|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
דנציגר. דעה פוליטית? [צילום: פלאש 90] גולדין. המשפחה רוצה קבר לבכות עליו הנדל. תמונה רחבה [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

פסיקת בג"ץ בנוגע להחזקת גופות מחבלים ככלי מיקוח

דנציגר מול הנדל: לאן מופנה המבט

ניל הנדל הסתכל אל מחוץ לחלון לשכתו וראה את המציאות בה אנו חיים. עיניו של יורם דנציגר נותרו נטועות בספרים שעל שולחנו. אלא שפסיקה חייבת להיות תלוית מקום, זמן ונסיבות יש לתקן את חוק כבוד האדם ולקבוע על מי ומתי הוא אינו חל ומה עם כבוד האדם של משפחות גולדין ושאול?
15/12/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
גופות מחבלים יוחזקו רק לפי חוק מפורש
איתמר לוין
דנציגר וקרא בדעת רוב: ישראל אינה רשאית להחזיק בגופות כאמצעי מיקוח להחזרת אזרחים וגופות חיילים * העניקו למדינה חצי שנה לחוקק את החוק לפני שיוחזרו גופות
לרשימה המלאה

1. היסוד של פסיקת בג"ץ ולפיה אין למדינה סמכות להותיר בידיה גופות של מחבלים כקלף מיקוח מול חמאס, נעוץ בחוק יסוד כבוד האדם וחרותו. החוק הזה מדבר על כבוד האדם באשר הוא אדם, ללא אבחנה האם מדובר בישראלי או בזר, באוהב או באויב - וכך ראוי שיהיה.

מאחר שבג"ץ אוהב לרדת לנבכי דעתו של המחוקק, הנה שאלה שאיש מן השופטים לא שאל: האם הכנסת התכוונה לתת את אותו כבוד ואותן זכויות לחיילי צה"ל ולאנשי חמאס? האם היא התכוונה שאויביה המרים ביותר של ישראל יוכלו לנצל אותו כחלק ממלחמתם בה? זו השאלה האמיתית בה צריך להכריע, זו השאלה האמיתית שהכנסת צריכה לתת עליה מענה - והמענה הזה צריך להיות ברור. הכנסת צריכה לתקן את חוק היסוד ולהבהיר על מי ומתי הוא לא חל.

2. המחלוקת המשפטית בין יורם דנציגרג'ורג' קרא) לבין ניל הנדל היא האם קיימת סמכות מפורשת בחוק למנוע קבורת קבע של מחבלים. ונא לשים לב: גוויותיהם אינן מוטלות כדומן על פני השדה, אלא נקברות בקבורה זמנית - כך שאפשר בהחלט לטעון שזו לא פגיעה קשה (אם בכלל) בכבוד האדם. אבל נניח שיש פגיעה כזאת ונלך למישור המשפטי.

תקנה 133(3) לתקנות ההגנה לשעת חרום קובעת: "למרות כל הכלול בכל חוק, יהיה מותר למפקד צבאי לצוות כי גווייתו של כל אדם תיקבר באותו מקום שהמפקד הצבאי יורה. המפקד הצבאי רשאי באותו צו להורות מי ומי יקבור אותה גווייה ובאיזו שעה תיקבר". לכאורה - לשון ברורה וחד-משמעית: צה"ל יכול לקבוע מתי ואיפה ייקבר כל אדם. אז על מה המחלוקת?

אפשר לומר, שהמחלוקת היא האם להרחיב או להצר - ובשני מישורים שונים: דנציגר מרחיב באחד ומצר בשני, הנדל מצר באחד ומרחיב בשני. דנציגר אומר שיש לקרוא את ההוראה הזאת בהקשר הרחב שלה ולבחון את ההיסטוריה שלה, ומכאן הוא מגיע למסקנה שהיא אינה מכוונת לקבורה זמנית לצורכי מיקוח. הנדל אומר: צריך לקרוא הוראה זו בלבד, היא נותנת למפקד הצבאי את הסמכות, אינה מגבילה סמכות זו ודי בכך. ובמקביל, דנציגר מצמצם את מבטו ללשון התקנה, בעוד הנדל טוען שצריך להסתכל על התמונה הצבאית והמדינית הרחבה.

על פניו אלו הן שתי גישות אפשריות, ודומה שהשקפת עולם - ואולי גם השקפה פוליטית - מכריעה את הכף באיזו מהן לבחור. חשוב לומר: גם לשופטי בית המשפט העליון יש דעות, כולל פוליטיות, ואי-אפשר לדרוש מהם להתנתק מהן לחלוטין. כך שגם אם השקפתו הפוליטית של דנציגר היא שהובילה אותו לבחור במסלול שבחר, אין בכך פסול - משום שמבחינה משפטית זהו מסלול אפשרי.

3. השאלה הבאה היא, האם בג"ץ יכול להתעלם מכל מה שמסביב. אם תרצו, הנדל הרים את מבטו והשקיף אל מחוץ לחלון לשכתו, בעוד עיניו של דנציגר היו ממוקדות בספרים שעל שולחנו.

פסיקה אינה יכולה להיות מנותקת זמן, מקום ונסיבות. אין דינה של שאלה בזמן מלחמה כדינה בעת שלום. אין דינו של עסק משגשג כדינו של עסק פושט רגל. בתי המשפט מתחשבים מדי יום וכל יום בנסיבות המשתנות. באותה מידה, אי-אפשר להתעלם מכך שיש לנו עסק עם אויב חסר אנושיות, שמבחינתו בני אדם - כולל בני עמו שלו - הם לא יותר מאשר סחורה ומכשיר להשגת היעד של השמדת מדינת ישראל. אי-אפשר להגיד: "אבל מגיע להם כבוד אנושי ואני לא מוצא מענה מפורש בחוק". ייתכן שהחלק הראשון של המשפט נכון; אבל כפי שהנדל מראה, החלק השני אינו נכון - ובוודאי שאינו הכרחי.

אין לי ספק שדנציגר מאמין באמת ובתמים שפרשנותו לחוק היא הנכונה, וייתכן בהחלט שהצדק איתו - אך לא במצב הנוכחי. לא כאשר משפחותיהם של אברה מנגיסטו והיאשם אל-חייר מצפות לשובם, ולא כאשר משפחותיהם של הדר גולדין ואורון שאול מבקשות קברים לבכות עליהם. שופט אינו יכול להיות מנותק מן המציאות, מן ההוויה הישראלית. ודאי שאסור לו להטות משפט, אך כאשר יש דרך משפטית העולה בקנה אחד עם האינטרס הציבור והלאומי - הוא חייב לבחור בה.

4. היה עוד משהו שמאוד הפריע לי בפסק דינו של דנציגר. הוא עורך בדיקה מקיפה של החוק הבינלאומי ומגיע למסקנה, כי למרות שאין בו איסור מפורש על החזקת גופות במסגרת עימות מזוין, "פרטיקה זו זוכה להסתייגות וגלום בה קושי משפטי לא מבוטל... הדין הבינלאומי מורה במפורש כי האופציה המועדפת היא השבה של הגופות". לאחר מכן הוא אומר: "אם המדינה חפצה בכך, עליה לגבש הסדר חוקי מלא ושלם, שיוקדש באופן ספציפי לנושא זה, בחקיקה ראשית ומפורשת אשר תעמוד בסטנדרטים המשפטיים הקיימים בדין הישראלי ותתכתב עם הוראות החוק הבינלאומי, בחלקו שאינו שנוי במחלוקת".

השילוב של שני אלו נראה - ודאי שלא במתכוון - כאילו דנציגר כבר כותב את העתירה נגד החוק הזה. כל מה שיצטרכו העותרים לעשות - וברור לגמרי שיהיו עתירות - הוא להעתיק את עמודים 26-19 בפסק הדין ולשלוח את המדינה להתמודד עם פסיקה של בג"ץ שכבר קבעה שקשה מאוד ליצור חוק ישראלי כזה שיעמוד בדרישות החוק הבינלאומי. דנציגר היה צריך לוותר על כל החלק הבינלאומי, שכן ברור לו שבכך הוא עושה לעותרים העתידיים חלק גדול מהעבודה.

5. שתי הערות נוספות לגבי חוק היסוד. האחת: הסעיף האחרון שלו, שבו לא נגע איש מבין שופטי בג"ץ, קובע, כי בשעה שקיים במדינה מצב חרום (וזה המצב שלנו מאז תש"ח), מותר להתקין תקנות "שיהא בהן כדי לשלול או להגביל זכויות לפי חוק יסוד זה, ובלבד שהשלילה או ההגבלה יהיו לתכלית ראויה ולתקופה ובמידה שלא יעלו על הנדרש". לכאורה, לא צריך חקיקה ראשית; מספיקות תקנות. ויתרה מזאת: אותה תקנה 133(3) אמורה להיות מספיקה לגמרי.

ההערה השנייה: מה עם זכויות האדם של משפחות גולדין, שאול, מנגיסטו ואל-חייר? מישהו חשב עליהן? מישהו הביא אותן בחשבון?

בג"ץ 4466/16, מוחמד עליאן ואח' נ' מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית ואח' / פס"ד
קבלת עתירה נגד אי החזרת גופות מחבלים והחזקתם ככלי מיקוח להשבת אזרחים וגופות חיילים. המימוש יעוכב בחצי שנה כדי לאפשר חקיקת חוק מתאים

תאריך:  15/12/2017   |   עודכן:  15/12/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דנציגר מול הנדל: לאן מופנה המבט
תגובות  [ 22 ] מוצגות   [ 22 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שוחר-שלום
15/12/17 08:42
2
אקטואלי
15/12/17 09:02
3
באום
15/12/17 09:37
 
פועה
15/12/17 12:33
 
עובד 1
15/12/17 18:11
 
הג'וקר
15/12/17 19:15
4
ת"ת
15/12/17 10:39
5
7_7_7.
15/12/17 11:55
6
1 העם
15/12/17 12:21
 
ארי כספי
15/12/17 13:42
7
פועה
15/12/17 12:27
 
באום
15/12/17 14:28
8
רון3
15/12/17 13:52
9
רון3
15/12/17 13:52
10
שופט קטן
15/12/17 13:54
11
היתה ידועה מראש
15/12/17 15:27
12
צורי
15/12/17 16:29
13
הטיעון החסר
15/12/17 16:31
14
וטוב שכך
15/12/17 18:19
15
בן דרור
15/12/17 21:35
16
בני בנקר
16/12/17 08:35
17
איש שלום
16/12/17 11:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
11 פלשתינים המתגוררים שלא כדין במזרח ירושלים, ואשר הציגו מסמך מזויף בניסיון לקבל בעלות על בית בשכונת בית צפאפא, יקבלו היתר לישיבה בעיר. כך קבע (14.12.17) המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, חנן מלצר.
15/12/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
הבעלים הגאה של שווארמיה בג'באליה שבצפון רצועת עזה, מציע הנחה של 80 אחוזים לאזרחי קוריאה הצפונית שיבואו לאכול אצלו. הבעיה: ברצועת עזה, אין אזרחים מקוריאה הצפונית אבל אברהים ראבעה משוכנע שהם יבואו יום אחד, אולי כעובדי ארגון סיוע.
14/12/2017  |  עומר כרמון  |   חדשות
שר התיירות, ח"כ יריב לוין (ליכוד), אמר בעקבות החלטת בג"ץ לפיה על המדינה לחוקק בתוך חצי שנה חוק שיכשיר החזקת גופות מחבלים לצורכי מו"מ עם ארגון החמאס: ״הטרור קיבל שוב פרס מידי שופטי בג״ץ, אשר פגעו בפסיקתם פגיעה אנושה ביכולת להשיב הביתה את הבנים המוחזקים בידי החמאס. פסיקת בג״ץ מבטאת פעם נוספת סולם ערכים מעוות שבו לרוצחים שפלים ולבני משפחותיהם מוענקות זכויות יתר על חשבון חיילי צה״ל והמשפחות השכולות. אני קורא לחבריי בכנסת מכל קצות הקשת הפוליטית להתעורר ולתמוך ביוזמות החקיקה לשינוי פניה של מערכת המשפט ולשינוי הרכבו של בית המשפט העליון".
14/12/2017  |  עומר כרמון  |   חדשות
ראש עיריית נצרת, עלי סלאם, הודיע כי בעקבות הכרזתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על העברת שגרירות ארה"ב לירושלים וההכרה בירושלים כבירת ישראל, בוטלו כל האירועים והחגיגות שתוכננו בעיר לרגל חג המולד והשנה הנוצרית החדשה.
14/12/2017  |  עומר כרמון  |   חדשות
בשנת 1959 התקבלה בליגה הערבית החלטה מס' 1457 כדלקמן - "מדינות ערב ישללו מתן אזרחות למבקשים ממוצא פלשתיני, כדי למנוע את השתלבותם בארצות המארחות". החלטה מעין זו היא החלטה כביכול מוזרה, אך שמסתכלים לעומקם של הדברים מבינים היטב את סיפור "הנכבה" הפלשתינית. בעצם זו גם נקודת ההתחלה בכל דיון על הסכסוך הפלשתיני-ישראלי.
14/12/2017  |  דביר מור  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
"המאבק האלים כולל את השמדת אזרחי ישראל"  /  דוד בדין
סוכל פיגוע חטיפה שחמאס תכנן לבצע בחנוכה  /  מירב ארד
רקטה נורתה לאזור חוף אשקלון  /  מחלקה ראשונה
אבו מאזן נגד דונלד טראמפ  /  יוני בן-מנחם
סמים פס  /  אריאל י' לוין
ירושלים - שתי בירות לה  /  איתן קלינסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
אם ביבי נתניהו ייכנס להיסטוריה זה יהיה על שהוא הצליח לא רק להקים ולקיים ממשל גרוטסקי, נלעג, מטורלל ומעורר חלחלה, אלא להשליט ממשל מעוות זה באמצעות הדמויות הנלעגות שבו והמדינית העקומ...
דרור אידר
דרור אידר
כיצד התקיימנו בעולם חסר התגלות, בגיא צלמוות של לאומים, נתונים לסכנת השמדה? מגילת אסתר הכינה אותנו לעולם כפי שמוכר כיום, שבו מוכרחים לתמרן בסבך הפוליטיקה העולמית כדי להשיג את הבסיס:...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
יעקב הוא עיתונאי אשר לא היו לו שאיפות אחרות מלבד תקשורת, עיתונאות, יצירת סיפור, הגשה, הבאת חדשה, כתיבה, הבאת מידע על נושאים מנושאים שונים
אמיר רוזנבלום
אמיר רוזנבלום
למרות הורדת דירוג מדינת ישראל על-ידי חברת מודיס', ולמרות הירידה בצמיחה שהייתה ברבעון האחרון של 2023, הכלכלה שלנו נותרה יציבה
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
זה יהיה הקרב האחרון: מיומנו של מפגין ברחוב קפלן    לאוסף הסיסמאות הנובל יש כבר סיסמה נוספת, חדשה: "בחירות עכשיו"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il