|   15:07:40
  נעם סולברג  
שופט בית המשפט העליון
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
הנדל. בנבכי נפשו ובדרכי הילוכו [צילום: לע"מ]

ועדת הארנונה ועקרון "רובו מתוך כולו"

השופט בדימוס ניל הנדל יישם במקרים רבים את עקרונות המשפט העברי לתוך סוגיות בנות זמננו דוגמה מאירת עיניים היא שאלת חברותו של נציג אופוזיציה בוועדת ארנונה עירונית
18/11/2022  |   נעם סולברג   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
   רשימות קודמות
  עלינו לשנן: הפשרה היא הישג, לא כישלון. האיחוי אפשרי
  חכמי פאס ואולם בג"ץ
  שופט אינו עושה במשפט כבתוך שלו
  מענה רך ישיב חימה
  המשפט העברי - לאן?

כשבעה חודשים חלפו מאז פרש השופט ניל הנדל, בהגיעו לגיל שׂיבה, ואני טרם הסתגלתי להעדרו. בשנותינו המשותפות בבית המשפט העליון, כל אימת שרציתי עצה טובה, ניגשתי ללשכתו וקיבלתי את מבוקשי בפנים מאירות ובשפע רב. אני, צר עולמי כמידותיו של התיק שעל הפרק, והוא - נינוח, רחב אופקים, מספר חידוש, מתעניין במשפחה, ורק אז דעתו מתפנה ללבן סוגיה משפטית כזו או אחרת. איש חכם ונבון, חבר יקר.

אבקש להדגים תרומה של המשפט העברי לפסיקה בישראל, ולהראות שימוש מיוחד שעשה בו השופט הנדל. אעשה כן, על דרך עיון בעקרון אחד - מִנִי רבים מאוד - שנטל השופט הנדל מעולמות המשפט העברי, ו"יִיבא" אותו לפסיקה הישראלית: עקרון "רובו מתוך כולו". על-פי עיקרון זה, כדי שתהיה הכרעת רוב בעלת תוקף, עליה להתקבל בפורום שבו יכול גם המיעוט להשתתף, ליטול חלק ולהביע דעתו.

השופט הנדל דן בשתי פרשות שבהן התעוררו עניינים הקשורים בסוגיה זו: האחת עסקה במקומו של חבר מטעם האופוזיציה בוועדת ארנונה עירונית, והשנייה בה נדונה שאלת חברותו של חבר כנסת, נציג אופוזיציה, בוועדה לבחירת שופטים. בשתי הפרשות ביטא השופט הנדל עמדה שניכרת בה חתירה למתן ייצוג למיעוט ומקום לאופוזיציה, כשבכך ביקש לעשות שימוש, אף להקנות מעמד, לעקרון "רובו מתוך כולו", גם בהקשרים שונים במשפט הישראלי.

שלוש נקודות אבקש להדגים באמצעות העקרון הזה - אחת שעניינה במשפט העברי, ושתיים שעניינן בשופט הנדל. נקודה ראשונה היא שהפרשיות שבהן אדון, מדגימות היטב את העושר העצום של מקורות המשפט העברי ואת יכולתם להשׂיא תרומה רבה ללומדיהם כיום. זאת, אף בסוגיות אשר היו שטענו כי כלל לא נדונו במקורות המשפט העברי - סוגיות של משפט ציבורי. פרופ' מרדכי קרמניצר אמר: "בהעדר ריבונות לא היה יכול להתפתח משפט ציבורי רלוונטי למדינה ריבונית. ההזמנה לשאוב השראה בתחום זה כמוה כהזמנה לשאוב השראה מחור שחור".

כדי להוציא מליבם של טועים ותוהים, אפנה למשל לדברי השופט מנחם אֵלון, בעניין ניימן נדונו שאלות מובהקות מתחום המשפט הציבורי, פסילת מפלגות: "גם עולמה של הגות ישראל... מלא הוא דעות שונות וגישות מנוגדות... בכל סוגיה וסוגיה". נקודה שנייה היא שמקרה זה "ללמד על הכלל כולו יצא" גם בהיבט נוסף - יכולתו של השופט הנדל, כפי דרכו, לפרושׂ יריעה רחבה של מקורות הלכתיים, לעמוד על דקויות ההבחנות שביניהם, ולבסוף אף לבחון את היכולת לעשות במקורות אלה שימוש לצורך ההכרעה בשאלות שהובאו לפניו. זאת, לצד עיון גם בהגות לבר-משפטית, תוך עמידה על השווה והשונה שבינה לבין תובנות ששאב מהמשפט העברי.

נקודה שלישית היא, שהדברים שאותם אציג לפניכם מהווים ביטוי להיותו של השופט הנדל תלמיד חכם, הנטוע בעולמות המשפט העברי, כך שתפיסותיו של משפט זה ורוחו באים לידי ביטוי באינטואיציות ובשיפוטים הבסיסיים שלו כשופט. התרשמות זו נסמכת על היכרותי עם השופט הנדל, ודברַי התמציתיים מהווים אך הדגמה לכך.

"הרעיון הדמוקרטי משתקף במקורותינו"
חידושי הרשב"א. השיח המשותף [צילום: Olevy]

על-רקע זה נפנה לדרך שימושו של השופט הנדל בעקרון "רובו מתוך כולו" בפרשת רוחמקין, בה נדון הרכב ועדת הארנונה. לאחר שעומד השופט הנדל על תיאוריה פוליטית רלוונטית לגבי ייצוג המיעוט הליכי קבלת החלטות – תובנה שאותה הוא מציג כ"שלב שלישי" ועדכני בהתפתחות הדמוקרטיה וזכויות המיעוט – הוא עובר להצביע על הדרך שבה "הרעיון הדמוקרטי על שלל גווניו משתקף במקורותינו", כלשונו.

הדברים נפתחים בהקשר של הכרעת דין שיפוטית, שם יש למשפט העברי גישה מעניינת וייחודית המחייבת היוועצות, שיג ושיח בין כל שופטי ההרכב לפני גיבוש עמדתם, התייעצות שהיא בגדר חובה, "ואף יש מי שסבור שאם לא התקיימה התייעצות או שהתקיימה בלא נוכחות כלל הדיינים, יש בכך כדי לשלול את תוקף פסק הדין" (רפאל יעקובי: "'אחרי רבים להטות': על הרכבים שיפוטיים ותחבולות שופטים", משפחה במשפט, ו-ז, 637, 640). זאת, לפי גישת הרשב"א, בשל תרומתם של השיח המשותף ושל שמיעת ה"איפכא מסתברא" לצורך קבלת ההחלטה הנכונה והצודקת.

מעמידה על הדברים בקשר להכרעות שיפוטיות, פונה השופט הנדל לדברי ר' יוסף מטראני, המהרי"ט, המציב דרישה זהה אף בהקשרי משפט ציבורי, ובמצבי התקנת תקנות מכוח הכרעת רוב. לדבריו, סיבת הדבר בספֵירה זו – שונה; תקנות רוב יונקות את כוחן מהסכמה כללית לכך שקביעת הרוב תחייב את הציבור כולו (בניגוד להכרעת בית הדין, שם מקור הדברים הוא בציווי מן התורה). אולם הסכמה זו – סייג בצידה, שכן המיעוט מוכן לקבל את "דין התנועה" רק כאשר מתאפשר לו להרצות דבריו, להשמיע עמדתו ולקחת חלק בהליך קבלת ההחלטה.

בניתוח הגישות, מדייק השופט הנדל "חילוק" רעיוני בין דברי הרשב"א לעניין בית הדין, להרחבת הדברים שאותה עושה המהרי"ט לגבי תקנות רוב. גישת הרשב"א מוצגת כמייחסת לשמיעת המיעוט ערך אינסטרומנטלי, מכשירני, שכן עניינה – חתירה ליעד חיובי המצוי מחוצה לה, יעד של דין אמת; לעומת זאת, כאשר מרחיב המהרי"ט את העקרון גם לתקנות, הרי שהדברים נעוצים בטעם אִינְטְרִינְזִי, מהותי, מאחר ש"קיימת למיעוט זכות טבועה להשתתפות בהליך מכוח ההסכם... רק כאשר ניתנת למיעוט הזכות להשמיע את קולו, הכרעת הרוב אינה עריצות אלא דמוקרטיה".

בין השופט למתקין התקנות
שו"ת המהרי"ט. גם במשפט ציבורי

אכן, דומה כי חלוקה זו בהחלט מסתברת. אבקש להציע לכך טעם אפשרי: שונה, מהותית, עניינו של שופט המציג את דעתו לגבי הכרעת דין, מעניינם של חברי מיעוט המבקשים להציג עמדתם לגבי התקנת תקנות בהליך של "דמוקרטיה ישירה", שבו מתקבלת הכרעה הנוגעת להם ישירות. השופט – לא על זכויותיו-שלו הוא נלחם, אלא מקיים את חובתו לבטא את עמדתו ולשקף מה שנראה לו כדין צדק. על כן, אין מקום לדבר על זכויות מהותיות של השופט לייצוג עמדתו; הדברים הם חלק מחובת המותב השיפוטי, להגיע לכלל דין אמת.

בניגוד לכך, חברי הציבור מבקשים לבטא את עמדתם-הם, הנוגעת לזכויותיהם ולחובותיהם שלהם. במצב זה, לצד תועלות תוצאתיות שעשויות לצמוח לציבור כולו עקב שמיעת המיעוט, טעם מהותי וחזק הוא לאפשר לקבוצת המיעוט להשמיע את קולה לגבי ההחלטה; "שיהיה להם יומם" אל מול הציבור כולו, בהליך התקנת התקנה או קבלת ההחלטה.

בסיכום דבריו אלה פונה השופט הנדל לעניין כללי יותר בהקשר זה, המצוי בעולמות המשפט העברי, עניין אשר על פניו אינו מתקשר במישרין לסוגיה שבה דן: בחירת המקורות ההלכתיים להזכיר את "דברי היחיד בין המרובין", על-אף ש"אין הלכה אלא כדברי המרובין".

כאן אין מדובר בחובות שופט היושב על מדין, אף לא בזכויות אנשי הקהל בהליך קבלת ההחלטות. מדוע, אם כן, מביאם השופט הנדל? דומני, כי דווקא בחירה זו חושפת טפח, אולי טפחיים, ממקורות האינטואיציה והשיפוטים שאותם ביצע השופט הנדל, דבר יום ביומו, בשנותיו הרבות על כס המשפט. תפיסה זו, הנכונה תמיד לשמיעת המיעוט, להיפוך בגישתו, תוך בחינת חולשות ופרצות שאותן היא מוצאת בדעת הרוב, נראית כמאפיין בולט של מקורות המשפט העברי, מקורות שאין צורך להכביר במילים על אודות גישתם המעניינת והייחודית אל המחלוקת, אשר נתפסת כאחד ממאפייניהם המובהקים ביותר.

החובה לשמוע דעות חולקות
הסנהדרין. המיעוט יכול להפוך לרוב

כך, לצד מקורות המשפט העברי העוסקים באופן ישיר בסוגיות הקרובות לסוגיה שבה דן השופט הנדל – סוגיית ייצוג המיעוט וביטוי עמדתו במסגרת קבלת החלטות – ו"פורטים" את גישתו העקרונית של המשפט העברי לכללי הכרעה ופרוצדורה קונקרטיים, השופט הנדל אינו יכול שלא להתייחס אף לדברים המצויים בין השיטין של המשפט העברי בהקשר זה; למסרים התת-הכרתיים שאותם מקבל לומד התורה בכל הנוגע למעמדן של דעות מיעוט, לחובת שמיעתן, בחינתן, וביום מן הימים אולי גם הגעה לכך ש"יראה בית דין את דברי היחיד ויסמוך עליו".

נמצא אפוא, כי לצד השימוש הישיר והמפורש במקורות המשפט העברי לצורך החשיבה והבחינה של הסוגיות שבהן נדרש השופט הנדל להכריע, משקל רב למקורות אלה מצוי גם "מאחורי הקלעים"; מי שזכה ולן בעולמה של הלכה שנים רבות – לחוויות חיים ולשלבי לימוד אלה השפעה על עמדותיו, תפיסותיו ושיפוטיו; דברים אלה מתקיימים היטב בשופט הנדל.

מעניינים ממצאי המשפט המשווה גם מכיוון אחר. אנו מוצאים כיום גישות שונות בתכלית בנוגע למעמדן של עמדות מיעוט. כך למשל, נתוודענו לאחרונה לשיטת המשפט הצ'כית, שבה חוות דעת מיעוט נגנזות וכלל אינן מתפרסמות; הציבור נחשף אפוא אך לדעת הרוב בלא ידיעה כי לא פה-אחד נתקבלה, ומבלעדי הבנה מה סבור מי שהתנגד לה, ומדוע סבר כפי שסבר.

לא אוכל להאריך כאן בחשיבה על ההבדלים שבין דרך זו לבין הדרך הנקוטה בשיטה הישראלית. אציין רק, כי לא זו בלבד שבשיטתנו-אנו מקבלים הקוראים את עושר הדעות שנמצא בקרב שופטי המותב, אלא שמיעוט של היום – עשוי בהחלט להיות הרוב מחר, ואף מכאן מקום חשוב להשפעתה של דעת המיעוט. מעניין אפוא לחשוב בהקשר זה גם על השפעות תרבותיות של יסודות המשפט העברי, אשר מושרשים – במידה זו או אחרת – גם בשיטת המשפט הישראלית, ובתודעתם של מעצביה. גישת השופט הנדל מהווה ביטוי ייחודי, מעמיק וחשוב לעיצוב המשפט בישראל.

אסיים בדברי בעל "ערוך השולחן", הרב יחיאל מיכל אפשטיין, בדבּרו על התורה שבעל-פה ועל הנכחתה את המחלוקת: "וכל מחלוקת התנאים והאמוראים, והגאונים והפוסקים באמת, למבין דבר לאשורו – דברי אלוקים חיים המה, ולכולם יש פנים בהלכה. ואדרבה: זאת היא תפארת תורתנו הקדושה והטהורה. כל התורה כולה נקראת 'שירה', ותפארת השיר הוא כשהקולות משונים זה מזה, וזהו עיקר הנעימות" (ערוך השולחן, הקדמה לחלק חושן משפט). קולו של השופט הנדל תרם תרומה עוצמתית לתפארת השיר, בשימושו המעמיק במשפט העברי, המושרש בו, בנבכי נפשו, בדרכי הילוכו, בתבונת הלב.

דברים בטקס הענקת תואר "יקיר המשפט העברי" מטעם לשכת עורכי הדין לשופט בדימוס ניל הנדל, לשעבר המשנה לנשיאת בית המשפט העליון. י"ט חשון תשפ"ג, 13.11.2022.
הכותב הוא שופט בבית המשפט העליון.
תאריך:  18/11/2022   |   עודכן:  18/11/2022
נעם סולברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ועדת הארנונה ועקרון "רובו מתוך כולו"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
"המלחמה בפשע המאורגן מחייבת להיעזר בתחבולות כדי לחשוף אותו". כך אומר (13.11.22) שופט בית המשפט העליון, יוסף אלרון. הוא מאשר לראשונה להשתמש בעד מדינה כמדובב נגד מעורבים אחרים, אם כי תוך הדגשה שיש לעשות זאת רק ב"מקרים חמורים המצדיקים זאת".
13/11/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט העליון, עופר גרוסקופף, קובע לראשונה, כי לא ניתן להמציא תביעה לחברה זרה באמצעות חברה ישראלית הקשורה עימה, אם לחברה הזרה אין פעילות ממשית בישראל. בכך מצמצם גרוסקופף (25.10.22) את האפשרות למסירה שכזאת כפי שנקבע בתקנות סדר הדין האזרחי החדשות.
03/11/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
"באשר לנטילת האחריות של המערער על מעשיו - הפכתי והפכתי במה שהובא לעיוננו, ולא מצאתי עדות נאמנה לנטילת אחריות כאמור". כך אומר (2.11.22) שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג, בתגובה לדבריו של עמיתו, השופט עופר גרוסקופף, ולפיהם אנס זכאי להקלה מסוימת בעונשו משום שנטל אחריות על מעשיו ומשום שמעשהו אינו כה חריג עד שיש להחמיר כל כך בעונשו. משמעות דבריו של סולברג היא, כי נימוקו של גרוסקופף נוגד את העובדות בתיק.
03/11/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
אחריות מקצועית היא אחד מיסודות מקצוע עריכת הדין. עם זאת, מתיחה ארוכה מדי של גבול האחריות היא חוסר אחריות שמשפיע על כולנו. הנה דוגמה למקרה אקטואלי.
01/11/2022  |  עו"ד יוסף ויצמן  |   חדשות
שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, ארז פורת, הקל מדי בעונשו של ערבי שהתפרע בעכו ממניעים גזעניים בזמן מבצע "שומר החומות" - קובע (27.10.22) המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן. בית המשפט העליון מתערב שוב ושוב, בצורה משמעותית, בעונשים מקלים מדי שגוזר פורת - בעיקר על עברייני אלימות ונשק מן המגזר הערבי. פורת מצידו המשיך לגזור עונשים כאלה גם לאחר שבית המשפט העליון החמיר אותם.
27/10/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il