|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
שלומי אלברג, תירוצים במקום רווחים

שתי קרנות שמנהלת חברת מגדלור בסכנת חדלות פירעון

הנזקים שנגרמו לקרנות שנועדו במקור למתן הלוואות בשוק החוץ בנקאי נובעים גם בשל דמי ניהול שגובה מגדלור למרות ההפסדים בעלי השליטה במגדלור מנסים לבצע הצעת רכש למניות החברה הרשומות למסחר בבורסה אם תצלח הצעת הרכש, הם יוכלו להימנע ממסירת מידע לציבור על כשלונם הגדול נפילת הקרנות והפדיונות החלקיים שנעשו לכמה גורמים טעונים בדיקת רשות ניירות ערך
13/12/2023  |   יואב יצחק   |   כתבות   |   שווקים פיננסיים   |   תגובות

חברת מגדלור - מוצרים אלטרנטיביים בע"מ הרשומה למסחר בבורסה, העוסקת בניהול קרנות השקעה אלטרנטיביות, הולכת ומסתבכת במצב של חדלות פירעון בשתי קרנות שהיא מפעילה. זו, ככל הנראה, אחת הסיבות המרכזיות להצעת הרכש שיזמו בעלי השליטה בחברה (שלומי אלברג, אסף בנאי), באמצעות חברת אש פרופיט אחזקות בע"מ.

במסגרת הצעת הרכש הם מציעים לרכוש מיתר בעלי המניות, כולל מקרב הציבור, 60.12% ממניות מגדלור. אם תצלח הצעת הרכש, יוכלו מנהלי מגדלור להימנע ממסירת מידע באשר לקרנות ההשקעה ולהצניע מהציבור מידע חשוב על פעולותיהם.

מגדלור עוסקת כאמור בניהול קרנות העוסקות במתן אשראי בשוק החוץ בנקאי. דוחותיה הכספיים מלמדים על כישלונה החמור בתחום זה ועל הסכנה שנוצרה ליכולתן לפרוע את התחייבויותיהן לעמיתי הקרנות.

בפועל, על-פי חוות דעת שגובשה על-בסיס דוחותיה של החברה ושפרטיה נודעו ל-News1, שתי הקרנות שמפעילה מגדלור נתונות בסיכון ממשי לחדלות פירעון:

  • א) קרן מגדלור 1 גייסה 236 מיליוני ש"ח. מתוך 206.7 מיליוני ש"ח שניתנו כאשראי - 47% הינם חוב בסיכון;

    ב) קרן מגדלור 2 גייסה 161 מיליוני ש"ח. מתוך 152 מיליוני ש"ח שניתנו כאשראי - 77% הינם חוב בסיכון.


על-אף זאת, בשתי הקרנות בוצעו פדיונות נכון לאוגוסט 2023 (פדיון אישי) לגורמים ספציפיים במחירים גבוהים יחסית לשווי הריאלי של הקרן, בנסיבות שנוצרו, קל וחומר מחמת החובות בסיכון. עולה חשש להעדפת נושים - העדפה שעלולה לנבוע הן מלחצים המופעלים על מנהלי מגדלור, והן כתוצאה מהעדפת עמיתים-מקורבים. נושא זה טעון בדיקת רשות ניירות ערך.

השאלות / התשובות

בשל הקריסות שכבר אירעו בשוק האשראי החוץ בנקאי, והסיכונים הגדולים לעמיתי הקרנות, פנינו אל שלומי אלברג. הוא האיש הדומיננטי ביותר בחברה. ביקשנו את התייחסותו ומענה לגבי שתי הקרנות הנ"ל:

א) רשימת הגורמים שפדו יחידות בפדיון אישי ב-12 חודשים שחלפו ומחיר הפדיון לכל אחד מהם;
ב) האם הקרנות הנ"ל מסוגלות לדעתך לפדות יחידות לכל דורש;
ג) מהו מחיר היחידה לפדיון אישי נכון לנובמבר 2023 בכל אחת מהקרנות הנ"ל.
ד) מהי התשואה המצטברת בכל אחת מהקרנות הציבוריות.

מענה שיניח את דעתנו, לא קיבלנו. במקום זאת, קיבלנו סקירה בדבר פעילותה של החברה ושל הקרנות, מנקודת ראותם "האובייקטיבית", כביכול, של מנהליה, המושכים שכר מפולפל מניהול הקרנות. נביא להלן את התשובות (ציטוט):

  • שתי הקרנות הן קרנות ציבוריות המפרסמות דוחות כספיים אחת לחצי שנה. במסגרת דוחות אלו בוצעו הערכות שווי להלוואות השונות וכנגזרת מכך מבוצעות הפחתות ערך במקרים בהן חלה הרעה במצב הלווה. כמו-כן, מצב ההלוואות מדווח הן בדוחות הכספיים והן בדיווחים מיידיים.

    בהתאם לתשקיפי קרנות האשראי, למשקיעים ישנה זכות פדיון אישית של יחידות השקעה ברות פדיון (לאחר 12 חודשים מהמועד בו רכשו את יחידות ההשתתפות), בכל מועד שבו חפצים בכך. ואולם סכום הפדיון של יחידות ההשתתפות במועד מוקדם מהמועד בו הן נפדות לכלל המשקיעים, הינו סכום מופחת ביחס לשווי היחידות במועד הרלוונטי. סכום הפדיון המוקדם יהיה הנמוך מבין: סכום ההשקעה של אותו משקיע בעבור יחידות ההשתתפות בנות הפדיון בהפחתה של הסכומים שכבר שולמו לו או החלק היחסי של המשקיע בנכסי השותפות (בהפחתות מסוימות) במועד הרלוונטי. כלומר, שווי יחידת השתתפות של משקיע לצורך פדיון מוקדם יהיה מופחת ולא יעלה על סכום ההשקעה הנומינלי ששילם המשקיע בגין יחידת ההשתתפות שרכש (כמפורט בין היתר בסעיף 10.3.3 להסכם השותפות).

    יובהר, כי החלופה המתבססת על שווי היחידות, מתבססת על הדוחות הכספיים הרלוונטיים של השותפות במועד הפדיון, משכך ההפחתות הערך באות לידי ביטוי בשווי היחידות בפדיון:

    בקרן 1: גויס סה"כ 239 מיליון. שווי סוגי יחידות ההשתתפות בנות פידיון של השותפות נכון ליום 30 ביוני 2023, הינו: 149,393 אלפי ש"ח. שווי ממוצע של יחידה בת פידיון נכון למועד כאמור הינו: 9,836 ש"ח ושווי יחידת השתתפות רגילה הינו אפס.
    בוצעו חלוקות/פידיונות מצטברים של – 95 מיליון.
    זכאים בגין פידיון מוקדם למועד הדוח – 1.5 מיליון.
    רווח מצטבר – 6.5 מיליון

    בקרן 2: גויס סה"כ 161 מיליון. שווי סוגי יחידות ההשתתפות בנות פדיון של השותפות נכון ליום 30 ביוני, 2023, הינו: 110,062 אלפי ש"ח. שווי ממוצע של יחידה בת פדיון נכון למועד כאמור הינו: 7,999 ש"ח ושווי יחידה רגילה הינו אפס.
    בוצעו חלוקות/פידיונות מצטברים של – 14.2 מיליון
    זכאים בגין פידיון מוקדם למועד הדוח – 3.7 מיליון
    הפסד מצטבר – (33.1) מיליון

    חשוב לציין כי בהתאם לתשקיפים, הקרנות מבצעות חלוקות כספיות רבעוניות לכלל המשקיעים. קרן 1 ביצעה עד כה 18 חלוקות רבעוניות, קרן 2 ביצעה עד כה 9 חלוקות רבעוניות. חלוקות רבעוניות אלו נקראות גם הן "פדיון יחידות השתתפות בנות פדיון". בהתאם לתשקיף נקבע, כי החזר השקעתם של המשקיעים תיעשה בין היתר בדרך של פדיונות יחידות ההשתתפות וחלוקת רווחים, אחת לרבעון קלנדרי ובסכום כולל שייקבע בהתחשב בתקבולים שנבעו לקרן האשראי כתוצאה מפעילותה, בניכוי הוצאות ודמי ניהול ובסכום הדרוש לקרן האשראי לצורך המשך פעילותה. שווי יחידת השתתפות בת פדיון של משקיע לצורך הפדיון הרבעוני, נקבעת לפי סכום ששילם כל משקיע על היחידה בת הפדיון (כשהסכום הוא הסכום שנקבע במסגרת כל סיבוב גיוס, כאשר בסיבוב הגיוס הראשון שווי כל יחידת השתתפות בת פדיון היה 9,900 ש"ח) בתוספת שיעור תשואה פנימי (IRR) שנתי מצטבר של 4%. פדיון יחידות ההשתתפות כאמור לעיל יבוצע לכלל המשקיעים פרו-רטה ובאופן יחסי להשקעתם ובהתחשב בפדיונות קודמים.

    עוד יצוין, בקשר לאמור בהודעה עצמה:
    קרן 1 גייסה 239 מיליון ולא 236 מיליון, חילקה עד ליום 30.6.23 95 מיליון ומאז עוד 14.5 מיליון כלומר כבר חולק 46% מהכסף שגויס, וכפי שהראינו לעיל יש רווח מצטבר, זאת לאחר שיערוכים שליליים בגין הלוואות בקשיים. מעבר לכך, הנתונים ביחס לחובות בסיכון ושיעורם אינם נכונים.
    בקרן 2 - הנתון של 77% אינו ברור לנו, וכפי שהראינו גם פה כוללים הדוחות הכספיים שיערוכים שלילים בגין הלוואות בקשיים והדבר מקבל ביטוי גם בשווי יחידה.


התשובות שניתנו, כאמור, לא הניחו את דעתנו. להפך. נמצא כי הקרנות בסכנה של חדלות פירעון. לכן פנינו למגדלור בסדרה של שאלות נוספות:

1. בקרן 1 - הרווח הכולל של הקרן מאז הקמתה לפני 4.5 שנים הסתכם ב-6.5 מיליון ש"ח (תשואה של 0.6% לשנה). באותה תקופה גבתה מפעילת הקרן כ-12 מיליון ש"ח דמי ניהול.

2. קרן 2 – נכון לעתה מופסדת כ-25%-20% מאז הקמתה באפריל 21. באותה תקופה גבתה מפעילת הקרן 4.5 מיליון ש"ח דמי ניהול.

3. ההלוואות בסיכון ב-2 הקרנות טרם נרשמו במלואם. האם צפויים שערוכים שלילים נוספים.

4. מהו מחיר היחידה לפדיון אישי נכון לנובמבר 2023 בכל אחת מהקרנות.

5. היכן עומדת חקירת רשות ניירות ערך; מדוע לא אושר הסדר הפשרה על-ידי המותב; ומה גובה הקנס (לא נמסר מידע בדוח הכספי).

להלן התייחסות מגדלור:

  • דמי ניהול ותשואת הקרן: דמי הניהול הנגבים מהמשקיעים בקרנות הם ברף הנמוך בתעשיה, והם עומדים על כ-1% בממוצע לשנה בתוספת מע״מ.

    - הלוואות בסיכון ורישום בספרים: ההלוואות שוערכו לצורך הדוחות הכספיים שפורסמו נכון ליום 30 ביוני 2023. אין לשותפויות יכולת להעריך אילו שערוכים יהיו בדוחות הכספיים הבאים.

    - מחיר יחידת פדיון: כפי שהסברנו בתשובתנו הקודמת, מחיר יחידת פדיון נקבע לפי הנמוך מבין שתי חלופות, כאשר מחיר יחידת פדיון לחודש נובמבר 2023 יקבע לפי מועד הגשת הבקשה. כלומר, אם הבקשה תוגש היום, הרי שהשווי יקבע רק לאחר הדוחות הכספיים ליום 31 בדצמבר 2023, זאת מכיוון שהודעת פדיון נמסרת לשותף הכללי לא יאוחר מ-90 יום לפני יום הפדיון.

    חשוב לציין כי החברה מעבירה את כל המידע לציבור דרך דוחותיה כנדרש על-פי חוק. ככל שיהיו התפתחויות נוספות, הדבר יובא לידיעת הציבור.

הנה-כי-כן, מגדלור נקלעה לבעיות קשות. נכון לומר - החברה גובה סכומי כסף גדולים בגין ניהול הקרנות, והיא-היא המרוויחה היחידה מהפעלתן. עמיתי הקרנות ניזוקים ובסיכון ממשי לאובדן לפחות חלק מכספם. מן הראוי שרשות ניירות תבחן היטב מי הגורמים שנהנו מפדיונות במחירים שנקבעו.

תאריך:  13/12/2023   |   עודכן:  13/12/2023
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שתי קרנות שמנהלת חברת מגדלור בסכנת חדלות פירעון
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אסף
26/02/24 04:46
2
רון
1/03/24 06:00
פורום: שווקים פיננסיים כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שווקים פיננסיים
קבוצת כלל ביטוח ובית ההשקעות מור יזרימו עוד 49 מיליון ש"ח לחברת אאורה, וזאת בדרך של המרת כתבי אופציה למניות. הזרמת הכספים הינה ביטוי לאמון בחברה.
07/12/2023  |  יואב יצחק  |   חדשות
קבוצת מנורה הרוויחה בתשעת החודשים הראשונים של 2023 רווח נקי בסך 534 מיליוני ש"ח, לעומת 219 מיליוני ש"ח תקופה המקבילה אשתקד - גידול של 144%. ברבעון השלישי השיגה נקי של 270 מיליוני ש"ח, לעומת 182 מיליוני ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד - גידול של 95.7%. הרווחיות הושגה ממגוון החברות ותחומי הפעילות בקבוצה. היא נובעת בעיקרה מרווחיות חיתומית גבוהה בפעילויות הליבה של הקבוצה ואינה מושפעת מהותית מפעולות חד-פעמיות. מנורה נמצאת בשליטת משפחת גורביץ ונסחרת בשווי של 5.4 מיליארד שקל.
30/11/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
קבוצת שטראוס הרוויחה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה 432 מיליון שקל - זינוק של פי שלושה לעומת אשתקד. ברבעון השלישי הסתכם הרווח ב-100 מיליון שקל, עלייה של 360%. השיפור נובע בעיקר מעלייה במכירות, שהסתכמו ב-5.1 מיליארד שקל מתחילת השנה (עלייה של 13%) וב-1.74 מיליארד שקל ברבעון הקודם (עלייה של 9%), לצד עלייה ברווח הגולמי, ירידה בהוצאות המימון ועלייה ניכרת בחלקה של שטראוס ברווחי חברות מוחזקות.
30/11/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
מצבת כוח האדם של רשת מלונות ישרוטל ירדה ב-40% מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל - הן בשל גיוס עובדים למילואים והן בשל הוצאת אחרים לחל"ת, עם המעבר מאירוח תיירים לקליטת מפונים. עוד מדווחת החברה (29.11.23), כי הכנסותיה ברבעון הרביעי יורדות ולפיכך צפויה ירידה מתונה ברווח בשנת 2023 כולה; אשתקד עמד הרווח על 254 מיליון שקל.
30/11/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
רווחי קבוצת אלון ריבוע כחול זינקו פי שישה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה והסתכמו ב-204 מיליון שקל. ברבעון השלישי עברה החברה מהפסד של 87 מיליון שקל לרווח של 80 מיליון שקל. השיפור בתוצאות נובע בעיקר מסעיף המימון: בינואר-ספטמבר ירדו הוצאות אלו ב-42%, ואילו ביולי-ספטמבר הן ירדו ב-74%.
30/11/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il