד התווך של תעשיית הקולנוע בארץ
▪ ▪ ▪

לא יהיה זה מוגזם לכנות את מרדכי נבון אבי תעשיית הקולנוע במדינת ישראל. נבון ייסד וניהל אולפני חברת סרטי גבע זמן קצר לאחר קום המדינה כשבארץ לא הייתה תשתית רצינית לענף. האתגר היה אז לא רק לעשות סרט מוצלח אלא בכלל לעשות סרט. במהלך השנים הפיקה חברת סרטי גבע בניהולו מאות יומני קולנוע, סרטי תעודה, סרטי הסברה ונתנה שירותי מעבדה ואולפן להפקות חיצוניות.

באולפני סרטי גבע צמחו מיטב יוצרי הסרטים בישראל, עשרות יוצרים שחקנים ואנשי קולנוע עשו כאן את צעדיהם הראשונים ולימים היוו את עמוד התווך של תעשיית הקולנוע בארץ. בהם: אורי זהר, מנחם גולן, דוד פרלוב, דויד גורפינקל, ניסים ליאון (ניצ'ו), אדם גרינברג, חיים שרייבר, יאיר פרדלסקי, חיים טופול, גילה אלמגור, גדעון זינגר, יוסי בנאי, בומבה צור, מייק בורשטיין ועוד. בנוסף לסרטים דוקומנטריים, סרטי הסברה ויומן גבע המיתולוגי הופקו בסרטי גבע בהנהלתו של נבון גם סרטים עלילתיים ובניהם: "מעשה במונית"(1956)."עמוד האש" (1959) "איי לייק מייק" (1961), "אלדורדו" (1963), "חבורה שכזאת" (1963), "דליה והמלחים" (1964), "חור בלבנה" (1965), "שני קוני למל" (1966) ועוד.

תולדות חייו
מרדכי נבון עם שמעון פרס
[צילום: באדיבות המשפחה]

"אדם בעל קסם בלתי רגיל וכושר התחברות לאנשים, נמרץ, עקשן וממוקד מטרה"

בזכות המזל המשולש קם סרט שיירשם בתולדות הקולנוע לא בגלל "הראשוניות" שלו - כסרט סינמסקופי, צבעוני, מוסיקאלי ראשון בישראל - אלא כסרט השייך לתרבות ולאמנות היהודית
▪ ▪ ▪

מרדכי נבון נולד ב-1910 בעיירה זביירצ'ה שבפולין למשה וזיסל סטורוזום. סטורוזום בפולנית פירושו - מאה חוכמות, ומכאן השם נבון... זביירצ'ה שלפני המלחמה הייתה עיירה עם נשמה ואופי יהודיים. ילדותו עברה עליו בחדר, ובהמשך למד בישיבה. בהיותו בן 15 לערך בשנת 1925, עלה עם המשפחה לארץ והשתקע בתל אביב. נישא לצפורה לבית ורשבסקי. לזוג נולדה בת, נעמי, כיום נעמי פורת.

ב-1939, כשהוא כבר נשוי לצפורה ואב לנעמי הוא מלווה את נבחרת הכדורגל של מכבי לאוסטרליה, במסגרת משלחת של מכבי-א"י לאוסטרליה וכשפורצת מלחמת העולם השנייה הוא מחליט להישאר במלבורן ורעייתו ציפורה ובתו נעמי מצטרפות אליו. הוא עוסק בסחר בטקסטיל, מצליח מאוד בעסקיו וצובר הון. נבון התערה בקהילה היהודית והיה אחד היוזמים העיקריים של בית הספר העברי במלבורן. לאחר שבע שנות שהיה באוסטרליה, ב-1946 חוזרת המשפחה לארץ. למרדכי וציפורה נבון נולדת בת נוספת, עמרה. כיום עמרה זסלבסקי. כעבור כשנה וחצי ב-1947 שוב אורזת המשפחה את מטלטליה ונוסעת לפריז, שם עוסק אב המשפחה מרדכי ברכש עבור המדינה שבדרך. בפריז הוא פוגש את בן-דודו יוסף נבון ואת איש הקולנוע יצחק אגדתי, פגישה ששינתה את חייו. יוסף נבון ויצחק אגדתי חולמים להקים בארץ אולפני הסרטה ומחפשים שותף בעל הון שישקיע בציוד צילום ומעבדה. מרדכי נבון נשבה ברעיון החלוצי-ציוני ונכנס להרפתקה העסקית הגדולה בחייו. בשנת 1949 חזר נבון לישראל והקים בגבעתיים, בשותפות עם יצחק אגדתי ובן דודו יוסף נבון את חברת "סרטי גבע". האולפנים הראשונים ממוקמים במחסן עצים נטוש בגבעת רמב"ם מעל הבריכה. התנאים היו קשים, בעליית הגג קיננו ציפורים שצייצו דווקא בשעת ההקלטות, אבל יש רצון עז לעשיה וחדווה של התחלות. בשנים 1950 עד 1952 סרטי גבע סיפקה שירותי מעבדה להסתדרות העובדים, לצה"ל ולסרטי תעודה והסברה ממשלתיים. בנוסף הייתה שותפה להפקת "יומן קולון" שהפך ב-1953 ליומן חדשות דו-שבועי המוכר בשם "יומני גבע". רק עשר שנים אחר-כך ב-1959 הוקמו האולפנים החדשים.

מספרת הבת, עמרה זסלבסקי: "הקולנוע הופך להיות כל עולמו של אבא, עולם של מעט זוהר, הרבה עבודה קשה, דאגות ומאבקי הישרדות. הוא אוכל, שותה וישן קולנוע. בית המשפחה ברחוב סוקולוב היה מוכר לרבים. דבר שבשגרה היה "להיפגש אצל נבון על הדשא" לקריאת תסריט, לחתימה על חוזה או לפגישת עסקים של אנשי קולנוע מהארץ ומחו"ל. בעצם אין הפרדה בין החיים הפרטיים וגבע. הסרט "אלדורדו" שצולם בבית משפחת מרדכי נבון ברחוב סוקולוב יזכיר לכל מי שהכיר את הבית את המטבח, ואת החדרים השונים. רוב זמנו נתון להפקת סרטים. סיפוק אדיר עם כל סרט שמצליח ומתח אדיר עם כל סרט שמפסיד. המתח והלחץ נותנים אותותיהם ושנתיים לפני שנפטר גופו בוגד בו והוא מקבל סטרוק ראשון. חצי גופו משותק ובכוח רצון עילאי הוא מבריא. וכך הוא כותב לבתו עמרה: "עמרה יקרה, כפי שאת רואה אני כבר מנסה לכתוב ביד ימנית, אני מרגיש הרבה יותר טוב אבל עוד חלש. אביך המתגעגע".

במהרה חוזר נבון לפעילות במשנה מרץ. כאשר ישראל בקר מגיע עם התסריט של שני קוני למל - קומדיה עממית של אברהם גולדפאדן, מראשית ימי התיאטרון היידי הוא יודע שזו ההזדמנות להנציח את העיירה היהודית. הוא מהמר על כל הקופה וניגש להפקה הגדולה ביותר שנעשתה בארץ עד כה.

לקראת סיום הצילומים של שני קוני למל מתמוטט נבון ולא זוכה לראות את סיומו. דב פורת חתנו משלים את הסרט שזכה להצלחה רבה. בסרט צפו אלפים רבים, והוא הוכתר כסרט הטוב של שנת 1966.

אומרת עמרה זסלבסקי בתו של מרדכי נבון: "אבא היה איש של ניגודים: איש חלומות וחזון ובעיקר איש עשייה בעל כוח עמידה עצום, איש העולם הגדול ואיש משפחה, קשה ועקשן אבל רך אוהב ומפנק, קשור לבוהמה אבל שמרני בחינוך ילדיו, מודרני וקשור בכל מאודו למסורת היהודית ולשורשיו, מתרועע עם ראשי העם וחייכן לאחרון העובדים, רציני אבל עם המון הומור ותמיד ישלוף סיפור מצחיק שקרה לו בעבר או בדיחה מתאימה. בעל הון ונותן בסתר, סובלני ובעל סבולת אך חסר סבלנות למי שלא רץ בקצב שלו.

מתקשים להאמין
[צילום: באדיבות המשפחה]

נלחם בכל מאודו את מלחמת הקיום של הקולנוע הישראלי.

אבא היה אדם בעל קסם בלתי רגיל וכושר התחברות לאנשים, נמרץ, עקשן וממוקד מטרה
▪ ▪ ▪

בערב לזכרו של נבון בסנימטק תל אביב (25.1.2016) נשאה בתו עמרה זסלבסקי דברים נרגשים ואני מביא קטעים מדבריה כלשונם.

"אני מתקשה להאמין, אבל חמישים שנה חלפו מאז נפטר אבינו, מרדכי נבון. אחותי נעמי הייתה בת שלושים ואני הייתי חיילת בת עשרים, כשאבא יצא אותו בוקר מהבית לאולפנים. בתוך כמה שעות התמוטט על הסט של שני קוני למל, והכרתו לא שבה אליו. שלושה ימים רצופים ישבנו עם אימא בביה"ח, וכשהודיעו לנו שנפטר הרגשנו שהעולם סביבנו מתרסק.

אבא היה אדם בעל קסם בלתי רגיל וכושר התחברות לאנשים, נמרץ, עקשן וממוקד מטרה. תכונות אלו, ואימא שעמדה כל השנים לצידו, אפשרו לו את העשייה העצומה. עם כל עיסוקיו הרבים תמיד מצא זמן למשפחה המצומצמת והמורחבת, ובשבילנו היה אבא חם, אוהב ומפנק מאין כמותו.

ב-1949 הקים עם יצחק אגדתי את סרטי גבע. באותו זמן, תחילת שנות החמישים, לא הייתה בארץ תשתית רצינית לענף. האתגר היה אז לא רק לעשות סרט מוצלח אלא בכלל לעשות סרט. אבא היה בין אותם משוגעים שדבקו בחזון שכאן בארץ תקום תעשיית סרטים. ביחד עם אגדתי הוא בנה ב-1959 את האולפנים החדשים בגבעתיים כשהמוטו שלו הוא מצוינות וחדשנות, ונלחם בכל מאודו את מלחמת הקיום של הקולנוע הישראלי.

נעמי ואני גדלנו בתוך אולפני גבע, בין גלגלי הסרטים וריח הצלוליד, וזכורות לנו היטב השנים הראשונות: העשייה בתנאים לא תנאים, האכזבות והמאבקים היומיומיים על ההישרדות, ומאידך הגאווה על כל קטע חשוב שנכנס ליומן, על השיפור באיכויות הסרטים והחגיגה שהייתה עם כל הקרנה של סרט ארוך שהושלם.

בשנת 1963 נפרד מרדכי נבון מאגדתי שותפו והיה למנהלה היחיד של החברה, עד למותו הפתאומי במהלך צילומי הסרט "שני קוני למל".

נתן גרוס, מי שהיה עיתונאי ועורך יומני גבע, כתב ב"על המשמר": מזלו של המחזה "שני קוני למל" שנפל בידי ישראל בקר..., מזלו שמצא לו שחקנים טובים ומסורים, ועוד מזלו שנפל בידי מרדכי נבון ז"ל, מפיק אשר האמין בסרט והשקיע את כל הונו ומרצו למען הנציחו - ואף נתן את חייו עבורו. על-ידי כך הנציח מרדכי נבון גם את עצמו, שהרי שמו יהיה קשור לנצח ב"שני קוני למל" בתולדות הסרט הישראלי. בזכות המזל המשולש קם סרט שיירשם בתולדות הקולנוע לא בגלל "הראשוניות" שלו - כסרט סינמסקופי, צבעוני, מוסיקאלי ראשון בישראל - אלא כסרט השייך לתרבות ולאמנות היהודית, סרט ישראלי המנציח פולקלור יהודי שכמעט ואינו קיים עוד".

לאחר מותו ספד לו זאב רב נוף בעיתון דבר: "הוא היה שייך לאותו סוג "חד-פעמי", לחיל המחץ של החלוצים לאילו העושים יש מאין".

חבל שלא זכה לראות את חלומו מתגשם, את תעשיית הקולנוע הפורחת ואת עשרות הסרטים המופקים כאן מדי שנה ואף זוכים לפרסים בינלאומיים.

[בתמונה: מרדכי נבון עם פנחס ספיר, אבא בן, משה שרת בהקרנת הבכורה של איי לייק מייק]


תאריך:  02/02/2016   |   עודכן:  02/02/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
50 שנה למותו של המפיק מרדכי נבון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השופט: ויליאם חאמד, בית משפט השלום בעכו
02/02/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
"שעה של שקט" היא קומדיה צרפתית מטורפת ופרועה פרי עטו של המחזאי המבריק פלוריאן זלר שמצליחה לגרום לפרצי צחוק בלתי נשלט בקהל ולבידור חם בשיאם של ימי הקור. ההצגה היא הפקה משותפת של תיאטרון בית ליסין ותיאטרון חיפה. היא נצפתה באולם מוזאון ארץ ישראל בתל אביב.
01/02/2016  |  חיים נוי  |   כתבות
בשבוע שעבר התפרסמה רשימת 25 הסיסמאות הנפוצות (והגרועות) בעולם לשנת 2015. המידע שפורסם מתבסס על סיסמאות אמיתיות שנפרצו ופורסמו על-ידי האקרים ברשת בשנה האחרונה, ואם גיליתם שהסיסמה שלכם נמצאת ברשימה כנראה שהגיע הזמן להחליף אותה.
01/02/2016  |  גיל נוילנדר  |   כתבות
בכל פעם אני נשאלת מחדש מיהם המזלות המתאימים זה לזה ומיהם המזלות שפחות יאהבו להיות זה במחיצת זה . ולכן, קיבצתי בפניכם את כל התשובות 
01/02/2016  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
שלא יובן לא נכון. אין בכתבה זו עידוד להפסיק ליטול תרופות אוטומטית. "תרופות בגדול זו ברכה. פיתחו את התרופות לצרכים טובים. התרופות מרפאות מחלות ובמהלך ההיסטוריה חלה התפתחות עצומה בטכנולוגיה הרפואית שאפשרה מיגור של חלק מהמחלות הזיהומיות וגם טיפול יעיל יותר במחלות אקוטיות". דברים שאומר לי פרופ' דורון גרפינקל בפגישתנו ב"מרכז הרפואי וולפסון" בו הוא משמש מומחה גריאטרי-פליאטיבי במחלקה לרפואה דחופה (חדר מיון) ובמחלקות בית החולים. ממשיך גרפינקל: "הבעיה מתחילה בהארכת תוחלת החיים שגרמה לעלייה במספר הסובלים ממחלות כרוניות, שאיתה גדל מספר התרופות הניתנות לחולים. התופעה מתעצמת אצל הקשישים הנוטלים מספר רב של תרופות שנצברו עם השנים ואין יד מכוונת לדלל אותן או להפסיקן כליל".
01/02/2016  |  מאיר חוטקובסקי   |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il