|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

סיפור חיו של האלוף יהושע גלוברמן

הושע גלוברמן חבר קיבוץ יגור היה מראשי הביטחון בישוב היהודי, טרום הקמת המדינה וממעצבי תורת הלחימה והמבנה הארגוני של "ההגנה" היה איש מוכשר ומוערך ב-8 בדצמבר 1947 נהרג מירי לעבר מכוניתו באזור צומת לטרון
04/08/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
שמו נשכח [צילום: אלי אלון]

נשכח שמו
לאחר הקמת המדינה, בינואר 1950 כשנתיים לאחר מותו הוענקה לו דרגת אלוף בצה"ל. עם השנים, נשכח שמו כמעט לגמרי. ורק מעטים מכירים שמו ופעלו.


יהושוע גלוברמן -פרקי חייו

יהושע גלוברמן היה חלוץ, מחנך, הוגה דעות מבכירי המפקדים של "ההגנה" ושימש במגוון רחב של תפקידי פיקוד בכירים בארגון זה. בשנות ה-40 היה ראש לשכת ההדרכה במטה הכללי של "ההגנה", בתפקידו זה תרם תרומה משמעותית לגיבוש ועיצוב תורת הלחימה והמבנה הארגוני של "ההגנה". בהמשך היה מפקד גליל תיכון, ואחר כך מפקד מחוז תל אביב של "ההגנה". בימי תנועת המרי העברי עמד בראש כמה מבצעים של ההגנה כמו "ליל וינגייט" ועוד.

הוא נולד ברוסיה בשנת 1905 בעיירה קלנקוביץ למשפחה בת תשעה ילדים אביו שלמה גלוברמן היה סוחר בעצים בעל מעמד כלכלי טוב, מחד היה אביו שלמה איש דתי, בעל הסמכה לרבנות ובעל-רקע וידע רחב ביהדות ומצד שני, היה מקורב מאוד לאנשי השכלה של אותם ימים. אמו הייתה ברכה-אסתר לבית סבידובסקי. בילדותו קיבל יהושע חינוך עברי ולימודי חול אצל מורים פרטיים ולימודי קודש אצל מלמדים. אביו שלמה ייסד ב-1917 בעיירה גימנסיה יהודית בה למד תקופה מסוימת גם יהושע.

בעודו נער הצטרף יהושע לתנועת "החלוץ הצעיר" והיה פעיל מאוד בתנועה ציונית זו. פעילותו הציונית לא מצאה חן בעני השלטונות הרוסיים והוא גורש מעיירת הולדתו לגלות בליניגרד. בשנת 1924 בגיל 19 הוא מארגן צעירים יהודים להגנה עצמית, הוא נאסר בגין פעילותו הציונית ונידון למאסר של 3 שנים בסיביר, אולם אביו שלמה שחשש לחיי בנו פן לא ישרוד את הגלות בסיביר השתדל למענו אצל ידידתו יקטרינה פשקובה, אשתו הראשונה של הסופר מקסים גורקי שהייתה מקבוצת אנשי ההשכלה וידידתו ויהושע הורשה לעזוב את רוסיה.

מפקד על חניתה
האלוף יהושוע גלוברמן [צילום: באדיבות המשפחה]

"ביוזמתו של יהושע נפרשה רשת ארצית ענפה ביותר של מדריכים ומפעלי הדרכה שהוליכו את ההגנה משלב לשלב ביכולה הצבאית. ביוזמתו החלו לעצב ולגבש את תורתנו הצבאית בספרות מקצועית בעברית, רובה מקורית..."

עם הקמת החי"ש (חילות השדה) ב-1939 מונה למפקד החי"ש הארצי. ב-1939 היה חבר המטה הכללי של "ההגנה" ושימש ראש לשכת ההדרכה
▪ ▪ ▪

ב-1938 הוא משמש בתפקיד מפקד פלוגות השדה (פו"ש) בצפון. במסגרת תפקיד זה השתתף במרץ 1938בעליה המיתולוגית לחניתה שהייתה מגדולי מבצעי ההתיישבות של "חומה ומגדל", והיה מפקד הישוב החדש שהוקם. בתו של יהושע אילנה בורשטיין מספרת כי אביה ראה את פיקודו על חניתה כאחד החשובים בתפקידיו. אילנה כותבת לי: "מונחת לפני תמונה של יהושע מימי חניתה, עומד בחצר המפקדים המוקפת אבנים, למותניו חגור אקדחו והוא מעיין במסמכים אשר בידיו, לקראת המפקד העומד להיערך. יהושע מכין עצמו לקראת פקודיו בכובד המשימה המוטלת עליו".

האלוף משה כרמל, מפקד חזית הצפון במלחמת העצמאות ולימים שר בממשלות ישראל כותב על אותה תקופה בחניתה: "כל מי שחי בחניתה בתקופה ההיא, כאשר אנו עומדים בפני משימות של השמדה, כל מי שחי אז במקום נידח זה, המלא הוד גבורה, אין להעלות על הלב את זכרה של חניתה תחתית בלי שיהיה הדבר משולב בזיכרונו של יהושע". כמפקד המקום, הוא היה שם, מפקד, מדריך, מרצה, אב אח, איש המלכד סביבו אנשים, עם נכונות למסירות נפש".

עם הקמת החי"ש (חילות השדה) ב-1939 מונה למפקד החי"ש הארצי. ב-1939 היה חבר המטה הכללי של "ההגנה" ושימש ראש לשכת ההדרכה ואחראי לחינוך הגופני המורחב (חג"ם) ולגדנ"ע. בתפקידו זה תרם תרומה משמעותית לגיבוש ועיצוב תורת הלחימה והמבנה הארגוני של ההגנה. יהושע מפתח באותן שנים תוכניות וגישות טקטיות, על-מנת לשבש את תוכניות האויב. תוכניות שהכין משמשות כבסיס לתורת הלחימה של צה"ל גם כיום.

על פועלו של גלוברמן ותרומתו בתחום ההדרכה, כותב האלוף כרמל בחוברת הנצחה לגלוברמן שיצאה מטעם משרד הביטחון: "ביוזמתו של יהושע נפרשה רשת ארצית ענפה ביותר של מדריכים ומפעלי הדרכה שהוליכו את ההגנה משלב לשלב ביכולה הצבאית. ביוזמתו החלו לעצב ולגבש את תורתנו הצבאית בספרות מקצועית בעברית, רובה מקורית ...

מכריו וחבריו של יהושע גלוברמן מספרים וכותבים "יהושע היה מטבעו איש חינוך. הוא ראה בחינוך הנוער חשיבות מרבית להכשרת הצעירים לקראת הימים שיבואו בהכרעה על ארץ ישראל, "אם רוצים להצליח יש להתחיל מבעוד זמן", וכך הקים את החג"ם - חינוך גופני מורחב, את הגדנ"ע, מסגרת הקיימת עד היום, והכין תוכניות חינוכיות עבור בני הנוער התיכוניים.

בין השנים 1943-1945 היה מפקד גליל תיכון ב"הגנה (מפ"ת בדרום דרך חדרה זכרון יעקב ועד חיפה בצפון) בתקופת המרי העברי פיקד על אחד מהמבצעים הגדולים של תנועת המרי העברי בתל אביב - מבצע "ליל וינגייט" שנערך בליל שבין ה-24 וה-25 במרץ 1946. המפקדה הארצית של ההגנה, בתיאום עם המפקדה המאוחדת של תנועת המרי. החליטה לארגן גם כהפגנת כוח מבצע הבאת עולים בספינת מעפילים שנקראה "אורד וינגייט". (על שם צ'ארלס אורד וינגייט), כשעל סיפונה כ-250 מעפילים מאיטליה. הורדתם בחשאי בחוף תל ברוך שבסופו יוסתרו המעפילים בבתי תושבים בתל אביב. וייטמעו בקרב תושבי העיר. במקביל, תוכנן, יפעלו חוליות רבות ברחבי העיר כדי לחסום דרכם של בריטים ולשבש מתקני צבא ובכך להקשות על הצבא הבריטי לפעול כנגד הורדת המעפילים. המבצע לא צלח האונייה התגלתה על-ידי הבריטים בשעות הערב, עוד לפני שהצליחה להתקרב לחוף. היא הוקפה במשחתות בריטיות שליוו אותה לנמל חיפה, משם נשלחו המעפילים למחנה המעצר בעתלית.

באפריל 1947 מתמנה יהושוע גלוברמן למפקד מחוז תל אביב של "ההגנה" בסוף אותה שנה- 1947 נשלח יהושע גלוברמן לצפון הארץ במטרה להכין את הישובים למלחמה הצפויה שם. הוא שב לתל אביב בראשית דצמבר.

ב-5 בדצמבר 1947 נסע יהושע גלוברמן מבכירי "ההגנה" לירושלים, כדי להתרשם מהפיקוד בעיר ועל-מנת להכין תוכנית להגנתה. ב-8 בדצמבר,1947 כאשר היה בדרכו חזרה מירושלים לתל אביב, ליד צומת לטרון נפתחה אש על המכונית בה נסע ויהושע נהרג . בן 43 היה במותו. גלוברמן נהרג ימים ספורים לפני שהיה אמור להכין ולקבל את הפיקוד על החטיבה שלימים נקראה "גבעתי". הוא הובא לקבורה בקיבוצו יגור. מאות רבות ליוו אותו בדרכו האחרונה ובהם אנשי סגל הפיקוד העליון והמטה הכללי של ההגנה. ההלוויה יצאה מ"בית המורה" ברחוב שטראוס 5 בתל אביב. הארון עטוף השחורים ודגלי הלאום הוסע על גבי טנדר עטוף בבד שחור דרך רחובות מאז"ה, אלנבי ליד בית הכנסת הגדול, יהודה הלוי ועוד. החנויות בדרך היו סגורות וקהל רב עמד בצידי הרחובות. דברי הספד לוי שקולניק (לוי אשכול) שאמר על יהושע: "בצנעה מסרתה את חייך הרעננים על סף תקומת המדינה בשביל עתיד האומה .רבבות חברים מתאבלים על לכתך בלא עת בשעה שאנו כה זקוקים לכח הקרבתך ולניסיונך הרב". משם יצא הארון לקיבוץ יגור והוצב בחדר האוכל של הקיבוץ על במה עטופה בשחורים. בקיבוץ ספדו לו נ. פרובר מטעם הקיבוץ וי.טבנקין. ליד הקבר הפתוח ירה משמר נוטרים שלושה מטחי כבוד.

לאחר הקמת המדינה בינואר 1950, כשנתיים לאחר מותו בפקודת המטכ"ל 82 מיום 3 בינואר 1950 הוענקה ליהושוע גלוברמן מ.א 170023 דרגת אלוף בצה"ל. ככל הידוע יהושע גלוברמן היה האלוף הראשון - והיחיד - בתולדות צה"ל שזכה לקבל דרגה זו לאחר מותו. אולם ייתכן שהיו נוספים.

היסטוריונים וחוקרי תולדות הישוב וחבריו של יהושע כותבים על יהושע גלוברמן כי היה "אחד מהוגי הדעת והאינטלקטואלים ב"הגנה" בעל חשיבה מעמיקה, ייחודית ויסודית וכי היה מעורב ונמצא בכל צומת פעילות והתרחשויות של אותם הימים.

הערכה היא כי לו היה נשאר יהושע גלוברמן בחיים, סביר להניח שהיה מתמנה בשלב מאוחר יותר לרמטכ"ל צה"ל או לפחות לאלוף פיקוד.

הנצחתו
הודעת האבל [צילום: באדיבות המשפחה]

על שמו בית הספר היסודי "בית יהושע" הממוקם בנשר
▪ ▪ ▪

לאחר מותו של גלוברמן נערך לזכרו מרוץ הקפת הכרמל שהפך למסורת. לא ידוע לי אם המרוץ לזכרו נמשך גם כיום. בסיס הטירונים בניצנים "מחנה יהושע", נקרא על שמו של יהושע גלוברמן. אגב הבסיס הצבאי שהיה בשרונה, "מחנה יהושוע נקרא אף הוא על שמו של יהושע גלוברמן. על שמו בית הספר היסודי "בית יהושע" הממוקם בנשר וכן רחוב, אלוף יהושע גלוברמן הממוקם במרומי הכרמל, בסביוני דניה. בתו אילנה בורשטיין מספרת: "אני בחרתי את הרחוב, עם הנוף המדהים, כאשר כל עמק זבולון ועמק עכו פרוס לפנינו כעל כף היד. הבחירה לא הייתה מקרית אלא מכוונת. יהושע היה מפקד גוש זבולון, והנה הוא לפנינו. באופק ניצבים שרשרת הרי הגליל המערבי על יישוביה וגם חניתה נראית ברור ביום בהיר".

משפחתו
הושיע גלוברמן עם משפחתו [צילום: באדיבות המשפחה]

רעייתו של יהושע גלוברמן בריינה עבדה ביגור כגננת ובהמשך כמורה ואם בית לילדים בחברות נוער ואנשי האולפן המגיעים ליגור
▪ ▪ ▪

אביו של יהושע גלוברמן שלמה גלוברמן עלה לארץ והתגורר בה לאורך השנים. הוא נפטר בתל אביב 8 שנים לאחר נפול בנו. בעיתון "דבר" מתאריך 15 בדצמבר 1955 מתפרסמת ידיעה ובה נאמר: "בשיבה טובה נפטר אתמול ר' שלמה גלוברמן, אביו של יהושוע גלוברמן,איש יגור ממפקדי "ההגנה" אשר נפל במילוי תפקידו בחנוכה לפני שמונה שנים. בן 92 היה במותו. ארונו יובא היום לקבורה בבית הקברות במשק יגור. ההלוויה תצא מבית הכנסת "אהבת חסד" ברחוב עמק יזרעאל פינת רחוב אברבנל בת"א. המנוח הניח משפחה ענפה. עיתון "הצפה" מפרסם ב-14בדצמבר ידיעה דומה ומציין כי שלמה גלוברמן היה רב ותלמיד חכם שהוסמך לרבנות על-ידי הרב דוד פרידמן מפינסק קרליין והרב י.ד סולבייציק מבריסק. הוא ציווה לקברו בבית העלמין ביגור.

רעייתו של יהושע גלוברמן בריינה עבדה ביגור כגננת ובהמשך כמורה ואם בית לילדים בחברות נוער ואנשי האולפן המגיעים ליגור. היא נפטרה ב-18.5.1987 והובאה לקבורה בקיבוץ יגור.

במסגרת הכנת כתבה זו הצלחתי לאתר את בתו של יהושוע גלוברמן, אילנה גלוברמן- בורשטיין אף היא אשת חינוך. אילנה תושבת חיפה שלחה לי חומרים רבים על האיש ופעלו. היא ובעלה המנוח יעקב בורשטיין פעלו לא מעט להנצחתו של האלוף יהושע גלוברמן ופועלו שנשכח עם השנים, ולא תמיד, כך אומרת לי אילנה, קיבלו את הסיוע והתמיכה הראויים מרשויות המדינה.

גם העיתונאי ואיש הטלוויזיה דרור גלוברמן נימנה על צאצאי משפחתו של יהושע גלוברמן .דרור כותב לי: "האלוף יהושע גלוברמן היה בן דוד ראשון של סבא שלי, שגם שמו יהושע גלוברמן.

תאריך:  04/08/2016   |   עודכן:  04/08/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפור חיו של האלוף יהושע גלוברמן
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי בוסל
4/08/16 20:19
 
עמית פאלה
7/08/16 16:37
 
ארי בוסל
8/08/16 20:48
2
גיורא זורע
5/08/16 09:20
3
צבי מרחב
7/08/16 09:08
4
משה מאירי
12/08/16 13:58
5
שוקי (יהושע) בורש
23/02/19 14:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדם "נשך" כלב - היתכן?! בהתאם לפקודת הכלבת, בעל חיים שנשך אדם יובא להסגר על-ידי בעליו בתוך 24 שעות ממועד הנשיכה. מטרת ההסגר היא למנוע נשיכות ומגע נוסף, ולבחון אם בעל החיים מראה סימנים קליניים אשר עלולים להצביע על חשד למחלת הכלבת, הידועה כמחלה איומה וקטלנית. בתי המשפט קבעו, שתקופת ההסגר הינה 10 ימים מעת אירוע הנשיכה, ולא מיום תחילת ההסגר. אלא שפקודת הכלבת, שחוקקה בשנת 1934, אינה נותנת מענה לשלל מקרים, אותם מייצרת המציאות. במקרים קיצוניים, מועלות תלונות שווא בדבר "נשיכות כלב" שלא היו ולא נבראו. זאת, על-מנת לנקום בבעל הכלב, לגרום לכך שכלבו יילקח ממנו ויושם בהסגר בכלביה, במשך 10 ימים, חוויה קשה לכל הדעות - הן עבור הבעלים וכמובן עבור הכלב. באחד המקרים, הגיש מתלונן תלונת שווא כאילו ננשך על-ידי כלבה של שכנתו והכלב הוצא מידיה המסורות, נמנע ממנו טיפולה האוהב, והוא הוכנס להסגר בן 10 ימים. בית המשפט קבע, שמדובר בתלונת שווא, אשר "נולדה" משום רצונו של המתלונן לנקום בשכנתו, ביודעה כמה צער ועוגמת נפש ייגרמו לה כאשר כלבה יילקח ממנה. בית המשפט פסק לטובת השכנה פיצוי בסך 64,000 שקל בגין עוגמת הנפש, ששולמו לה על-ידי המתלונן.
04/08/2016  |  ורד כהן, רענן בר-אור  |   כתבות
להדגמת הטיעון, שכל הדרוש להבנה מלאה של שיר לירי מצוי בתוך משאביו של השיר עצמו ואין הקורא זקוק לשום סיוע חיצוני כדי לפרשו כהלכה, אני מציע להלן עיון בשיר ידוע למדי של המשוררת רחל, והוא השיר "רחל" משנת תרפ"ו (1926), שלדעתי לא הובן עד כה כראוי, משום שמפרשיו לא העמידו אותו בקפדנות המתבקשת במבחן הכמוסה.
03/08/2016  |  יוסף אורן  |   כתבות
פריט נדיר במיוחד מוצע למכירה בבית המכירות ירושלים של זהב - המשקפת האישית של יוסף טרומפלדור. המחיר ההתחלתי שלה הוא 25,000 דולר.
01/08/2016  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
אחד המוצרים האהובים ביותר על הרשתות אלה הם האבטיחים.
01/08/2016  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
תמיד הדליק אותי מראה מודעות במדור 'דרושים' המחפשות הנדסאי/מהנדס לתפקיד בכיר. מה בעצם הם רוצים שם, מעבר למודעה? באותו אופן אפשר גם לכתוב ספר/סופר או אח/רופא.
31/07/2016  |  אורי שרגיל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il