|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

נחנך מצפה גשר "אל-חמה"

במסגרת אירועי 70 שנה ל"ליל הגשרים", נחנך בדרום רמת הגולן מצפור גשר "אל-חמה", ממנו ניתן לצפות בשרידי גשר "אל חמה" שהיה אחד מעשרת הגשרים שפוצצו לוחמי הפלמ"ח במבצע "ליל הגשרים"
19/06/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
שרידי הגשר [צילום: יותם פלמוני]

בסמוך למוצב צה"לי נטוש "מוצב ברכה". נחנך בסוף השבוע מצפור גשר "אל-חמה" ממנו ניתן לצפות בשרידי גשר "אל חמה" שהיה אחד מעשרת הגשרים שפוצצו לוחמי הפלמ"ח במבצע "ליל הגשרים.-סיפורו הנשכח של הגשר וסיפורם של אנשי הפלמ"ח שהשתתפו בפיצוצו.

במסגרת אירועי 70 שנה ל"ליל הגשרים", נחנך בסוף השבוע (17.6.16) בדרום רמת הגולן מצפור גשר "אל-חמה", ממנו ניתן לצפות בשרידי גשר "אל חמה" שהיה אחד מעשרת הגשרים שפוצצו לוחמי הפלמ"ח במבצע "ליל הגשרים" שנערך בלילה שבין 16 ל-17 ביוני 1946. גשר "אל-חמה" הוא היחידי מבין עשרה הגשרים שפוצצו ב"ליל הגשרים" שנותר היום במצבו כבליל הפיצוץ.

המצפור החדש ממוקם בדרך העולה מחמת גדר לרמת הגולן בסמוך למוצב צה"ל הנטוש "מוצב ברכה". מהמצפור ניתן לראות את שרידי "גשר אל חמה" שעל הירמוך וגם נוף יפה. במקום הותקן שלט הסבר דקורטיבי ובו גם צילומים, המספר את סיפורו של הגשר ואת סיפור פיצוצו על-ידי לוחמי הפלמ"ח ב"ליל הגשרים".

בטקס חנוכת המצפור החדש והסרת הלוט משלט ההסבר, השתתפו כ-150 איש, ובהם לוחמים שהשתתפו בפיצוץ הגשר, אנשי פלמ"ח מכל רחבי הארץ ובני משפחותיהם. את הלוט הסירה פז בן דוד, דור שלישי ליוצאי הפלמ"ח.

יוזמת הקמת המצפור, רבקה צביאלי נכדתו של ההוגה והמחנך עקב פלמוני (פולונסקי) חבר קבוצת דגניה א', שאביה משה שרק -דרור, היה מלוחמי הפלמ"ח שהשתתפו בפיצוץ גשר אל-חמה, אומרת כי גשר "אל חמה" הוא היחידי מבין עשרה הגשרים שפוצצו ב"ליל הגשרים" שנותר היום במצבו כבליל הפיצוץ, אולם לא רבים יודעים על נסיבות פיצוץ הגשר ועל המבצעים אותו. המצפור החדש, בא לספר, ובמיוחד לנוער ולצעירים, את סיפור הגשר ואת סיפורם של לוחמי הפלמ"ח שהשתתפו בפעולת פיצוצו ב"ליל הגשרים" לפני 70 שנה.

סיפור גשר אל-חמה
שלט ההסבר [צילום: יותם פלמוני]

לאחר סיום המשימה, בעלותם בדרכם חזרה לגדה המזרחית של הירמוך נקלעו הלוחמים לחילופי יריות עם רוכבי "חיל הספר העבר הירדני"
▪ ▪ ▪

סיפורו של גשר אל-חמה מתואר כאמור בליווי צילומים בשלט ההסבר שהותקן במצפור: אורכו של הגשר כ-130 מטר, ויש אומרים כי היה הגשר הגדול ביותר בארץ ישראל אז. הוא נבנה בשנת 1904 מעל ערוץ הירמוך על-ידי השלטון העות'מאני, כחלק מן הסעיף המערבי של המסילה החיג'אזית, שנועדה להוביל את עולי הרגל המוסלמים מסוריה למכה.

בתקופת השלטון הבריטי שוקם הגשר, והיה חלק ממסילת הרכבת שחיברה את ארץ ישראל עם עבר הירדן וסוריה.

ב"ליל הגשרים", הלילה שבין 16 ל-17 ביוני 1946 (י"ח בסיוון תש"ו), פוצצו לוחמי פלמ"ח עשרה גשרים שחיברו בין ארץ ישראל לשכנותיה. הגשרים פוצצו כמחאה על המשך המדיניות "הספר הלבן" של ממשלת בריטניה, שהגביל עלית יהודים לארץ ישראל גם אחרי השואה ומנע הקמת מדינה יהודית עצמאית. בין עשרת הגשרים היה גשר אל-חמה.

הגשר פוצץ על-ידי כיתת חבלנים מפלוגה ג' בגדוד השלישי של הפלמ"ח. הלוחמים והלוחמות בפיקודו של אהרון ספקטור, יצאו מקיבוץ אפיקים. לאחר סיום המשימה, בעלותם בדרכם חזרה לגדה המזרחית של הירמוך נקלעו הלוחמים לחילופי יריות עם רוכבי "חיל הספר העבר הירדני" אך הצליחו לחצות את הירמוך מערבה ולשוב ללא נפגעים לבסיסם בקיבוץ אשדות יעקב.

בפיצוץ גשר מסילת הרכבת באכזיב בפיקודו של נחמיה שיין נהרגו ב"ליל הגשרים" 14 לוחמי פלמ"ח מסיבות מבצעיות, גשר הכביש באכזיב לא פוצץ.

מבין עשרה הגשרים שפוצצו ב"ליל הגשרים", גשר אל חמה היה היחידי שנותר היום במצבו כבליל הפיצוץ.

מכריע היה חלקם של הקיבוצים בפיקוד ובבניית הפלמ"ח, הכוח הלוחם המגויס של "ההגנה "והמוביל בהתיישבות ובהעפלה. בכך שניאותו בשעות נשבר ומבחן לשמש לפלמח בסיסים, אפשרו הקיבוצים את רצף ההכשרה והפעילות של לוחמיו. בכל אחד מהקיבוצים בעמק הירדן ובבקעת כנרות היה בסיס פלמ"ח.

קדם לטקס הסרת הלוט מפגש רעים של לוחמי פלמ"ח ובני משפחותיהם לציון אירועי 70 שנה ל"ליל הגשרים" ו-75 שנה לפלמ"ח שנערך בשעות הבוקר ב"בית גבריאל" לחוף ימה של הכינרת. בין הבאים: אשת הפלמ"ח נעמי פולני שהייתה מכוכבות להקת הפלמ"ח,"הציזבטרון", איש הפלמ"ח המיתולוגי אליהו סלע ("רעננה"), איתן דפני מהמושב שרונה נכדו של יצחק שדה, יואב רגב חוקר, כותב ומרצה ארץ ישראל, בנו של צבי רגב שהשתתף בפעולת פיצוץ גשר אל-חמה, ועוד.

"עמק הירדן הבית של פלוגה ג'"
רוב ההולכים לגשר נקראו לפעולה רק זמן קצר ביותר לפני תחילתה ההולכים באו מרקע חברתי שאפיין אז את המתגייסים לפלמ"ח
▪ ▪ ▪

באירוע ריגש את הקהל עמי צור (שטינברג) כיום בן 90 שהיה מלוחמי הפלמ"ח שהשתתפו בפיצוץ גשר אל חמה. צור שלימים היה קצין בכיר בצה"ל בדרגת אל"ם מספר: "פיצוץ הגשרים ב"ליל הגשרים", היה מבצע ענק ורחב ממדים במושגים של אז שהשתרע מהדרום הרחוק ועד הצפון. הוא סגר את התנועה מירדן, מסוריה וממצרים ובא להוכיח לבריטים מה יכול לקרות להם והמסר הובן. צור מספר: באותה שנה שנת 1946 הייתי מ"כ בפלוגה ג'. מ"כ בפלמ"ח היה אז תפקיד רציני מאד, עמק הירדן היה ביתה של פלוגה ג' של הגדוד השלישי בפלמ"ח פלוגה בה שירתי ובאתי לכאן להגיד תודה לאנשי עמק הירדן שאירחו אותנו באותם ימים, שביתם היה בתינו, איתם עבדנו, יחד, אכלנו באותו חדר אוכל וגדלנו עימם. צור הודה גם לאנשי עמק הירדן כיום על היוזמה להנציח את פעלה של הפלוגה ולוחמיה בליל הגשרים.

רבקה צביאלי הרוח החיה מאחורי הקמת המצפור, נשאה אף היא דברים באירוע ובין השאר אמרה דברים בנוסח זה: ב-16 ביוני 1946 יצאו מאפיקים כ-40 לוחמים ולוחמות אנשי פלוגה ג' של הגדוד השלישי של הפלמ"ח למבצע פיצוץ הגשר שעל הירמוך במסגרת "ליל הגשרים". מפקד המבצע היה אהרון ספקטור. רוב ההולכים לגשר נקראו לפעולה רק זמן קצר ביותר לפני תחילתה. ההולכים באו מרקע חברתי שאפיין אז את המתגייסים לפלמ"ח. המפקדים היו מוותיקי הפלמ"ח ובלוחמים קבוצת "ילדי טהרן" שניצלו מהתופת באירופה, קבוצת בני נוער וצעירים שעלו מסוריה ועירק, קבוצת מתגייסים עירונית שנקראה החיטרונצ'קים על שם מפקדם נתנאל חיטרון, קבוצת הכשרה של "השומר הצעיר" בבית זרע וקבוצת הכשרה של "הצופים" באפיקים.

רבקה צביאלי: מבין כ-40 הלוחמים והלוחמות שהשתתפו בפעולת פיצוץ גשר אל-חמה הצלחנו לאתר שמונה איתם שוחחתי והם שיתפו אותי בסיפורם ו"אני מודה להם על שאפשרו לי לגעת בפיסת היסטוריה". השמונה הם: שייקה שלמוני, עמי צור, צבי רגב, מיכל ברנר- דוניה, ישראל שפירא, אלעד פלד, יוסקה הוניג-ברקאי .ר.מורי גולדמן .בנוסף נאספו מסמכים, עדויות, צילומים שמסרו בני משפחות של לוחמים ולוחמות שהשתתפו במבצע פיצוץ גשר אל-חמה. וכן נשלחו חומרים מארכיון הפלמ"ח, מארכיוני הקיבוצים חצרים, אפיקים ועוד.

רבקה צביאלי: רבים מהלוחמים שהשתתפו בפעולת פיצוץ הגשר אינם אתנו עוד בחיים ובהם: אהרון ספקטור, נתנאל חיטרון, משה גרין, משה שרק -דרור, ראובן נצר, משה פינקל-זוהר. שרגא לוין, יחיאל בארי, בני מהרשק, מתי מגד, נח קרישנברג. משה (מוסה) שילוח, אברהם זמיר, אברהם פסטרנק-סביון, ס. גדעון, חיים קליפשטיין רום, ולוחמים נוספים. (יתכן ששיבשתי בתום לב שם לוחם או לוחמת וסליחתי מראש א.א )אולם חלק מבני משפחותיהם אותרו וסיפקו מידע, צילומים ומסמכים.

אחד המסמכים, מספרת רבקה צביאלי, נשלח אלי על-ידי דורון גרין ובו מצאתי את התיאור הבא: "החלק המרכזי של הגשר אני מעריךכ-40 מטרים אורכו, התרומם לגובה רב, אדום ולוהט ומתיז ניצוצות והבזקים וכאשר הגיע לשיא הגובה כאילו נמלך בדעתו, כאילו המתין רגע עד שנפל " כך מתאר את רגע פיצוץ גשר אל-חמה אבא של דורון, משה גרין איש הכשרת הצופים באפיקים מ"מ בפלמ"ח, תעשיין וצייר שהשתתף בפיצוץ גשר אל חמה.

שניים מאנשי הפלמ"ח שהשתתפו בפיצוץ גשר אל-חמה נהרגו במלחמת העצמאות שרגא לוין נהרג בקרב ניצנים ביוני 1948.ואילו משה (מוסא) שלוח שהתייתם בגיל צעיר מאוד משני הוריו עלה לארץ בשנת 1942 מסוריה כילד במסגרת תנועת החלוץ הגיע לאפיקים, עבר לחברת הנוער בכפר מאיר שפיה חזר לאפיקים והתגייס לפלמ"ח היה ב1946 מראשוני המתיישבים בקבוצת חצרים החדשה ושימש למעשה בתפקיד מוכתר נהרג בספטמבר 48 בעת שרכב על סוסתו כשנורה ממארב בעת פגישה עם מודיע שבגד בו. בן 22 בלבד היה במותו .

הקמת המצפור היא בשיתוף המועצות האזוריות עמק הירדן והגולן, קק"ל וגופים נוספים, שכן המצפור נמצא בשטחה של המועצה האזורית גולן ואילו שרידי גשר "אל-חמה" ממול נמצאים בשטחה של המועצה האזורית עמק הירדן.

תאריך:  19/06/2016   |   עודכן:  19/06/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נחנך מצפה גשר "אל-חמה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איילת בוטח
19/06/16 14:49
2
המדריך
19/06/16 18:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הבדיחה הקבועה בבית משפחת אלשיך הפכה לנבואה שהגשימה את עצמה. לאורך השנים, בכל פעם שעלתה תמיהה כלשהי על תפקוד המשטרה, שירה הייתה אומרת לבעלה: "אז לך תהיה מפכ"ל ותשנה את פני הדברים". או אז כולם היו מגיבים בצחוק גדול, כי הרי לא ייתכן שרוני יהיה מפכ"ל, יש לו מסלול ועתיד בשב"כ. לימים, כשהודיעו בני הזוג אלשיך לילדיהם על כך שאביהם התמנה למפכ"ל המשטרה, אמרו כולם בחיוך: אימא, זה בגללך...".
19/06/2016  |  טל וייזל  |   כתבות
ב-1 ביולי 2016 יאמצו בביטוח לאומי תקנות חדשות בקשר לקביעת אחוזי נכות, וזה ישפיע משמעותית על מבוטחים שירצו לקבל בגין מחלתם / נכותם אחוזי נכות. ההשפעה לא תהיה רק לכיוון אחד, אך באופן כללי, התקנות מרעות את מצב המבוטחים, ובמילים פשוטות אחוזי הנכות יירדו.
19/06/2016  |  רעות לוי  |   כתבות
בחודש הבא (יולי) תתבצע הפעימה הראשונה בהעלאת ההפרשה לפנסיה, ובחודש ינואר 2017 תתבצע הפעימה השנייה. ההפרשות לפנסיה כיום הינם בשיעור כולל של 17.5% מהשכר - 5.5% על חשבון העובד, 6% הפרשות המעסיק לתגמולים ו-6% נוספים, הפרשות המעביד לפיצויים. בפעימה הראשונה והשנייה יוגדלו ההפרשות ב-0.5% (בכל פעם), ובסה"כ תגדל ההפרשה ל-18.5%.
19/06/2016  |  רעות לוי  |   כתבות
אנחנו קוראים על זה בעיתונים וחדי העניין רואים זאת גם בסופר, אבל עד שאתה לא נפגש פיסית עם התופעה, כאילו היא חומקת לך ולא מורגשת כמעט.
19/06/2016  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
עד לפני כ-10 שנים הצטיירה באר שבע כעיר מדברית, רחוקה, שהדרך אליה מפרכת ואין בה דבר מלבד גמלים ובדואים. היום כמובן הכול שונה - העיר צומחת, קמו בה מרכזי לימוד וקריות סייבר, צמחו בה כיכרות, מזרקות, מגדלים ומרכזי קניות ובידור מהגדולים בארץ. יתר על כן, הוקם בה משכן לאמנויות מפואר, פועל בה תיאטרון צעיר ומרתק וליד האוניברסיטה ובחסותה קמו עוד מכוני מחקר. הרכבת קירבה את תל אביב לעיר ב-55 דקות והמושג "פריפריה" נסוג דרומה עד לערבה. בד-בבד, המטייל ברחובותיה נתקל במבנים המקרינים ותק ועתיקות, שווקים מסוגננים, רחובות מתעקלים ושכונות שנבנו בשיטת "בתי תותח" והמכילות גנים ציבוריים רחבי ידיים. כל האלמנטים הללו, המעוצבים בסגנונות בנייה מגוונים, החל מאלה שאפיינו את ערי האימפריה העות'מאנית בראשית המאה ה-19, עובר דרך "סגנון הברוטליזם" ועד לאדריכלות ישראלית עכשווית - משרים תחושת מפגש עם תרבויות העבר בנגב.
19/06/2016  |  חנינא פורת  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il