|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

סיפור חייה של חברת הכנסת שרה כפרית <br>

שרה כפרית מכפר יהושע, הייתה חברת כנסת בכנסות ה-2 וה-3 ידעה לא מעט שכול בחייה ב-1953 נהרג בעלה מיכאל כפרי בתאונת דרכים בכביש "ואדי מילק" וכעבור כ-5 שנים, ב-1958, נפצעה אף היא בתאונת דרכים באותו כביש בהתהפך מכוניתו של סגן שר החינוך והתרבות ב-1970 נהרג נכדה יאיר כפרי, אף הוא בתאונת דרכים, באחד מכבישי האזור
07/01/2018  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
שרה כפרית [צילום: אלי אלון]

קרוב ל-1,000 חברי כנסת כיהנו בכנסת ישראל מאז יסודה. חלקם מוכרים וידועים, אחרים ידועים פחות. יש מבניהם קבוצה לא קטנה של חברי כנסת שהם אלמוניים כמעט לחלוטין, שכיהנו תקופה קצרה יחסית או זכו לפרסום מועט בתקשורת וידועים ומוכרים רק למתי מעט.
על קבוצה זו נמנית שרה כפרית (לעיתים נקראת כפרי) שהייתה חברת מושב כפר יהושע שבעמק יזרעאל וכיהנה בכנסת מטעם סיעת מפא"י (מפלגת פועלי ארץ ישראל) בכנסות השנייה והשלישית מ-20.8.1951 עד 30.11.1959. שרה כפרית היא אחותו של אליעזר קפלן (1891-1952) מי שהיה שר האוצר הראשון של מדינת ישראל. שרה הייתה רבת פעלים; הגננת הראשונה של נהלל, ממייסדות מושב כפר יהושע, חברת כנסת חברתית לוחמת ופעילה למען זכויות נשים למען ואנשים בעלי צרכים מיוחדים.

בשם שרה כפרית נתקלתי במקרה לראשונה לפני כמה ימים בעת עיון בארכיון העיתונות בקשר לנושא מסוים, והנה צצה מול עיני ידיעה שפורסמה בעיתון למרחב בתאריך 7 באוקטובר 1958 תחת הכותרת: "חברת הכנסת ש. כפרית נפצעה בתאונה" .אודה, מעולם לא שמעתי על חברת כנסת בשם שרה כפרית. בידיעה נאמר "חברת הכנסת שרה כפרית בת 56 מכפר יהושע נפצעה קשה ביום א' (5.10.1958 א,א) בלילה אחר חצות והועברה לבית חולים רמב"ם. התאונה קרתה שעה שמכונית פרטית נהוגה על-ידי סגן שר החינוך והתרבות, עמי אסף, אף הוא מכפר יהושע, ירדה מן הכביש ונפלה לתוך תעלה. עמי אסף לא נפגע כלל". אגב, סיפור התאונה "נעלם" מהביוגרפיה הרשמית על חברת הכנסת כפרית. מעניין אם התאונה נחקרה, ואם כן מה העלו תוצאות חקירת התאונה.

מעיון מעמיק בארכיוני עיתונות אני מגלה כי בכביש באותו אזור בו נפצעה חברת הכנסת שרה כפרית, נהרג כ-5 שנים לפני כן, במאי 1953, בעלה של שרה כפרית, מיכאל כפרי (קוקסו) מראשוני כפר יהושע.

וכך מדווח עיתון דבר ביום 29.5.1953 על התאונה: "מיכאל כרמי (קוקסו) בעלה של חברת הכנסת שרה כפרי, מראשוני המתיישבים בכפר יהושע ומאנשי הציבור הפועלים במקום, נספה אתמול בתאונה טראגית בהרי אפרים. מותו עורר אבל כבד במושב. שני האחים כפרי ועובד המושב, נסעו בטנדר דרך ואדי מילק ומחמת קלקול פתאומי במנגנון העצירה התהפך הטנדר במדרון. מיכאל קיבל זעזוע מוח והובא בלי הכרה לבית חולים המרכזי בעפולה ושם מת מיד. השניים נפצעו קל". עמוס בן צבי איש כפר יהושע, סיפר לימים כי השלושה נסעו בטנדר כדי להביא נחיל דבורים מקיבוץ המעפיל.

רות (רותה) צור ממושב באר טוביה, בתם של מיכאל ושרה כפרי מספרת לי פרטים לא ידועים ומפתיעים על נסיבות התאונה הטראגית. לדבריה, אח של אביה, שמואל ניסן (חלק מבני המשפחה קוקוסו שינו את השם לניסן), שהיה בין שלושת הנוסעים בטנדר, ביקש מאביה שייתן לו לנהוג בטנדר "כדי ללמוד לנהוג" ואביה הסכים. במהלך הדרך סטה הטנדר ממסלולו והתהפך במדרון. מיכאל כפרי נפצע קשה איבד הכרתו ומת כעבור זמן מה מפצעיו. בתו "רותה" מספרת לי כי שמואל אחיו של אביה שנהג ברכב חש תחושת אשמה קשה על שגרם למות אחיו וכאב מאוד עד כי לא יכול לשאת את הכאב.

חברת הכנסת שרה כפרית ידעה שכול נוסף כתוצאה מתאונת דרכים. נכדה יאיר כפרי בן 21 מבית לחם הגלילית, חייל בחופשה, נהרג בשבת 14.11.1970 בהתנגש מכוניתו עם מכונית אחרת בכביש המוליך לבית לחם הגלילית. יאיר הובא למנוחות במושב בית לחם הגלילית.

שרה כפרית - תולדות חייה
משפחה בנהלל [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

השתתפה בקונגרסים
בר בשנות ה-30 של המאה הקודמת, הייתה שרה פעילה במועצת הפועלות ובתנועת המושבים ובמפא"י. היא השתתפה כצירה בקונגרסים הציוניים בשנת 1936 בציריך ובשנת 1939 בז'נבה.

בנהלל פוגשת שרה קפלן במיכאל קוקסו, שעלה לארץ בתחילת שנות ה-20 ונמנה עם מייסדי קיבוץ תל יוסף, ומשם עבר לנהלל, שם שימש כפועל בניין וכנגר
▪ ▪ ▪

שרה כפרית (לעיתים כפרי) נולדה בשם שרה קפלן בשנת 1900 בעיר מינסק שברוסיה הלבנה, אחת מעשרת ילדיהם של פרומה ומאיר קפלן, כאמור אחד מאחיה של שרה, הוא אליעזר קפלן מי שהיה שר האוצר הראשון של ישראל. משפחת קפלן הייתה משפחה אמידה למדי, ובבעלותה היה בית מסחר סיטונאי גדול לחוטי אריגה. החינוך בבית היה יהודי וציוני וכבר מגיל צעיר הייתה שרה כפרית (אז קפלן) חברה במפלגת צעירי ציון במינסק. שרה למדה בגימנסיה במינסק.

בשנת 1920 עולה שרה קפלן לארץ ישראל ומתיישבת בתל אביב. היא לומדת לימודי גננות בסמינר לוינסקי בתל אביב. מספרים כי בתקופת לימודיה בסמינר היא מתגוררת פרק זמן מה בביתו של משה שרת (שרתוק). לאחר שסיימה את לימודי הגננות בסמינר לוינסקי היא משמשת גננת בגן קטן לילדי המורים במקווה ישראל. עם יסוד נהלל בתחילת שנות ה-20 היא משמשת כגננת הראשונה במושב נהלל.

בנהלל פוגשת שרה קפלן במיכאל קוקסו, שעלה לארץ בתחילת שנות ה-20 ונמנה עם מייסדי קיבוץ תל יוסף, ומשם עבר לנהלל, שם שימש כפועל בניין וכנגר. מיכאל ושרה נישאים בפסח 1925 ומתגוררים בנהלל שם משמשת שרה כגננת. בתם רות (רותה) צור (רותה) מספרת לי כי שם משפחתו של אביה קוקסו הוא שם ייחודי ואין שם משפחה כזה בעולם. רותה: "אבי מיכאל קוקסו הוא בן המושבה היהודית החקלאית "נהר-טוב" בחבל חרסון באוקראינה, סיפור התיישבות מופלא בפני עצמו. לימים בעקבות קריאתו של דוד בן-גוריון לעברת שמות, שינה מיכאל שם משפחתו מקוקסו לכפרי.

ב-1927 עוברים מיכאל ושרה מנהלל לכפר יהושע, אף הוא בעמק יזרעאל, ונמנים עם מייסדי המושב. כאן במושב כפר יהושע הם בונים ביתם, ומקימים משק חקלאי שכולל, בין השאר, מכוורת דבורים גדולה. בספטמבר 1927 נולד בנם אברהם ("רמי") כפרי. ב-1929 נולדה בתם מירה, לימים מירה בן צבי. מיכאל היה פעיל ציבור בכפר יהושע, ושרה הייתה חברה בוועדת החינוך בכפר.

בהמשך, כבר בשנות ה-30 של המאה הקודמת, הייתה שרה פעילה במועצת הפועלות ובתנועת המושבים ובמפא"י. היא השתתפה כצירה בקונגרסים הציוניים בשנת 1936 בציריך ובשנת 1939 בז'נבה. בסוף שנת 1945 יצאה בשליחות מועצת הפועלות לארצות הברית וקנדה, למטרת גיוס כספים עבור ההסתדרות ומועצת הפועלות.

היא הייתה חברת מרכז מפא"י, חברת מזכירות תנועת המושבים, וחברת מועצת הפועלות. עברתי על עיתוני התקופה של שנות ה-30 וה-40 שמה של שרה מופיע תדיר כמשתתפת ונושאת דברים באספות, בוועידות ובכינוסים אחרים למיניהם, לצד אנשים ידועי-שם, שכיום יש רחובות על שמם כמו למשל, הנרייטה סאלד ונוספים.

פעילותה בכנסת ישראל
פעילות רבה בכנסת [צילום: AP]

חינוך ובריאות
פעילותה בכנסת התמקדה בעיקר בתחומים של חינוך בריאות ורווחה.

כחברת כנסת פעלה שרה כפרי לקידומם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים, ובין השאר יזמה הקמת מפעלים מוגנים, הקצאת סיוע להורים שילדיהם סובלים מפיגור שכלי והרחבת תמיכתה של המדינה בילדים מוגבלים עד גיל 21
▪ ▪ ▪

בשנת 1951 נבחרה שרה כפרי לכנסת השנייה כנציגת תנועת המושבים ברשימת מפא"י לכנסת. כפרי כיהנה כחברת הכנסת בכנסות השנייה והשלישית מ-20.8.1951 עד 30.11.1959. והייתה חברה בוועדת החינוך והתרבות ובוועדת השירותים הציבוריים. פעילותה בכנסת התמקדה בעיקר בתחומים של חינוך בריאות ורווחה.

כך למשל, בפברואר 1952 פנתה שרה כפרית בשאילתה לשר הבריאות דאז יוסף בורג בשאלה האם קיימת במידה מספקת מוסדות לריפוי ילדים שלקו בשיתוק ילדים. השר השיב כי מתוך כ-2,500 מקרים של שיתוק ילדים שאירעו בארץ בשנתיים האחרונות 1951-1950 נשארו כ-20 עד 30 אחוז בעלי מום בנוני עד קשה וכי לשיקום אלה מצויות כ-120 מיטות בכמה מוסדות רפואיים.

דוגמה נוספת לסוג פעילותה של שרה כפרי בכנסת: בדיון שנערך בכנסת במרץ 1958 בנושא תפקוד המשטרה מול אוכלוסיות חלשות דרשה ששוטרים העובדים בריכוזי עולים ובמעברות ילמדו "פרקי פסיכולוגיה ועבודה סוציאלית". ב-1959 פנתה חברת הכנסת שרה כפרית להקים אגף מיוחד של שוטרי נוער שיקבלו הכשרה מיוחדת לכך.

ב-1956 צורפה שרה כפרית כחברה במזכירות לתרבות ולחינוך שליד ההסתדרות הכללית. היא החליפה את יוסף שפירא שהתפטר מחברותו במזכירות.

כחברת כנסת פעלה שרה כפרי לקידומם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים, ובין השאר יזמה הקמת מפעלים מוגנים, הקצאת סיוע להורים שילדיהם סובלים מפיגור שכלי והרחבת תמיכתה של המדינה בילדים מוגבלים עד גיל 21.

לאחר פרישתה מהכנסת בשנת 1959 עברה להתגורר בירושלים, ולמדה חינוך, היסטוריה, ואנגלית באוניברסיטה העברית. בתום לימודיה המשיכה בפעילות ציבורית. בסוף שנות ה-60, חזרה לעמק להתגורר במושב כפר יהושע שנמנתה על מייסדיו.

מותה וצאצאיה
בת 83 היתה במותה [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

"שרה כפרי, בת מאיר ופרומה קפלן, ממייסדי הכפר ובוניו".
▪ ▪ ▪

ב-1 ביוני 1983 נפטרה שרה כפרי והובאה לקבורה בבית הקברות בכפר יהושע. בת 83 הייתה במותה. על מצבת קברה נחקק בזו הלשון: "שרה כפרי, בת מאיר ופרומה קפלן, ממייסדי הכפר ובוניו".

שרה הותירה אחריה ארבעה ילדים: דתיה קרני שנישאה לאיש העסקים יוסף קרני ומתגוררת כיום בכפר יונה, אברהם ("רמי") ז"ל שהתגורר במושב בית לחם הגלילית ונישא לעמליה נהרי בת לראשוני עמק יזרעאל, מירה בן-צבי שהייתה בפלמ"ח ונישאה לעמוס בן-צבי לוחם פלמ"ח וחקלאי. השניים הקימו ביתם במושב כפר יהושע וניהלו משק חקלאי שקיים ככל הידוע לי עד היום בניהול הצאצאים.

עמוס ומירה כבר אינם בחיים, מירה נפטרה ב-1996 ועמוס ב-2011. שניהם קבורים בכפר יהושע. בת הזקונים של מיכאל ושרה כפרי היא רות ("רותה") שעברה מכפר יהושע עוד לפני שנים רבות למושב באר טוביה בעקבות נישואיה לגדעון צור בן לראשוני המקום.

סיפור חייה של שרה כפרית (כפרי) ומשפחתה שזור בתולדות תקומת המדינה, חייה היו רבי מעש ופעלים.

תאריך:  07/01/2018   |   עודכן:  07/01/2018
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפור חייה של חברת הכנסת שרה כפרית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תה נמצא בשימוש אלפי שנים והוא המשקה הפופולרי ביותר אחרי מים. סוגי התה השונים מיוצרים מהצמח Camellia sinensis וההבחנה בין סוגי התה היא על-פי צורת ההכנה של העלים.
07/01/2018  |  אולגה רז  |   כתבות
תמר מסבירה לבן-זוגה את קשייה. היא מסבירה לו שקשה לה עם התנהגותו הפוגעת והשתלטנית. קשה לה עם התקפי הזעם שלו. היא מסבירה לו שוב ושוב והוא אטום ומזלזל בה ובדבריה. הוא יודע אך לא מבין. זה מכאיב לה.
07/01/2018  |  קרן אלמוג  |   כתבות
סוכרת הינה מחלה שיש בה ליקויים תורשתיים המושפעים מגורמים סביבתיים שונים. אחד ממקורותיה הוא כבר בשלבי ההתפתחות העוברית. סביבה סוכרתית אצל העובר גורמת לשינויים בביטוי הגנים (אפי-גנטיים), כגון עמידות לאינסולין ובשל כך סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת, שעלולה להתבטא בגיל ההתבגרות ובהמשך בתסמונת מטבולית (יל"ד, סוכרת, משקל יתר, ושינויים מטבוליים אחרים).
07/01/2018  |  אשר אור-נוי  |   כתבות
ביום 21.12.17 כונסה אסיפת נושים בתיק מילומור. הנאמן רו"ח חן ברדיצ'ב ובא-כוחו עו"ד שולי גולדבלט, יחד עם פרדי רובינסון (החייב) וילדיו המקבלים שכר חודשי מקבוצת מילומור, התייצבו בפני אולם כמעט ריק. מתוך מאות נושים הגיעו נציגי כמה בלבד. ולא הגדולים שבהם. ולא בכדי. לכל ברור כי המשחק מכור. הנאמן ובא-כוחו עושים ככל העולה על רוחם. פעם אחר פעם הם מלהטטים במספרים ומכזבים לבית המשפט ולנושים ומבטיחים הבטחות סרק. למרות זאת - עד עתה לא התעורר כונס הנכסים הרשמי לפעולה רצינית, וגם הנושה העיקרי, בנק הפועלים, שידע היטב לגבות חובות מאילי הון גדולים, נמנע, משום מה, ממכירת אחוזתו של רובינסון ששוויה מגיע ל-15 מיליון דולר. התוצאה: רשע וטוב לו. רובינסון ממשיך לחיות כאילו כלום, באחוזה מפוארת. על-חשבון כספי הציבור, כמובן.
06/01/2018  |  יואב יצחק  |   כתבות
המהנדס דוד מאור (44) ויזם הנדל"ן מוטי אמזל (57) מתגוררים זה שנים עם משפחותיהם בקייב, בירת אוקראינה. בימים אלו הם מציגים בפני משקיעי הנדל"ן הישראלים אתר חדש לרכישת דירות להשקעה – קייב. הם נעזרים בשני עורכי דין ישראלים ידועים, ומבקשים למכור לישראלים 322 דירות במגדל בן 24 קומות, ההולך ונבנה בעיר. הדירות קטנות, המחירים נמוכים,. האם ההשקעה בטוחה? האם יימצאו די שוכרים, כדי שתהיה גם כדאית?
05/01/2018  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il