ממצאים איסלאמיים ותעודות מהגניזה פותחים צוהר לתקופה הפאטמית, שהייתה אחת מתקופות השפע הבולטות של ימי הביניים (1171-969) במצרים. מה ידוע לנו על מצבם הבריאותי של יהודי מדינה זו באותה תקופה של שגשוג כלכלי; מה נהגו ללבוש בה הסוחרים היהודיים בימי חול; ואילו אוצרות הוחרמו מתושביה? - בשאלות אלה ואחרות תדון הרצאתה המרתקת של ד"ר לי צ'יפמן, שתתקיים ביום שני הקרוב (5 בפברואר) במוזאון לתרבות האיסלאם ועמי המזרח בבאר-שבע.
ד"ר צ'יפמן קנתה את עולמה כחוקרת היבטים של היסטוריה חברתית ואינטלקטואלית בארצות האיסלאם בימי הביניים. תוך שימת דגש על תולדות הרפואה והמדע - היא משתתפת בפרויקט על עושר וקריסה בחברות קדם-מודרניות, ומתמקדת בפאסטאטו-קהיר במאה ה-11. י
מרשמים גנוזים
מסתבר שעדויות ברורות על תקופת השפע האמורה במצרים מצויות לא רק בממצאים החומריים ששרדו מאז, אלא גם בכרוניקות מוסלמיות ובתעודות מגניזת-קהיר. אלה מגלות לנו מה קרה, בעיקר, בקרב האליטות, ואלו תעודות מהגניזה מספקות לנו הצצה נדירה אל השכבות הסוציו-אקונומיות שרווחו באותה עת במצרים.
בין היתר תספר ד"ר צ'יפמן בהרצאתה גם על האוצרות שנבזזו ממחסני החליפה אל מסתנצר, כאשר לא הצליח לעמוד בדרישותיהם הכספיות של חייליו, על הבגדים שסוחרים יהודיים לבשו בימי חול, וייחשפו לראשונה גם מרשמים השמורים בגניזת-קהיר, ובהם פרטים מעניינים על הבריאות והחולי בקרב יהודי מצרים בתקופה הפאטימית.
בתום הרצאתה של ד"ר צ'יפמן יתקיים שיח-גלריה על "זהב שחור" במסגרת תערוכת היחיד הראשונה של האמנית אניטה אשקר, הנחשבת לאחת מהדמויות הבולטות בשדה האמנות בישראל, ושהתפרסמה בשימוש היומיומי בקליגרפיה על פניה. התערוכה מתחקה אחר רעיונות וחוויות בימי-ילדותה בעכו, בעולמה המשפחתי ובצדדים שונים של התרבות האיסלאמית.