|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

קובר הספרים

כריכה שחורה, רציניים על המדף, דפיהם צהובים מרוב שנים, ריחם ישן, כדבר שהשתמר יתר על המידה
10/08/2016  |   ארי בוסל   |   כתבות   |   תגובות
הולך ונעלם [צילום: ארי בוסל]

[צילום: ארי בוסל]

נראה לי שנועדתי לקבור ספרים, ואני דוקא כל כך אוהב ספרים.

למה אני? כי מזה שנים, מדי שבת בשבתו אני מגיע לבית אבות, ושם, מטבע הגיל הממוצע, הולך דור ונעלם.

כשהאנשים שם נפטרים, מעט הספרים שהועברו איתם כשהם עברו לאותו חדר צר-בעלות מופרזת בבית האבות נותרים מיותמים. איש לא רוצה בם. מה יעשה הדור הצעיר עם ספרי תפילה (מחזור לראש השנה וליום כיפורים, מ-1905)? הלא הוא נרתע מספרי תפילה, על אחת כמה וכמה כאלו עם כריכה שחורה, רציניים על המדף, דפיהם צהובים מרוב שנים, ריחם ישן, כדבר שהשתמר יתר על המידה. זה היה שייך לסבא-רבא, והם נראים בדיוק כמוהו - העור תלוי, כמו משי, אסור בנגיעה, שמא הוא יתפורר - והריח, כאמור, של דבר ישן נושן.

כך יוצא שבמהלך השנים, נערמו ערמות שלמות, סדרות סדרות של ספרי תפילה מתחילת המאה שעברה. ספרים בגרמנית עתיקה. ספרים מארה״ב של מחצית הראשונה של המאה שעברה. ספרים על יהדות. ספרי תפילה. ספרים על יהודים, וספרים שנכתבו בידי יהודים.

את כולם אספתי, מהספריה המרכזית בקומה השלישית אלינו לחדר התפילה (״בית הכנסת״) בקומה השנייה. אך לאחר חמש שנים וגם עשר, הבנתי שהם מונחים להם שם בפינה, בארגזים הגדולים בהם שמתי אותם, ואין איש דורש, ואין איש מתענין.

ספרים ביידיש
שפה נעלמת [צילום: ארי בוסל]

שפה חיה
פעם הייתה זו שפה חיה. אנשים קראו, דיברו, שרו וחלמו בה. בעברית התפללו, העברית הייתה שפת קודש, איסור מוחלט קיים היה על שימוש בה לדברי יום-יום.

איש לא רצה ספרים ביידיש כמעט בייאוש, התלוננתי-התחננתי בפני אבי, אולי הוא ימצא פתרון
▪ ▪ ▪

היה גם מבחר ספרים ביידיש, ואני בדיעה נחרצת יצאתי למלאכה, למצוא להם בית.

פניתי לכל האוניברסיטאות בעיר. פניתי לכל ספריה רצינית שחשבתי שיהיה בה קהל יעד. פניתי ל״מוזאון״ (ספרית) הספרים ביידיש שהוקם בדיוק למטרה זו, אך מחסניהם מלאים, הגיעו לקצה גבול הקיבולת.

איש לא רצה ספרים ביידיש. כמעט בייאוש, התלוננתי-התחננתי בפני אבי, אולי הוא ימצא פתרון. אבי הזמין מיד למשרדנו את מייק בורשטיין, השחקן המפורסם מזה חמישים שנה בשל קונילמל. מייק בא עם אשתו ציונה ולקח את כל הספרים בברכה. הוא משתדל ועובד להחיות את השפה, ואצלו מצאנו בית חם לאותם ספרים.

לאחר הסבב הראשון, הצטברו ספרים נוספים, אך לפעם נוספת מייק כבר לא נעתר. רק ספר אחד השארתי לו, אולי אתן אותו לו מתנה ביום מן היום - מילון ביוגרפי של ספרות אידית מודרנית, או כפי שכתוב: ״לעקסיקאן פון דער נייער יידישער ליטעראטור״ . פעם הייתה זו שפה חיה. אנשים קראו, דיברו, שרו וחלמו בה. בעברית התפללו, העברית הייתה שפת קודש, איסור מוחלט קיים היה על שימוש בה לדברי יום-יום. יידיש הייתה שפת החולין.

כל המיליונים שהשתמשו בה ברחבי ארופה נשלחו למחנות ההשמדה. כל אלו שהגרו לארה״ב השאירו אותה בעולם הישן והחליפו אותה באנגלית. ואלו שהגיעו לגאול את ארץ ישראל בעליות השונות החיו לא רק את האדמה כי אם גם את השפה העברית, והפכו אותה ממדבר ושממה למציאות פורחת.

לא הייתה לי ברירה אלא לחזור לחיפושים.

הפעם מצאתי ספריה שלמה של ספרים ביידיש. לפני חמישים שנה היא הייתה מקום הומה אדם, פעיל: ספרים הושאלו, ספרים נקראו במקום, לכתוב בהם היה ערך שלא יסולא בפז. שורות שורות מסומנות - 1900, 1910, 1920, 1930, …, ואני עומד ומתפעל. ראו איזה עושר, ראו כמה ספרים. מסתבר, מהתמונות על הקיר, שהיו גם עתונים ואפילו תחנת רדיו - הכל ביידיש. רק אליה וקוץ בה: השפה בה כתובים הספרים משתמשת באותן אותיות בהן אני משתמש, ובכל זאת איני מסוגל לקרוא ולכתוב, שובר שיניי אני כשאני מנסה: לעקסיקאן פון דער נייער יידישער ליטעראור!

הספריה נמצאת במקום מרכזי, ברחוב השלישי בלוס אנג׳לס, בבנין שקומתו הראשונה משמשת כגן ובי״ס. בקומה השנייה אולם ענק, מלא וגדוש בספרים ביידיש, ואפילו אגודה האמונה על ״שימור״ וקידום המקום. גם הם נופלים חלל, אחד אחד, בשל גילם המתקדם. הספרים לעומתם משתמרים על מדפיהם. אך אין מתענין ואין חפץ בם.

ספריתו של שמעון ז״ל
המתנה שמחכה למייק בורשטיין [צילום: ארי בוסל]

שנא רבה
היו זמנים בהם שרפו ספרים, הדעת התבלעה לחלוטין, ומהם המשיכו לשרוף אנשים, כה רבה הייתה השנאה שפיעמה בלב פנימה.

זכיתי לפתוח קופסאות קרטון רבות, להתכסות בענני אבק, להאבק בגל הריח של יושן, עובש והזנחה
▪ ▪ ▪

לפני ארבע שנים נפטר שמעון ארם. ארם ז״ל היה קצין בבריגדה היהודית, צייד נאצים, מפקד בביה״ס לקצינים עם קום המדינה, איש המוסד, שליח שליחויות עלומות באפריקה ומשנות השמונים ״ירד״ ללוס אנג׳לס, שם הוא ייסד קשר עם הנוצרים ומיסדו למען ישראל.

כששמעון נפטר, הזמינה אותי אשתו דניאל לראות את הספריה שהשאיר אחריו. היו שם ספרים על נצרות, ספרים על איסלאם, ספרי קריאה בעברית וספרי עיון. הייתה זו ספריה עשירה, ענקית, פרי אוסף של שנים רבות, ודניאל רצתה לתרום את הספרים כולם כך שיוכלו להיות לעזר, שישתמשו בהם ויהנו מהם.

עברו ארבע שנים. הסתבר שהנסיון שלי אינו מיוחד במינו. איש אינו מעוניין בספרים היום: לא ספריות, לא אוניברסיטאות, לא חוקרים - אפילו מוזאונים קרוב לוודאי לא מעוניינים בהם. אולי ניתן יהיה להשתמש בספרים כחלק ממיצגי אומנות? אפשר להעמיסם זה על זה ולצבוע אותם באדום. אפשר לתלוש דפים ולתלות אותם על חוטי ניילון דקים שקופים. ניתן גם לצייר בכתוב בצבע, דמויות שונות, פרצופים, פרחים או פרפרים. שימוש חדשני בספרים מודפסים. פעם כמובן נמנענו מלעשות זאת, ומלבד זמנים מעטים מאוד בהיסטוריה המודרנית, שמרנו על ספרים כעל בבת העין.

היו זמנים בהם נאלצו להשתמש בספרים כחומר הסקה, כה עז היה הקור.

היו זמנים בהם שרפו ספרים, הדעת התבלעה לחלוטין, ומהם המשיכו לשרוף אנשים, כה רבה הייתה השנאה שפיעמה בלב פנימה. והיום, הספרים מונחים כחפץ חסר ערך, שלאיש אין בו ענין. האבק מכסם, ושיני הזמן מכרסמות בהם. הדפים מצהיבים וכתמים קטנים, חומים, מכסים את צדדיהם.

ידידה טובה של המשפחה לקחה את כל ספרי בעלה המנוח, רשמה את שמו בכל אחד מהם ותרמה את הספרים כולם לאחת מאותן חנויות ״חסכון״ - חנות מוצרים משומשים למטרות צדקה אלו או אחרות, שם אני מחפש ומוצא ספרים בדולר, לפעמים בפחות, לפעמים בקצת יותר.

אך דניאל לא רצתה לעשות זאת, וכך זכיתי אני בהזמנה לבוא ולבחור את הספרים שאני רוצה. ארבע שנים לקח להגיע ליום זה, אך זכיתי לפתוח קופסאות קרטון רבות, להתכסות בענני אבק, להאבק בגל הריח של יושן, עובש והזנחה (ספרים שפעם הוקפו באהבה והערכה רבה, גלמודים נמצאים, מונחים בקופסאות, מחכים לדרכם האחרונה), לגלות ספרים מוכרים (שני הכרכים של ״דדו״ או אותו ספר שירי הפלמ״ח בעל הכריכה הכתומה) כמו גם אוצרות שונים (הקוראן בעברית, ספר ערגה על ירושלים, סיפור על המוסד מפי אלו ששרתו שם פעם).

שעות עברתי על הספרים אחד אחד, עד שאמרתי די! נמשיך בפעם אחרת!

בינתיים זכיתי לשמוע סיפורים מפיה של דניאל ארם, דור שמיני בירושלים, על נסיעתה לבירות ללמוד שם את לימודי הדוקטורט במשפטים, על טיסותיה עם חיל האויר האמריקני לקהיר, מרוקו, מיאמי וניו-יורק, על ימי הבריטים והנציב העליון שהציל לא פעם כי אם פעמיים את בן משפחתה ממאסר, על פיתוח חומר נפץ במעבדות הכימיה של האוניברסיטה העברית ועוד ועוד. פלא שבין הספרים לבין הסיפורים מאנתי לעזוב, ואלמלא השבת הזדרזה להגיע, הייתי נשאר בחפץ לב?!

מכל הספרים נטלתי אחד, באקראי, חלק שני (איני יודע איפה הראשון) של זלמן שזר. נאומים שנאם, מאמרים שכתב לפני תשעים ושמונים ושבעים שנה. גיליתי עולם ומלואו, על התקופה בין המלחמות, על יהדות ארה״ב באותה תקופה, על הטור השביעי של אלתרמן (אביו ביקש שיתנו לבנו הזדמנות לכתוב בעתון), על ערכי מה שהיום אנו מכנים ה״שמאל״ ועל סוציאליזם וקומוניזם, על יום ההולדת ה-70 של בן-גוריון וכן דברי פרידה מחבר שנפטר. לא הייתי מסוגל להניח את הספר.

היסטוריה נכבדה יש לנו, והנה היא טמונה בספרים, תמונת אותם הימים, ספרים שעומדים להשליך, כחפץ שאין לו ערך יותר.

בארץ
ערימה ענקית [צילום: משה ניסנבוים]

ארגון צדקה
אנשים תורמים דברים משומשים לארגון צדקה, והארגון מוכר את הדברים במחירים ״מצחיקים״ (כאן ספר כריכה עבה בדולר, בארץ בעשרים שקלים).

קובר ספרים אני, ממאן לעשות זאת, נלחם עם עצמי. מושיט אני את ידי ומוציא אחד ועוד אחד, ועד מהרה מצטברים הם לערימה ענקית
▪ ▪ ▪

בארץ, עם הספר אוהב לקרוא. שפע חנויות ספרים - בעת שבמדינות מפותחות אחרות בעולם בקושי ניתן למצוא זן הולך ונכחד מסוג זה. בכל פינה מבצעים (״ארבעה במאה״ או ״1+1״), ממש כמו צעקות רוכלים בשוק. הנה אני מתפתה, וקונה עוד חופניים ספרים. ישנן חנויות ספרים משומשים, ואם מישהו משאיר ספרים מחוץ לבית, ערימה שהבעלים מקווים תמצא מקום אוהב, הספרים נעלמים במהירות, ולא על-ידי מנקי הרחוב.

לאחרונה אפילו ייבאו את רעיון חנויות ה״חסכון״ מארה״ב: אנשים תורמים דברים משומשים לארגון צדקה, והארגון מוכר את הדברים במחירים ״מצחיקים״ (כאן ספר כריכה עבה בדולר, בארץ בעשרים שקלים), כך שכולם יוצאים נשכרים: התורמים מקבלים פטור ממס, הקונים יכולים לפעמים למצוא מציאות, ולארגון הכנסה נטו.

ספרי תפילה ״פסולים״ או מתפוררים נהוג לקבור. בארץ, הייתי לוקח ספרים אלו ומשאירם במקום המיועד לכך בכניסה לבית הקברות העירוני. גם שם יש ערמות ערמות, יושבות להן בדד, נאפות בשמש הקופחת, איש אינו מתענין, לאיש לא אכפת.

אך כאן, חברת קדישא מאוד לא שמחה כשהגיע אחד המתפללים עם שקיות עמוסות ספרים. ״קח אותם מפה״ הם ציוו בחוסר סבלנות, אלא שאחת השקיות נקרעה, הספרים התפזרו על המדרכה, וכבר לא נותרה להם ברירה אלא לקחת את הספרים. איני יודע כלפי מי הם עשו טובה זו. אולי לא היה להם נעים לראות את שם הקב״ה מתגלגל על המדרכה המלוכלכת בפתח הבניין שעליו מתנוססות המילים ״חברת קדישא.״ עסק יהיה להם שם למעלה, כך כנראה הרגישו, ומיד נרתעו ושינו את יחסם.

דפים ברוח, כמשחק ילדים. לפחות שם עוד עשויים לרדוף אחר הדפים ותשמע צהלה של רגע, קריאות חדווה או אכזבה. אך יתרה מזאת, מה יעשה עם אותם ספרים עליהם גדלנו? ספרים, מוצר הולך ונעלם (אכן, לא בארץ!), והלב נצבט.

קובר ספרים אני, ממאן לעשות זאת, נלחם עם עצמי. מושיט אני את ידי ומוציא אחד ועוד אחד, ועד מהרה מצטברים הם לערימה ענקית. אסור. חבל. הספרים הם כל מה שנשאר מדורות העבר, מההיסטוריה שאנו לא יודעים, מהיופי, הכיעור, האכזריות והאומץ שבבני אנוש.

אך מי רוצה בם? ומה יהיה אחרי שגם אני לא אהיה פה?

תם עידן הספרים.

תאריך:  10/08/2016   |   עודכן:  10/08/2016
ארי בוסל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המאגר הביומטרי, שהכנסת עומדת לאשר סופית במושב החורף הקרוב, מעורר סערה ציבורית ופוליטית, גם תשע שנים אחרי תחילת הדיונים בנושא.
10/08/2016  |  יהודה קונפורטס  |   כתבות
התקופה הנוכחית היא תקופת מבחן, שבה יצטרכו הבנקים לרוץ קדימה אל עבר העולם הדיגיטלי אבל לא להשאיר בדרך את הלקוחות.
10/08/2016  |  יהודה קונפורטס  |   כתבות
ובכן, בניגוד למצב המשפטי ערב החוק, בו ניתן היה לתבוע מיידית בכל עניין הנוגע לגירושין, הרי שכיום החוק החדש קובע כי טרם הגשת תביעה יש להגיש בקשה ליישוב סכסוך. המשמעות היא שהזוג המתגרש יחויב להשתתף בהליכי גישור כפויים של ארבע פגישות, על פני 45 ימים. זאת כאשר רק לאחר 60 ימים מיום הגשת הבקשה ליישוב סכסוך ניתן יהיה להגיש תביעה.
09/08/2016  |  אמיר הילזנרט  |   כתבות
בשנות החמישים ירדנו לנגב לטיולי התנועה ושם לראשונה, נפגשנו עם השבטים הבדואים שנותרו בתחומי המדינה. עבורנו, המפגש היה בעיקרו פולקלוריסטי והאירוח במאהלים, הפיתה הבשר והאורז, השמלות המקושטות ברקמה הצבעונית - שבו את ליבנו וכלל לא הבחנו כי השבטים חיים כפי שחיו מאות בשנים קודם לכן, ללא תשתית וללא מבנים קבועים ללא כבישים וללא מרפאות ובתי ספר. בעת שרותנו הצבאי, נקראנו לסייע בגירוש שבט שחדר מגבול מצריים ושוב יחסנו אליהם התבסס על עוינות ואי אמון. בעת שהצטרפנו לקיבוצי הנגב המזרחי, החילונו ליצור עם השבטים קשר עמוק יותר שהחל לובש גוון פוליטי. חשבנו שרק השמאל (מפ"ם), יש בידו את הכוח, היכולת וההסכמה האידיאולוגית ליצור את הדו-קיום בנגב. מהר מאוד הסתבר לנו שללא "המוכתר" שלנו, הקיבוצניק, דובר הערבית ובוגר קורס המוכתרים, איש שהכיר את המנהגים, התרבות והקודים החברתיים השבטיים לפני לפנים, לא נוכל לקדם את המטרות בהם האמנו ואף לא לזכות באהדתו האלקטוראלית של השבט, במפ"ם. מעתה והלאה, יצא המוכתר בראש החבורה שלנו, שביקשה ליצור קשר עם השכנים וללמוד את רוחות חיים, ושניסתה לקיים, הלכה למעשה, את רעיון "הדו-קיום".
09/08/2016  |  חנינא פורת  |   כתבות
"אתניקה" היא מסעדה חדשה, המבקשת להשתלב בים המסעדות הגדול, המציף זה מכבר את אזור התעשיה של הרצליה פיתוח. הדברים אמורים במסעדה ים-תיכונית כשרה, המשרתת את לקוחותיה במרוצת ימי החול של השבוע.
09/08/2016  |  ראובן לייב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il