|   15:07:40
  שיה מלכין  
יושבת ראש בית הויז
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

חוויה תיאטרלית בפאב לונדוני:

מחזה נשכח של ארתור מילר <br>

למרות האולם הקטן, הבמה הקטנה והתפאורה המינימליסטית, בזכות המשחק של כל אחד ואחד מהשחקנים, הבימוי הנפלא והמחזה העצמתי של ארתור מילר, הקהל ואני בתוכו חשנו שקיבלנו פרס תיאטרלי מדהים
06/07/2017  |   שיה מלכין   |   כתבות   |   תגובות
תיאטרון הפאב בכניסה [צילום: שיה מלכין]

השחקנים אל מול הקהל המוחא כפיים [צילום: שיה מלכין ]

צילום התכניה [צילום: שיה מלכין]

אחת מהחוויות התיאטרליות שלי בחודש יוני האחרון בעת חופשתי בלונדון הייתה הצגה שהועלתה בתיאטרון קטן מחובר לבר בו הבירה מככבת ומלווה אותך אל תוך אולם קטנטן בשם King's Head Theatre הממוקם ברובע Islington. המחזה, Incident at Vichy"", ובעברית "תקרית בוישי", מאת ארתור מילר, כמעט ולא הוצג על במות העולם מאז דצמבר 1964, השנה בה הוא הועלה לראשונה בברודווי וירד לאחר 32 הופעות. ב-1966 הוא הועלה בלונדון ב-Phoenix Theatre בכיכובם של אלק גינס, אנטוני קוויל וניגל דבנפורט וב-1973 עובד לסרט טלוויזיה בבימויו של Stacy Keach. המחזה לא זכה משום מה להצלחה ופרסום כמו מחזותיו האחרים של מילר למרות עוצמתו וחשיבות מסריו הכלל אנושיים.

על הבמה הקטנה יושבים עשרה גברים בגילאים שונים שנעצרו באקראי ברחוב על-ידי נאצים ושוטרים צרפתיים משתפי פעולה של ממשל וישי באביב 1942, כאשר החל גירושם של יהודים מצרפת אל מחנות הריכוז. העצורים זרים זה לזה לחלוטין, אין להם מושג מדוע נעצרו, או לפחות מנסים להדחיק את חששותיהם באמתלה שהם אזרחים צרפתים תמימים ללא עוול בכפם. החוקר הינו גרמני נאצי, פרופסור הופמן, שבודק אחד אחד לפי תורו, את מסמכיו ואם הוא נימול. העצורים מהווים מגוון רחב של טיפוסים מרקע שונה לחלוטין, תשעה גברים ונער אחד, כולם ממוצא יהודי למעט צועני ואציל אוסטרי: צייר, חשמלאי, איש עסקים, מלצר, שחקן תיאטרון, רופא בעל השקפות סוציאליסטיות, יהודי אורתודוקסי זקן שאינו פותח את פיו במשך כל המחזה למעט זעקה דוממת לקראת סופו המזכירה את הזעקה של מונד והנער שבחבורה, שעדיין לא הספיק למצות את חייו. בדיאלוג שמתקיים בין הכנסת הדמויות השונות לחדר החקירות בולטים במיוחד הצייר (Lebeau), שנוטה לפתח אימה ניאורוטית המלווה בגודש של מלל, הרופא הפסיכיאטרי (Leduc) והאציל האוסטרי (Von Berg). העימות בין השניים האחרונים מהווה את הליבה של המחזה. האציל האוסטרי לועג לוולגריות של הנאצים וטוען כנגד הרופא האנטי אליטיסטי שההמונים משתפים פעולה עם משטר הדיכוי. הרופא נכשל בניסיונו לשכנע את שאר העצורים להתקיף את השוטר הצרפתי משתף הפעולה עם הנאצים ולברוח.

נעים הליכות

דרך הנפשות הפועלות מתגלה לנו הפן האנושי הכל כך מורכב והמתבטא אצל כל אחד מהעצורים בצורה שונה. מתוך השיחה המתפתחת ביניהם נוצרות מראות המשקפות זה לזה את האני האמיתי שלהם, את החשוב והטפל, את האמונות המתערערות לנוכח המציאות האכזרית. העוזר של פרופסור הופמן הוא קצין גרמני שהועבר מהחזית בעקבות פציעה. אותו קצין נהג לאכול במסעדה בה העצור המלצר היה נוהג לשרתו. דווקא הוא, הקצין, המייג'ור, נראה נעים הליכות והמלצר אפילו מדגיש שהוא אדם נחמד. ואכן אפשר לראות בשפת גופו ובחלק מהתבטאויותיו סימנים לסלידתו מהתנהגותו של פרופסור הופמן בפרט ומהליך החקירה בכלל, אבל כאשר המלצר מבקש ממנו לעזור לו, הוא מתחמק ואינו מוכן לסכן את חייו. בהקשר זה הוא גם מתעמת עם Leduc, הרופא, שביקש ממנו להתעלם מניסיון בריחתם מחדר ההמתנה לחקירה. הוא סירב בידעו שמעשה זה יחתום את גורלו למוות. בסירובו לעזור הוא "גמל" ל-Leduc בנתנו לו מראה משקפת והעמיד אותו בסיטואציה הנגדית על-ידי השאלה האם לא היה מפקיר את שאר העצורים לגורלם המר אילו הזדמנה לו האפשרות להימלט ולהציל רק את עצמו. רק לאחר לחץ Leduc מודה שאכן היה מתפתה להימלט לבדו. וכאן עולה הבעיה המוסרית של הקושי לשמור על מערכת ערכים ועל עקרונות כאשר מנגד עומדת הסכנה לאבד את החיים עצמם. מי יכול להתעלות ולהפגין אלטרואיזם במצב כזה? זאת ועוד: לדעת המייג'ור האנושיות חלפה ועברה מהעולם. בני האדם אינם עוד אינדיבידואלים, הם הפכו לעדר (They will never be individuals again"").

מכל מקום, כל העצורים התנגדו לניסיון הבריחה ש-Leduc הציע, כולם עדיין היו באשליה שנעצרו לשווא והכול יתברר בסופו של דבר כטעות. ההדחקה וההכחשה בולטות במחזה. הצייר, השחקן ואיש העסקים כולם מדגישים שזו רק בדיקה שגרתית של מסמכים. כאשר החשמלאי מספר לשאר הממתינים לחקירה כי שמע ממקור מוסמך על הרכבות המובילות יהודים למחנות הריכוז בגרמניה ובפולין, הם לא מאמינים לו ומבטלים אפשרות כזו גם לנוכח היותה מנוגדת לכל היגיון וגם לנוכח גדולתה ועידונה של התרבות הגרמנית. עם זאת, למרות ההכחשות של העצורים, שפת גופם ודרך דיבורם מבליטות את החרדות, הדאגה והייאוש.

האווירה בחדר ההמתנה מחשמלת ומקפיאה. כל פעם מופיע פרופסור הופמן עם חיוך סדיסטי על שפתיו ועם הערה סרקסטית על הנחקר האחרון שלא חזר, תוך כדי שהוא מצביע על הנחקר הבא, שקם והולך אחריו בראש חפוי. טריקת דלת הברזל המלווה בחריקה מצמררת עם רעש נילווה של סכין מאכלת, מעוררת חיל ורעדה בקרב אלה שנותרו מצפים לחקירתם וגם בקרב הצופים בקהל.

אחד אחד נכנס ולא חוזר מלבד איש העסקים, שקנה את חרותו בכסף. לבסוף נותרו איש האצולה האוסטרי Von Berg ו- Leduc הרופא. האוסטרי נכנס ויצא עם מסמכים תקינים, משוחרר. הוא נמנע תחילה מלהביט ברופא ופנה לעבר דלת היציאה בצעדים מהירים. לפתע נעצר לשנייה ובספונטניות חזר ולמרות הדברים הקשים שהטיח בפניו קודם לכן הרופא, שעדיין לא נקרא בשלב זה לחקירה ונותר אחרון, הוא הציע לו את מסמכיו ביודעו שבכך הוא מקריב את חייו למענו. כאשר הרופא מוכה ההלם היסס, הוא התעקש שינצל זאת ויימלט על נפשו.

גלויות מחאה

המחזה מצביע על דילמות מוסריות קשות ועל הסכנה שבהכללות דוגמטיות ובסימפליפיקציה של מצבים אנושיים. בפרובלימטיקה של המחזה מועלית גם השאלה הכואבת כיצד בני אדם הולכים כצאן לטבח. עם זאת מוצגת גם נכונות להקרבה עילאית דווקא של אריסטוקרט קאתולי אוסטרי שאצילות המוצא שלו מפנה אצלו מקום לאצילות נפש -- אדם אחד העומד מול שלטון מטורף, רוע טוטלי ודוקטרינה אכזרית מבלי לחשוש לחייו ובידיעה שהוא מקריב אותם למען שלמות מצפונו. אפשר אולי להשוות את ההקרבה של פון ברג לזוג קוונגל, אוטו ואנה, בספרו של הנס פאלאדה "לבד בברלין", כאשר העזו למחות נגד שלטונו של היטלר והרייך השלישי על-ידי הנחת גלויות מחאה בפינות שונות בעיר ביודעם שהם ייתפסו ויוצאו להורג. גם Von Berg הקריב עצמו לאחר תהליך פנימי ומצפוני שהגיע לשלמותו בעקבות התקרית בוישי ואולי גם ככפרה על מה שעוללו קרובי משפחתו ובני עמו. המחזה גם מצביע על הסכנה שכל קבוצה אתנית עלולה ליצור מערכות דיכוי: אמריקנים נגד ילידים אינדיאנים, בריטים נגד אנשי המושבות באימפריה. הדברים מלווים בהרהורים נוגים על היחס ליהודי כאל ה"אחר" המובהק: "יהודי הוא רק השם שאנו נותנים לזר, לאחר. לכל אדם יש היהודי שלו, ה'אחר': אפילו ליהודים יש יהודים משלהם" (Even the Jews have their Jews"").

למרות האולם הקטן, הבמה הקטנה והתפאורה המינימליסטית, בזכות המשחק של כל אחד ואחד מהשחקנים, הבימוי הנפלא של Phil Willmott והמחזה העצמתי של ארתור מילר, הקהל ואני בתוכו חשנו שקיבלנו פרס תיאטרלי מדהים. המחזה שומר על האחדויות הקלאסיות של המקום, של הזמן (פחות מיממה) ושל העלילה ובכך מעצים את תחושת הממשות והאותנטיות בחוויה התיאטרלית. הטקסט מבריק, ספוג באירוניה ובסרקזם מר ורמת המשחק בתיאטרון הפאב לא נפלה במאום מזו של שחקני התיאטרון הבריטי הלאומי (שבו ביקרתי ערב קודם לכן). חבל ותמוה שבארץ לא מעלים מחזה כה חשוב,קרוב כל כך להיסטוריה שלנו, עם מסרים אוניברסאליים, פרי יצירתו של אחד מגדולי המחזאים בכל הזמנים.הוא היה ראוי למקום כבוד ברפרטואר התיאטרלי הישראלי.

תאריך:  06/07/2017   |   עודכן:  06/07/2017
שיה מלכין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחזה נשכח של ארתור מילר
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
6/07/17 13:00
2
ריןרין
6/07/17 20:06
3
רות הרברט סמואל
6/07/17 21:34
4
חיה joy's girls
7/07/17 16:36
5
אילן אהובה
9/07/17 22:41
6
גילה אשרת
10/07/17 14:06
7
אריה קרישק
11/07/17 08:34
8
כרמלה צינס
13/07/17 23:34
9
מיקי מרים לאופר
14/07/17 09:06
10
תחיה ארזי
24/07/17 20:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הבחירות המקדימות לראשות מפלגת העבודה, שנערכו (יום ג', 6.6.17), היו בחירות ממוחשבות לחלוטין. ב-80 הקלפיות שעמדו לרשות מתפקדי המפלגה ברחבי הארץ הועמדו מערכות הצבעה ממחושבות, שבאמצעותן בחרו חבריה את המועמדים. התהליך כולו עבר בצורה חלקה.
06/07/2017  |  יהודה קונפורטס  |   כתבות
מאיר גבאי שהלך אתמול לעולמו שילב שני עולמות יחדיו - הדואר הישראלי והכדורגל הירושלמי. מאיר גבאי היה דמות ירושלמית מרתקת, איש עשיר בסיפורים ובסודות שמאחורי הקלעים. גבאי היה במשך שנים אושיית ספורט, ולא היה חובב כדורגל בשנות החמישים והשישים - שלא הכיר אותו דרך הרשימות הצבעוניות שלו בעיתוני הספורט הרבים.
06/07/2017  |  הרצל חקק  |   כתבות
התפתחויות מעניינות ברצועת עזה: האם מצרים משנה את מדיניותה כלפי חמאס, מוחמד דחלאן משיג דריסת רגל, הרשות הפלשתינית רוצה גם היא את חלקה - וישראל צריכה לשים לב למתרחש
06/07/2017  |  אריאל י' לוין  |   כתבות
לאחר שנה גדושה בהצגות דרמטיות משובחות והצלחות בכל הצגותיהם, ובטרם יעמידו את הדרמות העזות הקרובות - מקבת ו-דוניה רוסיטה הרווקה - זוכים מסיימי השנה את בית צבי, להתרענן ולהצחיק בקומדיה בה הדמיון הופך למציאות. כל השחקנים כבר הוכיחו עצמם כמוכשרים ביותר בדרמות סוחפות כמו "מלחמה", "אנדה" ועוד ועוד. כעת, בתוך עיצוב תפאורה מסוגנן ויפה של דפנה פרץ, הצליח הבימאי המנוסה מיטקו בוזקוב להעניק לצעירים את מנת הקינוח עם הקצפת. זאת - עם הצלחתם לענג את הקהל ולהשכיח ממנו את החום הלוהט בחוץ.
06/07/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בספר שמות (כא, י) האדון מחויב לספק לאמתו העברייה את 'שארה, כסותה ועונתה', במידה והוא לקח אחרת תחתיה. אם לא ייתן לה את שלושת היסודות העיקריים האלה למחיה - היא תצא ממנו לחופשי, חינם אין כסף.
05/07/2017  |  אירית יעקב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il