|   15:07:40
  יוסף אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

מבט שונה על המשוררת רחל

שירת רחל במבחן הכמוסה קרוב למחצית משיריה של רחל הם שירי אהבה שאין שום הצדקה להצמידם לזמנם וגם לא לגברים מסוימים שנמנו עם ידידיה
24/07/2016  |   יוסף אורן   |   כתבות   |   מראה   |   תגובות
[צילום: עיצבה תפארת חקק]

משאבים שיריים
בשירי רחל יש להתרכז במשאביו השיריים של כל שיר לעצמו.

גם מעריציה המושבעים של המשוררת רחל מתעלמים בדרך כלל משתי עובדות המייחדות את שירתה. הראשונה, שכל 144 השירים העבריים שכתבה הינם שירים ליריים ולכן חלים עליהם הכללים של הסוגה הלירית בשירה, ובראשם הכלל שכל שיר עומד לעצמו משום שהוא משקף חוויה בת-רגע, ואין לצרפו אוטומטית לאחיו כדי לסכם את תוכנם בהכללה משותפת על רחל. והשנייה, שפרט לשיר אחד שפירסמה ב-1920, השנה שבה הורחקה מדגניה, והוא השיר "הלך נפש" שהקדישה לא"ד גורדון, פרסמה רחל את כל שיריה בשפה העברית, בשמונה השנים האחרונות לחייה, בין השנים 1931-1924, שבהן כבר קיננה בגופה השחפת כמחלה פעילה.

חפיפה כמעט מוחלטת זו בין תקופת מחלתה ובין תקופת הכתיבה והפרסום של השירים, הכשילה רבים מהפרשנים להציג את שירתה של רחל כחטיבה ביוגרפית מגובשת של שירים החושפים היבטים שונים מסבלה הגופני והנפשי כאשה מגיל 34 ועד גיל 41: מחלתה, בדידותה, ערירותה ותנאי העוני שבהם התקיימה. ולפיכך מוצגת רחל באופן מוכלל כמשוררת פסימית שהייתה מרוכזת רק בעצמה - דמות חריגה בתקופה החלוצית של העלייה השנייה, שבה שוררו משוררים בעיקר שירים על עקשנותם של החלוצים כקבוצה מגשימת חזון המתאמצת להיאחז באדמת המולדת כדי להכשירה לקליטת המחנה הגדול שיעלה אליה בעתיד, והוא החזון הציוני שכבר קיבל בתקופת העלייה השנייה מתכונת מגובשת למדי של ציונות מעשית מול שני הדגמים המוקדמים שפעלו מעט לפניה: הציונות הרוחנית של אחד העם והציונות המדינית של הרצל.

הכללה כזו סותרת את העובדה, שקרוב למחצית משיריה של רחל הם שירי אהבה שאין שום הצדקה להצמידם לזמנם וגם לא לגברים מסוימים שנמנו עם ידידיה. שירי אהבה אלה עוסקים בחוויות על-זמניות וגם אוניברסליות (כך בשיר הידוע "זמר" משנת 1928), ואף שרבים מהם מספרים על מכאובי פרידה מאהוב ועל הסבל הנפשי שמרגישה אישה אחרי כל פרידה כזו, הם בה-בעת גם שירים מנחמים המבטאים אמונה כי עד מהרה יימצא גבר אחר שיאמץ אל לבו את האישה הזו (כך בשיר הידוע "עץ אגס" מ-1925).

קבוצה מכובדת נוספת משיריה של רחל הם שירי זיכרון על הקשר הנפשי שנקשרה רחל לנוף הכינרת ולטבע הארץ, מאז שעלתה אליה כעלמה בת תשע-עשרה בשנת 1909 ועד שיצאה להשתלם בחקלאות בעיר טולוז שבצרפת בשנת 1913. אלו היו שלוש השנים המאושרות ביותר בחייה, שבהן הייתה צעירה, יפה ומחוזרת, ושבהן התאהבה בארץ ובחרה את החלוציות כדרך חיים (השיר "שי" מ-1930 מייצג היטב את תחושת האושר שפקדה אותה אז, בתקופת כינרת בחייה). ולכן, אין שום הצדקה להחיל גם על השירים האלה את מחלתה, בדידותה וייאושה בפרק האחרון של חייה, וגם לא כל פרטי מידע ביוגרפי מפוקפקים אחרים מאלה שהשתרבבו לסיפור חייה של רחל בשנים הרבות שחלפו מאז שנפטרה בשנת 1931.

פירוט משאביו של שיר לירי
סימני פיסוק [צילום: תפארת חקק]

בקריאה כזו, הבוחנת את מלוא השקעתו של המשורר בשיר, יפיק הקורא באופן מבוסס הן את תוכנו של השיר והן את כוחו האמנותי כיצירה חד-פעמית ועצמאית
▪ ▪ ▪

יתר על כן: הנודעים והאהובים ביותר מבין שיריה, והם השירים "רחל" (מ-1926), "אל ארצי" (מ-1926) ו"רק על עצמי לספר ידעתי" (מ-1930), שנהוג לראותם כשירי סיכום על גורלה האישי בעשור האחרון של חייה, לא רק שתוכנם אינו מוגבל לעשור זה בחייה, אלא שהם גם אינם נענים

למאמצים שעשו פרשניהם השונים לכפות עליהם את המידע הביוגרפי על חייה בעשור הזה (המחלה, הבדידות ותנאי הדלות שבהן התקיימה) כמכנה משותף לשלושתם. לעומת זאת, לא טופל בכל אחד מהם העומק ההגותי שהוצפן בהם תחת לבושם הרטורי-אמירתי המצייר את תוכנם לקורא כפשוט וכמובן מאליו.

משום כך, אני מציע לעיין בשיריה של רחל ללא שום התניה חיצונית, אלא על-ידי התרכזות במשאביו השיריים השונים של כל שיר לעצמו מתוך רשימת המשאבים הבאה: המילוליים (משמעות המילים במרחב שבין המשמעות המילונית של כל מילה לבין המשמעות המושאלת שמיוחסת למילה בשיר כשהיא מצורפת למילים נוספות בתבנית מטאפורית), המבניים (חלוקת השיר לבתים, למשל), התחביריים (שימת לב לכל משפט בשיר ולהדרכה הניתנת לקריאתו נכונה בעזרת סימני הפיסוק שמשולבים בו), הווקאליים (החריזה והמִצְלוֹלים, שהם משאבים מוזיקליים), הריתמיים (המשקל והמקצב שגם הם משאבים מוזיקליים של השיר), וכמו-כן: המשאבים הרגשיים וההגותיים שאינם נחשפים באופן מזוקק לקורא, אם לא בדק תחילה את תרומתם של כל תומכי המשמעות הקודמים להבנת השיר במיטבו.

בקריאה כזו, הבוחנת את מלוא השקעתו של המשורר בשיר, יפיק הקורא באופן מבוסס הן את תוכנו של השיר והן את כוחו האמנותי כיצירה חד-פעמית ועצמאית. כל קריאה אחרת, ובעיקר כזו המכפיפה את הבנת השיר למידע חיצוני (בין ביוגרפי-עובדתי ובין רכילותי-משוער), משבשת את ההפשרה של החוויה שהקפיא המשורר בשירו הלירי, והיא בבחינת מסע ניחושים חסר תכלית לשעֵר מה התכוון המשורר לומר בשיר, במקום להקשיב לדבר השיר עצמו.

משום כך אני נוהג להמשיל את העיון בשיר הלירי כדיאלוג שמקיים הקורא עם המשורר על-ידי העמדת שירו במבחן הכְּמוּסָה. היכולת של כמוסה לרפא מוצפנת במינון החומרים המדויק שממציאיה קבעו לכלול בה כדי לקדם את הריפוי המלא ממחלה. המתרפא יכשיל את התועלת שיכולה הכמוסה לספק לו אם ישנה מינון זה, או אם יוסיף חומרים אחרים להרכב החומרים בכמוסה. משל הכמוסה מניח שכל הדרוש להבנה מלאה של השיר מצוי בתוך משאביו של השיר עצמו, ואין הקורא זקוק לשום סיוע חיצוני כדי לפרשו כהלכה.

לאתר מגזין מראה
דיון במשאביו אלה של השיר הלירי כלול בפרק "מדריך למפרש שירה מתחיל", שהוא אחד מפרקי "מוקדים חדשים בשירה העברית", ספרו החדש של מחבר מאמר זה שהופיע לאחרונה בהוצאת "יחד". פרטים: yoseforen@ bezeqint.net.
הכותב הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות ומחברה של הסדרה המחקרית-ביקורתית "תולדות הסיפורת הישראלית". זכה פעמיים ב"פרס היצירה" מטעם ראש הממשלה ופעמיים ב"פרס הביקורת" ע"ש ברנשטיין.
תאריך:  24/07/2016   |   עודכן:  24/07/2016
יוסף אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבט שונה על המשוררת רחל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הגוי..
24/07/16 10:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל מלאה במרכזי קניות ובקניונים, אשר שולטים ביד רמה בפעילות הנדל"ן המסחרי בארץ.
24/07/2016  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
כל המסרים הגלויים והחשאיים שהעביר למצרים ראש ממשלת טורקיה, בן עלי ילדרים, בשבועיים האחרונים, בדבר רצונה של ארצו לנרמל את היחסים עימה, במיוחד בתחום הכלכלי, נעלמו כלא היו בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל נגד הנשיא ארדואן.
22/07/2016  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
"אנחנו בדרך לעוד אסון בנוסח באולמי ורסאי, שבו נספו כ-20 איש" - מזהיר, בראיון ל-News1, יו"ר איגוד מהנדסי הבנייה והתשתית דני מריאן. מריאן (64) תוקף בחריפות את השינויים בתקנות רישום הקבלנים, שמציע משרד הבינוי והשיכון, ומזהיר שהן יביאו לירידה ברמת הבנייה ובפיקוח, על כל התוצאות הקשות, חלילה. יחד עם מומחי בניה הוא נלחם נגד התקנות החדשות, שמשרד השיכון, בעידוד התאחדות בוני הארץ, מנסה לאשר.
22/07/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
מבנה הכוכבים בימים הקרובים מעיד על ימים נחמדים מבחינה חברתית. מביא איתו אהבה ממבט ראשון. תיתכן גם יצירתיות חדשה.
22/07/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
48 שנים לאחר שעלה לראשונה המחזמר "איי לייק מייק" על במת תיאטרון אלהמברה בהפקתו של גיורא גודיק המנוח, שב ועולה המחזמר הנוסטלגי, המרגש והתוסס על במת תיאטרון רמת גן בהפקת בית צבי ועם להקת שחקנים מוכשרים ומופלאים.
21/07/2016  |  חיים נוי  |   כתבות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
מה לא השתנה  /  טל בן דור
על אדמת נכר  /  עמוס גורן
נחוץ רוביקון תודעתי  /  יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il