|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ליטא - מותג תרבותי ייחודי

רשמי מסע האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית בליטא בדגש ישועיות ופגאניות מחד-גיסא, ומאידך שורשים יהודיים ליטבָקִיים
19/10/2016  |   דויד סנדובסקי   |   כתבות   |   תגובות
קובנה, ליטא

מתח וחיכוך
הליטאים אינם מחבבים את בני המיעוטים בלשון המעטה. זאת אחת מהסיבות למתח והחיכוך הגובר בין רוסיה וליטא.

ליטא זכתה בעצמאות לאומית מחודשת עם פרוק ברית המועצות. מאז 2004 היא חברה ב"איחוד הארופאי" וכן בנאטו. היא שמה דגש על הגדרת ייחודיותה התרבותית-לאומית כשהיא משוחררת מפולניות ורוסיות. ליטא היא אחת מהמדינות הבלטיות הגובלות בים הבלטי: ליטא, לטביה, אסטוניה. היא המיוחדת באיפיוני תרבותה מבין שלושתן. הבנקאות הדנית מעורבת חזק בכלכלה הליטאית. לקציני תאום של נאטו נוכחות בולטת בליטא. כוחות גרמניים מנאטו אמורים להגן עליה מאיומי שכנתה מדרום שהיא רוסיה, בהנהגת ולדימיר פוטין. רוסיה מחזיקה בטריטוריית קלינינגרד (קניגסברג הפרוסית לשעבר) הגובלת בדרום ליטא. בקלינינגרד מרַכזים הרוסים כוחות מוגברים. זה נובע מגידול החיכוך האסטרטגי בין "האיחוד האירופי" ונאטו לרוסיה מאז פרוץ המשבר האוקראיני. ליטא חתמה לאחרונה על הסכמי רכש ביטחוני אנטי-טילי מישראל בהיקף של כחצי מיליארד דולר. לאחרונה נקבע שירות צבאי חובה בליטא.

ליטא היא מדינה ששטחה כ-65,000 קמ"ר. דלילת אוכלוסין. הריבוי דמוגרפי בה אפסי. האוכלוסייה מונה כשלושה מיליון בני אדם. למעלה מ-80% מהאוכלוסייה הם בני הלאום הליטאי הייחודי וההומוגני. אלה מבדלים עצמם מהמיעוט הרוסי והפולני שבקרבם, למרות היסטוריה משותפת ארוכת שנים. בני הלאום הליטאי הם בעלי נטיות לאומיות קסנופוביות - דוברים את השפה הליטאית. זוהי שפה עתיקת יומין שאינה דומה לשפה אנושית מוכרת כלשהי (יש המייחסים את מקורה לאטלנטיס האבודה העתיקה). פחות מ-20% מהאוכלוסייה הם בני מיעוטים. הליטאים אינם מחבבים את בני המיעוטים בלשון המעטה. זאת אחת מהסיבות למתח והחיכוך הגובר בין רוסיה וליטא. המיעוט הרוסי הגיע לליטא בעקבות רוסיפיקציה שבצעה ברית המועצות בתקופת שלטונה שקדמה לעצמאות ליטא. זה כלל העברת אוכלוסיות רוסיות מברית המועצות לליטא לשם שינוי המאזן הדמוגרפי. בליטא גם מיעוט אהוד טטארי-מוסלמי מתון המרוכז בכפר על יד אתר המורשת הלאומית - מצודת טָראקאי. מצודה זו ממוקמת במרכז הבירה העתיקה של ליטא. הטטארים ביחד עם המיעוט הקראי (ממוצא יהודי) שמשו במשמר הדוכסות הליטאית העתיקה שהייתה פגאנית לפני התנצרות ליטא.

ליטא היא מדינה חקלאית שבה אגמים ויערות רבים. ה"ירוק" שולט בה. מחצבי הכבול והעינבר (המופק משרף עצים שהתגבש במשך שנים רבות מאד) - מצויים בה בשפע. איכות הסביבה שודרגה לרמה אירופית, לאחר קבלת העצמאות - גם באמצעות סגירת מפעלי תעשיה סובייטיים מזהמים.

הבירה ההיסטורית היא וילניוס (וילנה). העיר השנייה היא קאונס (קובנה, קובנו). אלה הם שני מרכזי התרבות הראשיים של ליטא כולל של יהדות ליטא. העיר השלישית היא הנמל קלפידה (מֶמֶל לשעבר) על חוף הים הבלטי. לעיר אסטרטגית זו מובילה מסילת רכבת חדשה באורך של כ-300 ק"מ. בזכות הנמל הייתה ליטא חברה ב"ברית ההנזה" ההיסטורית. ברית כלכלית זו שמה דגש על התארגנות כלכלית בגילדות.

אוכלוסיית ליטא הייתה האחרונה באירופה שעברה תהליך התנצרות. זה קרה בעקבות מסעי הצלב הבלטיים שבצעו הגרמנים והדנים בין השנים 1193-1316. זה קרה במקביל למסעי הצלב לארץ הקודש - ישראל. זה הביא בזמנו לאינטגרציה בין ליטא לפולין.

השפעת המסדר הנוצרי קתולי-ישועי בליטא
נסיבות מהלך ההיסטוריה של ליטא עיצבו אותה כמדינת תרבות רב שכבתית, רב ממדית ורשתית
▪ ▪ ▪

ליטא היא מדינה שבה אוכלוסייה משכילה ביותר. למוסדות האוניברסיטאיים להשכלה גבוהה שורשים עמוקים במורשת מסדר הישועים- הקתולים. מדובר במסדר נוצרי חשוב ביותר ששם דגש על חינוך לרציונאליזם, אינטואיטיביות, כולל אלמנטים מדיטטיביים. מסדר זה נוסד בפאריס ב-1534. המסדר שם דגש על אחריות וצדק חברתי ואנושי, בדגש על השכלה גבוהה ונאורות. המסדר עוסק ביצירת תובנות וחניכה למנהיגות חיובית, רוחנית ואינטלקטואלית חדורת שליחות וחזון. הדגש הוא על מצויינות, סינקרטיות ואלטרואיזם. הכל לשם הובלת שינויים היסטוריים חיוביים (כפי שפעל לך וולנסה הפולני בראשות "סולידריות"). המסדר שם דגש על תאולוגיות שחרור אישי, לאומי תרבותי וחברתי. האפיפיור הנוכחי פרנציסקוס שהוכתר ב-2013 הוא האפיפיור הראשון ממסדר הישועים. סיגנונות הבנייה במרכזי הערים ההיסטוריות וילניוס וקאונס הם: שילובי גוטיקה, בארוק, ארט-נובו ובאוהאוס.

נסיבות מהלך ההיסטוריה של ליטא עיצבו אותה כמדינת תרבות רב שכבתית, רב ממדית ורשתית. זו הושפעה מתרבות פולין שאיתה התקיימה סימביוזה במהלך ההיסטוריה וכן מתרבויות רוסיה וגרמניה. ליטא עוברת אבולוציה תרבותית תודעתית מתמדת. הכל תוך החייאת השפה הליטאית בדומה להחייאת השפה העברית בישראל.

קיים שילוב מרתק בין היבטים מונותאיסטיים ישועיים לבין היבטים פגאניים. הפגאניזם הליטאי מקורו בתרבות המוקדמת של ליטא, בה כיכבו אלי כוחות הטבע תור וכן השמש.

סמלי וסממני קרני השמש משולבים בצלב של הכנסיה הקתולית הליטאית. השמש היא סמל פגאני. גם באייקון של המסדר הישועי מופיעה השמש.

יהדות ליטא שבמרכזה ה"ליטבקיות" המתנגדית

מקצועות חופשיים
חלק מיהדות ליטא החל לעלות לישראל בשנות העשרים של המאה ה-20 בתקופת המנדט הבריטי בא"י. רבים מהם עסקו בחינוך, אקדמיה, תעשיה, מקצועות חופשיים, מסחר ושירותים.

הגישה שגרסה שיהדות ליטא היא בשר מבשרה של יהדות פולין של "ארבע ארצות" (פולין, אוקראינה, בלרוס-רוסיה הלבנה וליטא) אינה נכונה
▪ ▪ ▪

רובה המכריע של יהדות ליטא הושמד בשואה על-ידי הגרמנים. רוב היהודים דיברו את שפת היידיש. הם חיו בקהילות סגורות: בוילנה, קובנה, שאוליי, פוניבז', טלז, שידלובה ועוד. בקהילת קובנה באופן יוצא מן הכלל דיברו היהודים גם ליטאית. (הרב לשוניות של יהדות קובנה הצמיחה מקרבם אנשים יצירתיים). יהדות ליטא הייתה מאוד הטרוגנית ורב תרבותית. הגיוון נבע משליטת ליטא האימפריאלית בתקופת התפשטותה המאסיבית באוקראינה, בלרוס (רוסיה הלבנה), מולדובה ועוד. זה גרם לקבוצות יהודיות רבות להגיע אליה.

מקורות מוצאם של היהודים בליטא היו רבים ומגוונים. זאת למרות שהיו כמעט כולם אורתודוקסים ולא רפורמים כמו בגרמניה, שבה הגדירו היהודים את עצמם כגרמנים בני דת משה. יהדות ליטא לא הייתה יהדות מונוליתית. היא הייתה מורכבת מאינטגרציה של זרמים יהודיים הטרוגניים. בין הזרמים היהודיים ניתן למנות גם: קראים, כוזרים מגויירים ממוצא טורקמני- מונגולי, מגורשי ספרד ופורטוגל, יהודים שמוצאם בגרמניה, בפולין, בבלרוס, ברוסיה ולכאורה גם יהדות ממוצא בבלי - יוצאי הישיבות המפוארות שם.

עיקר הייחודיות היהודית נוצר מפיצול ובידול עצום ומהותי בין "ליטבקים-מתנגדים" לבין חסידים. "המתנגדים" היו אנטי חסידיים. מהותם המבודלת הייתה רציונאליות ספקטקולרית בלתי מיסטית, בלתי משיחית ונטולת רגשנות עממית. כזה היה הגר"א (הגאון רבי אליהו) מוילנה, שפעל לפני יותר ממאתיים שנים. הוא היה איש אשכולות רנסנסי. חלק מתלמידיו עלו בעליית הגר"א לירושלים, כשביניהם משפחת נשיא מדינת ישראל ראובן ריבלין. ישיבת פוניבז' בבני ברק ע"ש קהילת העיר פוניבז' בליטא, היא המרכז הרוחני של "המתנגדוּת" הפרגמטית האנטי משיחית בישראל. בין "גדולי הדור" העילויים שהנהיגו אותה: הרבנים המנוחים שך ואליישיב, ויבדל"א הרבנים שטיינמן וקנייבסקי. "דגל התורה" מחד ואריה דרעי מאידך - הם בני טיפוחים של המתנגדים. גם מנהיג מפ"ם והשומר והצעיר ההיסטורי יעקב חזן נחשב לליטבק חילוני, בהתייחס לצורת הנהגתו והתנהלותו.

לסיום: הגישה שגרסה שיהדות ליטא היא בשר מבשרה של יהדות פולין של "ארבע ארצות" (פולין, אוקראינה, בלרוס-רוסיה הלבנה וליטא) אינה נכונה. אין מונוליטיות ואחידות. קיימת שונות מהותית. ליהדות ליטא מאפיינים מיוחדים כפי שתואר לעיל. צאצאי יהדות ליטא מצויים כיום בין היתר בדרום אפריקה ובשיקגו בארה"ב, חלקם התפזרו משם לפזורות חדשות. חלק מיהדות ליטא החל לעלות לישראל בשנות העשרים של המאה ה-20 בתקופת המנדט הבריטי בא"י. רבים מהם עסקו בחינוך, אקדמיה, תעשיה, מקצועות חופשיים, מסחר ושירותים. מי שעסק בקליטתם אז בא"י היה עו"ד צבי שוורץ, אביהן של רות דיין וראומה ויצמן.

כיום מתקיימת בליטא תופעה בעייתית. הרכוש היהודי הציבורי המוחזר מממשלת ליטא ליהודים עובר לחסידות חב"ד, המונה כ-1,500 איש בליטא. זאת בגלל שלא נותרה כמעט יהדות "ליטבקית" בליטא כיום. מדובר בהתהפכות גלגל ההיסטוריה שגורם לכך שהזרם החסידי שהוא היריב התאולוגי ההיסטורי הגדול של ה"מתנגדים" משתלט על רכושם בשל הכחדתם בשואה והתפזרות רבים מהם בישראל ובעולם. מדובר בתהליך היסטורי בעייתי ביותר הדורש טיפול ממלכתי ישראלי (המשרד לתפוצות) בשילוב טיפול של מוסדות יהודיים בינלאומיים (כמו הקונגרס היהודי העולמי). קיימת חובה לפעול לשימור המורשת ה"ליטבקית" בליטא כפי שתוארה במאמר זה. הכל כדי למנוע סילוף ההיסטוריה היהודית.

יהדות ליטא מדגימה באופן ברור את החזון הציוני של בנימין זאב הרצל, שדיבר על הטרוגניות, פלורליזם ורב תרבותיות של העם היהודי. הרצל הגדיר את המדינה שתקום לפי חזונו כ"מדינת היהודים" ולא כ"מדינה יהודית" (שהיא אורתודוקסית, מונוליתית ומסתגרת מעצם מהותה והגדרתה).

תאריך:  19/10/2016   |   עודכן:  19/10/2016
דוד סנדובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לעיתים רחוקות הופך יועצו של פוליטיקאי לדמות בפני עצמו, כזה שצלמי פפראצי רוצים ללכוד ושאוהדים רוצים להצטלם איתו. זהו המקרה של הומה אבדין, האישה הקרובה ביותר להילרי קלינטון.
19/10/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
שירות בתי הסוהר הוא המוביל בכתבי אישום בעבירות שחיתות שהוגשו בשנתיים האחרונות - מלמדים נתוני הפרקליטות, שנחשפו לבקשת News1. לעומת זאת, לא הוגשו בשנתיים האחרונות כתבי אישום דומים נגד שוטרים, למעט ערן מלכה בפרשת רונאל פישר. עוד מעלים הנתונים, כי 11 תיקי שחיתות בשירות הציבורי מתנהלים בדלתיים סגורות, ללא סיבה נראית לעין.
19/10/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
נדמה, כי זאת הפעם הראשונה בחלוקת הפרס, בו הופר האיזון ביניהם, אם כי לדעת משוררים רבים, מה שנותן לשיר כנפיים, הוא דווקא הלחן
18/10/2016  |  לאה טרן  |   כתבות
המסר של דונלד טראמפ לפיו הבחירות עומדות להיגזל ממנו בצורה בלתי הוגנת, מחלחל לציבור האמריקני - ועלול לגרום נזק חסר תקדים וארוך טווח למערכת הפוליטית ואולי גם לעצם הדמוקרטיה האמריקנית.
18/10/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
הילרי קלינטון יצרה את מכונת גיוס הכספים המשומנת והמצליחה ביותר בתולדות הבחירות לנשיאות בארה"ב - זה כבר ברור. דווקא כאשר מולה ניצב מיליארדר, קלינטון הצליחה לגייס תרומות גדולות פי כמה מאלו שנכנסו לקופת הקמפיין של דונלד טראמפ. התוצאה: היא החלה את חודש אוקטובר, הישורת האחרונה לפני יום הבחירות, עם קופה ובה 150 מיליון דולר.
16/10/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il