|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

סיפורו של יצחק שבילי - "אבו חאדר" <br>

הוא נהג להגיע למחנה מדי יום, לטפל בסוסים, לרחוץ ולמרק אותם בראיון ליואל דר, כתב עיתון דבר, שפורסם ב-1965, מספר שבילי כי מפקד המחנה היה מאוד מרוצה מיחסו וטיפולו בסוסים והציע לו משכורת של 6 שילינג ליום
10/01/2019  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
משטרת המנדט [צילום: מטסון אריק/לע"מ]

בבית הקברות נהלל שוכן נחבא משהו, קברו של יצחק שבילי שהיה מראשוני השוטרים העבריים בארץ ישראל, ומהיהודים הבודדים ששירתו ביחידת הפרשים של משטרת המנדט. ב-1939 מונה למפקד תחנת משטרת נהלל וסייע רבות לכוחות "ההגנה". לאחר הקמת המדינה שירת במשטרת ישראל ופעל בשנות ה-50 וה-60 בתפקידים מיוחדים הקשורים בערביי ישראל. חלק מעלילותיו לא ניתנות עדיין לפרסום.

יצחק צציליה שווילי נולד ב-1903 בטביליסי, בגאורגיה, ועלה ב-1908 עם משפחתו לארץ ישראל בהיותו ילד. המשפחה השתקעה בירושלים העתיקה לא רחוק מהכותל. יצחק למד ב"תלמוד תורה" ושני אחיו הגדולים למדו בבצלאל.

כשפרצה מלחמת העולם הראשונה גורשו על-ידי השלטון העות'מאני הנתינים הרוסיים למצריים. האב אליהו צציליה שווילי הצליח להישאר בירושלים כדי לשמור על הבית. האם ושלושת ילדיה הועברו לאלכסנדריה שבמצריים ושוכנו במחנה פליטים בשם אבארי יחד עם עוד 3,500 מגורשים מארץ ישראל.

לא הרחק ממחנה הפליטים שכן מחנה חטיבת פרשים אוסטרלית. שבילי התחבב על כמה מחיילי המחנה והפך לבן בית במחנה הפרשים. הוא נהג להגיע למחנה מדי יום, לטפל בסוסים, לרחוץ ולמרק אותם. בראיון ליואל דר, כתב עיתון דבר, שפורסם ב-1965, מספר שבילי כי מפקד המחנה היה מאוד מרוצה מיחסו וטיפולו בסוסים והציע לו משכורת של 6 שילינג ליום.

יום אחד, בהגיע יצחק למחנה מצא את שטח המחנה ריק. האוהלים והציוד הועמסו על פרידות ומאות החיילים התכוננו לנוע. כששאל לפשר העניין, נאמר לו על-ידי אחד מהמפקדים במחנה "כי החילים עומדים לצאת לדרדנלים להילחם בטורקים", יצחק ביקש מהמפקד להצטרף לחיילים היוצאים אולם נענה בסירוב.

בסיוע מפקד המחנה, בריגדיר הורזוולט, התקבל יצחק ללימודים בפנימייה צבאית יוקרתית במצרים . בראיון עם יואל דר בעיתון דבר מספר יצחק כי היה היהודי היחיד בין חניכי הפנימיה. בפנימייה התמחה ברכיבה ובטיפול בסוסים. לאחר סיום מלחמת העולם הראשונה שבו אמו ואחיו של שבילי לירושלים. שבילי נשאר במצרים והמשיך לעבוד עם סוסיהן של משפחות מצריות עשירות.

מצטרף למשטרת המנדט
מבריחים ופושעים [צילום: AP /Michael Probst]

איומים על חייו
שבילי מספר כי זכה לא פעם לאיומים על חיו בשל הצטיינותו בלכידת מבריחים.

באחת הפעמים פנו המבריחים לאביו ואמרו לו שאם בנו לא יחדול לרדוף אותם דמו בראשו
▪ ▪ ▪

ב-1925 חזר שבילי לישראל, ומפקד המחוז של משטרת ירושלים אלן סנדרס גייס אותו למשטרת המנדט בהמלצת הנהגת הישוב היהודי כחלק מתגבור משטרת המנדט בשוטרים יהודים. שמו כרוכב מצטיין ומתמחה בטיפול בסוסים יצא לתהילה ולא עבר זמן רב והוא צורף ליחידת הפרשים של משטרת המנדט. "הייתי בן הפרשים היהודים היחידים במשטרת המנדט. תפקידי היה לרדוף אחר מבריחים ופושעים. ארץ ישראל באותן שנים שימשה מעבר למבריחי אופיום וכדומה", סיפר שבילי בראיון לעיתונאי יואל דר בעתון דבר ב-1965, עם יציאתו לגמלאות ממשטרת ישראל.

בראיון מספר שבילי כי פעם רכב עם שוטר ערבי מים המלח לירושלים דרך ואדי מוסא שהיה ידוע כשביל מבריחים. "בשעה 2 אחר חצות לערך שמענו קול שעטות סוסים. היה ברור לנו כי אלה מבריחים. פתחנו באש, המבריחים השיבו אש. אחרי כ-20 דקות נכנעו המבריחים. ברשותם נמצא 18 בהמות עמוסות טבק דמשקאי לנרגילות. המבריחים היו בני שבט אל אקררט המפורסם. כבלנו את ידיהם אל הסוסים והובלנו אותם אל הקישלה בירושלים.

עוד סיפר שבילי כי בים המלח היו הוא וחבריו ליחידת הפרשים לוכדים כמעט כל שבוע סירות עמוסות צאן ובקר שהובלו לשחיטה ללא רשות ובדיקה. שבילי מספר כי זכה לא פעם לאיומים על חיו בשל הצטיינותו בלכידת מבריחים. באחת הפעמים פנו המבריחים לאביו ואמרו לו שאם בנו לא יחדול לרדוף אותם דמו בראשו, "אולם המשכתי למלא את התפקיד".

בשנת 1928 הוצב שבילי בעקבה ושירת שם במשך כ-9 חודשים. לאחר מכן הועבר לשרת בירושלים ובמקומות נוספים. כשפרצו מאורעות 1936 הועבר שבילי לשרת בבת ים שהייתה אז שכונה מבודדת. הערבים סביב השכונה היו מתומכי המופתי. מידי פעם ירו לעבר השכונה. באחת הפעמים פגעו במיכל המים בשכונה וגרמו לו סדק. שבילי סיפר כי יום אחד הוא ארב יחד עם השומר דוד קרמן למתנכלים הערבים, "כשהתקרבו זרקנו עליהם רימונים", סיפר שבילי ומאז פסקו היריות.

בתקופת המנדט נהגו יחידות הצבא ומשטרת המנדט לערוך תחרויות ספורט לסוגיהן ובניהם תחרויות רכיבה ומרוצי סוסים. התחרויות נערכו בסרפנד (צריפין כיום), בירושלים ובמקומות נוספים בארץ. בין המשתתפים בתחרויות המשטרה היה יצחק שבילי שהפגין כישורי רכיבה מעולים וזכה בגביעים ובמדליות.

מפקד משטרת נהלל
פעולות ביטחוניות שונות [צילום: אוסף פול קוטרל]

שבילי סייע לארגון ההגנה בפעולות ביטחוניות שונות באזור הצפון הוא כונה על-ידי ערביי הסביבה "אבו חאדר" על שם בנו אליהו
▪ ▪ ▪

ב-1939 קודם שבילי לדרגת סרג'נט ומונה על-ידי הבריטים לבקשת הנהגת הישוב היהודי דאז, למפקד תחנת המשטרה בנהלל. התחנה, שנבנתה לפי תכנון של האדריכל הבריטי אוסטן הריסון ב-1936, הייתה אחת מעשרות תחנות משטרה ושלטון שהקימו הבריטים, באותה תקופה, ברחבי הארץ. מטרת התחנה הייתה לדאוג לשמירת ביטחונם של תושבי היישובים היהודים והערבים בסביבה.

עם הגיעו של שבילי לתחנה, מספר אנשי התחנה שמנתה עד אז שלושה שוטרים, גדל לעשרה. תחת פיקודו שירתו שוטרים יהודים וערבים, פרשים ויחידה רכובה על טנדרים. רוב השוטרים היו ממוצא ערבי, אולם בפיקודו האישי של שבילי הפכה התחנה למעין "צומת סיוע" מרכזי למערך הביטחון והמודיעין של ה"הגנה". שבילי גר בתחנה וב-1940 הצטרפה אליו משפחתו.

שבילי סייע לארגון ההגנה בפעולות ביטחוניות שונות באזור הצפון. הוא כונה על-ידי ערביי הסביבה "אבו חאדר" על שם בנו אליהו. קשריו עם ערביי הגליל ועמדתו הבכירה כמפקד תחנה נוצלו בידי הש"י (שירות הידיעות של ההגנה) בין השאר, במבצעים של הברחת נשק לכוחות העבריים והורדת מעפילים בחופי הארץ.

שבילי מספר, כי באחד הימים כי בעת שירותו בתחנת נהלל קיבל הודעה מ"מקור", כי השבוע מתוכננת לעבור כנופיית מבריחים מלבנון דרך אזור עמק יזרעאל. "הצבתי מארב בין מגדל העמק וקיבוץ שריד ובשעה 11:30 הפתענו את המבריחים. ברשותם התגלו כמויות גדולות של חשיש ואופיום". למחרת בבוקר הועבר החומרים שנתפסו במכונית משוריינת לעפולה.

בימי מלחמת העצמאות הועבר שיבלי לנצרת. עם שחרור העיר הייתה מלאה בנשק ורכוש מוברח. שבילי מספר כי ביקש מקצין בצבא רשות לערוך חיפושים אחרי הנשק אך הוא התנגד ואמר כי חיפושים אלה הם בסמכות צה"ל. שבילי מספר כי לקח יוזמה אירגן שלוש משאיות ו"יצאנו לחפש נשק".

לאחר הקמת המדינה
עלילותיו לאורך עשרות שנות שירותו במשטרת המנדט ובמשטרת ישראל רבות ומרתקות, חלקן עדין לא ניתנות לפרסום
▪ ▪ ▪

לאחר הקמת המדינה והקמת משטרת ישראל המשיך שווילי, כמו לא מעט שוטרים יהודים וגם ערבים, את שירותו המשטרתי במסגרת משטרת ישראל. הוא שירת תקופת מה בתל מונד ובאזור השרון וב-1949 הועבר לשרת במשטרת עכו ונמנה על מקימי תחנת עכו.

בסוף שנות ה-50 ובשנות ה-60 עסק בתפקידים מיוחדים הנוגעים לחיי ערביי ישראל. ב-1965 פרש לגמלאות בדרגת פקד לאחר 40 שנות שירות שהחלו ב-1925 במדי משטרת המנדט הבריטי והסתיימו במדי משטרת ישראל. עלילותיו לאורך עשרות שנות שירותו במשטרת המנדט ובמשטרת ישראל רבות ומרתקות, חלקן עדין לא ניתנות לפרסום.

מותו של יצחק שבילי
קברו בבית הקברות נהלל [צילום: אלי אלון]

בשנות ה-90 סייעו בנו של שבילי רמי, ובני משפחתו בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בשימור ושיקום מבנה תחנה משטרת נהלל שהוזנח עם השנים והפיכתו למוזאון ומרכז מבקרים למורשת השוטר והנוטר העברי בארץ-ישראל
▪ ▪ ▪

ב-23 ביוני 1976 הלך לעולמו יצחק שבילי והוא בן 73 במותו. הוא הובא לקבורה בבית הקברות בנהלל ועל מצבת קברו נחקק: "ממקימי כוח המגן העברי". הותיר אחריו את רעייתו אסתר ושני ילדיו אליהו (אלי) שבילי, שעבד כמדען ברשות לפיתוח אמצעי לחימה, ואברהם (רמי) שבילי ששירת כראש אגף חקירות בשב"כ ובהמשך כראש מרחב צפון בארגון זה. רמי נולד וגדל בנהלל למד בתיכון בקריית חיים בבית ספר חקלאי כדורי ובמקווה ישראל והתגורר כאמור עם משפחתו בתחנת משטרת נהלל בעת שהאב פיקד עליה.

בשנות ה-90 סייעו בנו של שבילי רמי, ובני משפחתו בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בשימור ושיקום מבנה תחנה משטרת נהלל שהוזנח עם השנים והפיכתו למוזאון ומרכז מבקרים למורשת השוטר והנוטר העברי בארץ-ישראל. רמי, תרם חפצים אישיים של אביו יצחק שבילי למוזאון והם מוצגים בו עד היום. רמי שבילי שירת בשב"כ עשרות שנים וכמו אביו תרומתו לביטחון המדינה גדולה רמי נפטר ב-2007 בגיל 78 ממחלת הסרטן.

תאריך:  10/01/2019   |   עודכן:  10/01/2019
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של יצחק שבילי - "אבו חאדר"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גיבור ישראל
10/01/19 22:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא בכדי להקה זו נמצאת ברובליקה של "תיאטרון-מחול". אין זו הופעה כמו הופעות להקות המחול הישראליות, שסגנונן הותך לאחד, כך שראית אחת מהן - ראית את כולן. ומה שמייחד אותן, ומהווה את הסיבה לכך שלהקות המחול הישראליות כה מבוקשות בעולם, זה הסגנון הכוחני, שנעשה בתנועות חתוכות, קצרות, תוך שימוש בשפת הגוף המתעקל וביצירות שאורכן בממוצע 15 עד 20 דקות כל יצירה, כחלק ממופע של שעה ורבע בממוצע.
09/01/2019  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
החלטתם לקנות דירה חדשה - מזל טוב! על מספר החדרים וכיווני האוויר בטח שאלתם, את המחיר למ"ר השוויתם, ביקרתם אצל ספקי המטבחים והתעכבתם בחנויות הרהיטים. הנה שישה פרטים חשובים שאולי שכחתם לבדוק, וכדאי שתשימו אליהם לב...
08/01/2019  |  יוני אבני  |   כתבות
הרעיון שלי היה לצלם את עליזה זוארץ מבעד לצמיג של מכונית. תחילה, היא מסרבת בעדינות, אך לבסוף נענית להפצרותיי, נוטלת באצבעותיה המטופחות את אחד הצמיגים הפזורים לידה והתוצאה לפניכם.
08/01/2019  |  יגאל יששכרוב  |   כתבות
שבעה, העולה בתיאטרון בית ליסין בתל אביב, הוא המחזה הסוגר של הטרילוגיה שכתב המחזאי שמואל הספרי, קידוש, חמץ ושבעה, העוסקת באותה משפחה בזמנים שונים, ומקיפה למעשה את ההוויה הישראלית במשך עשור מכריע, כדברי המחזאי. המחזות עוסקים בטקס היהודי הדתי ששזור לכל אורך ההצגות הללו. שבעה מקרין אור על חיי המשפחה, בעיקר בחיי נישואים, מריבות וסכסוכים והוא נוקב, מרגש ומעורר מחשבה עמוקה.
08/01/2019  |  חיים נוי  |   כתבות
אבי גבאי יושב-ראש מפלגת העבודה. תאריך לידה 22.2.1967. גבאי הינו בן מזל דגים שמספר המזל הנומרולוגי שלו הינו - 2. יום תאריך הלידה הינו 22, ומספר השנה הנומרולוגית שלו הינה 9.
07/01/2019  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il