|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
זירת הטבח בטקסס השבוע [צילום: טוני גוטיירז, AP]
שישה בשישי / פוליטיקאים בעולם משלהם

מה עוד צריך לקרות?

גם דברים שהם ברורים לכל בר-דעת, לא בהכרח גורמים לפוליטיקאים לפעול בצורה הגיונית והגונה. הנה כמה דוגמאות אקטואליות מארצנו הקטנטונת ומידידתנו הענקית
12/05/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   בחירות בארה''ב 2024   |   תגובות


ההפיכה המשטרית
עובר להם מעל הראש [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מה עוד צריך לקרות כדי שקואליציית הרודנות תוריד מעל סדר היום את ההפיכה המשטרית? מאות אלפי ישראלים מוחים מדי שבוע מזה כחמישה חודשים. אלפי מומחים מכל התחומים, כולל תריסר חתני פרס נובל, מזהירים נחרצות מפניה ומפני השלכותיה. מנהיגים זרים, ובהם הידידותיים ביותר לישראל, יוצאים נגדה. דירוג האשראי של ישראל נמצא בסכנה ברורה. כספים והשקעות יוצאים מן המדינה. אנשי מילואים מאיימים שלא להתנדב לשירות. נשיא המדינה מדבר על סכנות קיומיות.

כל זה עובר מעל הראש של יריב לוין ושמחה רוטמן, אשר לכל היותר מציעים שינויים קוסמטיים. זה אפילו לא נכנס מאוזן אחת ויוצא מן האחרת, כי אז לפחות היה סיכוי שמשהו ייתקע בדרך. בנימין נתניהו, גדול השקרנים בתולדות הפוליטיקה הישראלית, הוא התגלמות הביטוי האמריקני "talking with both sides of the mouth": למאזינים זרים הוא מבטיח פשרה והסכמות, אך בישראל אינו עושה דבר כדי לממש זאת.

באמת קשה לומר מה, אם בכלל, יכול לבלום אותם. מלחמה? רעידת אדמה? ונניח שהם ייבלמו איכשהו; הם יהיו מסוגלים לרפא את הקרעים האיומים והנזק העצום שגרמו במשך חודשים בודדים? הם בכלל ירצו לרפא אותם, או רק יחכו להזדמנות הבאה? יותר ויותר מתחזקת המסקנה, שזו ממשלה שחייבת להיעלם כמה שיותר מוקדם. לא נראה שיש פתרון אחר.

ממשלת העוון
זלזול כמו במשטרים סמכותניים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

וזה לא רק בגלל ההפיכה המשטרית. מה עוד צריך לקרות כדי שהישרים וההגיוניים שבין תומכי הממשלה – ואני בטוח שיש רבים כאלה – יבינו שזו ממשלת עוון? ממשלה אשר הוקמה בחטא ומתקיימת בחטא. ממשלה אשר הוקמה תוך מתן אתננים אישיים ומפלגתיים חסרי תקדים, בדמות פירוק והרכבה של משרדי ממשלה, יצירת משרדי הבל והצפה במשרות של כלום ושום דבר. ממשלה אשר מתקיימת בחלוקה של מיליארדים על גבי מיליארדים לקהל בוחריה, על חשבון טובת הכלל ועתידה של המדינה.

ציינתי עם הקמת הממשלה, שלטעמי נתניהו וחבורתו עברו את הרף שבין הפוליטי המסריח לבין הפוליטי הפלילי, בדמות מרמה והפרת אמונים בשל האתננים שחילקו וקיבלו. הרושם הזה מתחזק עוד יותר לנוכח הכספים הקואליציוניים העומדים להינתן בתקציב הקרוב – בעיקר למי שתרומתם הכלכלית למדינה היא מועטה ואף אפסית, על חשבונם של מי שנושאים בנטל הרבה מעבר לחלקם באוכלוסייה. וכל זה, כאשר הכנסות המדינה ממיסים יורדות (בין היתר בשל הבטחות קואליציוניות), עלולות לרדת עוד יותר (בין היתר בשל ההפיכה המשטרית) וכספים נוספים נזרקים לכל עבר כדי לקנות פופולריות.

שימו לב לעוד נקודה חשובה במיוחד: הזלזול התהומי של הקואליציה הזאת באנשי מקצוע. כלכלנים, קצינים, אנשי ביטחון, משפטנים – כולם סופגים התעלמות במקרה הטוב ובוז במקרה הרע, אם הנתונים וההערכות שלהם אינם נושאים חן בעיני שואפי הרודנות. זהו אחד המאפיינים הבולטים ביותר והמסוכנים ביותר של משטרים סמכותניים, וזה מתחולל אצלנו כאן ועכשיו.

בן-גביר, סמוטריץ'
האשם העיקרי הוא מי שמינה אותם [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מה עוד צריך לקרות כדי שהאדם המסוכן ביותר בפוליטיקה הישראלית, איתמר בן-גביר, לא יהיה המופקד על בטחוננו האישי? העבריין המורשע הזה, תומך הטרור הזה, הגזען הזה, האיש הדוחף לפוליטיזציה של המשטרה, האיש המחבק שוטרים אלימים בתנאי שהם מרביצים למפגינים ולפלשתינים, הפירומן העלול להבעיר את כל המזרח התיכון וליהנות מכל רגע, האיש שמערכת הביטחון ממדרת מחשש שיפטפט.

האשם העיקרי הוא מי שמינה אותו, תוך העדפה ברורה ביותר של האינטרסים האישיים והפוליטיים שלו על פני ביטחון המדינה וחיי אזרחיה; מי שהצהיר בבג"ץ שהוא "משוכנע ביתר שאת" בדבר התאמתו לתפקיד: בנימין נתניהו.

מה עוד צריך לקרות כדי ששר האוצר הכי אדיש והכי מנותק בתולדות המדינה, בצלאל סמוטריץ', לא יהיה המופקד על בטחוננו הכלכלי? האיש שאין לו שום הבנה במקרו-כלכלה, האיש שמכזב אל מול נתונים מספריים, האיש שמזלזל במיטב אנשי המקצוע בארץ ובעולם, האיש המפזר לצרכים פוליטיים מיליארדים שאין בקופה, האיש המנהל כלכלת בחירות בלתי פוסקת, האיש המפגין שהיה בכלל רוצה להיות במשרד אחר.

האשם העיקרי הוא מי שמינה אותו, תוך העדפה ברורה ביותר של האינטרסים האישיים והפוליטיים שלו על פני יציבות המדינה ורווחת אזרחיה; מי שמתיימר להיות "מר כלכלה" אך ממשיך לגבות את האדם שעושה בדיוק ההפך ממה שהכלכלה צריכה: בנימין נתניהו.

גל האלימות
התפקיד הבסיסי ביותר של כל ממשל [צילום: פלאש 90]

מה עוד צריך לקרות כדי שהשר לביטחון לאומי ומפכ"ל המשטרה יעופו מתפקידיהם, אל מול נתוני רצח חסרי תקדים? כדי שהממשלה והעומד בראשה יפסיקו את מסע ההרס שהם מנהלים ויתמקדו בתפקיד הבסיסי ביותר של כל ממשל – להבטיח את עצם חייהם של אזרחיו ותושביו? כדי שתיעשה עבודה יסודית ביותר לבחינת תפקודה של משטרת ישראל, מהמטה הארצי ועד לניידות התנועה, מהטיפול ברציחות ועד המאבק בגניבות סמארטפונים? כדי שהמשטרה תפסיק לטפוח לעצמה על השכם בהודעות מביכות לתקשורת, ובמקום זאת תבנה מחדש את אמון הציבור ותגייס אותו לעזרתה?

המחשבות על תשובות אפשריות לשאלה הזאת הן איומות מכדי להעלותן על הכתב. עד להיכן צריך להגיע גל האלימות כדי לטלטל את צמרת הדרג הפוליטי. עוד יותר נוראה המחשבה, שאפילו הקצנה נוספת לא תעשה את זה. גם משום שהממשלה עסוקה כאמור בצורה אובססיבית בניסיון לקעקע את המשטר הדמוקרטי, וגם משום שאי-אפשר להצביע בה על מישהו שיוכל לבצע את המשימה. על אחת כמה וכמה – בפיקוד הכושל של המשטרה.

ביידן, טראמפ, סנטוס
סנטוס השבוע לאחר הגשת כתב האישום [צילום: סת' ווניג, AP]

מה עוד צריך לקרות כדי שג'ו ביידן לא יתמודד לנשיאות ארה"ב? סקר שפרסמו השבוע וושינגטון פוסט ורשת ABC מצא, כי רק שליש מן האמריקנים מרוצים ממנו, בעוד כמעט שני שלישים סבורים שאינו מתאים מבחינה נפשית ופיזית לעוד קדנציה. נכון לשבוע שעבר, דונלד טראמפ מביס את ביידן, וגם רון דה-סנטיס גובר עליו. אבל ביידן מתעקש, בין הדמוקרטים אין שום מועמד בולט שיעז לקרוא תיגר עליו, והתוצאה עלולה להיות עוד ארבע שנים איומות ונוראות של טראמפ.

מה עוד צריך לקרות כדי שדונלד טראמפ לא יתמודד לנשיאות ארה"ב? כתב האישום בפרשת סטורמי דניאלס לא פגע בו. פסק הדין האזרחי השבוע, בו נקבע שהוא תקף מינית עיתונאית לפני 27 שנים, כנראה לא ישנה דבר. אולי החקירות הגדולות באמת: אירועי 6 בינואר, הניסיון להטות את תוצאות הבחירות בג'ורג'יה, פרשת המסמכים המסווגים. אולי. אבל עשרות מיליוני אמריקנים כבר הוכיחו כזו דבקות בטראמפ, עד שממש לא בטוח שמשהו יכול לבלום אותו.

מה עוד צריך לקרות כדי שג'ורג' סנטוס יעוף מבית הנבחרים? הרפובליקני הצעיר פברק כמעט את כל קורות חייו והשבוע הואשם ב-13 סעיפים פדרליים של מרמה, הלבנת הון ודיווחים שקריים. רק רוב של שני שלישים מן הצירים יכול להדיח אותו, אבל כרגע היו"ר קווין מק'ארתי מתייצב לצידו. הסיבה: הרוב הרפובליקני הוא בן חמישה קולות בלבד, והם עלולים לאבד את המושב של מחוז קווינס אם יהיו בחירות מיוחדות שם. אז מהי יושרה בסיסית לעומת אילוצים פוליטיים.

טבח בארה"ב
4% מתושבי העולם, 20% מהמתים [צילום: רוברט בוקאטי, AP]

שמונה בני אדם נרצחו השבוע בטקסס ועוד עשרה נפצעו. מאז תחילת השנה היו בארה"ב למעלה מ-200 מעשי טבח בנשק חם – אירועים בהם נפגעו לפחות ארבעה בני אדם. בשנה שעברה כולה היו 647 כאלה, ובשנת 2021 – שיא של 690. לא מפתיע, במדינה בה ל-330 מיליון תושבים יש 400 מיליון כלי נשק, ואשר בחלקים ממנה ניתן לרכוש רובה אמיתי באותה קלות כמו אקדח קפצונים. מה עוד צריך לקרות כדי שסוף-סוף יהיו מגבלות של ממש על אחזקת נשק?

המספרים בלתי נתפסים. בשנת 2021 היו בארה"ב 48,830 מקרי מוות בנשק חם (המספר הגבוה ביותר בהיסטוריה), מתוכם 54% התאבדויות ו-43% רציחות. זה אומר: 104 בני אדם ביום, מתוך 500 בכל העולם; 20% מן ההרוגים ב-4% מהאוכלוסייה. ל-100,000 תושבים מדובר ב-3.96 הרוגים, לעומת 0.47 בקנדה ו-0.04 בבריטניה. ארה"ב מדורגת עשירית בעולם במדד זה, כאשר מקדימות אותה רק מדינות אלימות במיוחד בדרום אמריקה ובאיים הקריביים.

תומכי הנשק מתבססים על התיקון השני לחוקה: "מאחר שמיליציה ערוכה היטב נחוצה לביטחונה של מדינה חופשית, אין להגביל זכותם של בני אדם להחזיק נשק ולשאתו". זהו טיעון שקרי בעליל, שכן לא ניתן לנתק את חציו השני של המשפט מחציו הראשון. אם לא צריך "מיליציה ערוכה היטב", ודאי שאין זכות בלתי מוגבלת לשאת נשק. התיקון הזה נולד כאחת הפשרות בין המדינות לבין הממשל הפדרלי, ונועד למנוע מן האחרון לדכא בכוח את הראשונות, כך שגם תכליתו שוב אינה קיימת.

האמת היא, שהלובי של ארגון הנשק (NRA) הוא החזק ביותר בוושינגטון ותורם (או שמא תאמרו: משחד) למחוקקים רפובליקנים מיליוני דולרים מדי שנה. מבחינת הימין, הזכות לשאת נשק הפכה לדגל מקודש, והעובדה שהוא טבול בדמם של רבבות חפים מפשע – לא תזיז אותם מדעתם. אז מה עוד צריך לקרות? שוב, אולי משהו איום ונורא וחסר תקדים וזוועתי; וגם זה בכלל לא בטוח.

תאריך:  12/05/2023   |   עודכן:  12/05/2023
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2024
עם תחילת הקמפיין שלו לכהונה שנייה, הנשיא ג'ו ביידן ניצב בפני קשיים רבים ומשמעותיים – קובע סקר של וושינגטון פוסט ורשת ABC שנערך בשבוע שעבר, זמן קצר לאחר הודעתו של ביידן על התמודדותו. שיעור התמיכה בו צנח לשפל, לרוב האמריקנים יש ספקות לגבי יכולתו הגופנית והנפשית, ואם הבחירות היו נערכות כיום – הוא היה מובס בידי דונלד טראמפ ומפסיד לרון דה-סנטיס.
08/05/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
העולם המוכר לנו ושאותו רצינו להוריש לילדינו ולנכדינו עלול לקרוס – מזהיר טום פרידמן בניו-יורק טיימס. יש שלושה דברים שאסור בשום פנים לאפשר שיתרחשו: הפיכתה של ישראל לאוטוקרטיה נוסח הונגריה של ויקטור אורבן; נפילתה של אוקראינה לידי ולדימיר פוטין; וחזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן.
07/05/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ג'ו ביידן החל את הקמפיין שלו לקדנציה שנייה בהתחייבות "לסיים את העבודה" בה החל ב-2021. איש אינו רוצה זאת יותר מאשר המצביעים השחורים. זהו קהל המצביעים הנאמן ביותר של הדמוקרטים, על כפיו נישא ביידן מהבחירות המקדימות בדרום קרוליינה ועד הבית הלבן. בתמורה, הם קיוו שממשלו יעשה יותר מאשר נשיאים קודמים לשיפור מצב קהילותיהם, והם הקשיבו היטב להבטחותיו לעשות זאת.
02/05/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הסיבה המרכזית בעטיה בכירים דמוקרטים רבים חוששים לגבי גילו של ג'ו ביידן איננה בשל יכולתו לבצע את העבודה בקדנציה נוספת. מוזר ככל שזה יישמע, הממשל האמריקני יכול לתפקד בלי נשיא בריא. ארה"ב ניצחה במלחמת העולם השנייה כאשר פרנקלין רוזוולט גסס וניהלה את יחסיה עם בריה"מ כאשר יכולתו המנטלית של רונלד רייגן התדרדרה. הבית הלבן, הקבינט והצבא תפקדו היטב למרות שהנשיא לא היה במיטבו.
30/04/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ג'ו ביידן יתמודד בשנה הבאה מול מועמד הרפובליקנים; הסקרים נכון לעכשיו מלמדים שיהיה זה דונלד טראמפ. אם ינצח וישלים את כהונתו, הוא יפרוש בגיל 86 – וזה במדינה שאוכלוסייתה צעירה משל דמוקרטיות מערביות אחרות וכלכלתה יותר פעלתנית; בפוליטיקה היא גריאטרית, עוקץ אקונומיסט.
28/04/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב 2024  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 37  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   סערת הרפורמה במשפט  /  מי ומי  
ביידן הודיע רשמית על התמודדותו ב-2024  /  איתמר לוין
ניקי היילי הודיעה על מועמדותה לנשיאות ארה"ב  /  איתמר לוין
טראמפ הכריז על מועמדותו לנשיאות ב-2024  /  איציק וולף
ביידן מתמודד מול עצמו  /  איתמר לוין
ביידן לכהונה שנייה?  /  יעקב אחימאיר
ביידן צפוי להודיע הערב: מתמודד לנשיאות ב-2024  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היה מזג אוויר נעים, ותנועה די דלילה אך שוטפת, ושתי חיילות שביקשו הסבר בקרבת נחל עוז, ומה לא היה? צה"ל - יוק    כי תמה המלחמה מול רוב רצועת עזה
אלי אלון
אלי אלון
ב-7-8 באפריל 1980 בחג שביעי של פסח בוצע בקיבוץ משגב עם פיגוע מיקוח, שמטרתו הייתה שחרור מחבלים הכלואים בישראל    בפיגוע נרצחו 3 ישראלים ובהם חייל צה"ל ו-5 מחבלים חוסלו
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 336/61, אדולף אייכמן נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, שמעון אגרנט, משה זילברג, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 במאי 1962
מתן כהנא
מתן כהנא
הכי קל בעולם זה לספר לעצמך כל מיני סיפורים על ההוא שהטעה אותך, וההוא שהיה אמור להתריע, או אולי אפילו הרגיע אותך, והכי קל להגיד שאתה בעצם עשית כל מה שאתה יכול כדי להתכונן לתרחיש הכי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אנחנו נראים מאוד לא טוב בעולם, נראים מכוערים מבחינה מוסרית, כששר בממשלת ישראל, האחראי על הביטחון הלאומי, מביע תמיהה, מדוע אנחנו לוקחים הרבה שבויים פלשתינים ואיננו הורגים אותם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il