|   15:07:40
דלג
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
"חשש לרווחים אסורים" [צילום: איציק וולף] עלוני הישועות - חלק ממודל גיוס התרומות

חשיפה ב-News1 / המלצה לפירוק עמותת מבטיחי הישועות

אור הרשב"י גייסה תרומות במיליונים; <br>57% הלכו להנהלה, המנכ"ל גזר קופון

ביקורת שביצע רשם העמותות הביאה להמלצה לפירוק עמותת אור הרשב"י העמותה גייסה בשנת 2014 תרומות ביותר מ-18 מיליון שקל ומפרסמת במיליוני שקלים עלוני 'ניסים ונפלאות' הקוראים למאמינים לתרום לה בבדיקת העומק נמצאו תפקוד לקוי של מוסדות העמותה, הוצאות הנהלה וכלליות והוצאות גיוס תרומות ופרסום בהיקפים חריגים, תשלומים לחברי עמותה ללא אסמכתות וחשש לעשיית רווחים מצד חברי עמותה "הליקויים החמורים מקימים עילה לפירוק העמותה"
13/08/2017  |   איציק וולף   |   כתבות   |   תגובות
לא לתרום לעמותת 'רחל אמנו'
איציק וולף
לקראת היום הנחשב כיום פטירת רחל אמנו הפיצה עמותת 'רחל אמנו בארץ הקודש' עלוני פרסום רבים הקוראים להעברת תרומות תמורת הבטחה לישועות * רשם העמותות מנהל כבר שנה בדיקת עומק נגד העמותה ונגד עמותות שקשורות אליה - דוגמת עמותת אור הרשב"י ממירון בעקבות אי-סדרים והעברות כספים בין עמותות * "באפשרות התורמים הפרטיים לשקול האם לתת לעמותות תרומות לאור היעדר אישור"
לרשימה המלאה

דוח עומק שהוזמן על-ידי רשם העמותות במשרד המשפטים קובע כי קיימת עילה לפירוק עמותת אור הזוהר הקדוש וישועות הרשב"י. מדובר בעמותה רווחית למדי, שפועלת מאז מרס 2008 ושהכנסותיה הגיעו בשנת 2014 לסך של 18.788 מיליון שקלים.

באותה שנה הסתכמו הוצאות העמותה בכ-15.5 מיליון שקל כשעיקר ההוצאות המוצהרות היו על שכר, מלגות, ו'אירועי מירון והפצת חומרי יהדות להפצת תורת הרשב"י', כהגדרתם. פעילות נוספת של העמותה היא הפעלת ישיבת מקובלים בשם 'אור הרשב"י' הפועלת בסמוך למתחם קבר ר' שמעון בר יוחאי. אולם דוח העומק, שהוכן על-ידי רו"ח רמי אלחנתי, ממשרד קדמי אלחנתי רו"ח, קובע כי יותר ממחצית מן ההוצאות הללו, 57% מהן ליתר דיוק, הוצאו על 'הנהלה וכלליות' באופן המעלה חשש לשימוש בכספי העמותה בניגוד למטרותיה.

לכך, מוסיף דוח ביקורת העומק כי העמותה פרסמה בדוחות הכספיים שלה מידע מוטעה אודות ההוצאות הכספיות שלה והציגה הוצאה של 6.876 מיליון שקלים על פרסום וגיוס תרומות כהוצאה שנעשתה לצורך מימון אירועי מירון ולהפצת מורשת הרשב"י. מדובר בעלונים המחולקים בבתי כנסת ואשר מלאים בסיפורי ניסים ונפלאות ובשידול אנשים לתרום לעמותה על-מנת שיוושעו מצרותיהם. גם חלק ניכר מהוצאות השכר - שהגיעו בשנת 2013 ל-2.711 מיליון שקל - יוחסו על-ידי עורכי הדוח לגיוס תרומות.

"בפועל מבדיקתנו עלה כי עיקר הוצאות אירועי מירון והפצת חומרי יהדות להפצת מורשת תורת הרשב"י הינן הוצאות פרסום המשמשים למעשה לגיוס תרומות. עלויות השכר של המוקדניות אף הן למעשה ברובם משמשים לגיוס תרומות", נכתב בדוח. "לפי חישובי הביקורת, הוצאת העמותה להנהלה וכלליות ולגיוס תרומות מסתכמות לשיעור של 57%. שיעור זה הינו חריג ומעלה חשש לשימוש בכספי העמותה בניגוד למטרותיה".

בתגובה לדברים טענו בעמותת אור הזוהר הקדוש וישועות הרשב"י כי יש להבחין בין חלוקת חומר שהיא נטו הפצת תורת הרשב"י לבין הדפסות שונות של העמותה. עורכי ביקורת העומק דחו טענה זו וקבעו כי מן המסמכים שהעמותה עצמה העבירה לעיונם עולה שהיא השתמשה בתורת הרשב"י כטיזר שימשוך קוראים אל העלון ויגרום להם להתקשר אל המוקד הטלפוני ולתרום כסף. "בעת עריכת הביקורת עיינו בדוגמאות של הפרסומים שהומצאו על-ידי העמותה ורובם המכריע כלל 2-4 דפים על רשב"י ועל סיפורי ניסים וחצי עמוד של הפניה להתקשר לעמותה ולמסור שמות לתפילה, כאשר - כאמור בדוח - פונים רבים תרמו לעמותה. הביקורת סבורה כי המטרה מצד העמותה הינה לגרום למעיינים בחומר שהופץ להתקשר ולתרום, ולכן מדובר בהוצאות פרסום/גיוס תרומות ששייכות להוצאות הנהלה וכלליות", לשון דוח הביקורת.
ממצאי בדיקת עומק - מוסדות אור הזוהר הקדוש וישועות הרשב"י - צפת-מירון (ע"ר) / דו"ח רואה חשבון
דו"ח בדיקת עומק שבוצע על פי הזמנת רשם העמותות במשרד המשפטים בעמותת אור הזוהר הקדוש וישועות הרשב"י ממליץ על פירוק העמותה בשל ליקויים חמורים שהתגלו בפעילותה

המנכ"ל סיפק שירותים ללא מכרז ב-375 אלף שקל

חלקים אחרים של דוח הביקורת עוסקים באופן תשלום השכר לעובדי העמותה. בבדיקה מדגמית שנערכה ל-10 עובדים - ובהם מנכ"ל העמותה, חיים זיוולד - עולה כי לשלושה מתוכם, וזיוולד המנכ"ל ביניהם, פעלו ללא הסכם העסקה ו-2 נוספים פעלו מבלי שיש להם הסכם העסקה חתום בידי העמותה. במחצית מן המקרים שילמה העמותה לעובדיה שכר עבור מספר שעות שונה ממספר השעות שצויין בדוח הנוכחות הממוחשב שלהם. עוד עולה כי העמותה אינה ממלאת טפסי 161 עבור עובדים שעבדו עבורה במשך פחות משנה באופן המונע שחרור כספי פנסיה שהופרשו עבור אותם עובדים.

זיוולד עצמו סיפק לעמותה שבראשה הוא עומד, בשנת 2013, שירותים בעלות של 375 אלף שקל מבלי שנערך עמו הסכם התקשרות ומבלי שמוסדות העמותה דנו בהתקשרות ואישרו אותה. כל זאת, באופן המעלה חשש לחלוקת רווחים אסורה. מדובר בשירותי תדמית ופרסום שהתקבלו מחברת 'תדמית קול' לפרסומים בעיתון ישראל היום ובתחנת הרדיו 'קול-חי'. באותה שנה עמד שכרו של זיוולד על סך כולל של 580 אלף שקל - 205 אלף שקל ברוטו שכר על עבודתו בעמותה וכ-375 אלף שקל שקיבל לחברה בבעלותו. העמותה טענה בתגובתה כי לא שמרה את הסכמי ההתקשרות עם החברה בבעלות זיוולד ואת התיעוד של הדיונים לאישור ההתקשרות, והתעקשה שהתנהלו דיונים שכאלה. טענה זו נדחתה.

"מודל שונה של גיוס תרומות"
שמות לתפילה כפיתיון לתורמים [צילום: איציק וולף]

ביקורת העומק חושפת כי רוב עובדי העמותה הם עובדי גיוס תרומות, המשתכרים שכר בסיס של בין 25 ל-35 שקלים לשעה בתוספת בונוסים חודשיים של בין 1,000 ל-10,000 שקל. בשנת 2012 נכנסו אל מוקד גיוס התרומות 303,934 שיחות וסך כמות כל התורמים עמדה על 24,363 בני אדם. התרומה הממוצעת עמדה על 80 שקלים לאדם.

העמותה טענה כי אם המוקד הטלפוני היה עוסק בגיוס תרומות - היו רוב השיחות בו שיחות יוצאות ולא שיחות נכנסות והגדלה של סכומי התרומות, בעוד שבפועל גדל נפח השיחות הנכנסות ששימשו לטענת העמותה לעידוד ולתמיכה ולמסירת שמות לתפילה. עורכי ביקורת העומק דחו טענה זו מכל וכל:

"שיחות לתורמים פוטנציאליים הינה שיטה אחת לגיוס תרומות, אולם העמותה נוהגת בשיטת גיוס תרומות אחרת. העמותה אינה מפעילה מוקד טלפוני שבו מועסקים טלפנים אשר מתקשרים לתורמים פוטנציאליים, אלא נוהגת במודל אחר של גיוס תרומות. העמותה בנתה מערך גיוס תרומות שפועל בצורה הבאה: העמותה מבצעת פרסום ארצי בהיקף ענק (הפצה של מיליוני חוברות פרסום) על מורשת ר' שמעון בר יוחאי יחד עם קריאה להתקשר לעמותה ולמסור שמות לתפילה. זו הסיבה לכמות השיחות הנכנסות לעומת השיחות היוצאות. כלומר, מודל גיוס התרומות שאימצה העמותה הינו שבמקום שהיא תפנה בטלפונים לציבור, הציבור הוא הפונה וכמובן שמאותו רגע, מדובר ב'לקוח במאגר'", נכתב בדוח.

עוד נמצא חוסר התאמה בין חוזי העבודה על הטלפניות במוקד הקובעים שגובה הבונוסים יגיע ל-2% מגובה התרומות שמצליחות הטלפניות לגייס לבין תשובת העמותה שטענה כי אחד הקריטריונים להענקת הבונוס הוא חוות דעת של מפקחת מטעם העמותה - עד כמה מצליחה הטלפנית "לחזק" את הפונה אל המוקד. עוד נקבע בביקורת העומק שהימנעות העמותה מהעברת מסמכים שיבססו שיטתיות הנוגעת לאופן חלוקת הבונוסים מחזקת את המסקנה שהבונוס ניתן בשל גובה התרומות ולא בהתאם לרמת החיזוק. לקביעה זו משמעות רבה משום שהיא הופכת את הצהרת העמותה על פעילות הטלפניות כמימוש אחת ממטרות העמותה לשקרית.

"במידה והעמותה הייתה רואה במוקד מרכז 'חיזוק' אמיתי, היה מצופה שהיא תעודד את הטלפנים להאריך בשיחה ולא מתגמלת אותם בהתאם לסכומי גיוס התרומות. בנוסף, היה מצופה מהעמותה שמעבר ל'מוקד חיזוק' הייתה פועלת להגשמת מטרותיה באמצעות הסברה וכנסים ברחבי הארץ", נכתב.

תמיכות ל'נזקקים' ללא קריטריונים

ביקורת העומק בחנה גם את התמיכות שהעניקה עמותת אור הזוהר הקדוש וישועות הרשב"י לנזקקים. בשנת 2013 העניקה העמותה תמיכות בגובה של 423 אלף שקל ללא כל קריטריונים ובאופן המעלה חשש לחלוקת רווחים אסורה. העמותה גם מחלקת תווי קניה ומוצרי מזון ללא קריטריונים מחייבים.

דוח הביקורת מצא גם קשרים בין עמותת אור הזוהר הקדוש וישועות הרשב"י לבין עמותות ישועות בעמוקה ומוסדות רחל אמנו בארץ הקודש. מדובר בעמותות-אחיות שחלק מן הגורמים המפעילים אותן מעורבים בפעילות עמותת אור הזוהר הקדוש וישועות הרשב"י. התגלו העברות כספים בין העמותות במאות אלפי שקלים, מבלי שנחתמו הסכמי התקשרות בין העמותות.

"לאור הליקויים הרבים והחמורים שעלו בביקורת: בין היתר - תפקוד לקוי של מוסדות העמותה, הוצאות הנהלה וכלליות הוצאות גיוס תרומות והוצאות פרסום בהיקפים חריגים, היעדר נהלים מספקים, ליקויים בביצוע התקשרויות עם ספקים ונותני שירות, תשלומים לצדדים קשורים ללא אסמכתאות מבוססות וללא דיווח על צדדים קשורים בדוחות הכספיים והמילוליים, התקשרות עם חברה בבעלות מנכ"ל העמותה לקבלת שירותי פרסום והפצה, מתן הלוואות לנזקקים בניגוד למטרות וללא בדיקת נזקקות, תשלומי בונוסים לעובדים ללא קביעת נהלים ברורים, העסקת קרובי משפחה רבים וליקויים נוספים שפורטו בדוח, מתקיימת עילה לפירוק העמותה", נקבע בבדיקת העומק.

עם זאת, בנוהל רגיל במקרה שכזה, נכתב שככל שהעמותה תסכים לביצוע תוכנית לתיקון הליקויים, שבמסגרתה ימונה לעמותה גורם מלווה בהיקף שייקבע על-ידי רשם העמותות על-מנת להבטיח את תיקון הליקויים ואת יישום המלצות בדיקת העומק, מומלץ לבצע תוכנית שכזו. "ככל שהעמותה לא תסכים לביצוע תוכנית כאמור, מומלץ לשקול הגשת בקשה לפירוק העמותה", לשון הדוח.

בתגובה לשאלת News1 מהו סד הזמנים שהוקצב לצורך בחינה האם העמותה תסכים לשתף פעולה עם התוכנית שהעלייה המליצה ביקורת העומק נמסר ממשרד המשפטים כי לא ניתן בשלב זה לדעת. "בעקבות ממצאי ביקורת העומק ממשיך רשם העמותות את הטיפול אל מול העמותות בין היתר בהתאם להמלצות הדוח. משך ואופן הטיפול תלויים בגורמים שונים, ולכן לא ניתן בשלב זה למסור צפי ברור לסיום הטיפול", לשון הודעת משרד המשפטים.

תאריך:  13/08/2017   |   עודכן:  17/08/2017
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אור הרשב"י גייסה תרומות במיליונים; 57% הלכו להנהלה, המנכ"ל גזר קופון
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גדעון8
13/08/17 10:46
2
מתעניין
13/08/17 10:47
 
ישועות המוקעטה
13/08/17 11:57
3
נחשון
13/08/17 11:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בליבה של העיירה הציורית ולדסהוט, שבדרום היער השחור, ממוקמת מסעדת "לה אסטנסיה", שהתמחתה בהכנת מעדנים ארגנטינאיים גזעיים. את המסעדה, הטובלת בנוף עטוף בירוק, והמעוצבת היטב בנוסח הפמפס, מנהלת משפחה, בת שלושה דורות קולינריים.
13/08/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
באחד מפרקי "כן, אדוני השר" מגיע ג'ים האקר לביקור בבית חולים חדש לגמרי. בעוד 500 אנשי מנהלה עמלים שם במרץ, אין בו אף רופא ואף אחות וכמובן שאין אפילו חולה אחד. "החולים רק מפריעים לניהולו התקין של בית החולים", מסבירה לו המנהלת האדמיניסטרטיבית.
13/08/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
על-פי המסופר במצגת היפהפייה, קולנוע אדיסון הוקם בשנת 1932, על-ידי י.מ. מזרחי. חלקת המגרש מול בית-ספר למל, משכה את הלב, ומר מזרחי ביקש לרכוש את המקום מיד. המיקום המיוחד נראה למר מזרחי פשוט אידיאלי. המבנה שהוקם אכן ניצב במחצית הדרך בין כיכר השבת לרחוב הראשי של ירושלים, רחוב יפו.
13/08/2017  |  הרצל חקק  |   כתבות
60 שנה מלאו לספר הידוע ביותר בנושאי ניהול וקריירה - והוא בכלל נכתב בידי היסטוריון. חלק ניכר מחוקיו של נורת'קוט פרקינסון תקפים גם בישראל של 2017
11/08/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
לפני כשנה סיירתי בבית העלמין של אילת שבפאתי מערב העיר וכתבתי אודותיו. מבין מאות הקברים בבית העלמין צדה עיני במיוחד, מצבת קבר ועליה הכיתוב הבא: "פנינה זקן בת שלמה נ"י שנרצחה בכרון בגיל 12 י"ז תשרי תשי"ח, 12.10.57.
10/08/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
חברת אלביט מערכות, שמניותיה רשומות למסחר בבורסה בתל אביב ובוול סטריט, היא אחת החברות הגדולות בישראל    שוויה על-פי מחירי הבורסה מגיע ל-32.7 מיליארד ש"ח    מידע שהגיע ל-News1 מלמד על ...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
בינתיים הצבא ברצועה דולדל, מרבית היחידות פונו, הפקודה לטהר את רפיח אינה ניתנת וגם פינוי האזרחים מרפיח צפונה מעוכב
[צילום: יח"צ, הרבלייף]
סוזן בוורמן
חמישה צירופי מזון מומלצים לתזונה נכונה    הוספת מעט שומן בריא מאבוקדו או שמן זית לסלט תעזור לכם לספוג את הקרוטנואידים שמצויים בחסה רומית, גזר ועגבנייה
יואב קיש
יואב קיש
אין אפילו אחד מכל המרואיינים בכתבה שהיה איתי בקשר ב-20 השנים האחרונות, וכולם מרואיינים מטעם. כולל "הטייס" שהוא פעיל במחאה שאף הודיע שהוא מסרב לשרת ומעולם לא היה חבר שלי ולא היה אית...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il