|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

נזקים סביבתיים מ"רכבת העמק" המתחדשת

התקשורת מסקרת וסיקרה בהרחבה את סיפורה של "רכבת העמק" המתחדשת. מעט נכתב ושודר על הנזקים הסביבתיים שנגרמו ויגרמו בעתיד כתוצאה מסלילת והפעלת קו רכבת זו
03/04/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
גשר עילי למעבר רכבת העמק מעל כביש נצרת -עפולה [צילום: אלי אלון]

מאז פרסום התוכנית לחידוש "רכבת העמק", פורסמו בכלי התקשורת השונים כתבות וידיעות רבות על "רכבת העמק" המתחדשת. בין השאר, דיווחה וסיקרה התקשורת בהרחבה ובפירוט על תוואי מסילת רכבת זו, על התחנות שיוקמו לאורך המסילה, על ההיסטוריה של "רכבת העמק" ועוד כהנה וכהנה. אולם מעט יחסית נכתב ושודר בכלי התקשורת על הנזקים הסביבתיים שנגרמו ויגרמו בעתיד כתוצאה מסלילת והפעלת קו רכבת זו. גם קולם של אירגוני טבע וסביבה בעניין הנזקים הסביבתיים שנגרמו ויגרמו מ"רכבת העמק" נשמע בקול חלוש משהו . כידוע הקמת מסילת "רכבת העמק" הולכת ונשלמת ועל-פי התכנון היא אמורה להתחיל לפעול בסוף שנה זו- 2016.

חשוב לציין כי תוואי "רכבת העמק" המחודשת עובר בחלקו הגדול באזורים "ירוקים", שדות חקלאים, ובמרחבים פתוחים עם ערכי טבע ונוף חשובים. מטבע הדברים שאזורים "ירוקים" אלה רגישים יותר לפגיעה ולנזקים סביבתיים. אמנם, מסילת "רכבת העמק" החדשה בחלק גדול מהתוואי שלה היא בת מסילה אחת והיא בסך-הכל לא נוגסת שטח גדול יחסית מהשדות והשטחים הפתוחים והירוקים הרבים שלאורכם היא עוברת, אולם סלילתה, בגלל בעיות ניקוז ועוד, חייבה בניית גשרים, חפירים וסוללות בהיקף גדול. אם נוסיף לכך את עבודות התשתית להקמת מבני התחנות לאורך מסילת "רכבת העמק" והמתחמים סביבם שכוללים, חניונים, חנויות וכדומה וסלילת כבישי גישה אליהן. בהחלט ניתן לקבוע כי סלילת מסילת "רכבת העמק" גרמה לנזקים סביבתיים ונופיים לא מבוטלים ופגיעה בטבע בחי ובצומח ובנוף הפתוח. יהיה זה מוגזם לומר כי מדובר בנזקים סביבתיים דרמטיים, אבל בהחלט לא זניחים ואין להתעלם מהם.

חשש שהמסילה תחסום מעבר בעלי חיים

ארגונים ופעילים סביבתיים חוששים שמסילת "רכבת העמק" המחודשת ועבודות התשתית שנלוו אליה תפגע בקהילת בעלי החיים באזור ובעיקר באוכלוסיית הצבאים (צבי ארץ ישראלי) החיים באזור רמות יששכר ובמקומות נוספים באזורי מסילה זו. לטענתם מסילת רכבת העמק "חותכת" את צפון הארץ ותהווה מחסום מעבר לבעלי חיים. פעילי סביבה ואנשי טבע טוענים כי הצבאים עוברים כיום במסדרון צר מרמות יששכר לגלבוע וקיים חשש כי הקמת המסילה ועבודות התשתית סביבה והרחבת כביש עפולה בית שאן למסלולים רבים ימנעו מעבר חופשי ובטוח של הצבאים מרמות יששכר לגלבוע ואף חלק מהם עלול להידרס. אנשי טבע טוענים כי החיבור בן אוכלוסיית הצבאיים של הגלבוע ושל רמות יששכר חשוב להישרדותם. כפי שנימסר ארגוני סביבה שוקדים למצא פתרונות לבעיה זו והכשרת דרכי מעבר בטוחים לצבאים ובעלי חיים אחרים.

כזכור, חשש לחסימת מעבר בעלי חיים ודריסתם הועלה בזמנו גם בעקבות סלילת כביש 6 -חוצה ישראל. ולכן הותקנו בכביש זה מעברים תת-קרקעיים למעבר מיוחד לבעלי חיים.

מסלולה של הרכבת

"רכבת העמק" החדשה תנוע בין חיפה לבית שאן. אורך המסילה הוא כ-60 ק"מ וזה מסלולה: היא תצא מחיפה, דרך צומת הצ'ק פוסט. מצומת זו עד יגור הרכבת תעבור על סוללה גבוה במקביל לכביש 75.הסוללה הגבוהה מסתירה לנוסעים בכביש זה לאורך מספר ק"מ את הנוף הפתוח של מרגלות הר הכרמל .הרכבת תעבור דרך נשר, סמוך לקיבוץ יגור, תמשיך מזרחה ותעצור בתחנות בכפר יהושוע, כפר ברוך, עפולה, תל יוסף ובית שאן. נמסר כי בשלב מאוחר יותר יש כוונה לבנות ולהוסיף עוד תחנות לאורך מסילת רכבת העמק.
גשר הרכבת בכביש 60-פגיעה נופית משמעותית.

אחד המפגעים הסביבתיים הגדולים שיצרה הקמת מסילת רכבת העמק הוא לטעמי גשר בטון עילי אולי מהארוכים ביותר לסוגו בארץ שמיועד למעבר רכבת העמק המתחדשת. הגשר מעל כביש 60 עפולה -נצרת סמוך לבלפוריה . אורכו מתקרב לקילומטר (הערכה ). בשל אורכו הוא "פוצע" ומסתיר בצורה בולטת את הנוף הפתוח והירוק ומכער את הסביבה ויש כאן ללא ספק פגיעה נופית משמעותית בסביבה.

תשאלו ודאי, כלום לא היה, ניתן לחפור במקום הגשר מנהרה תת-קרקעית למעבר הרכבת ובכך למנוע פגיעה בחזות הסביבתית? התשובה לדעת פעילי סביבה רבים ברורה. ניתן היה גם ניתן. לטענת פעילי סביבה, קברניטי עבודות רכבת העמק העדיפו כנראה לבחור בדרך הקלה ואולי הזולה ולהקים גשר בטון עילי במקום לחפור מנהרה למעבר הרכבת, מה גם שקברניטי "רכבת העמק" לא נתקלו במאבק ציבורי מצד גופים "ירוקים" ופעילים סביבתיים ואחרים כנגד הקמת הגשר העילי הארוך מעל כביש עפולה-נצרת ובדרישה להעדיף על פניו חפירת מנהרה. אנשי פרויקט "רכבת העמק" טוענים כי בשל בעיות ניקוז ובטיחות ועוד כהנה וכהנה סיבות לא היה מנוס מהקמת גשר עילי ארוך עליו תעבור המסילה ולהעדיפו על פני חפירת מנהרה תת-קרקעית. שתעבור מתחת לכביש 60 עפולה-נצרת. קשה לדעת בדיוק מי צודק בסיפור. ואני משאיר לקוראים האינטליגנטים לשפוט בעצמם. אגב גשר נוסף של רכבת העמק ממוקם בצ'ק פוסט בואכה חיפה. אלה שהפעם הנוף הסביבתי במקום פחות פתוח והנזק לנוף באופן טבעי פחות מורגש.

למה לא נשמע קולם של ה"ירוקים"?

מעניין למה לא נשמע קולם של ה"ירוקים" בפרשת הגשר העילי הארוך בכביש 60 עפולה - נצרת הוא מבנה בטון מפלצתי ארוך הפוצע את הנוף הירוק, מדוע "הירוקים" לא דרשו להקים במקום הגשר מנהרה ולמנוע פגיעה נופית משמעותית באזור.מעניין שלגבי גשר הרכבת המהירה לירושלים מעל נחל יתלה בעמק איילון ניהלו ה"ירוקים" מאבק נחוש כנגד הקמת גשר הרכבת העילי ודרשו לחפור במקומו מנהרה בטענה כי הגשר העלי יגרום בן השאר לפגיעה נופית בנוף ובטבע. גם במקרה של גשר "רכבת העמק" מעל כביש עפולה- נצרת קיימת פגיעה נופית משמעותית בנוף ובחזות הסביבה. אלא שהפעם ה"ירוקים" משום מה שתקו נאלמו דום . ולא נותר לשאול למה?

תאריך:  03/04/2016   |   עודכן:  03/04/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נזקים סביבתיים מ"רכבת העמק" המתחדשת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא בעיון
4/04/16 17:45
2
יפה קוף
8/04/16 20:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
הושלמה מלאכת הנחת פסי רכבת העמק בין חיפה לבית שאן, באורך כולל של 60 ק"מ. ותיקי העמק מכפר יהושע ואלרואי הוזמנו על-ידי משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל להשתתף בהנחת פס הרכבת האחרון ובנסיעת מבחן בתוואי החדש שהתקיימה בתחנת הרכבת החדשה יקנעם-כפר יהושע, בליווי מנהלי המיזם מטעם חברת נתיבי ישראל.
03/04/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
תעריפי הנסיעה במוניות צפויים לרדת בקרוב בכ-10.9%, במקום ב-9% כפי שתוכנן במקור. כך ממליצה ועדת המחירים לשרי האוצר והתחבורה, לאחר שימוע שקיימה. הפעם האחרונה בה עודכנו תעריפי הנסיעה במוניות הייתה בשנת 2013 - התייקרות של 3.8%. ההוזלה, המתבצעת ערב הארגון-מחדש בענף המוניות, תבוצע בניגוד לעמדת נהגי המוניות, שטענו כי אומנם הדלק הוזל, אך חלה התייקרות ברכיבים אחרים של הנסיעה ולכן העלאת המחיר אינה מוצדקת. הם מאיימים לעתור לבג"ץ.
01/04/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
מיום שישי (1 באפריל 2016): מאות אלפי נוסעים בעשרות ערים וביישובים בכל רחבי הארץ, ממטולה בצפון ועד אילת בדרום, יצטרפו למהפכת התעריפים בתחבורה הציבורית, ויוכלו לחסוך מאות שקלים מדי חודש באמצעות רכישת מינויים, בדומה למטרופולינים הגדולות.
30/03/2016  |  עידן יוסף  |   כתבות
נהגי מוניות טוענים כי הומואים אותם הם מסיעים בנסיעות מיוחדות במוניות מטרידים אותם מינית. עדות על כך נשמעה בדיון (יום ב', 21.3.16) שקיימה הוועדה לקידום מעמד האישה בנושא הטרדות מיניות בתחבורה הציבורית.
24/03/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
"הילולת ל"ג בעומר בשנה שעברה הייתה מוצלחת, אך ייתכן שציבור גדול חשש מהקריסה שהייתה בשנים קודמות ונמנע מלהגיע. עלינו להיערך בצורה מיטבית לאירוע כדי לשמור על רמת השינוע של הנוסעים והעולים" - כך אומר יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ ישראל אייכלר, בדיון שקיימה (יום ב', 21.3.16) בנושא ההיערכות לל"ג בעומר.
23/03/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il