|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

על ספסל המאשימים

נאומו של חסן נסראללה היה מלא במלכודות עצמיות וכלל נתונים שחשיפתם אמורה להיות מביכה. למשל, סיפור על סוכן ישראלי שלגמרי במקרה גם שם משפחתו הוא נסראללה. כדי לדחוף את מנהיג חיזבאללה למופע אימים כזה דרוש איום ממשי ומיידי, שאולי מסתתר יחד איתו בבונקר
19/08/2010  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
הלבנונים לא קנו את הסיפור [אל מנאר]

גונן בן-יצחק, איש שב"כ לשעבר: "לבנון כולה שטופה בפרנויה בעקבות הדיווחים על עוד ועוד מרגלים ישראלים. בסיטואציה כזו, נסראללה היה מעדיף לייצר תמונה שלפיה הבגידה פשטה בלבנון כולה, אך לא בחיזבאללה. עצם העובדה שנסראללה החליט לפתח את נושא החדירה הישראלית לשורות חיזבאללה, מצביעה בכיוון של מצוקה אישית גדולה"

משהו מוזר קרה למזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. קרוב לשלוש שעות הוא הקדיש, בנאום שהועבר היישר מהבונקר שלו, כדי להציג לעולם הוכחות המנקות את חיזבאללה ממעורבות ברצח רפיק אל-חרירי - ולהציג במקומן הוכחות חד-משמעיות לאשמת ישראל והמוסד. אלא שבתום הנאום המפרך הזה מתברר כי נשתלו בו לא מעט רמזים שיכולים להעמיק את ההאשמות כלפי ארגונו, ואף לעורר תהיות באשר למעמדו של נסראללה עצמו.

הרבה מאוד ציפיות נבנו בלבנון, ולא רק בה, לקראת נאומו של מזכ"ל חיזבאללה. בחודש הבא צפוי בית הדין הבינלאומי המיוחד להגיש את כתבי האישום הראשונים בפרשת רצח חרירי. איש אינו יכול לומר בוודאות מה יהיה תוכנם, אולם לא מעט סימנים מעידים כי הנאשם ברצח הוא ארגון חיזבאללה. האינדיקציה הבולטת ביותר לכך היא מפגש שנערך לפני ארבעה שבועות בין ראש ממשלת לבנון הנוכחי סעד חרירי, בנו של הנרצח, לבין נסראללה. בתום אותו מפגש פרסם מזכ"ל חיזבאללה הודעה מפתיעה: חרירי, לדבריו, בישר לו כי בית הדין צפוי להגיש כתבי אישום כנגד בכירים בארגון.

מאז לבנון כמרקחה. לפי הפרשנות המקובלת, חרירי ניסה באותה פגישה להגיש לנסראללה סולם: בכירים בחיזבאללה אכן יואשמו בחיסול באופן אישי, אך הכתם לא יוטל על הארגון עצמו. פשרה מעין זו אולי תגרום לנסראללה למסור לידי הטריבונל את האשמים, ובד בבד תותיר את הסדר הפוליטי הנוכחי בלבנון על-כנו, ותאפשר לקואליציה של חרירי וחיזבאללה לשרוד.

מזכ"ל חיזבאללה מצדו דאג לחמם את האווירה לקראת הנאום, ויצר ציפיות מפליגות כשהבטיח להוכיח שישראל היא הפושעת האמיתית. רק מה, בדרך נסראללה התבלבל. ברגע האמת קרתה לו תקלה, מעין מעשה בלעם. בנאומו הוא טען כי ישראל תכננה לרצוח את חרירי עוד ב-1993, וכדי להסוות את מזימתה שלחה אל ראש ממשלת לבנון סוכן שיטפטף באוזנו כי חיזבאללה הוא המתכוון לחסלו.

בעודו מנסה לייצר מסכת הוכחות נגד ישראל, כיוון מנהיג חיזבאללה את החצים קודם כול כלפי עצמו. בז'רגון הפלילי מכנים זאת חזרה לזירת הפשע. זה כנראה גם מה שקרה השבוע לנסראללה: הוא אומנם לא חזר פיזית לזירת הפשע באזור סנט-ג'ורג' בביירות, שם קיפדה מכונית תופת את חייו של חרירי. במקום זה הוא חזר בזמן לזירת פשע אחרת, והסביר בפרוטרוט מתי נוצר הדם הרע בין חרירי לחיזבאללה, מדוע ועל-ידי מי.

זכרונותיו של סגן הנשיא

אם לא די בכך, מבחינתו של נסראללה יש עוד חזית אחת לא סגורה, אפילו מדאיגה. על-פי העיתון הכווייתי, גולל רפיק חרירי בזמנו את חששותיו גם באוזני סגן נשיא סוריה עבד אל-חלים חדאם. זה האחרון, בניגוד לעמיתיו מהמודיעין הסורי, לא רק חי ובועט כיום, אלא אף הספיק בינתיים לגלות מדמשק לפאריס, ובקרוב הוא מתעתד להוציא לאור את זיכרונותיו מאותה תקופה. לטענת אל-ראי, חדאם פגש בזמנו באחד החשודים בקשירת הקשר, עלי דיב. וכפי שהתפרסם כבר בשבוע שעבר בטור זה, מקורות צרפתיים מדווחים כי סגן הנשיא לשעבר נשכר כיועץ על-ידי הטריבונל לרצח רפיק חרירי. לדברי אותם מקורות, עתיד חדאם ליטול בחודש הבא חלק בשחזור הרצח, שייערך בבסיס צבאי צרפתי בעיר בורדו. זהו אם כן אדם שיכול לספק לנסראללה סיבה אמיתית ומיידית למצוקה, בפרט אם לוקחים בחשבון שעתידו של חדאם תלוי ברצונם הטוב של הצרפתים והסעודים להמשיך להגן עליו ולממנו.

תמונת המיקרו הזו מצטרפת לתמונה האזורית הגדולה יותר, המורה כי נסראללה יתקשה בעתיד הקרוב לבטוח בפטרוניו הסורים. הנסיגה של ארה"ב מעירק עתידה לחולל שינויים במזרח התיכון, ולהותיר מאחוריה קשת שיעית גדולה. הסורים חוששים כי השפעה אירנית גורפת בעירק תותיר אותם לחוצים בין טהרן לחיזבאללה, מה שאפילו יסכן את עצמאות סוריה. על-רקע זה, צופה נסראללה בדאגה בהתקרבותה של סוריה לסעודיה ולמערב.

בחיזבאללה, מוסיפים מקורות ישראלים, מתקשים עד היום לקבל את הטענה שלמודיעין הסורי לא היה כל מידע בדבר הכוונה לחסל את מורנייה על אדמת סוריה. מבחינתם מדובר בשאלה לא פתורה, פצע ממאיר. בסיטואציה הנוכחית יש בצמרת חיזבאללה מי שנוטים לתמוך בסוריה ויש שנאמנים לאירן. נסראללה, דווקא הוא, מוצא עצמו בצבת. צבת שהצמרת הביטחונית של חיזבאללה מהדקת סביבו, כדי להבטיח שלא יתפתה לעסקה עם הסורים, או עם כל גורם אחר שישליך אותם לכלבים.

חיסול בדרך ללוויה

בפתח נאומו טען נסראללה כי מלכתחילה ניסתה ישראל לטפול על חיזבאללה קשירת קשר לרצח חרירי. ב-1993, הסביר, ארגן חיזבאללה הפגנת מחאה בדאחיה נגד הסכמי אוסלו. בעקבות ההפגנה פרצו מהומות ונוצר מתח בין רפיק חרירי, אז ראש ממשלת לבנון, לבין הארגון. זה המקום לציין כי נסראללה לא הזכיר למאזיניו שבאותן מהומות נהרגו עשרה מאנשי חיזבאללה, מה שאולי יכול לתת לארגון מניע לרצוח את חרירי.

באותה עת, המשיך נסראללה בהסבריו, גילה סוכן ישראל את אוזנו של חרירי כי חיזבאללה מתכוון לחסלו. אותו סוכן, אחמד נסראללה שמו, אף הזכיר את עימאד מורנייה, לימים קצין המבצעים של חיזבאללה (שחוסל בדמשק ב-2008), כמי שמעורב במזימה לחיסול חרירי.

חסן נסראללה, אז עדיין מנהיג טרי וחסר ניסיון, קיבל במפתיע באותם ימים מפטרוניו הסורים הוראה לעצור את עלי דיב, אחד מבכירי חיזבאללה וממקורביו של מורנייה. כעבור ימים אחדים הוא יצא לפגישה עם גורמים בסוריה כדי לברר את פשר ההוראה. לדברי נסראללה, שר הפנים הסורי ראזי כנען השיב לו כי רפיק חרירי ערך אצלו ביקור, בו סיפר כי עלי דיב נכח בפגישה שבה תוכנן לחסלו. דיב הועבר לדמשק להמשך חקירה.

במקביל, סיפר נסראללה בנאומו, עקב חיזבאללה אחר אחמד נסראללה. התברר כי 'הסוכן הישראלי' אפילו טען שמורנייה מתכנן לרצוח את אחותו של חרירי, חברה בפרלמנט הלבנוני, כדי שניתן יהיה לחסל את ראש הממשלה עצמו בעת שייסע להלווייתה. אחמד נסראללה, הטעים מזכ"ל חיזבאללה, ידע לספר לחרירי כי התוכנית היא לחסלו באמצעות מכונית תופת.

באותה נקודה בנאומו של נסראללה עברה אל-מנאר, תחנת הטלוויזיה של חיזבאללה, לסרטון וידאו המוכיח לכאורה את הדברים. בסרטון נראה אדם המזוהה כמרגל אחמד נסראללה, כשהוא מתוודה כי כל טענותיו כאילו חיזבאללה מתכוון לרצוח את רפיק חרירי היו טענות שווא.

מהקריינות המצורפת לסרטון הווידוי אנו למדים שהאיש נעצר ב-1996 ושוחרר ארבע שנים לאחר מכן. לא ברור מדוע נעצר ומדוע שוחרר, אולם הקריין יודע לספר שעם שחרורו נמלט אחמד נסראללה לישראל, ומאוחר יותר הצטרפה אליו משפחתו. לצופים לא הוסבר כיצד סוכן ישראלי 'שרוף', שמן הסתם נתון תחת מעקב, מצליח להימלט כך.

בכך לא תמו נפתולי הסיפור. לדברי מנהיג חיזבאללה, חרירי דיווח על התוכניות לחסלו לא רק למודיעין הסורי, אלא גם לבני בריתו הצרפתים והאמריקנים. כך, אומר נסראללה, הצליחה ישראל ליצור את החיבור הכוזב בין רצח חרירי, לכשיתרחש, לבין חיזבאללה. מיד לאחר ההתנקשות ידעו כלי התקשורת הישראלים כולם - ידיעות אחרונות, הארץ וגם אתר נענע 10 - לספר כי חיזבאללה עומד מאחורי המעשה. כיצד הם ידעו זאת, תהה נסראללה, אם לא מדובר במזימה מתוכננת מראש, לקשור את חיזבאללה לרצח?

חמישה שמות

ביום שאחרי, התגובות לנאום היו פושרות. הלבנונים לא קנו את הסיפור בהתלהבות שלה ציפה נסראללה. יתרה מכך, בין שלל התגובות לנאום הופיעה ידיעה אחת מעניינת בעיתון הכווייתי אל-ראי. לעיתון הזה, יצוין, יש ללא ספק מקורות מהימנים בקרב החיזבאללה: יומיים לפני הנאום פורסם בו שחסן נסראללה עומד להאשים את המרגל אחמד נסראללה כי העליל על חיזבאללה את שהעליל. למחרת הנאום דווח בעיתון כי אותו אחמד נסראללה, שלכאורה נמלט לישראל, מצהיר כי אינו מרגל ישראלי. המקורות לידיעה אישרו בשיחה עם אל-ראי כי בשנת 1993 אכן הצליח אחמד נסראללה להתקרב אל-חרירי, ולספר לו שחיזבאללה מתכנן לחסלו. בנוסף לשמו של מורנייה, שכבר הוזכר על-ידי חסן נסראללה כקורבן לעלילה, מונה העיתון עוד חמישה שמות של בכירים בצמרת חיזבאללה שלעברם כוונה האצבע המאשימה: מוחמד חמדה, חסן עיזאדין, עלי אטווה, עלי דיב - שחוסל בינתיים - וכן מוסטפה באדראדין, גיסו של מורנייה ויורשו בתפקיד. כעת נותר לראות מי מהשמות האלו יוזכר גם בכתבי האישום שיוגשו בקרוב.

לכל זה יכולה להיות השפעה אישית וישירה על נסראללה. אחד ההסברים להחלטתו לשאת את נאומו המוזר והנפתל, גורס כי מזכ"ל חיזבאללה, אולי לראשונה זה זמן רב, חושש. לא מהאירנים בני בריתו, גם לא מהאמריקנים, ודאי לא מסעד חרירי. נסראללה חושש מפני אנשיו שלו, אלה האחראים לשלומו וביטחונו בבונקר שבו הוא ספון כבר ארבע שנים. אנשים ששמם ננקב בהקשר לחיסול, בין אם על-ידי חרירי בפגישותיו עם הסורים והאמריקנים, ובין אם בידיעה באל-ראי.

האם אנשים אלו, החשים שהטבעת מתהדקת סביבם, הם שלחצו על נסראללה להטיל את אשמת הרצח על ישראל? האם ביקשו לסנדל את מנהיגם מפני האפשרות שיתפתה לעסקה עם סעד חרירי, או אולי עם הסורים? ואם כן - האם ייתכן שמזכ"ל חיזבאללה שרוי במצוקה של ממש?

תשובה לכך אפשר לבקש מגונן בן-יצחק, איש שב"כ לשעבר ומי שהיה מפעילו של 'הנסיך הירוק' מוסאב יוסף, בנו של מנהיג חמאס בגדה. בן-יצחק יודע דבר או שניים על תחושת המצוקה המתפתחת בארגונים כמו חמאס וחיזבאללה כשעולה חשש לחדירה ישראלית. "לבנון כולה שטופה בשבועות האחרונים בגל של פרנויה בעקבות הדיווחים על עוד ועוד מרגלים ישראלים", הוא אומר. "בסיטואציה כזו, נסראללה ללא ספק היה מעדיף לייצר תמונה שלפיה הבגידה פשטה בלבנון כולה על עדותיה השונות, אך לא בחיזבאללה. עצם העובדה שנסראללה החליט בנאומו השבוע להיכנס לשדה המוקשים של תחום הריגול ולפתח את נושא החדירה הישראלית לשורות חיזבאללה (שכן אחמד נסראללה הציג עצמו כמקורב למורנייה) - מצביעה בכיוון של מצוקה אישית גדולה. ולא משנה שהנושא כולו פותח מלכתחילה כדי להסיט את האצבע המאשימה מחיזבאללה לכיוון ישראל. עצם ההודאה של חסן נסראללה שהייתה חדירה ישראלית לארגונו היא עניין מביך ולא נעים, שהיה עדיף מבחינתו לא להעלות כלל".

לדברי בן-יצחק, גם הדוגמה המרכזית שעליה התבסס מנהיג חיזבאללה, מביכה. "נכון שברור כי אותו אחמד נסראללה אינו בן משפחה של מזכ"ל חיזבאללה, ועדיין, שם המשפחה הזהה אינו נוח לעיכול. בחברה שבה חסן נסראללה חי ופועל, הסמליות משחקת תפקיד מרכזי, והעובדה שישראל הפעילה מישהו ששמו נסראללה היא מבחינתו סוג של בעיה. בשורה התחתונה", מעריך בן-יצחק, "הנאום מעיד כי מזכ"ל חיזבאללה חש מצוקה ממשית - עד כדי החלטה להטיל למערכה כלים לא קונבנציונליים".

פורסם במקור: יומן מקור ראשון
תאריך:  19/08/2010   |   עודכן:  19/08/2010
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"גל החום שפוקד את רוסיה הוא הגרוע ביותר מזה אלף שנים. לא אנחנו ולא אבותינו היינו עדים מעולם לתופעה שכזו", הכריז מנהל השירות המטאורולוגי הרוסי, אלכסנדר פרולוב, כשבחוצות מוסקבה נמדדו 39 מעלות בצל. הכרזתו יוצאת הדופן הגיעה אחרי שבועות של חום קיצוני שגרם לשריפות ענק משבשות חיים. ואכן, מדובר בשיא מדהים ובלתי מוסבר בארץ הצפונית הקרה: 39 מעלות נחשבות, גם בישראל המדברית, כחום קיצוני.
18/08/2010  |  אסף גולן  |   כתבות
מכונות התפירה הבטלות המסודרות לאורך הקיר באולם הריק בכפר חורפיש בגליל, מספרות את סיפורן העצוב של המתפרות בפריפריה הישראלית. באחד מצדי האולם הרחב מצטופפות התופרות הנותרות, שוקדות על שמלות לייצוא. "היו פה ארבעה אולמות ייצור", אומר מנהל המתפרה מג'ד קבלאן, תעשיין טקסטיל מבית-ג'אן, "המפעל בבית-ג'אן הוא המפעל העיקרי, שם אנחנו מייצרים למשרד הביטחון. את המפעל הזה אני מחזיק רק כי אין לי לב לשלוח את הבנות האלה הביתה". מלאכת התפירה היא תובענית, השכר הוא שכר מינימום, אבל עבור אלפי נשים, רבות מהן כבר עשרות שנים במקצוע, מדובר בפרנסה חיונית, לעתים היחידה במשפחה.
18/08/2010  |  אבינדב ויתקון  |   כתבות
בעוד הישראלים נגררים עם ילדיהם למופעי הקיץ השונים והיקרים, זכו הלבנונים השבוע להצגה הגדולה מכולם, שהוענקה להם חינם אין כסף. במשך שעתיים וחצי, שהיו עתירות אפקטים, סרטי וידאו ואנימציות מחשב, הגיש מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה את מה שהוגדר בפי פרשנים כ"נאום חייו". מטרת ההצגה: להוכיח את חפותו בפרשת חיסולו של רפיק אל-חרירי. וכמו בפסטיבלים למיניהם, ככל שהמופע נמשך כך התפוגגה הציפייה הדרוכה, והתחלפה בתחושת אי נעימות.
18/08/2010  |  אסף גבור  |   כתבות
בסיפור של מסמך גלנט אפשר למצוא הכול חוץ מאשמים מוחלטים. יש בו אלופים שרוצים לזכות בכס הרמטכ"ל, יש בו מריבות אישיות בין שר ביטחון למפקד הצבא, ויש בו הרבה מאוד דוברים שבוחשים בהנאה בקלחת הצבאית.
18/08/2010  |  יועז הנדל  |   כתבות
האקנה היא אחת מבעיות העור הנפוצות ביותר והיא מופיעה בעיקר בקרב בני נוער, אך לא רק. הזנחה והעדר טיפול אפקטיבי יכולים לגרור את ההתמודדות עם האקנה, עד לבגרות.
18/08/2010  |  הרמן וייס  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il