|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

סיפורה של "חמישיית גלבוע"

"חמישיית גלבוע" שהוקמה על-ידי המלחין המיתולוגי נחום היימן הייתה בשנות ה-60 פופולרית למדי וליוותה להקות וזמרים יידועי-שם כמו חוה אלברשטיין, הגבעטרון ועוד עם השנים נשכחה כמעט לגמרי כתבה זו באה לספר את סיפורה של "חמישיית גלבוע" - סיפור שרבים לא יודעים ולא מכירים
05/09/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
חמישיית גלבוע מלווה להקת זמר [צילום: ארכיון קיבוץ בית אלפא ]

שורה של להקות וחבורות זמר צמחו בתנועה הקיבוצית. רבות מהן, מסיבות שונות לא הצליחו לפרוץ אל מחוץ למסגרת הקיבוץ ונשארו באלמוניותן. אחת שעשתה זאת והצליחה לפרוץ מחוץ לקיבוץ הייתה "חמישיית גלבוע" שהוקמה בתחילת שנות ה-60 והורכבה מחברי הקיבוצים בית- אלפא וחפציבה.

"חמישיית גלבוע" הייתה הרכב מוסיקלי שנוסד על-ידי המלחין המיתולוגי נחום היימן. היא הייתה פופולרית למדי בשנות ה-60 וליוותה להקות וזמרים ידועים כמו הגבעטרון, חוה אלברשטיין, אסנת פז, הפרברים, נחמה הנדל, חני ליבנה אברהם פררה ועוד. אף יצאה לייצג את ישראל בחו"ל. הרפרטואר שלה כלל נעימות של שירים עבריים, שירים חסידיים וריקודי עם ישראלים ועוד . החמישייה הופיעה באירועים שונים ברחבי הארץ והושמעה בתוכניות רדיו רבות.

הרכב "חמישיית גלבוע" כלל את: נחום היימן (מייסדה מנהלה המוסיקלי) שניגן באקורדיון, יהודה גולני - קלרינט, עמוס אלוני - חליל צד, אלי בן רעי - גיטרה, אברי וייס - קונטרה בס. נגנית נוספת שהרבתה לנגן בהרכב "החמישייה" הייתה מיכל לנס שניגנה בחליל צד.
עם השנים נשכח משהו שמה של להקת "חמישיית גלבוע" שהייתה הרכב מוסיקלי חשוב בעלת סגנון מוסיקלי ייחודי .עם מותו של נחום (נחצ'ה) היימן ציינו כלי התקשורת לסוגיהם בסקירתם את תולדות חייו ופעלו של נחצ'ה, כי יסד וניהל את "חמישית גלבוע" אולם רוב כלי התקשורת משום מה, לא הרחיבו בעניין זה והסתפקו באזכור "חמישיית גלבוע" במילים בודדות ולא ציינו באילו שנים פעלה, מי היו חברי ה"חמישייה" אילו שירים ידועים ביצעה וכיוצא בזה. ובכן מי הייתה "חמישיית גלבוע"?

יהודה גולני (78) אחד מנגני "חמישיית גלבוע" שהוא ההיסטוריון הלא רשמי של "חמישיית גלבוע" מספר לי, כיצד הכל התחיל: "בשנת 1955 פנה המלחין והמוסיקאי שלמה יפה שהיה מורה למוזיקה ב"מוסד החינוכי בית אלפא" למזכירות הקיבוץ והודיע על רצונו לסיים עבודתו כמורה למוזיקה. בנוסף להיותו מורה למוזיקה בבית אלפא ניצח שלמה יפה על תזמורת גדולה של כלי פריטה וכלי נשיפה. הקיבוץ חיפש לו מחליף וזאב חבצלת, הבמאי ואיש הקולנוע, איש בית אלפא ממקימי להקת הנח"ל, שהכיר את נחום נחצ'ה היימן הציע להביאו לבית-אלפא כמורה למוזיקה במקומו של שלמה יפה. נחצ'ה (נחום הימן) האקורדיוניסט של להקת הנח"ל, התגורר באותו זמן עם אשתו דליה קולטון ובתם התינוקת בלהה (בילי) בקיבוץ נווה-איתן. נחצ'ה פנה למזכירות נווה-איתן לקבל השתלמות במוזיקה אך נענה בשלילה. לכן, כאשר פנה אליו זאב חבצלת בהצעה להצטרף לבית אלפא ולשמש מורה למוזיקה - הוא ענה מידית בחיוב.

ממשיך ומספר יהודה גולני: "בראשית ספטמבר של שנת 1956, באישון-לילה, בהיחבא, כדי להימנע מאי-נעימות במפגש עם חבריו, הועבר נחצ'ה עם אשתו ובתו לבית-אלפא. נחצ'ה נשלח לתל אביב ללמוד מוזיקה, בעיקר אצל גרי ברטיני. כשסיים לימודיו החליף את שלמה יפה, החל לעבוד בהוראת מוזיקה ב"מוסד החינוכי " וגם אירגן חיי פעילות מוזיקלית בקיבוץ.

הקמתה של חמישיית גלבוע

שורה ארוכה
בנוסף לגבעטרון ליוותה חמישיית גלבוע בנגינתה עוד שורה ארוכה של זמרים ידועים ולהקות זמר ובניהם חוה אלברשטיין, אסנת פז, הפרברים, נחמה הנדל, חני ליבנה אברהם פררה, ג'ודי סילבר, ועוד.

הלהקה הביאה משהו חדש עיבודים עממיים ייחודיים שלא היה רגיל לשמוע אותם בארץ עד אז
▪ ▪ ▪

בהתחלה ניסה נחצ'ה להקים תזמורת של כל "תופשי כלי-הנגינה" שבקיבוץ וקרא לה "תזמורת הבידור". הרכב זה לא החזיק מעמד - אך מ"הגרעין הקשה" של הנגנים הקים נחצ'ה בתחילת שנות ה-60 להקה של חמישה נגנים: נחצ'ה באקורדיון, עמוס אלוני בחליל, אברהם לבלנג בחצוצרה, אלי בן-רעי בגיטרה ואברי וויס מקיבוץ חפציבה בקונטרה-באס. לאחר זמן מועט החליף יהודה גולני בקלרניט את אברהם לבלנג שאך זה החל לנגן ב"האנסמבל הקאמרי". על-פי עצתו של הסופר חבר הקיבוץ בית אלפא, נתן שחם הוחלט לקרא ללהקה "חמישיית גלבוע", כמובן על שום היותם חמישה בהרכב ועל שם הר הגלבוע הנושק לשני הקיבוצים בית אלפא וחפציבה מהם הגיעו חברי החמישייה.

הלהקה הביאה משהו חדש עיבודים עממיים ייחודיים שלא היה רגיל לשמוע אותם בארץ עד אז. השילוב של חליל הצד, הקלרינט והאקורדיון לצד הגיטרה והבס ברקע יצרו צלילים מיוחדים וחמים. תוך זמן קצר יחסית צברה ה"חמישייה" רפרטואר עשיר ומגוון שכלל מנגינות ונעימות- עם, שירי רועים, ריקודי עם ודבקות, ניגונים חסידיים וגם מנגינות שחיברו מייסד הלהקה נחום היימן ומלחינים נוספים מהתנועה הקיבוצית, כמו ינון נאמן ("שלכת") ויעקב שגיא ("שוב יוצא הזמר" ). היא החלה להופיע בחגי ואירועי הקיבוץ. וגיבשה עצמה מוזיקלית. כשהחזרות מתקיימות לאחר שעות העבודה המקובלות בקיבוץ. המוזיקאי ואיש הרדיו מאיר הרניק, שהיה גם צייד של כישרונות צעירים וחיפש יוצרים חדשים שמע על החמישייה מהגלבוע והזמין אותה להשתתף בתוכנית הרדיו "תשואות ראשונות" שהייתה אז תוכנית פופולרית מאד. הופעתה המוצלחת של החמישייה בתוכנית רדיו זו וכן השתתפותה במועדוני הזמר שארגן והינחה מאיר הרניק ב"בית האמנים" בירושלים חשפו אותה לקהל מאזינים רחב. חברי החמישייה הוזמנו לתוכניות רדיו נוספות, ובעקבותיהן להופעות ברחבי הארץ. גם חברות התקליטים גילו עניין ב"חמישייה" ועד מהרה יצא תקליט ראשון. בהמשך הוציאה החמישייה שורה של תקליטונים ותקליטים משלל ניגוניה.

ב-1961 מונה נחום היימן מיסדה של חמישית גלבוע למנהל המוסיקלי של הגבעטרון וחמישיית גלבוע הפכה למלווה כמעט קבועה של להקת זמר מיתולוגית זו. בין שני ההרכבים נוצר שיתוף פעולה פורה הן הופיעו והקליטו יחד והוציאו מספר אלבומים משותפים . בנוסף לגבעטרון ליוותה חמישיית גלבוע בנגינתה עוד שורה ארוכה של זמרים ידועים ולהקות זמר ובניהם חוה אלברשטיין, אסנת פז, הפרברים, נחמה הנדל, חני ליבנה אברהם פררה, ג'ודי סילבר, ועוד. בין השאר ליוותה החמישייה את הזמרת אראלה ברלב, בת לחברי קיבוץ בית אלפא, בעלת קול ערב ששרה את השיר "לאן נושבת הרוח". שהלחין נחום היימן. השיר נכתב במיוחד לכבוד אירועי פתיחת גני התערוכה בתל אביב. באירוע זה הופיעה החמישייה לראשונה ביחד עם הגבעטרון, אחד מחברי החמישייה מספר לי כי אראלה ברלב מתגוררת כיום בארצות הברית והפכה לרבה. אולם לא הצלחתי לאשר מידע זה.

מבין השירים הבולטים והידועים יותר שניגנה חמישיית הגלבוע ניתן לציין את: "שיר בחמישה אקורדים", "מגדים" ("הדודאים נתנו ריחם"), "ניצנים נראו בארץ" "לאן נושבת הרוח".

ייצגה את ישראל בצרפת
בשנות ה- 2000 ערכה החמישייה מעין קאמבק כאשר הופיעה בערב הענקת פרס הוקרה לנחום היימן מטעם אוניברסיטת בר-אילן
▪ ▪ ▪

במאי 1963 השתתפה והופיעה חמישיית גלבוע בביתן ישראל ביריד בינלאומי בעיר טור שבצרפת. שנערך בין ה8 -12 במאי 1963. במוצאי שבת -14 בספטמבר של אותה שנה-1963 השתתפה חמישיית גלבוע ב"ערב קיבוץ" שנערך באמפיתאטרון הפארק הלאומי ברמת גן. היא ליוותה באירוע זה את נחמה הנדל.

ב-1965 השתתפה החמישייה בפסטיבל "ענות" -לזכרו של זאב חבצלת בו נערכו ערבי זמר בהשתתפות להקות זמרה ומחול ותזמורות מקיבוצים שונים.

בשנת 1967 עם נסיעתו של נחום היימן לפריז ואחר כך לאנגליה פסקה למעשה הפעילות השוטפת של הלהקה אולם מידי פעם היו נפגשים חבריה למפגשים נוסטלגיים. יהודה גולני מספר לי כי בשנות ה- 2000 ערכה החמישייה מעין קאמבק כאשר הופיעה בערב הענקת פרס הוקרה לנחום היימן מטעם אוניברסיטת בר-אילן. גולני: "הייתה זו הזדמנות מיוחדת להפגש ולנגן כמה מהעיבודים המקוריים ששרדו .מכיוון שהייתה זו "הפתעה" לנחצה התנדב איתן שפירא לנגן באקורדיון במקום נחצה" .

מי היו חברי החמישייה ומה הם עושים כיום
[צילום: ארכיון קיבוץ בית אלפא ]

אישה יחידה
מיכל לנס, שהרבתה לנגן בהרכב החמישייה (בחליל צד) היא האישה היחידה בחמישיית גלבוע.

גם לאחר שחמישיית גלבוע הגיעה לסוף דרכה המשיך אלוני להופיע לבד בנגינת חליל צד וכן במסגרות שונות
▪ ▪ ▪

שוחחתי עם כמה מחברי חמישייה הגלבוע יהודה גולני, עמוס אלוני, אלי בן רעי, ומיכל לנס וביקשתי לשמוע על החמישייה ומעט על תולדות חייהם. ומה הם עושים כיום.

יהודה גולני (78) גדל והתחנך בקיבוץ בית אלפא הוא בנם של יצחק ואיטה גולני אנשי חינוך ותרבות שהיו מוותיקי הקיבוץ. אביו יצחק גולני היה מדריך במוסד החינוכי בבית אלפא, היה פעיל ומעורב בחיים הציבוריים ובחיי התרבות בבית אלפא. אמו של יהודה, איטה גולני הייתה מורה בקיבוץ וכן שימשה במשך מספר שנים מורה בבית שאן. יהודה הוא כיום פנסיונר אבל ממשיך לעבוד בעבודות שונות בקיבוץ.

עמוס אלוני בן 80 יליד בית אלפא בנם של ירוחם ורוזה אלוני מוותיקי הקיבוץ. בנערותו ניגן בתזמורת הגדנ"ע. את שירותו הצבאי עשה ביחידה קרבית בגולני . כשהקים נחצ'ה את חמישיית גלבוע אך זה היה טבעי שאלוני שנחשב לחלילן מעולה יצורף אליה. בתחילת שנות ה-60 עזב את בית אלפא ועבר לקיבוץ מעברות בעמק חפר אולם המשיך להופיע בחמישיית גלבוע "הייתי מגיע ממעברות במיוחד לחזרות שנערכו בבית אלפא", אומר לי עמוס אלוני. בשנות ה-80 עזב אלוני את קיבוץ מעברות וכיום הוא מתגורר בחדרה. גם לאחר שחמישיית גלבוע הגיעה לסוף דרכה המשיך אלוני להופיע לבד בנגינת חליל צד וכן במסגרות שונות .הקים תזמורת משלו "התזמורת של עמוס אלוני", הופיע כנגן בתוכניות טלוויזיה רבות כמו "שרתי לך ארצי" ועוד, והוציא מספר אלבומים, שבהם ניגן בחליל ממיטב נעימות ארץ ישראל היפה.

אלי בן רעי, בן 78 עלה לארץ מבולגריה. עוד בבולגריה היה חבר בתנועת ה"שומר הצעיר". בין השנים 1949-1952 התגורר בשיכון עמידר בעכו ולמד בבית חינוך בעכו. לאחר שירותו הצבאי הצטרף בשנות ה-50 לקיבוץ בית אלפא. עבד בקיבוץ בתחום מערכות השקיה חקלאית .חובב מושבע של גלשנות רוח .

אברי ויס, נגן הקונטרבס נולד ב1930 בהונגריה היה חבר בקיבוץ חפציבה לאחר שנים עזב את חפציבה ועבר להתגורר בחולון על-פי מה שנמסר לי, נפטר לפני כשנתיים.
מיכל לנס, שהרבתה לנגן בהרכב החמישייה (בחליל צד) היא האישה היחידה בחמישיית גלבוע. מספרת מיכל: "הגעתי לבית אלפא מקיבוץ גן שמואל לאחר שנישאתי לגדי לנס בן בית אלפא. ניגנתי בחליל צד שנים רבות ונחצ'ה הזמין אותי להצטרף לחמישייה. השתלבתי כחליל מס' 2. (עמוס אלוני ניגן הרבה יותר טוב ממני...) ונהניתי מספר שנים לנגן, להופיע בעמק ובכל המופעים של החמישייה". " היה יופי- מסכמת מיכל את תקופתה ב"חמישיית גלבוע" . מיכל מתגוררת גם כיום בקיבוץ בית אלפא. היא פעילה בחיי התרבות בקיבוץ ועובדת בארכיון הקיבוץ.

[בתמונה: חמישיית גלבוע מימין לשמאל: אברי וייס, אלי בן רעי, יהודה גולני, מיכל לנס, עמוס אלוני]

תאריך:  05/09/2016   |   עודכן:  05/09/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורה של "חמישיית גלבוע"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלא יועץ
5/09/16 17:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תקופת גיל ההתבגרות היא תקופת המעבר בין הילדות לבגרות בה חלים שינויים פיזיולוגיים, קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים. המתבגרים מפתחים מודעות גבוהה יותר למראה החיצוני, ועסוקים ביכולת לבטא את עצמם בצורות שונות, אם זה בלבוש מסוים או בדרכים אחרות.
05/09/2016  |  ליטל פיינגרץ  |   כתבות
שיריו של ע. הלל, איש חטיבת הנגב, על הנגב ונופיו
05/09/2016  |  חנינא פורת  |   כתבות
נושא הדרמה במחזה הוא: האם לשם השכנת שלום בין שני עמים המצויים במלחמה, דרוש מישהו להקריב את חייו, כמו היה קורבן למולך או למינוטאור? שני עמים דימיוניים, הקרקזים והברוסרים, שבעי מלחמות דמים. כאשר סוף-סוף לקראת הסכם השלום, מתברר שבצד הקרקזים נהרג אחד פחות מאשר אצל הברוסרים - האחרונים מתעקשים על השוואה. הממשלה עורכת הגרלה, ולעם נודע שאחד, גדליה, הוא המועמד להקריב את חייו ולמות למען השלום.
05/09/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
כ-1/3 מתושבי ספרד הקתולים הם ממוצא לא-נוצרי מבחינה גנטית. 20% הם ממוצא יהודי ו-11% ממוצא מוסלמי - כך מגלה מחקר גנטי חדש.
05/09/2016  |  רבקה שפק ליסק   |   כתבות
תופעת הגלות איננה מיתוס אלא מציאות. היסודות לתפוצה היהודית הונחו בין המאות ה-8 וה 6 לפנה"ס כאשר ממלכות ישראל ויהודה חוסלו ע"י האימפריאליזם האשורי והבבלי. התפוצה התרחבה בתקופה ההלניסטית (מאות 4 - 2 לפנה"ס) כאשר הארץ הייתה תחת שלון בית תלמי ובית סילווקוס. התפוצה גדלה באופן משמעותי בתקופת השלטון הרומי בארץ (המאה ה-1 לפנה"ס עד המאה ה- 4 לסה"נ) כתוצאה מהמדיניות הרומית בארץ ישראל שדחקה את רגלי היהודים מהקרקע ע"י מדיניות קולוניזציה, הגלתה שבויי מלחמה ותושבים ע"י מכירתם לעבדות ברחבי האימפריה, דכאה מרידות באכזריות, ניהלה מדיניות כלכלית שהרסה את המבנה הסוציו- כלכלי של החברה היהודית והביאה לבריחת תושבים מסיבות פוליטיות, כלכליות, ביטחוניות ודתיות.
04/09/2016  |  רבקה שפק ליסק   |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il