|   15:07:40
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

אדם לאדם

נפוטיזם והטבות על חשבון העיוורים

דוח חריף שהוגש לרשם העמותות עם סיום בדיקת עומק בעמותת בית חינוך עיוורים מאשר פרסומים ב-News1 וקובע שניתנו הטבות מפליגות באלפי שקלים בחודש לחברי עמותה, בזמן שצומצמו פעילויות למען העיוורים שלשמן קמה העמותה ההמלצה - לפרק את העמותה הסוררת
26/02/2016  |   איציק וולף   |   כתבות   |   תגובות
כבר מזמן לא מקום ייעודי לעיוורים

מעללי פולק על-חשבון כספי בית חינוך לעיוורים
איציק וולף
כספים שיועדו לסיוע לעיוורים בוזבזו בחלקם למטרות זרות * מתקן ספורט ייעודי הועבר לידיים חרדיות פרטיות * מקורבים הועסקו ללא מכרז * ועדה של משרד הרווחה סיימה בימים אלה את הדיונים ביחס לנעשה במוסד
לרשימה המלאה

דוח ביקורת עומק שנערכה בעמותת בית חינוך עיוורים בירושלים קובע כי בהתנהלות העמותה התגלו אי-סדרים חמורים - ובהם העלמת נכסים שבבעלות העמותה מן הדוחות, מן הטבות כספיות מופלגות לבעלי תפקידים בעמותה ונפוטיזם. ב-News1 חשפנו כבר בשנת 2010 חלק ניכר מן הממצאים שאוששו כעת בדוח החריף. כל זאת, תוך צמצום הפעילות עבור אוכלוסיית העיוורים והשכרת המבנים שבבעלות העמותה וההקדש של בית חינוך עיוורים כהשקעת נדל"ן.

הדוח נכתב על-ידי רואה חשבון ועו"ד פנחס כנעני ממשרד סוסובר כנעני ושות', על-פי הזמנת רשות התאגידים שבמשרד המשפטים. הבדיקה בוצעה בין החודשים אפריל 2014 ויולי 2015. במהלכה התגלו נכסי מקרקעין רבים - בהם דירות וחנויות ששווים מוערך בעשרות מיליוני שקלים - שלא נכללו בדוחות הכספיים של העמותה, גם לא בערך סמלי.

מסקנת הדוח היא חד-משמעית - המלצה לפירוק עמותת בית חינוך עיוורים. "לנוכח הממצאים שעלו בבדיקת העומק הריני להמליץ על בקשה לפירוק העמותה, ולחלופין - ככל שיימצא כי בכוונת העמותה לשתף פעולה - מומלץ על גיבוש תוכנית לתיקון ליקויים בליווי מטעם הרשם, על חשבון העמותה".





ממצאי בדיקת עומק שנערכה בעמותת בית חינוך עיוורים לבני ישראל בירושלים (ע"ר) / דו"ח
ביקורת עומק שהוגשה לרשם העמותות במשרד המשפטים עם המלצה לפירוק עמותת בית חינוך עיוורים או לחילופין - לתיקון עשרות הליקויים החמורים שנמצאו בהתנהלותה - בפיקוח הרשם ועל חשבון העמותה

הכנסות מנדל"ן, צמצום פעילות לעיוורים

הביקורת פירטה את נכסי הנדל"ן המצויים בבעלות עמותת בית חינוך עיוורים והקדש בית חינוך עיוורים המתנהל ללא הפרדה - בניגוד לחוק - קבעה כי בניגוד לכל הכללים החשבונאיים העלימה העמותה את הנכסים שבבעלותה מן הדוחות. כל זאת, תוך קיום פעילות עסקית שאינה נאותה ושמנוגדת למטרותיה הרשמיות.

הביקורת מצאה כי בין 18 הנכסים שמחזיקים העמותה וההקדש של בית חינוך עיוורים ניתן להצביע על שניים בלבד ששימשו אותה למטרותיה הישירות. היקף ההכנסות של העמותה מן הנכסים הללו מגיע לסכום של חצי מיליון שקל בשנה.

ואלה הנכסים שבבעלות בית חינוך עיוורים (העמותה וההקדש):
  • אולם תעשיה ברחוב יהודה המכבי 3, מקור ברוך, ירושלים - מושכר לעסק תמורת 5,800 שקל בחודש.
  • קרקע ובניין של 12 חדרים ברחוב פיק 8, קריית משה, ירושלים - מושכרים לגן ילדים תמורת 31,500 שקל בחודש.
  • דירת 2 חדרים ברחוב רמז 29, נתניה - מושכרת למגורים תמורת 2,100 שקל בחודש.
  • דירת 4 חדרים ברחוב הערבה, תלפיות, ירושלים - מושכרת למגורים תמורת 4,000 שקל בחודש.
  • מרכז ספיר, גבעת שאול, ירושלים - משמש למפעל לשיקום עיוורים בעלות של 28,000 שקל לשנה.
  • דירה ברחוב גורדון 9, נתניה - מושכרת למגורים תמורת 2,900 שקל בחודש.
  • קרקע בכפר הירוק, סמוך לנתניה - התקבלה כעזבון ואינה בשימוש.
  • קרקע בקריית חרושת, סמוך לחיפה - התקבלה כעזבון ואין אפשרות להשתמש בה.
  • 50% מדירת 4 חדרים ברחוב בלקינד 5, ראשון לציון - מושכרת למגורים תמורת 3,250 שקל בחודש.
  • דירה בקריית משה, ירושלים (75% מושאלת לעמותה ו-25% בבעלות העמותה) - משמשת למגורי עיוורים.
  • דירת 1.5 חדרים ברחוב מוטודלה 18, ירושלים - משמשת לאירוח מתנדבים, פעילים ותורמים מחו"ל.
  • קרקע ובניין ברחוב בן דור, ירושלים - בניין בית הספר של בית חינוך עיוורים.
  • קרקע ובניין ברחוב בן דור, ירושלים - דשא בחזית בנייני בית חינוך עיוורים.
  • קרקע ובניין ברחוב בן דור, ירושלים - בניין הפנימיה.
  • גן צד, שכונת מימון, ירושלים - בחלקו נבנה מרכז ספורט לעיוורים.
  • קרקע - בריכת שחייה ומרכז הספורט לעיוורים.
  • חנות בבן יהודה 19, ירושלים - מושכרת בדמי מפתח לעסק.
  • דירת 3 חדרים ברחוב דגל ראובן, ירושלים - מושכרת למנהלת בית הספר של בית חינוך עיוורים תמורת סכום מגוחך של 600 שקל בחודש.

עיון בנסח טאבו של אחד הנכסים העלה כי הוא נרשם על שם בעלי תפקידים בעמותה - המנכ"ל, חיים רשלבך, וחבר בעמותה.

"לדעת הביקורת, לא קיימת זיקה בין הפעילות העסקית (נדל"ן להשקעה) לפעילות העמותה לפי מטרותיה או בין הפעילות העסקית לנכסי העמותה. כמו-כן, קיימת צבירת עודפים גבוהה בעמותה (מעל ל-80 מיליון שקל בשנת 2011). נתונים אלה מעידים כי העמותה מקיימת פעילות עסקית שאינה נאותה.

במקביל נמצא בבדיקה כי מרכז הספורט הייעודי בבית חינוך עיוורים, שנבנה מכספי תורמים, אינו משמש ברובו לציבור העיוורים אלא לאוכלוסייה הכללית. זאת, בטענה שהפעלתו עבור העיוורים בלבד היא גירעונית. כמו-כן צומצמו בתקופה המדוברת חוגים שיועדו לעיוורים ונסגרו ספריית הברייל וספריית השמע שפעלו במקום.

הדוח קבע כי ספריית הברייל וספריית השמע נסגרו "ללא הצדקה וללא קיום דיון בהנהלה באשר למטרות הספריה ולמדיניות הפעלתה".

הטבות ומענקים למנכ"ל
רשלבך בתמונה מ-2002, כשהיה בן 66

מנכ"ל בית חינוך עיוורים, חיים רשלבך, מכהן בתפקידו מאז שנת 1975, כמעט 40 שנה. הוא היום בן 80 וכבר לפני 13 שנים דובר על יציאתו לפנסיה, כחוק.

בשנת 2005, שנתיים אחרי שאמור היה לצאת לפנסיה, נחתם בין רשלבך לעמותת בית חינוך עיוורים חוזה המסדיר את תשלומי הפנסיה שישולמו לו לאחר צאתו הרשמית לפנסיה. בפועל, המשיך לכהן בתפקיד. עלות שכרו בשנת 2010 הייתה קרובה ל-600 אלף שקל בשנה. בשנת 2011, השנה שבה יצא באופן רשמי - אך לא מעשי - לפנסיה הסתכמה עלות שכרו ב-291 אלף שקל בשנה. בשנת 2012 הוא נותר בראש רשימת מקבלי השכר של העמותה עם שכר שנתי של 252 אלף שקל.

שכרו של רשלבך הוצמד לשכר סגני שרים. זאת, מעבר לפנסיה התקציבית המשולמת לו בגובה של בין 33 ל-37 אלף שקל. מלבד כל זאת, הוא קיבל הטבה בגין הוצאות רכב בסך 4,000 שקל בחודש. זאת, בניגוד לחוזה הפנסיה שלו שלא כלל הוצאות רכב.

מלבד שכרו הגבוה מאוד, הגבוה מדי, קיבל רשלבך שני מענקים תמוהים. באוקטובר 2010 קיבל 'מענק יובל' בסך 27 אלף שקל. בנובמבר 2012 קיבל 'מענק יובל' נוסף בסך 8,800 שקל. שני המענקים הופיעו בתלוש השכר שלו.

כותבי הדוח מביעים חשד שאותם מענקי יובל הם כסות להעברות כספים שאינן כשרות. "לביקורת לא ברור כיצד מענק שכזה ניתן בסמיכות של שנתיים. עולה חשש כי סכומים אלו אינם משקפים את מטרתם", רמזו.

במשך 23 שנים התגורר רשלבך, המחזיק בדירה בבעלותו בפתח תקוה, בדירה גדולה של 150 מ"ר, במרכז הספורט שבבית חינוך עיוורים. אל הדירה הזאת צמודה דירה נוספת בגודל דומה שעל-פי הגרסה הרשמית הייתה אמורה לשמש לאירוח תורמים מחו"ל, אך בפועל שימשה לאירוח בני משפחתו של רשלבך. במסגרת שיפוץ שעבר מרכז הספורט בשנים 2012 ו-2013 הפכו הדירות הללו למשרדי העמותה. רשלבך מתגורר כיום בבית דיור מוגן בירושלים.

בשנת 2010 הוקמה ועדת איתור למנכ"ל חדש, במקום רשלבך, אך ההליך הוקפא ורשלבך מכהן בתפקיד למרות גילו המתקדם ביותר.

כותבי דוח הביקורת ציינו כי איתור מנכ"ל חדש, שיחליף את רשלבך, צריך להיות בראש סדר העדיפויות של העמותה. "על-פי הצהרת העמותה, אין נכונות ולא הוגדר תאריך יעד למציאת מחליף למנכ"ל, כך שכהונתו יכולה להיגרר למשך שנים רבות נוספות. דבר שאינו רצוי נוכח גילו המתקדם והתלונות שנכתבו כנגד תנאי העסקתו", לשון הדוח.

דירה ב-200 שקל למנהלת

כאמור, אחד מן הנכסים שבבעלות בית חינוך עיוורים - דירת 3 חדרים ברחוב דגל ראובן - הושכרה על-ידי העמותה למנהלת בית הספר רחל סקרוביץ. תמורת המגורים בדירה שילמה סקרוביץ סכום של 600 שקל לחודש ברוטו. מסכום זה קוזזו מדי חודש כ-400 שקלים בגין הוצאות טלפון וחשמל, כך שההכנסה נטו מן הדירה הזאת לא עלתה על 200 שקל בחודש.

במקביל, דיווחה העמותה על הכנסות בסך 6,228 שקלים בשנה מן הנכס. ככל הנראה, תוך הצגת סכום הברוטו ולא את סכום הנטו שמגיע ל-1,200 שקל בשנה בלבד.

סקרוביץ מתגוררת בדירה המדוברת כבר יותר מ-13 שנים. כשמחשיבים את מחירי הדירות באזור - שעל פיהם ועל-פי הכנסות העמותה משכירות של נכסים אחרים אפשר להניח ששכירות של דירה דומה באזור הזה של ירושלים מגיע לכ-3,500 שקל בחודש - הרי שבכל חודש הפסידה העמותה סכום של כ-3,000 שקל. חישוב מהיר מגלה שבמהלך תקופת המגורים של סקרוביץ במקום הפסידה העמותה סכום של כחצי מיליון שקלים שהייתה יכולה לקבל כדמי שכירות ריאליים.

"לדעת הביקורת, מדובר בשימוש לא סביר בנכס זה", לשון הדוח.

נפוטיזם - אח הגזבר הועסק כחשמלאי

מחברי הדוח מציינים כי במאי 2010 פרסמנו כאן, ב-News1, תלונה אודות העסקת אליעזר שוסהיים, אחיו של גזבר עמותת בית חינוך עיוורים, ד"ר אלי שוסהיים, כחשמלאי בבית חינוך עיוורים. זאת, מבלי שהתקיים מכרז על העבודה.

במהלך הביקורת הופנו אל העמותה שאלות אודות אישור העסקת שוסהיים ועל היקף ההתקשרות עמו. העמותה טענה כי העסקתו נעשתה משיקולי נוחות ו'עלות-תועלת', בשל העובדה שהוא מתגורר סמוך לבית חינוך עיוורים ולכן ניתן להקפיץ אותו לעבודות בהתראה קצרה. עוד נמצא כי בין השנים 2011 ו-2013 הועסק אליעזר שוסהיים (לייזר) בהיקף של אלפי שקלים בחודש, כאשר עלות שעת עבודה שלו עמדה על 220 שקלים.

"לדעת הביקורת, תשובות העמותה אינן מספקות ביחס להיקף הפעילות של הספק וקיים חשש של התנהלות בניגוד לחוק העמותות ולהוראות המינהל התקין", נכתב בדוח.

ממצאים נוספים נגעו להעסקת אריאל שוסהיים, בנו של הגזבר של העמותה, כספק שירותי מיחשוב. בין השנים 2010 ל-2013 העניק שוסהיים הבן שירותי מיחשוב בעלות של 12,700 שקלים לעמותת בית חינוך עיוורים. גם כאן, לא התקיים מכרז.

העמותה טענה בתגובה כי אריאל שוסהיים פיתח תוכנה ייעודית לניהול תרומות עבור בית חינוך עיוורים וכי רק הוא יודע לתפעל אותה. כותבי הדוח ציינו כי אומנם יש טעם לפגם בכך שבעת העסקתו בבית חינוך עיוורים כיהן אביו של אריאל שוסהיים כגזבר העמותה ובכך שלא נערך מכרז בטרם העסקתו, אך מנגד קבעו כי סכום העסקתו אינו מהותי. בשל העובדה ששוסהיים האב כבר אינו משמש כגזבר העמותה אין מניעה מהמשך ההעסקה הנוכחית של שוסהיים הבן.

תאריך:  26/02/2016   |   עודכן:  26/02/2016
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נפוטיזם והטבות על חשבון העיוורים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ויתלו על עץ בכיכר
26/02/16 15:16
2
בבר
26/02/16 15:19
3
ירושלמית
26/02/16 15:26
4
זו שחיתות נטו
26/02/16 16:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אווירה של שינויים, ריגושים, סיכונים בכל הרבדים, כולל האישיים, החברתיים והגיאופוליטיים עד 12.3. צפויה פריצת דרך טכנולוגית שתהיה לה השפעה על תבניות החשיבה המסורתיות. הכותרות יהיו על האנשים המקדמים כל נושא שאופיו יהיה "אנטי".
26/02/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
ההמתנה בקופה היא אחד הדברים הכי מעצבנים בתהליך הקניה.
25/02/2016  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
הסטטיסטיקה האכזרית מעידה כי כל תאונת דרכים חמישית בישראל נגרמת כתוצאה מהירדמות בנהיגה. ככל שהנהיגה ממושכת יותר - כך גם יורדת רמת-עירנותו של הנהג לתחתית, ובה במידה אף יורד זמן תגובתו.
25/02/2016  |  ראובן לייב  |   כתבות
בידיעה שהתפרסמה ב'הארץ' ב-12 בפברואר 2016 דווח על שיחת טלפון בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לממונה על נושאי החוץ והביטחון של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, ואשר במהלכה החלט לסיים את המשבר שפרץ בין ישראל לאיחוד בעקבות החלטתו מנובמבר 2015 לסמן מוצרים שמקורם בהתנחלויות וכן לחדש את הדיאלוג בין הצדדים בנושא הפלשתיני. קודם להודעה נמסר, כי "ישראל והאיחוד האירופי פתחו במשא-ומתן שקט לסיום משבר סימון המוצרים". עוד נאמר, כי הצדדים מוכנים לחדש את המגעים ביניהם בנושא הפלשתיני - מגעים שהוקפאו על-ידי ישראל לפני שלושה חודשים בתגובה להחלטת האיחוד בדבר סימון מוצרים ובהתאם להחלטת ראש הממשלה לקיים "הערכה מחדש" של מעורבות מוסדות האיחוד בתהליך המדיני. מלבד כוונה לחדש הידברות בסוגיה הפלשתינית, הצדדים מתכוונים להגיע להבנות, שיכללו צעדים הדדיים להחזרת היחסים "למסלולם התקין".
24/02/2016  |  שמעון שטיין  |   כתבות
היא נמצאת בכל סופר ואנו נפגשים איתה בדרך כלל שיש לנו בעיה בחשבון או שרוצים לפרוט שטרות מטבע של 5 שקלים לעגלה, אבל האם בכך מסתכם כל תפקידה?
24/02/2016  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il