|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קברה של פנינה זקן באילת [צילום: אלי אלון]

רצח הילדה פנינה זקן במעברת אילת

בשנות ה-50 של המאה הקודמת, הסעירה את אילת פרשת רצח ילדה בת 12, פנינה זקן שאירע ב-12 באוקטובר 1957 במבנה מקלחת משותפת במעברת אילת. צעיר בן 27 עובד ב"תנובה" הורשע ברציחתה בית המשפט קבע כי הנאשם אינו בר עונשין, כיוון שביצע את הפשעים בזמן שלא היה, שפוי בדעתו. והורה לאשפזו בבית חולים לחולי רוח
10/08/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
הילדה פנינה זקן [צילום: באדיבות המשפחה]

לפני כשנה סיירתי בבית העלמין של אילת שבפאתי מערב העיר וכתבתי אודותיו. מבין מאות הקברים בבית העלמין צדה עיני במיוחד, מצבת קבר ועליה הכיתוב הבא: "פנינה זקן בת שלמה נ"י שנרצחה בכרון בגיל 12 י"ז תשרי תשי"ח, 12.10.57.

הסתקרנתי מאוד לגבי הסיפור שמאחורי הקבר. מיהי הילדה פנינה זקן שנרצחה ומה הניע בן אנוש לרצוח ילדה בת 12 שרק החלה חייה. מה פירוש הכיתוב על גבי מצבת הקבר, "שנרצחה בכרון"? נברתי בארכיונים ישנים, שוחחתי אף עם כמה מוותיקי אילת ושאלתים אם זכורה להם פרשת רצח ילדה באילת בשנות ה-50. בהמשך יצרה עימי קשר מיטל בוסקילה זקן, תושבת אילת שפנינה זקן הייתה דודתה, ואף שוחחתי עם אחיה של הילדה שנרצחה, משה זקן המתגורר באילת, שהיה בן 13 בעת הרצח. מסתבר כי המילים "נרצחה בכרון" שמופיעות ע"ג המצבה הוא שיבוש של המילים "נרצחה בכידון".

מתברר כי מאחורי הקבר, מסתתרת פרשת רצח שהסעירה בשנות ה-50 של המאה הקודמת את אילת שהייתה אז ישוב קטן (מועצה מקומית) בה אחד הכיר את השיני. עם השנים נשכחה פרשת הרצח כמעט לגמרי. ולזכרה ולכבודה של פנינה זקן אני מבקש להביא את סיפור אסון הרצח. שאף רוב רובם של תושבי אילת, כך אני מעריך, לא יודעים עליו ולא שמעו עליו.

סיפור הרצח

הרצח המזעזע אירע ביום שבת, 12 באוקטובר 1957 בשעות הצהריים במבנה מקלחת ושירותים משותפים לקבוצת צריפים במעברת אילת. פנינה זקן ילדה בת 12 שהתגוררה עם הוריה שלמה ושמחה זקן ואחיה באחד הצריפים (צריף 38 לפי דיווח אחד העיתונים) ובת דודתה שמחה סיסו, בת 13 שהגיעה לאילת מעפולה להתארח (היה זה חג סוכות) הגיעו למבנה המקלחת והשירותים המשותפים לצריפי המעברה. כשהיו במקלחת חדר למקלחת בחור צעיר והחל בהתקפת אמוק לדקור בכידון את שתי הילדות ההמומות. ומיד לאחר מכן נמלט בריצה. פנינה נפגעה באורח אנוש. הכידון חדר סמוך לליבה, אולי אף פגע בליבה וכן פגעה בזרועה הימנית. על-פי דיווחי העיתונות דאז שותת דם רצה הילדה פנינה לכיוון ביתה והספיקה לומר לאימה המבוהלת "תיראי מה עשו לי" ומיד לאחר מכן התמוטטה וכרעה על הרצפה ומתה במקום. גרסה אחרת ומהימנה יותר לדעתי טוענת כי פנינה נמצאה דקורה במקלחת ושם התמוטטה ומתה. אגב עד היום לא ברור מה המניע והרקע לרצח. נמסר כי על גופתה של הנרצחת לא נמצאו סימני אונס.

בת דודתה של פנינה שמחה סיסו בת ה-13 (אימותיהן אחיות) שהייתה ליד פנינה בעת הרצח נדקרה בכתפה ובבטנה. שמחה קיבלה טיפול עזרה ראשונה באילת וזמן קצר לאחר מכן הוטסה במיוחד במטוס פייפר משדה אילת לבית חולים בבאר שבע שם אושפזה להמשך קבלת טיפול רפואי. בעדותה סיפרה כי מי שדקר אותן במקלחת היה יצחק משיח שהתגורר בשכונה. כיום כך נמסר לי, מתגוררת שמחה סיסו בעיר בשפלת יהודה.

כמעט לינץ בחשוד ברצח

השמועה על הרצח פשטה בעיר. עשרות רבות של אזרחים החלו לחפש אחר הרוצח אשר כאמור נמלט בריצה. כעבור מספר שעות של חיפושים נמצא החשוד ברצח כשהוא ישן במבנה סמוך לאזור תעשיה בעיר. על-פי עדות הילדה שמחה סיסו שהייתה כאמור עדה לרצח ואנשים בשכונה שראו את החשוד זמן מה לפני הרצח עם כידון בידו, הרוצח היה היה בחור בן 27 בשם יצחק משיח שעבד כזבן מוכר בחנות "תנובה" בעיר. משיח היה רווק והתגורר בעיר מזה 5 שנים. ההמונים הזועמים צבאו סביב המבנה בו שהה משיח וביקשו לעשות בו לינץ' יש הטוענים כי אף הוא הוכה על-ידי כמה מהאנשים בקהל. בקושי רב הצליח סגן ראש המועצה, י.ספיר שהוזעק למקום, בסיוע כמה תושבים להגן על משיח מהקהל המשולהב והרותח מזעם שביקש לעשות שפטים במשיח. איך שהוא הצליחו להביאו לחדר המעצר של המשטרה המקומית.

דבר הרצח, שיש אומרים כי הוא הרצח הראשון באילת, דווח למטה הארצי של המשטרה. לאילת הגיעו חוקרי משטרה מהמטה הארצי בתל אביב וממטה משטרת מחוז ירושלים. בין הבאים קצין בשם חיים תבורי לימים מפכ"ל משטרת ישראל, והוחל בחקירת ושיחזור המקרה, ובגביית עדויות. בין השאר הגיעו החוקרים לבית החולים "הדסה" בו אושפזה הילדה הפצועה שמחה סיסו שסיפרה כי יצחק משיח חדר למקלחת בה היו ודקר את פנינה ואותה. על החשוד יצחק משיח הוצבה שמירה ואבטחה מוגברת מחשש שהתושבים הזועמים יפגעו בו ויעשו בו "לינץ". בחקירה הכחיש משיח את החשד המיוחס לו. חוגים מהמשטרה מסרו לעיתונאים כי החשוד ברצח נתפס ישן כשהוא שיכור. מספרים כי זמן מה לפני הרצח הופיע משיח בתחנת המשטרה והתלונן כי אישה שחיי עימה נעלמה לאחר שלקחה ממנו 700 שקלים. צריך להתייחס לדיווחי המשטרה דאז בחשדנות ובספקנות כי בלהט הרצון והלחץ הציבורי מצד תושבי העיר לתפוס ולאתר את הרוצח ויהי מה, הופרחו בעיר שמועות לא מבוססות. גם העיתונות דאז, לפחות בחלקה, כך אני מתרשם מעיון מעמיק בפרטי הרצח, נלכדה בדיווחיה על הרצח ברשת השמועות, לא דייקה תמיד בפרטים והסתמכה לא פעם על שמועות כעובדות.

הלווית הילדה

גופת הילדה פנינה זקן שנרצחה הועברה לבדיקה במכון הפתולוגי באבו כביר והוחזרה ביום ראשון לאילת הלוויתה נערכה ביום ראשון 13 באוקטובר 1957 בשעת לילה מאוחרת, לאור פנסי מכוניות בהשתתפות עשרות רבות של תושבים המומים. אחיה משה זקן שהיה בין 13 בעת הרצח מספר לי כי השתתף בהלוויה ובני משפחה מספרים כי האח משה והוא בן 13 בלבד נטל חלק ממש בחפירת הקבר יחד עם חבר משפחה. ילד בן 13 שקובר את אחותו זה מצמרר.

מיטל בוסקילה -זקן, שפנינה הייתה דודתה אחות אביה משה זקן, מסבה תשומת ליבי כי קברה של פנינה "הפוך". פניו הם לא לכיוון ירושלים כשאר הקברים וכמקובל על-פי המסורת. הסיבה לכך, כך מספרים בני משפחה של הילדה פנינה זקן: "הרב של אילת היה באותה עת מחוץ לישוב ולא היה לנו אם מי להתייעץ איך לקבור אותה ולכיוון איזה צד. לא הייתה אז "חברה קדישא" ולא בית קברות מסודר היה בו רק קבר אחד.

קברה של פנינה הוא הקבר השיני בבית העלמין. לפני מועד הקבורה בני המשפחה וחברי המשפחה יצאו צפונה לכיוון הרי אילת לאתר מקום קבורה. הניפו קילשון באוויר ואיפה שהקלשון נחת שם חפרו את הקבר, מאחר שאז לא ידעו שצריך לחפור בצד מסוים חפרו איך שיצא, ברבות הימים פנו להוריה של פנינה אם ירצו לשנות זאת ולקבור אותה מחדש אך הם סרבו מחדש מאחר שלא יכלו לעמוד באותה סיטואציה שוב.

משפטו של יצחק משיח

למחרת הלוויתה של פנינה זקן ביום שיני 14 באוקטובר 1957 הוציא שופט השלום בבאר שבע ציון אלוף, פקודת מעצר ל-15 כנגד החשוד ברצח יצחק משיח.

בהמשך הובא משיח לחקירה מוקדמת בפני השופט ציון אלוף. הוא הואשם באישומי רצח בכוונה תחילה של הילדה פנינה זקן ובניסיון לרצוח את שמחה סיסו. המשפט התנהל באולם התרבות באילת "בית פליפ מוריי" ששימש גם כבית קולנוע. הבניין קיים עד היום. בין העדים שהופיעו במהלך המשפט, אביה של הנרצחת שלמה זקן, בת דודתה שמחה סיסו שהייתה עדה לרצח ותיארה את השתלשלות הרצח. אחיה משה זקן. כן העיד מוריס בן זכאי חברו של הנאשם שהתגורר עימו בחדר באילת וסיפר כי ביום המקרה היה הנאשם שיכור כלוט והקיא כל העת והיה במצב דכאוני ורצון להתאבד בשל אהבה נכזבת לאשה באילת בין העדים היה הנאשם יצחק משיח שאמר בן השאר "לפי כל ההוכחות שישנם עשיתי מעשה אכזרי ואני מבקש מכבוד השופט להטיל עלי עונש מקסימלי". האווירה באולם בית המשפט ובסביבתו הייתה טעונה ומתוחה. תושבים צעקו כי יש להוציא להורג את יצחק משיח והשמיעו כלפיו גידופים ונאצות.

עזרא כהן מראשוני אילת, ממייסדי בית הספר שדה של החברה להגנת הטבע ופעיל שימור, מספר לי כי הוא מתכוון להוציא לאור בקרוב ספר על תולדות העיר אילת בשם "נושקת ים ומדבר" ולהקדיש בו פרק מיוחד על פרשת רצח הילדה פנינה זקן ."הכרתי את הנפשות הפועלות ואני בקיא בפרטי הפרשה" מספר לי עזרא. לדבריו והדברים כך הוא מבטיח יכללו בספרו. יצחק משיח היה טוב לב וישר דרך, אולם סבל רבות מאהבה נכזבת לאישה תושבת אילת הוא חשב שגילה את אהבת חיו אולם זו לא החזירה לו אהבה. הוא החל להשתכר ולאבד את עשתונותיו ומצבו הנפשי הידרדר. כך מספר לי עזרא כהן.

בהמשך עבר המשפט להתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים. סגן פרקליט המחוז ביקש מבית המשפט להורות על אשפוזו של הנאשם יצחק משיח בבית חולים לחולי נפש ואכן בינואר 1959 בית המשפט נענה לבקשה וקבע כי הנאשם אינו בר עונשין, כיוון שביצע את הפשעים בזמן שלא היה, שפוי בדעתו.

נורא מסקרן לדעת מה עלה בגורלו של יצחק משיח מאז. האם הוא חיי כיום אם כן הוא צריך להיות היום בגיל 86-87 לערך האם הקים משפחה?.

תאריך:  10/08/2017   |   עודכן:  10/08/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רצח הילדה פנינה זקן במעברת אילת
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכה כרמון לאלון
10/08/17 12:31
2
הגוי..
11/08/17 08:54
3
וינטר הניה
13/08/17 20:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו ברק הוא בן הדור שלנו, דור ילידי תש"ח. דרכינו נפגשו לא פעם מאז נעורינו ועד היום. ספרו החדש "שיר קורא ללחן" היה הזרז לחדש קשרים ואולי גם להתרפק יחד על העבר. לא שכחנו לו את שירי הזמר "אחי גיבורי התהילה", "שובי בת ירושלים" ו"ארץ ישראל יפה", והנה קובץ פזמונים בעברית קלילה יותר, קופצנית יותר... שמנו זה מול זה את ספר שירי הזמר הראשון ואת הספר החדש
10/08/2017  |  הרצל ובלפור חקק  |   כתבות
השבוע מלאו 72 שנים להטלת פצצות הגרעין על הירושימה ונגסאקי. במקביל, חלה הסלמה ביחסים בין ארה"ב וקוריאה הצפונית, בדיוק באותו נושא. במאה ה-20 העולם השתנה במהירות בה לא השתנה באלפי שנות ההיסטוריה שקדמו לה. נושא הגרעין היה מרכזי ביותר במחצית השנייה של מאה זו, כאשר בפעם הראשונה בהיסטוריה האנושית, האדם יצר נשק שהיה מסוגל להשמיד את העולם כולו. אלו הן חמש נקודות מרכזיות בנושא זה, שהשפיעו על העולם.
10/08/2017  |  אריאל י' לוין  |   כתבות
שוויץ היא מדינה יקרה להחריד. יוקר-מחייתה פוגע לא רק בתייריה, אלא גם בתושביה עצמם. הגיעו הדברים ליד כך שתעריפיה הגבוהים, המרקיעים לשחקים, מבריחים אותם אל מעבר לגבולותיה. נוכחנו בכך על כל צעד ושעל, בעת שהגענו אליה בעצם ימים אלה של חודש אוגוסט. וכמו רבים אחרים, שאינם מסכינים עם מטבע הפרנק, הנוסק זה מכבר לשמיים, שווייץ הבריחה אותנו ממנה, חיש קל, לעבר גרמניה-שכנתה, הזולה ממנה פי כמה וכמה..
10/08/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
המופע שיעלה בכל רחבי הארץ, בנוסף להופעה בפסטיבל בכרמיאל, הוא קרוב לוודאי גולת הכותרת של הפסטיבל. התלבושות המפוארות האותנטיות, הרקומות כסף וזהב ומעוטרות בצבעוניות כה ססגונית, הן הסמל של התרבות של ארץ זו. 40 הרקדנים והרקדניות משובבים את הנפש ביופי האצור בתנועותיהם, אותם עיצב הכוריאוגרף של הלהקה GIGLA TURKIA. לא רק שהמחול הזה יונק מהמסורת של ריקודי העם שלהם, אלא שהיכולת הוירטואוזית של הרקדנים, יכולתם לרחף באויר, לבצע את התנועות המדויקות בזריזות כזו שקשה לתפוס בעין בבת אחת את כל המירקם של הקומפוזיציה, המגוון בשוני שלו בכל קבוצה של רקדנים שעל הבמה. כאשר כל חלק מהלהקה מבצע באותה עת חלק שונה ביצירת הכוריאוגרף כך שביחד - כולם יוצרים הרמוניה וויזואלית מרהיבה ועשירה.
10/08/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
פסטיבל בינלאומי לתיאטרון-בובות, בהפקת תיאטרון הקרון, מתקיים בימים אלה בירושלים, עם מגוון נרחב של הצגות המיועדות לזאטוטים ולמבוגרים כאחד.
09/08/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il