|   15:07:40
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
אביגדור אריכא [צילום: יח"צ]

אביגדור אריכא במוזיאון תל אביב

תערוכת אביגדור אריכא (2010-1929) שנפטר השנה, היא מחווה לאחד מטובי האמנים הישראלים במחצית ה-2 של המאה ה-20 מהיחידים שעבודותיהם מצויות באוספי המוזיאונים בחו"ל, ושמייצג ומחבר את ישראל לסצנת התרבות העולמית
06/09/2010  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
דיוקן עצמי [צילום: יח"צ]

אביגדור אריכא, שנולד ברומניה, עבר במרכזי התרבות של אירופה אחרי שניצל ממחנות הריכוז, ספג והפנים את גולות הכותרת בתרבות האירופית. ויתרה מכך - בסיוריו ובשהיותיו בארצות שונות, התחבר אריכא דרך קבע לסופרים (כמו פר לאגרקוויסט השוודי זוכה פרס נובל) ולמשוררים, אייר את ספריהם, ועם קשרים נכונים עם בעלי גלריות מובילות - הציג בהן, וגם במוזיאונים.

התקופה בה למד בבצלאל, מ-1946 ועד שגויס למלחמת השחרור, בה נפצע, הייתה משמעותית עבורו. להיות תלמיד של מרדכי ארדון, גדול אמני ישראל, זו הייתה זכות גדולה. ממנו הושפע בציוריו המופשטים, הגדולים, וגם כשהייתה לו תקופת משבר, בה רצה להינתק מהמופשט ועבר לרישום בלבד (בין 1965 ל-1973), גם אז בפרט ומאז בכלל, גם בציוריו הפיגורטיביים נטו - מורגשת תמיד מורשתו של ארדון בצורת הנחת הצבע או המכחול, ברטט של הנחות הצבע, ובהדגשת ההנחות לעומת רקע בהיר יותר.

כשמתבוננים בדיוקנאות הרבים של עצמו שיצר לאורך השנים, ניכרת עובדה זו. ברטט המופלא בצבעים או בהנחת מכחול הדיו, ובמיוחד ברישומי הפחם - יש אכספרסיה שנשאבת מעולמם של אדוארד מונק (הצעקה), מהיד הרוטטת של אגון שילה, מהווירטואוזיות של אנגר, ומהעושר הצורני שמזכיר לנו את האמנים שאת עבודותיהם ראה בסיוריו באיטליה (קאראוואג'ו) ובפריס (פיקאסו). השפעת האחרון ניכרת בציורו "הפסנתרן", שמשולבת בו גם השפעת ארדון, במשטחים הקוביסטים ובמופשט. לולא מבחינים בראשו של הפסנתרן, ניתן היה לסווג את הציור שבתערוכה כמופשט מודרני. כך גם בדיוקנו של עגנון, שרובו עשוי בסגנון אכספרסיוניסטי בדיו שחור.

משחר נעוריו צייר אריכא, עוד בטרם למד אמנות. הדיוקן העצמי מ-1948 - בעת שהיה חייל, הוא עדיין בסגנון המושפע מארדון. בדיוקן העצמי מ-1957, גם כן, אך מתבהר הרצון להשתחרר מהשפעת המאסטר הדגול. רק לאחר היכרותו ותחילת ידידותו עם המחזאי סמיואל בקט, והערת ידידו ג'אקומטי, שראוי לו לרשום, כי זהו כישרונו הגדול, להיות פיגורטיבי - עשה את המהפך. מציוריו המופשטים התפטר במחיר לא גבוה. והוא אכן החל לעשות חיל כצייר פיגורטיבי. למזלו, לא חי בארץ מלבד שנים מועטות, אלא במילייה הרבה יותר רחב-אופקים וסובלני. לו היה ממשיך ליצור כאן, באווירת המלחמה בין אסכולת ירושלים (של בצלאל וארדון) לבין אסכולת תל אביב של זריצקי, שהפכה לאסכולת המדרשה - לא היה נוסק לגבהים אליהם הגיע. התרבות שרכש כשלמד פילוסופיה בפריס, המפגשים התדירים עם ג'אקומטי ושאר חבריו שם - כל אלה הזינו אותו והפרו אותו להתגבש לביטוי עצמי מובהק וייחודי. יכולתו האינטלקטואלית הביאה אותו לאצור תערוכות של אנגר באוסף פרידריך, של פוסן בלובר, וליצור סרטים תיעודיים על וורמר, קאראווג'ו וולאסקז.

בעלי גלריות, תחילה בפריס ובלונדון, ובהמשך בניו-יורק (MARLEBOROUGH), הציגו את עבודותיו, כשבמרלבורו הוא אחד מאמני הגלריה. ייתכן שהדירוג הגבוה שלו בסולם ההערכה, גרם למרלבורו ולגלריות אחרות כמו PACE, לאמץ אל חיקם אמנים ישראלים במאה ה-21, ובכך סלל להם אריכא את הדרך להצלחה.

אחד משני האולמות בתערוכה מוקדש לאיוריו את הסיפור "כלב חוצות" מאת ידידו ש"י עגנון. הסיפור מהווה 12 מתוך 80 פרקי הספר "תמול שלשום". היצירה הספרותית-מיסטית-סוריאליסטית וההגותית הזו, הועלתה בתיאטרון "תמונע" לא מכבר, ועדיין רצה, והופעת ערן שראל ככלב היא מופלאה. הסיפור הקסים גם את אריכא, שסדרת איוריו לספר מגלים וירטואוז פנומנלי של רישום. הכלב באיוריו הוא בעל עיניים אנושיות, כמו הדמות בספר ובמחזה. היד הקלה של אריכא רושמת בקו אחד בלתי נפסק את כל הקווים המצטרפים ביחד לרישום מופלא. צריך לראות כדי לחוות את החוויה.

איוריו את דיוקנאות ידידיו ידועי השם עשויים בקפידה ובעושר הבעה. דיוקנאות עצמו מושפעים מדיוקנאות עצמיים של דירר וג'אקומטי. ציורו מ-2003 - "גחלים ואפר באח" - מקרין תחושה סוריאליסטית, מיסטית ומלאת רזים. המון קונוטציות מעלה הציור הזה. מעניין מה חשים שאר הצופים למראהו. דיוקן עצמו מוקדם בבוקר, הוא אחד מבעלי העוצמה הרבה ביותר בתערוכה.

תערוכת אביגדור אריכא במוזיאון תל אביב, שאצר פרופ' מרדכי עומר, היא בבחינת חובה לכל אוהבי אמנות, ולבטח לתלמידי אמנות ואמנים, כדי ללמוד אמנות צרופה מהי. הספרים המלווים את התערוכה ישחזרו את התענוג שבצפייתה בכל עת שקוראים או מעלעלים בהם.

תאריך:  06/09/2010   |   עודכן:  07/09/2010
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אביגדור אריכא במוזיאון תל אביב
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"תראה במה מאשימים אותי", אומר ד"ר צבי צמרת בחיוך ומצטט: 'לצמרת יש תדמית של אדם המזוהה עם מפלגת העבודה, אבל כל מה שמעניין אותו כיום זה לחזק את הציונות והפטריוטיזם הלאומי' - "נכון", הוא אומר, "זאת בדיוק הסיבה, מדוע הגעתי לתפקיד!".
06/09/2010  |  דרור אידר  |   כתבות
מחקרים מראים שככול שילדים בגיל הרך רואים יותר טלוויזיה כך גדל הסיכוי שלא יצליחו בבית הספר, יצרכו כמות גדולה יותר של אוכל לא בריא ויסבלו מרמת בריאות לקויה בגיל 10.
05/09/2010  |  מיכל שפר-מיכאלי  |   כתבות
את אסתר קל הכירו כמעט כל ילדי ישראל בשנות החמישים ובשנות השישים. בשכונה הירושלמית שלנו, בתי סיידוף, גרו ילדים שבאו ממשפחות לא אמידות, בלשון המעטה. לכל משפחה היו חדר או שניים קטנים, והשירותים נמצאו בלב השכונה, ליד עץ הערבה ובור המים. אבל בבתים רבים, אפשר היה למצוא עיתון ילדים. העיתון הכי אהוב בשכונה שלנו, באותם ימים, היה "הארץ שלנו" בעריכתו של בנימין תמוז, ולימים גם יעקב אשמן. המזכירה המיתולוגית של העיתון הייתה אסתר קל.
05/09/2010  |  הרצל ובלפור חקק  |   כתבות
המעבר מהחופשה הארוכה אל מסגרת לימודים אינו פשוט עבור ילדים ובני נוער רבים. ישנם מספר דברים שהורים יכולים לעשות כדי למנוע או לצמצם קשיי הסתגלות בחזרה לביה"ס. כדאי ומומלץ לעשות דברים אלה מראש כדי להקל על הילדים את המעבר ולזכור כי ניהול זמן היא מילה חשובה בכל הקשור להתנהלות תקינה, סדר וארגון.
05/09/2010  |  מיכל שפר-מיכאלי  |   כתבות
לאחרונה התנהל ויכוח על הדרך הנכונה בהוראת האזרחות ועל מאפייניה של הדמוקרטיה בישראל בכלל. נעשתה הבחנה חשובה בין שתי צורות של דמוקרטיה - דמוקרטיה ליברלית ודמוקרטיה רפובליקנית. האפשרויות הוצגו באופן דיכוטומי, כאשר בידינו לבחור רק אחת מהן, ואף בוטאה העדפה ברורה לדמוקרטיה הרפובליקנית, מתוך מחשבה שזו תפתור לא רק את בעיותיו של הציבור הדתי בנוגע להוראת האזרחות אלא את בעיותיה של המדינה בכללה.
04/09/2010  |  שלמה פישר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גיל לימון. עדיין פקיד [צילום: גדעון שרון]
מיכאל דבורין
מי הסמיך את מר לימון לעשות לימונדה מתפקידו ולציין את הרפורמה של הממשלה בצורה נגטיבית?
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
יצחק בריק
יצחק בריק
נתניהו יודע היטב שמה שקורה בימים אלה בזירה הדרומית ובזירה הצפונית עלול להביא לקריסת המדינה    נתניהו איש חכם והוא קורא את המפה היטב    הוא מכיר היטב את המצב העגום ואת האמת לאשורה    י...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il