|   15:07:40
דלג
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שני לבבות ורקמה נושמת אחת

מחרוזת שירי אהבה שמעצבת ממש תורת אהבה משֶלה, על החלומות ועל המאוויים הכְּמוסים
16/02/2016  |   בלפור חקק   |   כתבות   |   תגובות
טלי וייס [צילום: באדיבות המשוררת]

ספר שיריה החדש של טלי וייס הוא הספר האולטימטיבי של האהבה. הוא חי את האהבה, הוא נושם אותה, הוא עורג אליה ושיריו מתקיימים רק במחוזותיה ללא דרך מוצא. טלי וייס היא משוררת רומנטית בכל שורה, בכל מילה, בכל אות:

הָיָה זֶה יוֹם רָגִיל לְמַדַּי
כְּשֶׁהַחַיִּים הֵחֵלּוּ לְהַרְגִּישׁ אֲמִתִּיִּים
בְּהִירִים וְנֶחְרָצִים כְּתָוִים
בִּמְלֶאכֶת מַחְשֶׁבֶת שֶׁל רַב אָמָּן.
דָּבָר לֹא הֵכִין אוֹתִי לַחֹמֶר הַנָּפִיץ, הָרוֹתֵחַ
הַמְּחַבֵּר שְׁנֵי לְבָבוֹת תּוֹעִים
לְרִקְמָה נוֹשֶׁמֶת אַחַת (70)

זמן האהבה ושִׂיחַ הסודות
מצב קיומי [צילום: הרצל חקק]

האהבה ממלאת את עולמם של האוהבים: קרבה גופנית וקרבה נפשית כאחד
▪ ▪ ▪

האהבה היא שני לבבות ורקמה נושמת אחת, והזמן של האהבה הוא "טבורו של הלילה". לא פלא שזה שם קובץ השירים. גם אם זמן
האהבה משתנֶה, מתברר שהלילה נע גם לשעות היום:

בִּרְחוֹבוֹת הוֹמֵי בְּדִידוּת
אֵין הַלַּיְלָה נֶעֱלָם עִם אוֹר רִאשׁוֹן
הוּא מְשַׁנֶּה מְקוֹמוֹ (7).

האהבה היא מענֶה לבדידות, שהיא המצב הקיומו הבסיסי של האדם, מאז הפסוק "לא טוב היות האדם לבדו, אעשה לו עזר כנגדו" ( בראשית ב, י'ח). הלילה הוא זמן האהבה. השיר הפותח נקרא "טבורו של הלילה" (7), וגם בשיר "סודות" אקורד הסיום הוא "וצעקות נחבאות בטבורו של הלילה" (9). האהבה ממלאת את עולמם של האוהבים: קרבה גופנית וקרבה נפשית כאחד. לכן גם השיח האמיתי הוא השיח בין הסודות שלה לסודות שלו: "הסודות מדַבּרים ביניהם/ דיבור רך, מבין, שָקט- - -סודותיי מִתרפקים על סודותיךָ...סוֹדותינו מְדבּרים בֵּיניהם" (9).

האהבה היא המָזור לבדידות והלילה הוא זמנם של האוהבים. ואם צריך, הזמן עוצר מִלֶכת לכבודָם כדי להעניק להם את זמן האהבה, "טבורו של הלילה":

בִּיקום מַקבּיל אנו מגַלים רוך
וחוּשניות מופלאה בזמן שֶעָצַר
מִלֶכֶת לכבוֹדנו (11).

הספר הוא שיר הַלל לאהבה, אך אינו מתחמק משירים על הבדידות. כך השיר "בקצה העולם" (19): "בן אדם יכול להיות בודד ולטבוע/ בהמון אדם, בהמון מילים בודדות".

לכן לא זרות לה תחושות הכאב. היא מאנישה בשיר את הכאב, וכדי למַצות מתוכו את המר היא מרפדת אותו באהבה: "כאב שעלה על גדותיו/ הגיע לידיי הפשוטות/ גִלגלתי אותו לאט-לאט/ לבָצק רך/ הוספתי קמצוץ אהבה/ והוא נִרגע" (23).

העצב נתפס כיֵשות קיומית, ויש יחס סימפּתֵטי קבוע בין האדם ובין העולם שסביבו. כשהוא אוהב, העולם מאוהב, וכאשר האדם נעצב, נעצָב העולם: "כאשר נעצָב אדם/ נעצָב בֵּיתו וקָרים קירותיו/ ואוֹר אֵינו מְחלחל לַחללים" (26). באופן דומה היא מתארת קשר סימפתֵטי בֵּינה ובין הפרחים באגרטל: "הפרחים הנְבולים באגרטלִי/ מְעידים על מצב רוחי", ובהֶמשך יש ציפייה לטוב: "בעולמי הפורחַ יש מָקום/ רק לזרעי אוֹר/ חמים" (21).

היצירה היא הביטוי גם לאהבה ולגם לעצב ולכאב. המוטיב הידוע של קֶשר בין הפֶּצע לבין היצירה מופיע גם בשיריה של טלי וייס: "כִּתבי לְלֹא הפסק עד שתביני/ שאין בָּך אהבה/ לפזֵר על הכאב/ שבשירייך". ולא פלא שהשיר עצמו נקרא "יצירה" (32).

מחוז האהבה בין דמיון לפנטזיה
השאיפה לאינטימיות היא מרכיב מרכזי באהבה, והתשוקה שבאהבה אין בה מעצורים
▪ ▪ ▪

האהבה לא פעם היא פֶּרץ בלתי נשלט: חלק משמעותי באהבה הוא תחום הדמיון והפנטזיה, ולא פעם פנטזיה אלימה.

"בוא נֹאהב בתשוקה אַלימה/ ננַפּץ את כל הגדֵרות", וגם "נקרע אחד לשנייה את העוֹר/ עד שהגַעש יהפוך/ לזהב טהור/ ברֶטט איברינו" (68). ובשיר אחר: "הלילה אופיעַ בחלומותיךָ/ כַּחתולת רחוב רעבה/ אגַרגר ואֶתחכֵּך בךָ/ עד שתלַטפני" (66). האהבה נתפסת כשבירת גדֵרות, כיציאה מן המסלול הרגיל של החיים, אל עבר מחוזות של אי-שְפיות: "אַהבה משוגעת כפרוצה ברחובות/ מתערטלת ומסתחררת סביבךָ/ עד שתיגע בּךָ בשיגעון", ובהמשך השיר: "ואתה שֶבְּסתר לבּךָ פִּיללת/ לְאהבה משוגעת, אַל נא/ תצטער אם איבדתָ את עצמךָ"(72).

השאיפה לאינטימיות היא מרכיב מרכזי באהבה, והתשוקה שבאהבה אין בה מעצורים: "לזרוק אותךָ/ על המיטה שלי/ ולכבוש בָּה את שאֵרית/ תשוקתי אליךָ" (73). המתח שבין נוגה ומאדים מתחלף כאן במתח שבין מאדים והירחַ. האִשה מדומה בתרבויות רבות לירחַ (גם בנוסח הנִקבּי יותר: הלבָנה), בגלל הקֶשר שבין מחזור האישה ומחזור הירחַ. כאן המילה "מאדים" היא דו משמעית: "הייתי מקיפה את כדור-הארץ פעמיים וְחוצָה/ את הגלקסיה עד שהייתָ מַאדים/ ואני הירחַ שלךָ" (74). השיר נקרא "על צִיפִּיות", והאוהבת אומר לאהוּב: "את ציפיותיי אמדוד במקצבי נשימה/ לכן אני נושפת ושואפת אותךָ", ואָז יש משחק דו משמעי במילה "ציפיות": "ציפיותיי נִנטשו עירומות בין מַצעי מיטתךָ". שיר נועז וחושׂפני, וניתַן לומר עליו שהציפִּיות הן...מעל הכָּריות!

שיח בֵּין דוֹרי עם זלדה ועם ל' גולדברג
זלדה [צילום: הרצל חקק]

שירה של זלדה "ימים בוערים" משמש לה מצע לרגשותיה שלה
▪ ▪ ▪

כמשוררת היא מביעה קרבת נפש למשוררות מן העבר, ויש לא פעם שִׂיח בֵּין דוֹרי בֵּינה ובינן. כך השִׂיחַ עם דמות הציפור בשירי לאה גולדברג. היא קולטת את כאבהּ ומנהלת שׂיח איתה. ל' גולדברג כותבת בשיר "בהרי ירושלים": "אֵיכָה תוכל ציפור יחידה/ לשׂאת את כל השמים/ על-כנפיים/רפות / מֵעל לשממה?/- - - - כך נָשָׂא לבי את אהבתו/ הייתה גדולה וכחולה/ וגבוהה מעל כל גבוהַ/ מֵעל לשממה/ ועִיֵי המפולת/ ותהומות היגון". טלי וייס עונה כהֵד לה, לאַחר דור: "ציפור פצועה אִמרי לי/ כיצד הינך נושׂאת כובד געגועי שמים/ כיצב מקצות עולם נאספת כחיבוק לַהקתך/ וּמִנין נובע ציוצך החומל, למרות שִברֵך" (34). זו מחווה מרגשת להד קולה השבור של לאה גולדברג, ושׂיח הציפורים שלהן מחזק את התחושה שציפור השיר- קולה לא נָדם.

בשיר אחר היא מתכתבת בשיר עם המשוררת זלדה. שירה של זלדה "ימים בוערים" משמש לה מצע לרגשותיה שלה. זלדה כותבת בפתח השיר:

"הַיָּמִים הַבּוֹעֲרִים, הַמְעוֹפְפִים/ כַּאֲשֶׁר בָּרַחְתִּי מֵחִבַּת הַחֲפָצִים,/ כַּאֲשֶׁר חָשַבְתִּי - / זִיו הַכֵּלִים/ יְפִי הַגִּנּוּנִים/ יֶתֶר לַמְדָנוּת וְכָבוֹד/ מַשְׁכִּיחִים אֶת טַעַם הַשָּׁמַיִם/ סוֹתְמִים אֶת הַבְּאֵרוֹת".

וטלי וייס בשיר שלה עונה להד קולה של זלדה:

הַיָּמִים הַבּוֹעֲרִים, הַמְּעוֹפְפִים, חָלְפוּ.
כָּעֵת נוֹתַר הַיֹּפִי לְבַדּוֹ
שָׁקֵט בְּתוֹךְ הַחֲפָצִים.
וְאַתְּ עוֹמֶדֶת יְחֵפָה
וּמַבִּיטָה בּוֹ
וְאוֹרֵךְ גָּדֵל וּמִתְקַדֵּשׁ.
הַיָּמִים הַבּוֹעֲרִים כָּבוּ
וּרְסִיסֵי זִכָּרוֹן
כְּגֶחָלִים לוֹחֲשׁוֹת
נִלְכְּדוּ בְּשִׁיר (41).

זלדה הבחינה בַּשיר בין הקִניינים המדומים ובין האור של הכֵּלים, מתוך ציפייה כמוסה להגיע אל "טעם השמים", טעם הבּאֵרות. הצָמא הרוחני הזה הוא גם נחלתה של המשוררת טלי וייס. היופי הוא משְׂאת נפשה ולא החפצים, והאור אז גדֵל ומתקדֵש. לא הכלים שהם קִניינים מדוּמים שָׂרדו, אלא הגחלים הלוחשות שעוברות מדור לדור.

לסיום, טלי וייס יצרה כאן מחרוזת שירי אהבה שמעצבת ממש תורת אהבה משֶלה, על החלומות ועל המאוויים הכְּמוסים. וכבר אמר הפילוסוף חוסֶה אורטֶגה אי-גאסט: "לא היה בעבר פילוסוף גדול כלשהו, שלא ראה חובה לעצמו להעלות תורת אהבה משלו". נראה שגם המשוררים נבחנים בשירתם על האהבה, וטלי וייס הציגה בספר זה שירה נוקבת ומרַגשת על האהבה וגם את מִשנָתהּ על האהבה.

(טלי וייס, טבורו של הלילה, שירים, הוצאת אבן חושן 2015, 100 עמ').
תאריך:  16/02/2016   |   עודכן:  16/02/2016
בלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שני לבבות ורקמה נושמת אחת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסף כהן אלרן
17/02/16 10:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עונת הפריימריז בקמפיין לנשיאות ארצות הברית כבר החלה, והיא נושאת עמה בשוליה כמה לקחים גם לישראל. ביום שני ה-1 בפברואר, התכנסו דמוקרטים ורפובליקנים באסיפות עם באיווה כדי לדרג את התמיכה במתמודדים במדינה שבאופן מסורתי פותחת את המרוץ. בשתי המפלגות, התוצאות לא הניבו אינדיקציות חד-משמעיות לאופן שבו עתיד המרוץ להתפתח. הילרי קלינטון אומנם ניצחה טכנית, אך היה זה רחוק מההובלה הבולטת ממנה נהנתה אך שבועות ספורים קודם כן. מאידך-גיסא, יריבה הסנטור ברני סנדרס מוורמונט נכשל בניסיון לנצח במדינה שבה ברק אובמה קנה את שמו בקמפיין של 2008. גם ניצחונו של הסנטור הרפובליקני טד קרוז מטקסס היה שינוי ממה שהסקרים וכותרות התקשורת הכריזו במשך שבועות, כשקבעו שדונלד טראמפ הוא המוביל.
מאז בואי לארץ, והיכרותי עם השירה של חיים נחמן ביאליק, המשורר הלאומי הוא בשבילי מעין סידור תפילה, ואני הוגה בו כמו המתמיד" שגם לו הקדיש המשורר פואמה שבה אפתח.
16/02/2016  |  צבי גיל  |   כתבות
כבכל שנה, בכנס השנתי שקיים המכון למחקרי ביטחון לאומי ב-19-17 בינואר 2016, הוצגה שורה של סוגיות אסטרטגיות - פנימיות, אזוריות וגלובליות - שמצויות בלב השיח של מקבלי ההחלטות בארץ ובעולם. במהלך הכנס התנהלו דיונים בנושאים מגוונים ובהשתתפות דוברים בעלי תפיסות המאתגרות זו את זו, שנתנו פרשנויות שונות למציאות. המשותף לכלל הנושאים היה זיקתם הישירה למדינת ישראל ולביטחונה הלאומי. מטרתה של כתבה זו, היא ללכד את התובנות מהכנס לתמונה שלמה ולשרטט על בסיסן קווי מדיניות לממשלת ישראל, שיסייעו להתמודדות מיטבית עם האתגרים שהודגשו ונדונו במהלך הכנס.
16/02/2016  |  אודי דקל, עומר עינב  |   כתבות
תשדירי הטלוויזיה, שבהם הראו את רמי לוי מתעמר לכאורה בעובדיו, עובדי ביכורי השדה, ואינו נותן להם, לכאורה, להתאגד, להתארגן ולהוקיע את מעשיו, אינם עוברים לחלק מהציבור מעל הראש.
16/02/2016  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
אחת התופעות המרתקות בהיסטוריה של העם היהודי, היא ההגירה המסיבית ממזרח אירופה למערבהּ ולארצות אחרות מעבר לים, מן השליש האחרון של המאה התשע-עשרה ועד פרוץ מלחמת העולם הראשונה (1881-1914). נדידת היהודים, בעיקר לארצות הברית, הייתה חלק מהגירת המונים, שהקיפה יותר מ-35 מיליון איש בפרק זמן של פחות מ-50 שנה. הרוב המכריע של המהגרים היהודים - יותר מ-1.7 מיליון יהודים - היגר לארצות הברית, וכ-60 אלף יהודים בלבד עלו בתקופה המקבילה לארץ ישראל.
16/02/2016  |  אלירם אלגרבלי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הנושא הלוהט ביותר בימים אלה, לקראת הכרעה, הוא כמובן המחלוקת אם חובתה של ישראל להגיב על ניסיון החדירה האירני של הכטב"מים לתחומה של המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il