|
גשר עילי למעבר רכבת העמק מעל כביש נצרת -עפולה [צילום: אלי אלון]
|
|
|
|
|
מאז פרסום התוכנית לחידוש "רכבת העמק", פורסמו בכלי התקשורת השונים כתבות וידיעות רבות על "רכבת העמק" המתחדשת. בין השאר, דיווחה וסיקרה התקשורת בהרחבה ובפירוט על תוואי מסילת רכבת זו, על התחנות שיוקמו לאורך המסילה, על ההיסטוריה של "רכבת העמק" ועוד כהנה וכהנה. אולם מעט יחסית נכתב ושודר בכלי התקשורת על הנזקים הסביבתיים שנגרמו ויגרמו בעתיד כתוצאה מסלילת והפעלת קו רכבת זו. גם קולם של אירגוני טבע וסביבה בעניין הנזקים הסביבתיים שנגרמו ויגרמו מ"רכבת העמק" נשמע בקול חלוש משהו . כידוע הקמת מסילת "רכבת העמק" הולכת ונשלמת ועל-פי התכנון היא אמורה להתחיל לפעול בסוף שנה זו- 2016.
חשוב לציין כי תוואי "רכבת העמק" המחודשת עובר בחלקו הגדול באזורים "ירוקים", שדות חקלאים, ובמרחבים פתוחים עם ערכי טבע ונוף חשובים. מטבע הדברים שאזורים "ירוקים" אלה רגישים יותר לפגיעה ולנזקים סביבתיים. אמנם, מסילת "רכבת העמק" החדשה בחלק גדול מהתוואי שלה היא בת מסילה אחת והיא בסך-הכל לא נוגסת שטח גדול יחסית מהשדות והשטחים הפתוחים והירוקים הרבים שלאורכם היא עוברת, אולם סלילתה, בגלל בעיות ניקוז ועוד, חייבה בניית גשרים, חפירים וסוללות בהיקף גדול. אם נוסיף לכך את עבודות התשתית להקמת מבני התחנות לאורך מסילת "רכבת העמק" והמתחמים סביבם שכוללים, חניונים, חנויות וכדומה וסלילת כבישי גישה אליהן. בהחלט ניתן לקבוע כי סלילת מסילת "רכבת העמק" גרמה לנזקים סביבתיים ונופיים לא מבוטלים ופגיעה בטבע בחי ובצומח ובנוף הפתוח. יהיה זה מוגזם לומר כי מדובר בנזקים סביבתיים דרמטיים, אבל בהחלט לא זניחים ואין להתעלם מהם.
חשש שהמסילה תחסום מעבר בעלי חיים
ארגונים ופעילים סביבתיים חוששים שמסילת "רכבת העמק" המחודשת ועבודות התשתית שנלוו אליה תפגע בקהילת בעלי החיים באזור ובעיקר באוכלוסיית הצבאים (צבי ארץ ישראלי) החיים באזור רמות יששכר ובמקומות נוספים באזורי מסילה זו. לטענתם מסילת רכבת העמק "חותכת" את צפון הארץ ותהווה מחסום מעבר לבעלי חיים. פעילי סביבה ואנשי טבע טוענים כי הצבאים עוברים כיום במסדרון צר מרמות יששכר לגלבוע וקיים חשש כי הקמת המסילה ועבודות התשתית סביבה והרחבת כביש עפולה בית שאן למסלולים רבים ימנעו מעבר חופשי ובטוח של הצבאים מרמות יששכר לגלבוע ואף חלק מהם עלול להידרס. אנשי טבע טוענים כי החיבור בן אוכלוסיית הצבאיים של הגלבוע ושל רמות יששכר חשוב להישרדותם. כפי שנימסר ארגוני סביבה שוקדים למצא פתרונות לבעיה זו והכשרת דרכי מעבר בטוחים לצבאים ובעלי חיים אחרים.
כזכור, חשש לחסימת מעבר בעלי חיים ודריסתם הועלה בזמנו גם בעקבות סלילת כביש 6 -חוצה ישראל. ולכן הותקנו בכביש זה מעברים תת-קרקעיים למעבר מיוחד לבעלי חיים.
מסלולה של הרכבת
"רכבת העמק" החדשה תנוע בין חיפה לבית שאן. אורך המסילה הוא כ-60 ק"מ וזה מסלולה: היא תצא מחיפה, דרך צומת הצ'ק פוסט. מצומת זו עד יגור הרכבת תעבור על סוללה גבוה במקביל לכביש 75.הסוללה הגבוהה מסתירה לנוסעים בכביש זה לאורך מספר ק"מ את הנוף הפתוח של מרגלות הר הכרמל .הרכבת תעבור דרך נשר, סמוך לקיבוץ יגור, תמשיך מזרחה ותעצור בתחנות בכפר יהושוע, כפר ברוך, עפולה, תל יוסף ובית שאן. נמסר כי בשלב מאוחר יותר יש כוונה לבנות ולהוסיף עוד תחנות לאורך מסילת רכבת העמק.
גשר הרכבת בכביש 60-פגיעה נופית משמעותית.
אחד המפגעים הסביבתיים הגדולים שיצרה הקמת מסילת רכבת העמק הוא לטעמי גשר בטון עילי אולי מהארוכים ביותר לסוגו בארץ שמיועד למעבר רכבת העמק המתחדשת. הגשר מעל כביש 60 עפולה -נצרת סמוך לבלפוריה . אורכו מתקרב לקילומטר (הערכה ). בשל אורכו הוא "פוצע" ומסתיר בצורה בולטת את הנוף הפתוח והירוק ומכער את הסביבה ויש כאן ללא ספק פגיעה נופית משמעותית בסביבה.
תשאלו ודאי, כלום לא היה, ניתן לחפור במקום הגשר מנהרה תת-קרקעית למעבר הרכבת ובכך למנוע פגיעה בחזות הסביבתית? התשובה לדעת פעילי סביבה רבים ברורה. ניתן היה גם ניתן. לטענת פעילי סביבה, קברניטי עבודות רכבת העמק העדיפו כנראה לבחור בדרך הקלה ואולי הזולה ולהקים גשר בטון עילי במקום לחפור מנהרה למעבר הרכבת, מה גם שקברניטי "רכבת העמק" לא נתקלו במאבק ציבורי מצד גופים "ירוקים" ופעילים סביבתיים ואחרים כנגד הקמת הגשר העילי הארוך מעל כביש עפולה-נצרת ובדרישה להעדיף על פניו חפירת מנהרה. אנשי פרויקט "רכבת העמק" טוענים כי בשל בעיות ניקוז ובטיחות ועוד כהנה וכהנה סיבות לא היה מנוס מהקמת גשר עילי ארוך עליו תעבור המסילה ולהעדיפו על פני חפירת מנהרה תת-קרקעית. שתעבור מתחת לכביש 60 עפולה-נצרת. קשה לדעת בדיוק מי צודק בסיפור. ואני משאיר לקוראים האינטליגנטים לשפוט בעצמם. אגב גשר נוסף של רכבת העמק ממוקם בצ'ק פוסט בואכה חיפה. אלה שהפעם הנוף הסביבתי במקום פחות פתוח והנזק לנוף באופן טבעי פחות מורגש.
למה לא נשמע קולם של ה"ירוקים"?
מעניין למה לא נשמע קולם של ה"ירוקים" בפרשת הגשר העילי הארוך בכביש 60 עפולה - נצרת הוא מבנה בטון מפלצתי ארוך הפוצע את הנוף הירוק, מדוע "הירוקים" לא דרשו להקים במקום הגשר מנהרה ולמנוע פגיעה נופית משמעותית באזור.מעניין שלגבי גשר הרכבת המהירה לירושלים מעל נחל יתלה בעמק איילון ניהלו ה"ירוקים" מאבק נחוש כנגד הקמת גשר הרכבת העילי ודרשו לחפור במקומו מנהרה בטענה כי הגשר העלי יגרום בן השאר לפגיעה נופית בנוף ובטבע. גם במקרה של גשר "רכבת העמק" מעל כביש עפולה- נצרת קיימת פגיעה נופית משמעותית בנוף ובחזות הסביבה. אלא שהפעם ה"ירוקים" משום מה שתקו נאלמו דום . ולא נותר לשאול למה?