|   15:07:40
  יורם דורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
נשיא המדינה שמעון פרס עם נשיא רומניה טראיאן בססקו [צילום: AP]

ידידות לא-חשובות אך חשובות

עד כמה חשוב לשמר את היחסים עם המדינות הידידות המחישו ביקוריו של נשיא המדינה בבולגריה וברומניה פרס לפרס
18/08/2010  |   יורם דורי   |   כתבות   |   תגובות

המעקב אחרי המתפרסם בתקשורת הישראלית גורם לעיוות מסוים לגבי גודלו של הגלובוס, ובעיקר לגבי המדינות המצוירות על פני מפת העולם. העולם, על-פי העיתונות הישראלית, מרכזו בארה"ב ולידה מספר מדינות לווין כמו צרפת, בריטניה, גרמניה, איטליה ולעתים גם רוסיה וסין. האיחוד האירופי למשל מורכב מ-27 מדינות שלכל אחת מהן קול אחד. אומנם למדינות המייסדות כמו אנגליה, צרפת וגרמניה יכולת הובלה רבה יותר, אך בסופו של דבר מדובר בארגון שבו לכל אחת יש בפועל זכות וטו על החלטות מדיניות. באיחוד ישנן מדינות ידידותיות לישראל וכאלו שעמדותיהן נעות בין נייטרליות בסכסוך הישראלי-ערבי, לבין חוסר עמדה מהיעדר עניין ויישור קו עם החלטות המדינות המובילות באיחוד האירופי.

רובן המכריע של מדינות מזרח-אירופה באיחוד, כמו פולין, רומניה ועוד, מגלות עמדה אוהדת לישראל ותומכות במאבקנו נגד הטרור. מדינות אלו, החסרות סקס-אפיל לתקשורת הישראלית, נזנחות מדי פעם על-ידי מקבלי ההחלטות בישראל. 'עשית ולא דיווחת' הוא בחיים הציבוריים - 'לא עשית', ועל כן ביקורי אישים ישראלים במדינות אלו מצומצם מאשר במדינות בהן קיימת התעניינות תקשורתית.

התעלמות בכירי ישראל מהידידות והתעלמות התקשורת הישראלית מהביקורים הבודדים שבכל זאת מתקיימים, מביאות בעקבותיהן תחושה של אי-נחת ולעתים עלבון של מנהיגי מדינות אלו.

לאחרונה החליט הנשיא שמעון פרס לעשות מעשה בתחום זה ולבקר גם אצל ידידים ולא רק אצל יריבים. מדינות שרוחשות לישראל הערצה על הישגיה, אך לעיתים צריך להזכיר להן ולהסביר להן את הנעשה כאן מבחינה מדינית, שלא תמיד משתקף בדיווחי התקשורת; מדינות שהיו בהן קהילות יהודיות מפוארות לפני השואה; ארצות שמהן עלו רבים לישראל והיו שותפים חשובים של בנייתה. בחודשים האחרונים ביקר פרס בקרואטיה, בסלובניה, בבולגריה וברומניה.

לנסיעתו בבולגריה וברומניה נלוויתי וראיתי במו עיניי את נחיצותם של ביקורים אלו ותרומתם ליחסי החוץ של ישראל.

"בולגריה יקרה לנו"
שמעון פרס בבולגריה [צילום: AP]

הבעה של שביעות רצון על הוקרת תודה הייתה על פניהם של הנוכחים, כאשר לא היה אמצעי תקשורת אחד שלא פרסם בהרחבה יתרה את ביקורו ה"היסטורי" - לטעמם - של נשיא ישראל בארצם

מטוס חיל האוויר המריא בבוקר מנתב"ג ונחת בסופיה שבבולגריה. מזג אוויר חם ושרבי קידם את פנינו. החום האנושי שהופגן כלפי משלחת הנשיא, וכמובן הנשיא, היה גדול מאותן 35 מעלות בצל. רבים מתושבי סופיה עמדו וצפו בטקס קבלת הפנים לנשיא ישראל ליד מצבת החייל האלמוני במרכזה של הבירה הבולגרית. מחיאות הכפיים לצד עמידת הדום המתוחה, שעת נגינת 'התקווה', היו רק חלק מאותה קבלת פנים. הבולגרים ממש יצאו מגדרם לנוכח ביקורו של ראש מדינה, זוכה פרס נובל לשלום - אחד מגדולי המדינאים בעולם בדורנו. בשיחות פרטיות אמרו המארחים כי הם נרעשים ומתרגשים מביקורה של אישיות גלובלית בדרג כזה בארצם ומדבריו החמים על בולגריה ועל התנהלותה במלחמת העולם השנייה.

הנשיא פרס ציין כי "בולגריה יקרה לנו מפני שרובם של בני העם הבולגרי, ובתוכו סגן נשיא הפרלמנט, דימיטרי פאשב, והבישופים סטפן וקיריל, חסידי אומות עולם, מנעו את גירושם של רוב יהודי בולגריה למחנות ההשמדה. הם הצילו את חייהם של בני הקהילה היהודית ואפשרו להם לעלות לישראל. בולגריה הייתה המדינה היחידה באירופה הנאצית שבה מספר היהודים גדָל".

ויחד עם זאת, לא שכח הנשיא לומר כי לא נשכח את העברת יהודי תראקיה ומקדוניה לידי הנאצים.

כדאי היה להתבונן בעיניהם של אנשי הצמרת הבולגרית בעת שפרס אמר את דבריו. הבעה של שביעות רצון על הוקרת תודה הייתה על פניהם של הנוכחים, כאשר לא היה אמצעי תקשורת אחד שלא פרסם בהרחבה יתרה את ביקורו ה"היסטורי" - לטעמם - של נשיא ישראל בארצם.

ביקור הנשיא כלל גם את חיזוקה של הקהילה היהודית, והופעתו בבית הכנסת העתיק בסופיה בפני מאות מבני הקהילה הייתה אירוע מרגש מאין כמוהו. סקירתו של הנשיא על נפלאות עולי בולגריה בישראל ממקהלת צדיקוב ועד מכבי יפו זקפה את קומתם של היהודים החיים בבולגריה והחזירה צבע ללחייהם.

ביקור מחמם ללב חם פתוח

בדרך חזרה הביתה, ביושבי לבד עם עצמי, הבנתי שוב מהי גדולה מדינית. כמה חשוב לבקר במדינות "לא חשובות". היום אני משוכנע כי הביקורים תרמו תרומה מכרעת למאמץ המדיני של ישראל. ידידינו למדו שאיננו לוקחים את תמיכתם כמובנת מאליה והקשר האישי בין ראשי המדינות התחזק והתהדק. אין לי ספק כי במשבר הבא, שלצערי כנראה בלתי נמנע באזורנו, ניתן יהיה להסביר באופן אישי את פעולותינו, כאשר הצד השני בקו הטלפון יאזין עם אוזניים קשובות ועם לב חם ופתוח.

בסוד העניינים המדיניים ברומניה
שמעון פרס ברומניה [צילום: AP]

הנשיא פרס ניגש, מיד עם כניסתו, ישירות לכיוונה של אלמנתו של הטייס הרומני שנהרג בתאונה. האישה, בחודש החמישי להריונה, שהגיעה בעקבות הזמנה מפורשת של הנשיא פרס, לא יכלה לעצור את דמעותיה כאשר נשיאה של ישראל הגיע למקום מושבה, חיבקה בחום ולחש דברי ניחומים על אוזנה

בתום הביקור הקצר בבולגריה המשכנו לרומניה, שהביקור בה היה מרגש במיוחד. מלווים באנשי צוות אוויר, בחלקם חבריהם למשימה של ששת אנשי צוות אוויר שנספו באסון התרסקות המסוק ברומניה. גם החזן הצבאי הראשי, שי אברמסון, היה עימנו במטוס. נחתנו בבוקרשט בשעת ערב מאוחרת. הבוקר ברומניה כלל טקסים שונים. גם כאן, ליד קבר החייל האלמוני במרכזה של העיר, כאשר רבים מתושבי בוקרשט מריעים לנשיא פרס המניח זר, ואחר-כך בבית הנשיא הרומני. ממש מחמם את הלב היה לראות את דגל הכחול-לבן שלנו מתנוסס בקצוות שונים של הבירה הרומנית.

המרכיב המדיני היה חשוב לא פחות. לא כאן המקום לפרט את תוכנן של השיחות המדיניות החשובות שקיים הנשיא פרס עם עמיתיו בבולגריה וברומניה, אך על הידידות וההערכה של הנשיא הרומני, בססקו, כלפי פרס, קשה לדלג. פגישה בארבע עיניים שנועדה להימשך כרבע שעה הפכה לשעה וחצי של דיון מעמיק בין שני ידידים קרובים, שבעקבותיה ראו כמעט עין בעין את הסוגיות המרכזיות שעומדות על סדר היום הגלובלי: המלחמה בטרור, הסכנה שבגירעון אירן, התפתחות המדע (בעיקר חקר המוח) והדגשים בכלכלה העולמית. מחובקים יצאו השניים ממרתון השיחה ביניהם.

אחר-הצהריים כבר היינו בבית הכנסת המקומי. כ-500 יהודים המתינו שם לטקס זיכרון לחללי המסוק ולמפגש עם הנשיא הישראלי. הנשיא פרס ניגש, מיד עם כניסתו, ישירות לכיוונה של אלמנתו של הטייס הרומני שנהרג בתאונה. האישה, בחודש החמישי להריונה, שהגיעה בעקבות הזמנה מפורשת של הנשיא פרס, לא יכלה לעצור את דמעותיה כאשר נשיאה של ישראל הגיע למקום מושבה, חיבקה בחום ולחש דברי ניחומים על אוזנה.

הטקס עצמו נפתח בהדלקת שבעה נרות לזכרם של שבעת הנספים - שישה מישראל ואחד מרומניה - על-ידי שבעה אנשי צוות אוויר ישראלים שעלו בזה אחר זה לבימת בית הכנסת. לצידם של המדליקים עמדו הנשיא ומפקד חיל האוויר שלנו, האלוף עידו נחושתן. בתום ההדלקה עלה לדוכן שליד ארון הקודש שי אברמסון, אשר בקולו הרטיט לבבות ולא השאיר עין שאינה דומעת בקהל עת התפלל את תפילת "אל מלא רחמים" לזכר שבעת ההרוגים. גם אמירת "קדיש יתום" על-ידי הרב מנחם הכהן וקריאת פרק התהלים ריגשו לבבות עד דמעות.

הערב נמשך בשיחה פתוחה שקיים הנשיא עם חברי משלחת חיל האוויר ומפקד החיל, בה דנו בפרטי התרגיל האווירי ברומניה ובקורותיהם לאחר התרסקות המסוק בקרפטים. לאחר מכן המשיך הנשיא פרס לארוחת ערב ממלכתית שערך הנשיא הרומני לכבודו, בהשתתפות כל הצמרת הכלכלית, התרבותית והמדינית של רומניה. הנשיא פרס נשא נאום שכולו מבט אל העתיד ואל שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומים רבים ומגוונים.

למחרת, יום שישי בבוקר, ביקש הנשיא פרס לקיים טקס אזכרה ליהודי רומניה שנספו בשואה. כאן, בכיכר במרכז העיר, ביום הכי חם ברומניה (39 מעלות בצל), הגיע הנשיא פרס לאנדרטה המהווה, למעשה, חדר סגור ומרשים, שבו ניצבו בכירי חיל האוויר הישראלי, עשרות יהודים ומקצת ממארחינו הרומנים, והדגיש את הפשע הנורא שבוצע נגד יהודי רומניה רק בשל יהדותם. מאות אלפים שנרצחו, הוגלו והושפלו רק בשל לאומיותם ודתם. יחד עם זאת, ציין הנשיא את העובדה שרומניה נטלה אחריות על הפשעים שבוצעו נגד היהודים על אדמתה בתקופת שלטונו של אנטונסקו. הימצאותם של האלוף נחושתן, הנספח הצבאי הישראלי ולוחמי חיל האוויר בטקס, היא ההוכחה הברורה לניצחונו של העם היהודי על חיית הטרף הנאצית. הנשיא ציין עוד במקום זה את עובדת עלייתם לארץ של כ-400 אלף יהודים, ניצולי שואה מרומניה שתרומתם לחברה הישראלית המתהווה לא תסולא בפז.

תאריך:  18/08/2010   |   עודכן:  18/08/2010
יורם דורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ידידות לא-חשובות אך חשובות
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אייל.ב
18/08/10 13:48
 
אליהו חיים
26/08/10 22:55
2
וגרם לנזק עצום??
18/08/10 15:14
3
קורןנאוה טבריה
18/08/10 17:17
4
@יילת
18/08/10 20:32
5
חיים מחיפה
21/08/10 16:33
6
מאירה מגבעת סביון
23/08/10 11:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תוצאות המפקד בשמאל במרצ
17/08/2010  |  יעקב איציקוביץ  |   כתבות
הכוכב אוראנוס נמצא בנסיגה כבר חודשים רבים והשבוע, בהילוכו האחורי, חוזר למזל דגים ויימצא שם עד לחודש נובמבר, זמן בו תסתיים הנסיגה ואוראנוס ישוב למסלולו הרגיל עד אשר ייצא לחלוטין ממזל דגים בחודש אפריל 2011. למי ששכח, הרי שאוראנוס נותן את הכוח לפעול על-מנת לנפץ מסגרות ישנות ולהתחיל לחיות בצורה הנוחה והמתאימה יותר לבעל המפה.
17/08/2010  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
החופש הגדול עוד מעט מאחורינו ובקרוב ישובו ילדינו לספסל הלימודים. איתם ישובו גם הוירוסים ושאר גורמי המחלות, שמוצאים כר נוח להתרבות בכיתות הצפופות ומרובות התלמידים. סמדר טייטלר, ביוטכנולוגית בחברת התרופות "פלוריש" אספה עבורכם את כל הכללים שיעזרו לכם לעבור את תחילת השנה בשלום ובעיקר בבריאות טובה.
17/08/2010  |  סמדר טייטלר  |   כתבות
ב-13 באוגוסט דיווחו מספר כלי תקשורת בארה"ב על תוכניות של ממשל אובמה למכור לערב הסעודית נשק בכ-60 מיליארד דולר, על פני עשר שנים. העסקה אמורה לכלול, על-פי המדווח, 84 מטוסי F-15S, כ-60 מסוקי תקיפה מדגם AH-64D Apache Longbow, וכ-70 מסוקי תובלת סער מדגם UH-60.Black Hawk. כן תכלול העסקה סימולטורים, השבחות למטוסי קרב קיימים, וחבילות הדרכה ותחזוקה.
17/08/2010  |  יפתח שפיר  |   כתבות
בברית המועצות היה ידוע ונהוג כי השלטונות מחליטים בשביל האזרחים. כל אזרח אשר ניסה להתמרד ולהביע ספק לגבי התנהלות המדינאים, נעצר במקרה הטוב ונשלח לגולאג ולעבודות כפייה במקרה הרע.
17/08/2010  |  אריה פרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
המו"מ לשחרור החטופים נקלע למבוי סתום, ולא במקרה: סינוואר יודע היטב - שחרור החטופים המשמשים כמגן אנושי יקרב את חיסולו    בנסיבות שנוצרו: על גורמי הביטחון בישראל להציב לסינוואר ולאנשי...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
ביה"ד הארצי לעבודה דן בסוגיה שהייתה במשך עשרות שנים נטושה במחלוקת פרשנית וקרא למשרד הפנים לעשות סדר (ע"ע (ארצי) 58770-11-23 ריוא חטיב נ' עמותת עורכי דין למינהל תקין
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
ביידן נוגע במצחו בתומכת במהלך עצירת קמפיין בחדר התה של מרי מק באטלנטה [צילום: אלכס ברנדון/AP]
שמואל רוזנר
ביידן מפגר כעת אחרי טראמפ בג'ורג'יה, מדינה קרטית, ובמדינות מתנדנדות אחרות. סוקר ידוע ממליץ לביידן לזוז למרכז פוליטי כדי להגדיל את סיכוייו לנצח. יועץ אסטרטגי טוען שגם פניית הפרסה של...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
כותרות: טרור פסיכולוגי - סרטון מהשבי עם החטוף....    שידורי התרעלה, עיתוני הטרהללה ירדו לגמרי מהפסים    האם החברה בישראל אמורה לתאר כטרור פסיכולוגי את אחד מהימים המאושרים בחייהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il