|   15:07:40
  אדלינה קליין  
משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

"אחת ממיליוני תעודות קיום"

במאמר מקיף על שני ספרי השירה בתוך המבוך חסר הפשרות והפתלתול הזה, רושמת טלי כהן-שבתאי אמירה אמיצה על עולמו הפנימי של המשורר
09/06/2016  |   אדלינה קליין   |   כתבות   |   תגובות
עולם פנימי [צילום: חיים צח/פלאש 90]

[צילום: אדלינה קליין]

[צילום: אדינה קליין]

כתיבתה של טלי כהן-שבתאי אינה מותירה ספקות על דרך מעורבותה בציוויליזציה הנעה בין השפיות לאיבוד הדעת. בין לבין הנשיות בשירתה כורעת תחת עומסי מצלמות הרגעים, הנערמים ונצבעים בצבעים בלתי מזוהים עד כי לא ברור מה הביא או גרם לדברים להתלקח ולצאת משליטה.

'ההתלקחויות' בשירים מגיעים מכיוונים שונים ומציפים את הישות, עד כי לא ניתן לעשות בקרה על האש מלכלות זעם. אושיות המשוררת מנסה להבין. ורושמת את הפסוק (ע' 15)1: ..."עוֹד אֲגַל לָךְ כְּחַוָּה אֶת הָאָדָם/בְּצַלְמוֹ שֶׁל אָדָם/שֹרֶזָיֶהָ, כְּרָזַי - רָזֵי אִשָּׁה"...

הבוסריות הבראשיתית המתוקה של תחילת 'ההצתה' שנדלקת ונוצרת בין המינים, לעיתים נהרסת עוד בטרם בשלה. כך נוצר 'הכאוס' וצומחות 'הדעות הקדומות' המקבלות מעת לעת ממדים משתנים של תובנות עקיפות האחד על האחר (שמקורן שגוי). פנטזיות ובניית מגדלים אשר לא היו ולא נבראו (ו/או שנבראו והיו), מגיעות בסופן להרס בניין הקלפים המעורער. (ע' 17) 1 ..."הִיא הֵמִיתָה אֶת טַעֲמוֹ שֶׁל הֲבּוֹסר הַזֶּה שְׁחָשִׁים בִתְחִלָּת הֶכֵּרוּת"...//..."אֲנִי בּוֹדָה אֶת מִלּוֹתָי/לַמְרוֹת שֶׁנֶּאֶמרוּ, אֲנִי בּוֹדָה אוֹתוֹ אַךְ לִבִּי אוֹמֵר אַחֶרֶת. לוּ - /יָכֹלְתִּי לָבוּז לוֹ, לָבוּז לִי, לָבוּז לְטַעֲמוֹ שֶׁל הַבֹּסֶר"...

השירים הנוגים, באים מכמוסות הלב, הם בודדים וכמו מנסים להיבלע בים מילים שאין להן מוצא (ע' 21) 1: ..."בָּעֲלָטָה, מְבַכָּה, בַּל יִרְאוּ אֶת הַשִּׁרְיוֹן/מוּסָר."... (ע' 25) 1: ..."בְּאַהֲבַת יַחְדָּו/קִנֵאתִי//"כְּשֶׁרַק בְּעֵינִית/חֲבוּיָה רְאִיתִיו/הֲלֹא הָיְּתָה הִיא/ קִרְבָתִי הַיְּחִידָה"...

אור השמש

אך בסופו למדים לדעת את 'הדעת' ויש התפכחות (ע' 19) 1: ..."מַה שֶׁקַּיָּם, וּמָה שֶׁאֵינֶנוּ/ סוֹפוֹ שֶׁל אָדָם בְּעִתּוֹ"...

וכשמשכילים להפנים תורה זאת והדברים בשלים ומובנים די צרכם, הרי הם מתיישבים דרך קבע בתודעה יחד עם הליריקה העדינה והנוגעת כנוצה בלב הדברים: (ע' 27) 1: ..."הַקֵּהוּת נֵחוּצָה בִּשְׁעַת-עַרְבַּיִם -/בָּהּ מַשִּׁילִים מֵהַבְּרִיאָה אֶת אוֹר הַשֶּׁמֶשׁ/כְּשֵׁם שֶׁמְּרוֹקְנִים מִלֵּב הַבְּרִיּוֹת אַהֲבָה"...//"הַחַמָּה אֶל הָאֹפֶק,/וְהָאָדָם אֶל הָאַיִן/ וְהַלֵּב, בִבְכִי הַפְּרֵדָה"...

או אז ניתן להגות ביתר קלות את המציאות שביומיום ולהביע דברים מהלב ללא חשש מפגיעתו של האחר בנו. כי ממילא אין תשובות לכל השאלות. (ע' 29) 1: ..."נְטַעְתִּיךָ אֲהוּבִי - נְטַעֲתִּיךָ, וְאֵיךְ הַנַּטַע לֹא הִפְרִיחַ אֶת שֶׁנָּטַע/ וְהַמֻלַּד טֶרֶם הוֹלִיד אֶת הַיִּלוֹד"...

עיקרו של דבר שבשלב בו מסתיים פרק חיים ראשון בספר ממהרת המשוררת להציע את ההמשך. וההמשך פותח צוהר לפתחו של העולם המרמז בריש גלי ומצהיר על שינוי שחל בחשיבה הנשית. (ע' 47) 1: ..."אָז לָמָה אַחֲרֵי הַכֹּל, הַחַיִּים כֹּה מַשְׁפִּילִים, / שְׁאִשָּׁה צְרִיכָה לְסַפֵק עַצְמָהּ/ בְּאַמְבַּטְיָה סְגוּרָה?"...

קלות יחסית

ואכן בספרה "תגר", התפיסה לגבי המין השני - משתנה ללא הכר. (ע' 23) 2 - כל השיר: ..."אַתְּ לֹא מְאַפְשֶׁרֶת לְהַצִיג יְחָסִים/ מֻרְכָּבִים/בְּקַלּוּת יַחֲסִית./ בְּמַיִם בָּהֶם/ אָדָם מִתְעַנֵּג עַל אָדָם/ בְּתִרְכֹּבֵת שֶׁל שְׁנֵי אוֹבְּיקְטִים כִּפְעֻלָּה/ בִּינָארִית -/ חֵרֶף פַּשְׁטוּתוֹ/ שֶׁל בִּצּוּעַ זֶה/ כָּךְ, יִמְנֶה הַיֶּלֶד/בֵן חָמשׁ/אֶת הַתּוֹצָאָה בַּעַלַת אִינְפוֹרְמַצְיָה /הֲרַת הָעֵרֶךְ /שֶׁל הָרְבִיָּה"...

המשימה, היא משימה. האתגר, בחילוף חומרים בחומרים. אחר-כך מגיעה התוצאה.
וכל 'שוער', שומר על מגרשו הפרטי להתבצרות אפשרית (ע' 11-12) 2: ..."שִׂיחַ סְטֵרֵאוֹטִיפִּי/בְּחִיוּג/מִסְפֳר, לְ אֹפֶק /קָרוֹב/לָעֵינַיִם/גּוֹבֵל בִמְשִׂימוֹת/ כְּבֵדוֹת/שְׁרָכַשׁ לוֹ הָאָדָם/לִהְיוֹת חֵלֶק /מֵחֵלֶק שֶׁ/לֹא/הֲרָמַת גַבָּה/בְּהֶחְלֵט/ מְאַשֶּׁרֶת/אֶת הַדֶּרֶךְ/ שֶׁבָּחַרָתְּ"...

מכאן ואילך מותר להסיט א השיחה למיני עניינים שבינו לבינה שישירותן הנוגעת ל'דעתנות מודרנית' - אינה מצרה צעדים ופוסקת. אלא מאפשרת פורקן היצרים מבלי לגרום נזקים מיותרים לנפש העמוסה מלהכיל.

ההעצמה הנשית שכאן, דוגלת במתירנות פשוטה של האקט המיני שאינה מסובכת ואינה גורמת נזקים לאיש. בכך, הפסוק מהשיר הפמיניסטי המובא (ע' 30-31) 2 - מעניק צבע ציני-סאטירי לתוכנו: ..."לְאֱהֹב גֶּבֶר/זֶה/מֻשָּׂג מֻנְגָד/ אִם רֶבַע גֶּבֶר, מָרוּחַ/עַל/ קְרֶקֶר שֶׁל בֹּקֶר/זֶהוּ הָרֶבַע הַאֶפֶקְטִיבִי בְּיוֹתֵר/מִגּוּף/שֶׁעֶצֶם אַחַת מְקוֹרִית/אֵינָהּ לוֹ"...//..."בָּאתִי לִסְגֹּר חֶשְׁבּוֹן/אֲנִי הָּפִנים הַבָּזוֹת/ לַפַאלִי, פַאלִי/עַל הֱיוֹתִי אֲדוֹנִית/בַּעֲלַת הַפַאלוֹס הַ/אִידֵיאַלִי/ זֶה שֶׁחוֹסֵךְ עֲזָרִים/ מַפְרִישֵי/אֶקוֹנוֹמִיקָה -/עִמָּם אֲנִי מְסִירָה/עַכָּבָה עַכָּבָה/ שֶל הָאִינְטִימִיוּת/שֶׁלֹא פַּעַם,/ נֶעֶלַמְתִּי/בָּהּ"...

לא יסולא בפז

בקובץ השירה "תגר", אנשי הרוח אינם אפופי מסתורין או נחבאים אל הכלים. הם אומרים בגלוי את דעתם על עמיתיהם המשוררים, על עולם הספר, על השירה בכלל על כשלונות הצלחות והכרה - וכל האמת בפנים. (ע' 26-27) 2: ..."נִגַּשְׁתִּי/ לְאַמֵת בֵּין יְדִיעָה לְהָסֵחָהּ/עִם עַשְׂרוֹת טְרִיקוֹת בַּדֶּרֶךְ כְּדִלְקַ מָן הָאֲמִתָּה / - לָ רָצוּי וְלַמָּצוּי יֵשׁ טַקְטִיקָה שׁוֹנָה: לְלַקֵּק זוֹ אֲמִירָה - / זֶהוּ דְּפוּס שֶׁל הַעֲרָכָה שְׁגוּיָה, כָּךְ פּוֹעֵל הַסִּנּוּן/ בֵּין גְּרִיסָה לִכְרִכָה. (שֶׁל דַּף) / - כֹּותֵב הַשַּׂח/מַעֲרוּמָיו כְּבִמְכִירָה פֻּמְבִּית לֹא שׁוֹנֶה מִזּוֹנָה אִם/זוֹנָה זֶה עֶצֶם פִיּוּטִי/בְּשִׁירָה (זֶה מוֹבִיל)/עִמוּת מְמֻסְפָּר/בְּרֹאשׁ הַשִּׂיחַ/מוֹדָ."...

ובהמשך לאותו פן, מאזכרת המשוררת את 'השפה' - טיבעה. מהותה. וחותמה. נראה שניתן להוסיף שהשפה מהווה מרכיב בלתי הפיך מישותנו כבני אדם. ועל אחת לכותבים ולמשוררים - ערכה, לא יסולא בפז! השפה מהווה מנוף ואתגר בלתי נדלה לעצם היותה. (ע' 33) 2: ..."אִלּוֵּלא פָּרַעְתִּי הַשְׁרָאוֹת /מַצָּבִי בִּי טוֹב יוֹתֵר/הָיִיתִי מַרְבָּה/בְּ"תַּחְבּוּלָה לְשׁוֹנִית".//..."בְאֹפֶן הַ מַּפְ רֶה לִי, בְּיוֹתֵר./מַשֶּׁהוּ הָיָה/מְמַלֵ א אֶת הֶחָסֵר"...// ..."אַחֵרִים, כְּבָר, הָיוּ מַשִּׂיגִים / אֶת/ הַשָׂפָּה שֶׁלִי"...//..."אִלוּלֵא פָּרַעְתִי הַשְׁרָאָה? מַצָּבִי בִּי טוֹב יוֹתֵר/לֹא כֹּל רְכִישָׁה עִם אָדָם / בְּדִיעֲבַד/הָיְתָה מִתְבָּצַעַת כְּהַּטָיָה שֶׁל 'אַגַּבִים' בְּסוֹגְרַיִם: לַעֲקִיפִין יֶשְנָהּ בַּעֲלוּת בְּמִיִשָׁרִין עַל הַגּוּף/הַמְדַבֵּר/ רְכּישָׁה מֵהַשׁוּלַיִם הוֹקָרָה מִשְּׁלָהּ"...

ובתוך המבוך חסר הפשרות והפתלתול הזה, רושמת טלי כהן-שבתאי אמירה אמיצה על עולמו הפנימי של המשורר שאינה משתמעת לשתי פנים (ע' 36-37) 2: ..."מְשׁוֹרֵר הוּא סוּג לֵצָן הַמְפֻּיָּס עִם הַכְּאֵב"... ומאותן נקודות שפל, לא נוכל להחמיץ גם את נקודות האור והפיוס - הנשאבות מעולם המוזיקה אשר מביא את שלמות הגוף עם הנפש ומאחדם לאחד.

המוזיקה, מעצימה את המשוררת, אשר מוצאת בצלילים הרכים נוחם ורגיעה. (ע' 22) 2: ..."הֶם נוֹשְׁקִים קַלוֹת לְרָזַי/וּמְלַטְּפִים אֶת שְׂעָרִי. הֵם פֹּה וְהֵם אִתִּי,/הֵם יוֹדְעִים כַּמָּה כָּמַהְתִּי לִחְיוֹת/לְלֹא נוּגוּת,/לְלֹא אֲבַדּוֹן. הֵם פֹּה בְּשֵׁם מִסְפָּר/אֶחָד מִמִּלְיּוֹנֵי תִּעוּדוֹת/קִיּוּם. רַק לִפְצוֹחַ פִּי/בְּחֵיּוּךְ וּבְדֶמַע"...//..."הֵם בָּדוּ שְׁלֹשָׁה עֲשֹׂרִים,/בִּלְבַד לִהְיוֹת לִי מְחֻבֶּקֶת,/ פֹּה אֵיפֹה שֶׁפִּלַּלְתִּי לִהְיוֹת,/מְדַמֶּמֶת/ומוֹחֶלֶת"...

1."בסבך השחור נמהל ארגמן"/ טלי כהן-שבתאי (שירים - ספר דו-לשוני עברית-אנגלית) - הוצאת גוונים - 2007

2."תגר"/ טלי כהן-שבתאי (שירים ופואמות - הוצאת ספרי עיתון 77) - תשע"ב 2012
תאריך:  09/06/2016   |   עודכן:  13/06/2016
אדלינה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, הצהיר בנאום שנשא ב-17 במאי כי יחסי מצרים-ישראל "יהפכו חמים יותר כאשר תיפתר הבעיה הפלשתינית". לכאורה אין חידוש של ממש בהצהרה זו, אשר ניתנה על-רקע ההכנות לוועידת השלום שנערכה בפריז בראשית החודש, הדיווחים על מגעים לקיום מפגש פסגה ישראלי-פלשתיני בחסות מצרית והמאמצים לצירוף "המחנה הציוני" לקואליציה בישראל. מצרים נהגה דרך קבע להתנות את שיפור היחסים עם ישראל בקידום הסדר ישראלי-פלשתיני, ויוזמת השלום הערבית קשרה גם היא בין השגת הסכם שלום כולל לנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב. ובכל זאת, פתיחותה הנוכחית של מצרים לשלום "חם" ניתנה בהקשר גיאופוליטי חדש שנושא בחובו בשורה משמעותית: הנורמליזציה אינה מוגשת עוד רק כ"פיתיון" שנועד לדרבן את ישראל להיכנס לתהליך השלום, אלא משקפת את האינטרסים האותנטיים של מצרים ומדינות ערביות נוספות ביצירת "סדר אזורי חדש", שיכלול שיתופי פעולה רחבים וגלויים יותר עם ישראל, למען יציבותו הביטחונית ורווחתו הכלכלית של האזור.
09/06/2016  |  אופיר וינטר  |   כתבות
חיים מתחילים עם הולדתו של אדם ומסתיימים עם מותו, אך כאן, בספרה של שרה אהרונוביץ'-קרפנוס, מתחילים אלה עם הולדתה של אחת ומסתיים עם מותו של אחר. פלא הכתיבה הוא, שמהלכי חיים כאלה, שאורכים עשרות שנים מתכווצים למאות אחדות של עמודים כתובים, שבאים לספר סיפור ואגב זאת להנציח את האנשים ואת המאורעות שליוו אותם, וטוב שיש מי שיכתוב אותם, יציל אותם מן הנשייה וייתן במילותיו אחיזה נוספת בחיים. אם זו אחיזה של הכותב עצמו, אם זו אחיזה של הנכתבים.
09/06/2016  |  יוסף כהן-אלרן  |   כתבות
מחשבות על עתידה של ירושלים על תרגיל דיגיטלי ולוחמה אמיתית "בצלם" ממציא עלילות כזב כדי להכפיש את צה"ל בעזה נמשכות החפירות וההסתה
09/06/2016  |  אריאל י. לוין  |   כתבות
"שעת הילדים" הוא מחזה מטלטל, מרגש ונוקב, העוסק באהבת נשים ודעות קדומות, על תופעת עלילת שווא ותוצאותיה ההרסניות. המחזה, העולה בבית צבי ברמת גן, פרי עטה של ליליאן הלמן משנת 1934, הופק ב-1961 לסרט בכיכובן של שירלי מקליין ואודרי הפבורן.
09/06/2016  |  חיים נוי  |   כתבות
אתם יודעים מדוע נותרו פרצות בגדר ההפרדה - פרצות אותן מנצלים מחבלים כמו הצמד שביצע את הרצח במתחם שרונה? כי בג"ץ עיכב שנים על גבי שנים את השלמתה. ואתם יודעים למה יש שיטפון של שוהים שלא כחוק? כי מערכות האכיפה והמשפט מגלות אוזלת-יד בטיפול בהם.
09/06/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il