|   15:07:40
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
25 מאמרים, מגוון דעות

לא חוששים לשאול על שרופה באש

הספר 'שאלי שרופה באש' שערך חוקר השואה והעיתונאי איתמר לוין מציג בפנינו מגוון עצום של מחשבות, אמונות, ופסקי הלכה של רבנים ורבניות דתיים לאומיים הנוגעים באופן כזה או אחר לשואה עיון בספר ובמאמריו יכול להעיד על המגוון המחשבתי במגזר הדתי-לאומי
27/07/2023  |   איציק וולף   |   כתבות   |   תגובות

משמעות המילה 'חורבן' טעונה בירור. בין היתר, צריך להבין מי הדובר שהשתמש בה. אם המשמעות המקורית של המילה קשורה לאובדן הריבונות היהודית ולהרס בתי המקדש לפני אלפי שנים, הרי שברבות השנים הוטענה המילה במשמעויות נוספות.

ללא כל ספק, השואה הייתה חורבן. חורבן של קהילות, של משפחות, של חיים שלמים שהיו ואינם עוד. אך גם כאן - לא הרי זכרון השואה של שורד שואה כזכרונה על-ידי מי שהיו באותה תקופה בארץ, או כזכרונם של בני הדור השני והשלישי. סביר להניח שיש גם הבדל בין הצורה שבה זוכרים את השואה אנשים שאינם מאמינים באלוהים לאנשים מאמינים. בעשרות השנים האחרונות יצאו לאור ספרים שעסקו באמונה באלוהים בשואה ובעקבותיה. רבים מהם בעלי אוריינטציה חרדית-חסידית. אך עד היום לא פורסם ספר שביקש לברר מהו המבט הדתי-לאומי על השואה. הספר 'שאלי שרופה באש - השואה וזכרונה במבט דתי-לאומי' שערך עמיתי לכתיבה באתר News1, חוקר השואה והעיתונאי איתמר לוין, ניגש לבירור הסוגיה הזאת בדיוק.

בספר, שנכתב כהמשך לספר שיצא לאור אשתקד עם מאמרים של שופטי בית המשפט העליון בנושא השואה, 25 מאמרים שנכתבו על-ידי שורת רבנים ורבניות מן הציונות הדתית. חלק מן הכותבים הם ניצולי שואה בעצמם הנחשבים לזקני הדור הקודם, וחלקם צעירים בני הדור השני והשלישי שמובילים כיום את הזירה הרעיונית של המגזר. כפי שהעורך כותב בהקדמתו לספר, מדובר אומנם במדגם קטן מתוך מגוון הרעיונות הנוגעים לשואה המרחפים בעולמה של היהדות הדתית-לאומית, אך נראה שהוא בהחלט יכול להיות מייצג. משום שמגוון הכותבים מגיע מבתי מדרש שונים ומהשקפות עולם פוליטיות שלעתים לא מצליחות לשכון ביחד זו עם זו בשל השוני שיש ביניהן.

הספר - ששמו שאול מתוך קינות תשעה באב - מחולק לשלושה שערים: שער היסטוריה וזיכרון, שער הלכה וחינוך ושער אמונה ומחשבה. לא אסקור כאן את כל המאמרים אלא אנסה להצביע על כמה נקודות שהיו בעיני משמעותיות בקריאת המאמרים.

ביקורת על אופי המסעות [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]

הדבר הראשון שתפס את עיני היה הבחירה לשבץ בפתח שער ההיסטוריה והזיכרון שתי עדויות בגוף ראשון - של הרב עמיטל ושל הרב ליאור. כל אחת מן העדויות של שני הרבנים ששונים זה מזה כרחוק מזרח ממערב מבחינה פוליטית, נעשית כרטרוספקטיבה שלהם על שעבר עליהם. ככזאת - היא כוללת מסקנות רוחניות שהם הסיקו: בעוד הרב עמיטל, שהיה ראש ישיבת גוש-עציון ושר בממשלת רבין מטעם מפלגת מימד הליברלית, דיבר על הצורך בהעברת השואה לתודעת האנושות ואת הדרישה מישראל להיות מוסריים יותר ביחס לאחרים, דיבר הרב ליאור, רבה של העיר חברון ומי שנחשב לאחד הרדיקליים שבזקני הרבנים בציונות הדתית, על החובה לנצל את המומנטום לשיבת עם ישראל לארצו. נדמה שעצם הבחירה לשבץ אותם בפתח הספר כשכנים היא הברקה בעיני. יש בכך אמירה של סאב-טקסט שאולי אפילו העורך לא התכוון אליה ולפיה כל הוויכוחים הפוליטיים הם קצף על פני המים בהקשר של חוויית הניצולים ושל תודעת השואה והאנטישמיות.

מאמרו של הרב חיים נבון שכיהן כרב קהילה במודיעין ונחשב לפובליציסט מוביל, העוסק באופן שבו ניתח הרב סולוביצ'יק את הרצחנות הנאצית הוא אחד החשובים בעיני בקובץ. זאת, בשל הצורה המקורית שבה התבונן הרב סולוביצ'יק על התשתית התרבותית בעשרות השנים שקדמו לשואה. בניגוד לגישות שטענו כי האומה הגרמנית הייתה האומה התרבותית באירופה, הוא טוען כי במאה השנים שקדמו למלחמת העולם השנייה הייתה התרבות הגרמנית אנטי-תרבות. "מאז ראשית תקופת הרומנטיקה, מנהיגיה הרוחניים של גרמניה הטיפו לשלילת התרבות הרציונלית המאופקת, ולחיים של רגש מופרז וקיצוני... הנאציזם צמח מתוך חברה שבמשך עשרות שנים ניאצה את הדעת ואת התרבות המיושבת ופריה היה ההשתוללות הרצחנית של הנאצים".

נהוג לומר שאסור להשוות ומי שהעז לטעון שהוא מזהה תהליכים ספג ביקורת חריפה, אך היסטוריה נועדה לאפשר לחיים בהווה להבין תהליכים שעוברות תרבויות. במובן הזה - האם התרבות הישראלית הפופולרית, ואולי התרבות העולמית שטופת הרשתות החברתיות כולה, לא לוקה גם היא ברומנטיקה מופרזת ובשלילת התרבות הרציונלית המאופקת? את משמעות האבחנה הזאת - שלא חייבת להגיע עד למחוזות הרצחניים של הנאצים - אשאיר לכל קורא.

מאמר חשוב ואקטואלי מאוד הוא של הרב בני פרל על המסעות לפולין. הרב פרל, ראש הישיבה למדעים ולאומנויות בר-אילן בתל אביב, נוגע כדרכו ביושר רב בסוגיה מבלי לייפות דבר. הוא מציין את הבעייתיות הרבה בפורמט המסעות לפולין. בעיקר הוא נוגע בשאלת אופן עיצוב הזיכרון של התלמידים ובבעיות הנוצרות מן הניסיון לייצר לתלמידים 'חווית מסע'. בין היתר הוא מספר על תלמידים שהתלוננו על כך שהם כבר ארבעה ימים בפולין ועדיין לא בכו, או במדריך שניסה באופן מעורר גיחוך לסחוט את בלוטות הרגש של התלמידים.

בעיה נוספת שבה הוא עוסק היא שאלת הפער הנרטיבי שבין המשלחות הישראליות לבין ממשלת פולין ביחס לאופן שבו צריך לזכור את השואה. האם יש לדחוק אל הצד את מעשי הגבורה של פולנים שסיכנו את חייהם כדי להציל יהודים אל מול סיפורי זוועה של פולנים שטבחו בשכניהם היהודים, או שיש להזכיר גם אותם. האם יש להציג בפני התלמידים את המורכבות הזאת או להמשיך במסרים פשטניים.

תשובתו - שאינה שלמה ולא מוגדרת במכוון - היא שיש ליצור מסע חרישי ומסתורי שבו תוותר מערכת החינוך על החלום האידיאולוגי לניצול זיכרון השואה לאינדוקטרינציה של התלמידים. היא אמורה לוותר גם על הלחץ המניפולטיבי שהתלווה כל השנים אל המסעות ולספר על השואה בדרך אחרת תוך הצגת העובדות כמו שהן - את הצגת האנושי כהקדמה לדיון האידיאולוגי.

מקום של כבוד לקול התורני הנשי. מלכה פיוטרקובסקי [צילום: אור נחשון/פלאש 90]

הסיפור המרגש ביותר בקובץ המאמרים הוא סיפורו של האב גרגורי צבי, שנכתב על-ידי הרב שלום מלול. סיפורו של ניצול שואה שהפך לבכיר מאוד בכנסיה הנוצרית. סיפור על הקשר המחודש שנוצר איתו, על המזוזה שביקש להתקין בביתו שביפו, ועל ההלוויה היהודית שהצליחה להתקיים לו - על-פי בקשתו - ברגע האחרון.

אליהם נוספים עוד מאמרים רבים שקצרה היריעה מלהתייחס אליהם - בהם מאמר של הרבנית מלכה פיוטרקובסקי המספר את סיפורו של הרב פרופ' דוד הלבני כמתאר לימוד תורה כמשאב חיים הוא אולי אחד הביטויים המובהקים ביותר של התורה הדתית-לאומית גם בגלל הנושא שלו אך גם בגלל הכותבת. זהו מאמר של אשת הלכה שקולה זוכה להערכה, שמעלה על נס אקדמאי דגול בתחום התלמוד מתוך חיבה מובהקת לעולם ההלכה היהודית. עוד מופיע בקובץ מאמר הלכתי מרתק על ההסתמכות על התרחקות יהודים מהיהדות בעקבות השואה לצורך התרת ממזר, מאמרים העוסקים בסוגיה העקרונית של חובת קידוש השם ובשאלת השאלות - היכן היה ריבונו של עולם בשואה.

נראה שחלק מן המאמרים קשורים יותר מאחרים למחשבה הדתית-לאומית, לפחות באופן גלוי. אך אולי עצם העובדה שמי שכתב אותם הם בני ובנות הציונות הדתית - על גווניה הרבים מאוד והשונים הופכים אותם לתוצר תרבותי שמהווה פרי של המחשבה המגזרית המגוונת מאוד. מחשבה מגזרית שלא מחפשת את האשמים אלא מסתכלת אל העתיד על התפקיד של הציונות ושל מדינת ישראל, ושפעמים רבות מאתגרת את ההנהגה הרוחנית ומציעה דעות מנוגדות לשלה. אולי משום שהמאפיין הבולט ביותר של המחשבה הדתית לאומית הוא היעדר החשש מהתמודדות עם שאלות אמוניות קשות. מי יודע, אולי לנקודה זו התכוון העורך כאשר נתן לספר את שמו - 'שאלי שרופה באש'. כאומר - כאן, לא חוששים לשאול את השאלות הקשות ביותר על השריפה הגדולה שעבר עמנו לפני כ-80 שנה.

איתמר לוין (עורך), שאלי שרופה באש: השואה וזיכרונה במבט דתי-לאומי. ידיעות ספרים, תשפ"ג-2023.

[קישור]
תאריך:  27/07/2023   |   עודכן:  27/07/2023
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא חוששים לשאול על שרופה באש
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"נולדתי ב-1950 בן בכור להוריי יצחק וחנה", אומר מפקד חיל-הים לשעבר דוד (דודו) בן-בעש"ט (73). "הפרט היותר מעניין הוא מקום המגורים הראשון שלי. זה היה בבית החרושת 'פרוטרום', שבמפרץ חיפה. מפעל לייצור חומרי גלם לתעשיית הטעם והריח. כל זה קרה משום שכשהוריי התחתנו לא הייתה להם קורת גג. דוד של אמי, שהיה סמנכ"ל המפעל, הציע לאבי הצעה שלא ניתן לסרב לה: תשמור על בית החרושת בלילה ותגור עם אשתך באחד החדרים, שיש בו גם מטבחון וחדר שירותים. וכך היה. שנה לאחר מכן הצטרפתי להוריי במגורים במפעל. מלבד החיסכון בשכר דירה היו עוד שני יתרונות לא מבוטלים למגורים במקום הזה: הריחות של התמציות היו מתוקים ונעימים וגולת הכותרת: בחדר המגורים שלנו היה גם טלפון גדול ושחור; פריט נדיר ביותר באותה עת".
26/07/2023  |  דוד חרמץ  |   כתבות
עשרות אלפי תלמידי הישיבות, הכוללים וילדי תלמודי-התורה והחיידרים, יצאו בסוף השבוע הקרוב לחופשת "בין הזמנים", שתימשך עד לראש חודש אלול. בתקופה זו, נוהגים בציבור הדתי והחרדי לצאת לטיולי שטח, לבלות ולנצל את הזמן הפנוי להנאה עם המשפחה ועל כן במגן דוד אדום רואים לנכון להתריע מראש על הסכנות הטמונות בחופשה.
25/07/2023  |  זכי הלר  |   כתבות
1. אפשר לעשות הכל בפעם השנייה, אי-אפשר לעשות כלום בפעם הראשונה. זוהי תפיסת עולמו של סר האמפרי אפלבי ב"כן, אדוני השר". גם משפטנים ושופטים מעדיפים את הפעם השנייה (והשלישית והעשירית והמאה) על פני הראשונה: זהו מקצוע שמרני, בו קביעת תקדימים נעשית במשורה ובזהירות. כעת אין מנוס: בג"ץ חייב להתערב לראשונה בחקיקת יסוד ולפסול את ביטול עילת הסבירות.
24/07/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
על הממשלה לעצור לאלתר את המשך חקיקת הרפורמה המשפטית עד להשגת הסכמה רחבה, ובעקבות כך הפסקת פעולות המחאה. אין להגיע למצב של הכרעת מי מהצדדים, אלא שיש לפעול להורדת המתיחות באופן משותף. על הממשלה להוביל מהלך רחב היקף של טיפול יסודי בכל אחד מהתחומים שניזוקו כתוצאה מהמשבר, כמו גם באלה שנזנחו: בביטחון, בכלכלה, בחברה ובמדיניות חוץ.
בראיון לפריד זכריה ב-CNN בתחילת החודש התייחס הנשיא ג’ו ביידן – בלא גינונים דיפלומטיים יתרים – לעמדתה של ארה"ב בסוגיות הנוגעות למערכת הפוליטית ולסדרי השלטון בישראל. הוא הגדיר את הממשלה הנוכחית כקיצונית ביותר, תוך אזכור לכך שהוא מעורה בנעשה בישראל מאז ימי גולדה מאיר (כאשר ביקר בארץ כסנאטור צעיר). בה בעת, תיאר בנימה מעט חיובית יותר את בנימין נתניהו כמי שמנסה להתמודד עם מגמות מסוימות בממשלתו. באשר לשאלת הזמנתו של ראש הממשלה לוושינגטון ציין ביידן את ביקורו של הנשיא יצחק הרצוג כהמחשה, במשתמע לכך שארה"ב עדיין מחויבת לישראל, גם אם היא מסויגת מהרכב ממשלתה הנוכחית.
23/07/2023  |  ד"ר ערן לרמן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il