|   15:07:40
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

תולדות ההתיישבות היהודית בגליל (ד')

הכיבוש הערבי היה מלווה במעשי טבח באוכלוסייה המקומית, בעיקר בנוצרים אבל גם ביהודים, והביא לבריחתם של נוצרים, בעיקר אלה שהיו ממוצא אירופי וביזאנטי. הארכיאולוגים מעריכים שבגליל ננטשו למעלה מ-400 יישובים בתקופה הערבית-מוסלמית
31/01/2017  |   רבקה שפק ליסק   |   כתבות   |   תגובות
קרב מוסלמים נגד נוצרים

הגליל בתקופה הערבית-מוסלמית (640 - 1099)

הכיבוש הערבי היה מלווה במעשי טבח באוכלוסייה המקומית, בעיקר בנוצרים אבל גם ביהודים, והביא לבריחתם של נוצרים, בעיקר אלה שהיו ממוצא אירופי וביזאנטי. הבריחה מן הארץ ערב הכיבוש, בעת הכיבוש ומעשי הטבח בתושבים הביאו לירידה משמעותית במספר התושבים ולירידה במספר היישובים. הארכיאולוגים מעריכים שבגליל ננטשו למעלה מ-400 יישובים בתקופה הערבית- מוסלמית.

היישובים היהודיים

בגניזה הקהירית, שהיא אוסף של מכתבים ומסמכים של יהודים מהארץ והגולה, לאורך ימי הביניים, שהשתמרו בבית הכנסת בקהיר, נזכרים במאות ה-10 וה-11, יישובים מהגליל המזרחי: ביריה, גוש חלב, דלתון, מבצר דן, טבריה, כפר חנניה, כפר מנדי, עכו (הגליל המערבי), עכברא, ציפורי, צפת, בהם חיו יהודים. רובם יישובים יהודיים וחלקם בעלי אוכלוסייה מעורבת. רשימה זו איננה, בהכרח, מלאה, מאחר שהיא לוקטה מתוך מכתבים.

יש לנו גם מידע מתיאורי מסע של תיירים, אבל גם הם לא ביקרו, בהכרח, בכל היישובים. ממקורות שונים, במאה ה-13, כולל ארכיאולוגיים ניתן להוסיף את היישובים: אלעלויה, ארבל (עד המאה ה-8), בירעם, כורזים (עד המאה ה-8), כפר חקוק, כפר כנא, כפר נברתא, כפר עמיקה, מירון, עין זיתים, עלמה, פקיעין, וקיסמא . על-פי גראבויס היו יישובים יהודיים גם בעיו, פורון וקאזאל רובר (ליד כפר כנא). בגליל המערבי היו יהודים בכפר יאסיף, עיבלין, עכו, שעב ושפרעם. בסה"כ כ-30 יישובים. (רשימה לא סופית, עדין לא בדקתי את כל היישובים)

על-פי הממצאים הארכיאולוגיים 23 מתוך 58 היישובים שהיו קיימים בתקופה הביזאנטית נינטשו ע"י יושביהם היהודים בתקופה הערבית - מוסלמית. בין התקופה הנוצרית - ביזאנטית והערבית- מוסלמית לצלבנית ירד מספר היישובים מ-58 ל-35. הגורמים לירידה במספר היישובים, ובמספר התושבים נבעה, לדעת רוני אלנבלום, מהמשבר היישובי שעבר על הגליל המזרחי בראשית התקופה הערבית-מוסלמית. הגליל המזרחי עבר תהליך חלקי של נומדיזציה וכניסת שבטים בדווים לאחר נטישת התושבים היהודים בלחצם של השבטים. היהודים, שלא נהנו מהגנה של השלטון הערבי- מוסלמי נאלצו לברוח.

טבריה - יש חילוקי דעות בין החוקרים אם הקהילה היהודית או הנוצרית הייתה הגדולה ביותר. על-פי המקורות היהודיים היהודים היו הקהילה הגדולה ביותר בעיר לאורך התקופה הערבית - מוסלמית, וטבריה שמרה על מעמדה כיישוב יהודי מרכזי בגליל עד שלהי המאה ה- 10 או המאה ה-11. טבריה המשיכה לשמש כמרכז רוחני, בה פעלה הישיבה הארצישראלית, והיו בה 30 בתי כנסת. טבריה מילאה תפקיד חשוב בתחום הלשוני. שם פותחה שיטת הניקוד הנהוגה עד היום. בעיר גם הייתה פריחה תרבותית, כפי שניתן ללמוד ממספר הפייטנים - 15 במספר - שפעלו בעיר. במאה ה-10 נבנה בטבריה בית הכנסת הגדול ביותר בגליל, מה שמעיד על קהילה יהודית משגשת. בית הכנסת של פרוקלוס המשיך להתקיים אם כי הוא נפגע ברעידת האדמה ב-749, ושופץ. לדעת הארכיאולוג גדעון אבני הממצאים מהחפירות הארכיאולוגיות מוכיחים שהקהילה הנוצרית הייתה הגדולה ביותר אם כי ידוע רק על 5 כנסיות. הקהילה המוסלמית הייתה הקטנה ביותר, כפי שניתן להסיק מהעובדה שהיה בטבריה מסגד אחד בלבד. אבל, תושבי העיר סבלו מהמלחמות הבינערביות על השלטון בארץ, מפשיטות שוד, ביזה והרג ע"י בדווים וכן מרעידות אדמה שהחמורות בהן היו ב-749 וב-1033 וגרמו להרס רב. מצב הביטחון פגע במצב הכלכלי של יהודי טבריה ובמאה ה-11 נותרה בה קהילה יהודית קטנה.

הנוצרים

היישובים הנוצרים היו מרוכזים ברובם בגליל המערבי. התושבים היו ברובם צאצאי סורים-ארמים ופיניקים שהתנצרו מרצון או מאונס בתקופה הנוצרית-ביזאנטית. בגליל המזרחי התיישבו נוצרים עוד בתקופה הנוצרית - ביזאנטית בשכונות נפרדות במספר יישובים בגליל התחתון, בטבריה, כפר כנה, ודבוריה בשל קדושתן לנצרות, ואילו בנצרת חוסלה הקהילה היהודית ע"י הביזאנטים ערב הכיבוש המוסלמי ונצרת נשארה בעלת אוכלוסייה נוצרית- ביזאנטית במשך תקופת הכיבוש הערבי- מוסלמי.

הערבים

על-פי אריה גראבויס, התיישבו בגליל ערבים מצבא הכיבוש. שליטי בית אומיה (661 - 750) הביאו לגליל התחתון מוסלמים מסוריה, עירק ואירן. אבל, משה שרון, שהתמחה במחקר על הבדווים, הגיע למסקנה במאמרו "הבדווים וא"י תחת שלטון האיסלאם", שבתקופת בית אומייה, כלומר, בראשית הכיבוש הערבי- מוסלמי לא הייתה התיישבות מוסלמית משמעותית בארץ. מיעוט קטן התיישב בערי הגליל היכן שהשלטון החרים עבורם בתים והם התפרנסו מאחוזות -כפרים מקומיים- בהן שמשו התושבים הוותיקים כאריסים. שאר הבדווים ששמשו כחיילים התיישבו בספר של המדבר, על גבול הארץ הנושבת כיוון ששמרו על התבדלותם משאר האוכלוסייה. על-פי שרון החל גל של פלישות בדווים לארץ בעיקר בין אמצע המאה ה-9 למאה ה-11, כלומר בשלב יותר מאוחר בתקופה הערבית-מוסלמית. הבדווים עסקו במעשי שוד לאורך כל התקופה הפאטימית. השליטים הפאטימים ניסו, ללא הצלחה, לעצור את החדירה הבדווית. רוב החוקרים בדעה שלמרות הכיבוש הערבי לא חל שינוי משמעותי בהרכב האוכלוסייה שהייתה מורכבת מרוב נוצרי ומיעוט יהודי, שומרוני וערבי.

טבריה - תחת השלטון הערבי הפכה טבריה ממרכז עירוני משני לסקיטופוליס (בית שאן) לבירת "מחוז הירדן"( ג'ונד אורדון). השלטון הערבי שיפץ את חומות העיר שהוקמו בתקופה הרומית והנוצרית - ביזאנטית והקים מצודה. כמו-כן, נבנה שוק ובו מערכת חנויות ובתי מלאכה ובית מרחץ. ההיסטוריון המוסלמי מקאדאסי שביקר בעיר במאה ה-10 תאר אותה כעיר גדולה. ואכן, שטחה גדל פי 3 לעומת התקופה הקודמת. שליטים ערבים בנו בה את ארמנות החורף שלהם. על-פי היסטוריונים ערבים דרשו הכובשים הערבים בעת הכיבוש לקבל לרשותם מחצית משטחה של טבריה ושל ערים נוספות. מוסלמים החלו להתיישב בטבריה, על-פי עדותו של הגיאוגרף המוסלמי אל-יעקובי רק מסוף המאה ה-10, כלומר בשלהי התקופה הערבית.

העובדה שבמאה ה-10 היה בטבריה רק מסגד אחד מעידה על מיעוט ערבי- מוסלמי. בטבריה התגורר בשלהי התקופה העבאסית השבט בנו אלאשער, שמוצאו היה מדרום חצי האי ערב. אבל, מעדותו של הסופר הערבי אל-מסעודי מתברר שבעיר היה רק מיעוט ערבי. בעיר התגוררו משפחות ערביות שהשתייכו לשכבה השלטת. אריה גראבויס קבע במחקרו שבזמן הכיבוש הסלג'וקי היגרו משפחות רבות לדמשק.

תהליכי האיסלאמיזציה

אלנבלום עשה הבחנה בין תהליכי הערביזציה ואיסלאמיזציה של אזורים שהפכו למוסלמים. הוא הבחין בין חדירת שבטים בדווים שעברו, בהדרגה, להתיישבות קבע, למשל השומרון הצפוני, ובין התאסלמות של האוכלוסייה המקומית. רוב החוקרים מסכימים שתהליך האיסלאמיזציה של האוכלוסייה המקומית היה איטי וצבר תאוצה כתוצאה מאירועים פוליטיים וחברתיים. הגורמים המכריעים היו השיעור הגבוה של המיסים המיוחדים, שהוטלו בתקופה הערבית -מוסלמית על לא- מוסלמים, ההגבלות השונות, תעסוקתיות ואחרות וההתקפות של אספסוף מוסלמי. החוקרים עושים הבחנה בין תהליך האיסלאמיזציה של יחידים, שהיה איטי וממושך, ולבין האיסלאמיזציה והערביזציה של אזורים שנינטשו ע"י האוכלוסייה המקומית בלחצם של השבטים הבדווים שניצלו את הוואקום שנוצר והתנחלו באזור.

אבל, רוב החוקרים מסכימים שמראשית הכיבוש הערבי-מוסלמי במאה ה-7 עד ראשית המאה ה-11, לא היו הרבה מקרים של איסלאמיזציה בכפייה, מכיוון שזה היה אסור על-פי החוק הדתי המוסלמי, ותהליך האיסלאמיזציה לא הושלם בשלהי הערבית-מוסלמית. רק כ-50% מהנוצרים התאסלמו מרצון או מאונס וחלק ניכר מהאוכלוסייה השומרונית אוסלם בכפייה. היהודים לא נירדפו ע"י השלטון הערבי- מוסלמי, מלבד בימיו של הכליף אל-חאכם, שציווה להרוס כנסיות ובתי כנסת וכפה על הלא-מוסלמים להתאסלם או לעזוב את הארץ. הגזירות ניתנו על-פי מקור אחד ב-1002/3, וב-1012 על-פי מקור אחר. היהודים הפכו לאנוסים. אבל, הגזירה בוטלה כעבור זמן קצר והם חזרו בגלוי ליהדות. עובדה היא שבתקופה הצלבנית היו 35 יישובים יהודיים בגליל, ויישובים נוספים בחלקים אחרים של הארץ.

לסיכום, התזה של אלנבלום היא שהאיסלאמיזציה של הגליל המזרחי התבטאה בהתיישבות של בדווים ומהגרים מוסלמים, לא בהתאסלמות של האוכלוסייה היהודית. על-פי הממצאים הארכיאולוגיים 23 מתוך 58 היישובים שהיו קיימים בתקופה הביזאנטית נינטשו ע"י יושביהם היהודים בלחץ הבדווים, כנראה עוד בתקופה הערבית,אם כי אין זה מן הנמנע שהיו תופעות התאסלמות של יחידים.

תאריך:  31/01/2017   |   עודכן:  31/01/2017
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תולדות ההתיישבות היהודית בגליל (ד')
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוולות-צרכנות הפכו זה מכבר למכת-מדינה מבישה וכואבת. אזרחים נדפקים על ימין ועל שמאל, ונופלים מדי יום כקורבן למירמה. דווקא בשל כך יש לנו הפעם עניין לספר על מי שבכל זאת עדיין שומר על כללי השרות הנאות, ואפילו הרבה עוד מעבר לכך.
31/01/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
העיתונאי יגאל לב היה מג"ד במילואים בתותחנים. הוא סיפר לנו, חייליו, שבעת מלחמת סיני, אמרו חיילי החי"ר: "אם יש תותחנים, טוב. אם אין תותחנים - נסתער בלי תותחנים". כך הם זלזלו בחיל. במלחמת יום הכיפורים, כבר היינו במילואים ויגאל לב חזר וסיפר, שדעתם של חיילי החי"ר השתנתה: "אם יש תותחנים, נסתער. אם אין תותחנים - נחכה שיבואו. לא מסתערים בלי סיוע".
30/01/2017  |  יאיר דקל  |   כתבות
ב-16 באוגוסט 1956 הותקף בירי ממארב על-ידי חולית פדאיון שחדרה לתחומי ישראל, אוטובוס אגד ("אשד") שהיה בדרכו לאילת באזור באר מנוחה, בקטע הכביש בין באר מנוחה לעין רדיאן. בהתקפה זו נהרגו ארבעה אנשים, נוסעת האוטובוס תרצה זרחי מחיפה ושלושה חיילים שאבטחו את האוטובוס וחמישה אנשים נפצעו. אירוע זה כמעט ואינו ידוע לציבור הרחב. ורק מעטים יודעים כי התרחש.
29/01/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
בתקופה הנוצרית-ביזאנטית עולה חשיבותו של הגליל בשל הפיכת הנצרות לדת המדינה. המקומות הקדושים לנצרות מושכים לא רק עולי רגל אלא גם מתיישבים נוצרים מאירופה וביצנץ
29/01/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
התרבות המערבית נוצקה על יסוד הקלאסיקה היוונית בתיאטרון, בפילוסופיה ובאמנות, לצד חלקו של התנ"ך כבסיס לכל התרבויות. אייסכלוס, סופוקלס ואוריפידס הם העוגנים הראשיים בתולדות התיאטרון בכל הזמנים. מחזותיהם הועלו בתיאטרון (שאנו מכנים אמפיתיאטרון) בפני העם, כשכל מעשי הרצח האיומים מעולם לא נראו על הבמה. את תיאור החלקים המזוויעים שגרמו לטרגדיות תיארה המקהלה, שהייתה לקולו של המספר.
29/01/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il