|   15:07:40
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

עיר עברית חדשה ליד באר שבע

כשם שתל אביב צמחה ליד יפו הערבית וכך גם חיפה והתקיים סוג של יחסי מסחר ומתן שירותים הדדי, כך אין מניעה שצורה זו של חיים תתרחש בסמוך לבאר-שבע הערבית
15/01/2017  |   חנינא פורת   |   כתבות   |   תגובות
עיר עברית [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]


התוכניות להקמת עיר עברית ראשונה בנגב בסמוך לבאר שבע עד 1948

בשנות הארבעים של המאה הקודמת, עת הוחל ביישוב הנגב, צצו רעיונות חדשים שעיקרם - הקמת עיר עברית מרכזית שתהוו את המסד הכלכלי-מוניציפלי-שירותי-מסחרי של היישובים החקלאיים.

הכוונה הייתה לתת שירות זה ליישובי שפלת החוף, הנגב המערבי, שלושת המצפים ו י"א הנקודות. המציעים סברו שהעיר חייבת לקום בצמוד לבאר-שבע הערבית בהנחה שהשקט היחסי בנגב ימשך וייוצר שיתוף פעולה בין שתי הערים.

המציעים סברו שכשם שתל אביב צמחה ליד יפו הערבית וכך גם חיפה והתקיים סוג של יחסי מסחר ומתן שירותים הדדי, כך אין מניעה שצורה זו של חיים תתרחש בסמוך לבאר-שבע הערבית.

תוכנית יהודה לעיר עברית בנגב
מיקום הסטורי [צילום: יח"צ]

העיר תשמש כמרכז עירוני עבור היישובים החקלאיים כפי המקובל במרכז וצפון הארץ
▪ ▪ ▪

בשנת 1943, השנה בה הוקמו שלושת המצפים בנגב, הציע יו"ר המחלקה המוניציפלית במרכז החקלאי צבי יהודה, להקים עיר עברית סמוך לבאר-שבע הערבית. הנחתו הייתה כי אין די בהקמת יישובים חקלאיים בנגב וכי כדי לפתחו, להגן עליו ולבסס בו ריבונות עברית יש להקים בו עיר אשר בשלב הראשון תתבסס על כ-4000 נפש (באותה עת היו בבאר שבע הערבית כ-5,000 תושבים).

העיר תשמש כמרכז עירוני עבור היישובים החקלאיים כפי המקובל במרכז וצפון הארץ. כחבר ההסתדרות הכללית הציע צבי יהודה כי קרקעות העיר יהיו קרקעות בבעלות הקק"ל והיא תבנה את העיר כדי לחסוך לתעשיינים ולמשקיעים את שלב רכישת הקרקע היקר הארוך והמסובך.

יהודה מנה את הסיבות להקמת העיר בצמוד לבאר-שבע הערבית: האתר המוצע יהווה "מרכז גאוגרפי" נוח של יישובים חקלאיים שיקומו בין עזה, רפיח עוג'ה אל-חפיר, אילת, ים-המלח, סדום, חברון ורוחמה.

כבר היום טען יהודה, העיר הערבית היא צומת דרכים צבאי, מסחרי ופוליטי בעל חשיבות; העיר תחזק את האינטרסים היהודיים בדרום ובנגב; מקומה ההיסטורי (עיר האבות) ימשוך אליה קרוב לודאי מתיישבים יהודים רבים; כמרכז עירוני היא תמתן את ההסתה כלפי יהודים המתפתחת מדי פעם; ותהווה מרכז לתחבורה והובלה תוך קישורה לכבישים המרכזיים לעזה, תל אביב, רפיח וירושלים.

נימוקים לאתרה של העיר החדשה
בארות מים [צילום: Zev Rothkoff/פיקיוויקי]

שאלת מקור המים לעיר החדשה הייתה לחשובה ביותר
▪ ▪ ▪

לדעת המציע ניתן לרכז, בתחום העירוני של באר שבע כ-1,000 דונם. בנוסף הסתמך צבי יהודה על דעתו המקצועית של רוכש הקרקעות יואב צוקרמן שטען כי ניתן לרכז בצפון מערב של העיר כ-5,600 דונם.

בנוסף, ניתן יהיה לצרף לשטחים אלה את קרקעות בית-אשל הממוקמת בצפון מזרח של העיר בסדר גודל של כ-3000 דונם. כמובן ששאלת מקור המים לעיר החדשה הייתה לחשובה ביותר. המציע ציין עם זאת כי פרופ' ל' פיקרד והמהנדס ש' בלאס קבעו כי ניתן למצוא מים במזרח העיר באמצעות קידוחים. קידוחים אלה יפיקו בין 8-12 מ"ק לשעה, כמות שתספיק לצרכי 1000 משפחות.

התחשיב שערך יהודה התבסס על צריכה של 70 ליטר לנפש ליום או כ-280 ליטר למשפחה ליום כפי המקובל בחיפה. בהצעה נאמר שעל אף העובדה ששתי בארות תספקנה, יש לקדוח ארבע בארות במקרה של תקלה או לשם עריכת ניסיונות חקלאיים.

חומרי גלם מקומיים
עיבוד עורות גמלים [צילום: חליל חמרה/AP]

יש לפנות לבעלי מפעלי טקסטיל מצליחים בארץ שיסייעו בהקמת מפעל טקסטיל בעיר
▪ ▪ ▪

יהודה צפה שבעיר העברית החדשה יוקם סניף גדול של "תנובה" שיהווה מרכז לשיווק התוצרת החקלאית מיישובי האזור. יש לפנות לבעלי מפעלי טקסטיל מצליחים בארץ שיסייעו בהקמת מפעל טקסטיל בעיר המוצעת שייתן פרנסה ל-150 משפחות.

יהודה הביא הצעתו בפני בעל "לודזיה", מולר וירושלמי והם הביעו נכונות להקמת מפעל משותף בעיר.

הועלה גם רעיון לעיבוד סדקית שעיקרו: ייצור כובעים, חומרי אריגה, בד לריפוד מושבי מכוניות וחבלים מסיבים מיוחדים שייובאו ממצרים; הובלת צדפים מאילת בעלי פוטנציאל מכירה ועיבודם בעיר; ייצור מוצרים מחומרי הגלם הנמצאים בסביבה כמו רעפים מרצפות, וכריית זיפזיף בוואדי באר-שבע; עיבוד צמר כבשים וגמלים, עיבוד עורות גמלים, גריסים משעורה, ותוצרי עזר לרפואה מפרי הפקועה.

תפקיד המוסדות: להסתדרות חלק מכריע
מהסוכנות היהודית ציפה המציע שתרכוש באמצעות קק"ל את הקרקע על-מנת למנוע ספסרות
▪ ▪ ▪

היות שדובר בהקמת עיר מדברית ברור היה למציע כי רק ההסתדרות על מוסדותיה וניסיונה הרב תוכל למשימה. כך, סולל בונה תבנה את בתי העיר, קופת החולים הכללית תספק את שירותי הרפואה, ובתוך כך הקמת מרפאות ובית-חולים/

"המשביר" יתפקד כמרכז למזון, שיווק ומסחר וקואופרטיבים שונים "הארגז" יקים נגריה משוכללת; "תחבורה והובלה" - שירות מקשר ומוסך; יספקו עבודה לתושבים.

מהסוכנות היהודית ציפה המציע שתרכוש באמצעות קק"ל את הקרקע על-מנת למנוע ספסרות; תעמיד מומחים למדידה ומיפוי לטובת תכנון העיר; תשלים את תכנון אספקת המים לעיר; תעצב תוכניות לחברה אפותקאית; ותמנע את התערבות ראשי הממשל המנדטורי בהקמת העיר.

הדיונים התארכו יתר על המידה
מהר מאוד התגלעו מחלוקות בנוגע לגוף המתכנן והמבצע
▪ ▪ ▪

מנהיגי היישוב ראו בתוכנית עמדת כיבוש נוספת בנגב לקראת הכרעה טריטוריאלית. הדיונים במוסדות הלאומיים ובועדות המקצועיות נמשכו עד שנת 1947. באותה שנה התברר שלוי שקולניק (אשכול) וחבריו בסוכנות רצו בהקמת העיר בעמק א-סיר (עמק שרה) ואילו יוסף ויץ מהקק"ל התנגד מחשש שלא ניתן יהיה בעתיד להרחיב את העיר צפונה בשל קרבתה לעיר הערבית.

מהר מאוד התגלעו מחלוקות בנוגע לגוף המתכנן והמבצע. הובלטו הבדלי ההשקפות בין אלה שראו "בעיר" החדשה סכנה להכנסת יסוד קפיטליסטי בעל ערכים שליליים לאזור, לבין אלה שביקשו להקים בנגב רק התיישבות חקלאית.

זאת ועוד' היו שחלמו על עיר תוססת ומודרנית לבין אלה שסברו כי המדבר לא יאפשר זאת וצריך להקים אותה כעמדה עירונית קדמית בדרום - כל אלה גרמו לדחייה בתחילת הביצוע. בשלהי אותה שנה החמיר המצב הביטחוני בנגב, פרצה מלחמת העצמאות ושוב לא ניתן היה לחזור לרעיון זה.

תוכנית אריה בן-גפן
עשרות אלפי פועלים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

בניית העיר תמשך כשנתיים והיא תעסיק כבר בשלב הראשון עשרת אלפים פועלים בתעשיות הבניין, השירותים, בתי האוכל, המסעדות, ושירותי המכולת
▪ ▪ ▪

בשנת 1947 הגיש הד"ר אריה בן-גפן מגדרה הצעה להקמת עיר עברית בת חמישים אלף נפש סמוך לבאר שבע הערבית. גם הוא הציע להקים העיר על קרקעות קק"ל כדי למנוע ספסרות בעתיד. גודלה של העיר תוכנן כמשקל נגד לשתי הערים הערביות באזור - באר-שבע ועזה.

בניית העיר תמשך כשנתיים והיא תעסיק כבר בשלב הראשון עשרת אלפים פועלים בתעשיות הבניין, השירותים, בתי האוכל, המסעדות, ושירותי המכולת. בניסיון להוכיח נחיצותה קבע בן גפן שבשלב הראשון תקלוט העיר 7,500 עולים חדשים.

חלוקת הון ההשקעה בעיר תהיה לדעתו: 35% הון פרטי (29 מיליון לא"י) ו-15% הון ציבורי. מתוך ה-29 מיליון לא"י יוקדשו 20 מיליון לבנייני העיר והשאר להכשרת קרקע, תעשיה ומלאכה, מסחר, הובלה ותחבורה חינוך, בריאות וחקלאות עירונית. שאר ההון יגויס בקרב בעלי הון מעבר לים.

בנוסף הציע בן-גפן רעיון חדשני שעיקרו הקמת פרוורים חקלאיים-עירוניים צמודים לעיר וזאת כנראה מתוך הנחה שממילא לא ייווצר עורף חקלאי מסיבי בנגב עבור העיר. תוצאות מלחמת העצמאות, גישות התכנון העירוני החדשות ("עיר גנים") ותוכניתו הארצית של אריה שרון לאחר המלחמה, "תכנון פיסי לישראל", ביטלו את ההיגיון הפוליטי-כלכלי-חברתי שבהצעת בן-גפן ובעצם ביטלוה לחלוטין.

באותה שנה, הציע משה שפירא מתל אביב, להקים 6 ערים חדשות לאורך חוף הים מתל אביב דרומה וכמה מהן בנגב: עיר בשם גבול-ים בת 25 אלף תושבים בסמוך לרפיח; נמל-יה עיר נמל בשפך נחל גרר בת 50 אלף תושבים ולידה תיחפר התעלה בין ים -התיכון לים-סוף; עיר בת 35 אלף תושבים בשם חופי-אל מצפון לעזה משני עברי נחל חסי. על-אף ההיגיון הגאוגרפי והכלכלי של הצעה, היא נראתה דמיונית ולא זכתה לתשומת לב המוסדות.

תוכנית חברת "אפיקים בנגב"
חיבור לרשת החשמל [צילום: לואיס פישר/פלאש 90]

יהודה חזר והדגיש כי יש לחבר את העיר לרשת החשמל הארצית ולדאוג שקו המים ההולך ומוקם
▪ ▪ ▪

בישיבה שהתקיימה בבאזל בשנת 1946, בראשות אליעזר קפלן, הוברר כי המוסדות מצאו את תוכניתו של צבי יהודה כמתאימה ביותר לחיזוק הנגב ו-11 הנקודות שזה עתה קמו. עם זאת, הנוכחים בישיבה הסכימו כי יש לבחון נקודת איתור נוספת ליד העיר הערבית לפני התחלת הבנייה.

הוועדה בראשות קפלן החליטה כי על המוסדות הלאומיים ועל מספר חברות פרטיות לייסד חברה בהון עצמי של חצי מיליון לא"י למימון פרויקט בניית העיר. הוטל על יו"ר המרכז החקלאי אברהם הרצפלד ועל אחד מראשי מפא"י דוד הכהן לגייס את התקציב הדרוש.

באותה הזדמנות חזר יהודה והדגיש כי יש לחבר את העיר לרשת החשמל הארצית ולדאוג שקו המים ההולך ומוקם, יעבור דרכה. בפברואר 1947 כינס הרצפלד בעלי הון בארץ ובתום הכינוס הודיע לקפלן כי ניתן להשיג רבע מיליון לא"י בארץ וכ-100 אלף לא"י בין אנשי תעשיה והון בחו"ל. בשלהי אפריל 1947 הוקמה חברה בשם "אפיקים בנגב" אשר אמורה הייתה להקים את העיר העברית הראשונה בנגב.

מהלכי ההקמה
דירות בנות שני חדרים [צילום: אלון קניג/פלאש 90]

אלכסנדר קליין וריכארד קויפמן אשר הציעו לבנות דירות בנות 2 חדרים ודירות בנות חדר אחד בהנחה שהעיר תאויש בשלב הראשון על-ידי צעירים
▪ ▪ ▪

המנהל הזמני של החברה, המהנדס שמחה סברדלוב הצהיר שלא תחל בניית העיר לפני שתובטח תעסוקה קבועה בתעשיה ושירותים במקום ל -300 איש. הקק"ל שקיבלה בברכה את ההחלטה על הקמת העיר גייסה שני אדריכלים ידועים לצורך תכנונה - אלכסנדר קליין וריכארד קויפמן אשר הציעו לבנות דירות בנות 2 חדרים ודירות בנות חדר אחד בהנחה שהעיר תאויש בשלב הראשון על-ידי צעירים.

האדריכלים נדרשו לתכנן מרכז מסחרי, מרכז שירותים לרכב וכלי עבודה ושוק מרכזי ליישובי הנגב. לאחר סיור שערכו במקום הציעו האדריכלים לבסס את הקמת העיר על פיזור מפעלי התעשיה המתוכננים (בתי חרושת לצמר, לטקסטיל, לקרח, בתי מלאכה לליטוש יהלומים ותיקון מכונות חשמליות) בשכונות העתידיות וזאת מטעמי ביטחון ויצירת מוקדי תעסוקה שכונתיים.

הצעה זו עמדה בניגוד לרעיונות שצמחו באותה עת באירופה ששיקמה את עריה ההרוסות ממלחמת העולם ("עיר גנים"). תכנון "עיר גנים" עמד על כך שיש לרכז ולהוציא את התעשיה רחוק משכונות המגורים. לאחר עבודת תכנון מאומצת התוכניות אושרו על-ידי ויץ והרצפלד אך עקב תוצאות מלחמת העצמאות לא הוחל בבנייתה. קצת מרעיונות התכנון העירוני והקשר של העיר החדשה לפריפריה, נשאבו כמה שנים לאחר מכן לתוכניתו של האדריכל אריה שרון בראשית שנות החמישים.

בעקבות החלום
בכל התוכניות צפו החולמים שאת העיר יקימו צעירים המגויסים לרעיון הפרחת הנגב וכיבושו
▪ ▪ ▪

לא כאן המקום לחפש את השונה והדומה בין התוכניות ולהעריך את מידת יישומן אבל נזכיר כי אליהו נאווי ז"ל, מי שהיה שנים רבות ראש העיר של באר-שבע, נתמנה על-ידי חברת "אפיקים בנגב" למוכתר העתידי של העיר. יתר על כן אם הייתה אכן מוקמת העיר, מעניין מה שם יקורא לה? האם צירוף של אפיקים ובאר-שבע בנוסח למשל: "אפיקי באר-שבע"?

ועוד הערה: בכל התוכניות צפו החולמים שאת העיר יקימו צעירים המגויסים לרעיון הפרחת הנגב וכיבושו. נראה שמשום כך לא דובר כלל על הקמת בתי-ספר, מגרשי שעשועים, מרכזי פנאי ותרבות ועוד. הדגש התכנוני היה על תעשיה ושירותים.

ולבסוף, אומנם רעיון הקמת דירות שני חדרים לא יצא לפועל אולם בעת בניית העיר לאחר מלחמת העצמאות, יובאו לארץ מארה"ב (על-ידי סולל בונה ויזם פרטי), "תותחי בנייה" היורים בתים שלמים מוכנים בני דירת שני חדרים.

לעיון נוסף

ויץ י', יומני, כרך ג', 1965.
פורת ח', מספר מדבר למטרופולין, ירושלים 2009.
קרק ר', תולדות ההתיישבות היהודית החלוצית בנגב עד 1948, ירושלים 2002.

הכתבה כוללת חומר רב ממחקריה של פרופ' רות קרק שאני רואה עצמי כתלמידה.
תאריך:  15/01/2017   |   עודכן:  15/01/2017
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עיר עברית חדשה ליד באר שבע
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"הלילה הוא שירים" הוא מופע מוזיקלי מענג, המתבסס על שיריה של חוה אלברשטיין והעולה בתיאטרון הספרייה (מיסודו של בית צבי) ברמת גן. חמש שחקניות-זמרות, מצליחות להפיח רוח מוזיקלית חדשה בשירים המוכרים והערב הופך קסום ומיוחד,חוויה מוזיקלית.
15/01/2017  |  חיים נוי  |   כתבות
עולם סינון תכני האלימות והזימה באינטרנט יוצר לא פעם חיכוך בין הורים מודאגים לבני נוער עתירי הורמונים, שלא ממש אוהבים הצבת גבולות והתקנת תוכנת סינון על הסמארטפון.
14/01/2017  |  עידן יוסף  |   כתבות
הרב יאשיהו פינטו עומד להשתחרר לקראת סוף ינואר 2017 מבית החולים של כלא רמלה לאחר שהוא משלים שנת מאסר. נמנע ממנו טיפול ראוי. בתקופה זו מצבו הרפואי החמיר. זכאותו לקיצור שליש נשללה בעקבות כזבים והתנכלות מצד הפרקליטות. חלק מהחופשות להן היה זכאי נמנעו או עוכבו, בתואנות-שווא, בהנחיית הפרקליטות ו/או המשטרה. ההתעמרות בו גם מצד כתבי חצר של הפרקליטות והמשטרה לא פסקה, על-אף שהרב מילא את חלקו בהסכם, באופן דקדקני, למרות עיוות הדין נגדו והיחס המנוכר לרעה שקיבל אפילו בבית המשפט העליון בהשוואה לנאשמים אחרים. כדאי להדגיש, כי הרב יכול היה להימנע מחזרה לישראל ולהישאר בארה"ב (שם קבע מקום מגוריו ושם נולדו ילדיו), ואף לזכות בהגנת גורמי תביעה בכירים בארה"ב - שרטנו על ההתעמרות בו ומחמת ההימנעות מצד התביעה בישראל לחתור לחקר האמת. אולם הרב, שציפה לדין צדק, עמד על דעתו לשוב לישראל.
14/01/2017  |  יואב יצחק  |   כתבות
יהודים חיו בעכו ברציפות מהמאה ה-3 לפנה"ס עד אמצע המאה ה- 7, כאשר הביזאנטים טבחו בהם. מהמאה ה-10 או ה-11 חזרו יהודים לעכו וחיו בה עד כיבושה והריסתה של עכו ע"י הממלוכים בסוף המאה ה-13 . מהמאה ה-14 עד 1936 חיו יהודים בעכו ברציפות כאשר נאלצו לעזוב בשל המרד הערבי.
14/01/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
תיק 2000, במסגרתו נחקרו באזהרה בנימין נתניהו וארנון מוזס, הולך ומסתעף. בשבועות הקרובים אמורים להיחקר לא רק חברי כנסת שהובילו את הצעת החוק - שנועדה להגביל את תפוצת ישראל היום, אלא גם עסקנים שהתרוצצו בין שני האישים הנ"ל. אם תנסה המשטרה לבצע את עבודתה כדבעי, יוזמנו לחקירה-עדות גם עורכים ועיתונאים, בעיקר מידיעות אחרונות ומישראל היום, כדי שבסופה של החקירה ניתן יהא לקבוע: האם נתניהו ומוזס עברו מדיבורים למעשים.
14/01/2017  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il