|   15:07:40
דלג
  globes globes  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

יו"ר הרשות השנייה: "עיתונאים - שכבה חזקה יותר מבעלי ההון"

אילן אבישר, היו"ר החדש של מועצת הרשות השנייה: "לא מרגיש נוח להגיד על עצמי שאני תימני. לזהות על-פי מוצא ומראה חיצוני נראה לי גזעני" "ערוץ 10 מצטייר כאליטיסטי ושמאלני, והתוצאה היא שחלק מהציבור לא שש להתחבר אליו" "3 שעות שבועיות ל'כוכב נולד' זה מעט מדי"
23/09/2010  |   globes globes   |   כתבות   |   תגובות
אילן אבישר [צילום: יח"צ]

   רשימות קודמות
  מה קורה כשהמדינה לא סופרת את פסקי הדין של בג"צ?
  מחפשים מניות חמות מעבר לים? קבלו 3 המלצות
  דניאל פרידמן: "העליון צבר יותר מדי כוח, וזה לא בריא"
  החרדים: המספרים האמיתיים מאחורי המגזר הסודי בארץ
  מי הם 6 המועמדים לכהונה בבית המשפט הכלכלי

ד"ר אילן אבישר היה יועץ תוכן במכרז השני של ערוץ 2 בשנת 2005. תפקידו היה לקרוא את הצעות התוכן של 4 הקבוצות המתמודדות ולהעניק ציונים. את הציון הגבוה ביותר, הוא מספר היום, נתן לרשת. "הפילוסופיה שעליה היא הצהירה הייתה לבחון מה הקהל רוצה, ולהיענות לו", הוא מספר. הרעיון הזה מצא חן בעיני אבישר. הוא לא קנה את כל קשקושי "ערכיות המסך" ואת אלה שהתחייבו למתן את "המסך הוולגרי".

5 שנים אחרי, ואבישר הפך להיות יו"ר מועצת הרשות השנייה, הגוף שאמור לפקח על התנהלות הטלוויזיה המסחרית. סיור קצר במשרדי הזכייניות, בתוקף תפקידו החדש, הראה לו שכמה דברים השתנו.

"אנשי קשת אמרו שהרגע הכי דרמטי שלהם ביום הוא ב-9:01, אחרי שמגיעים נתוני הרייטינג. שעם זה הם עובדים", אומר אבישר ל"פירמה" בראיון עם כניסתו לתפקיד, "זה היה ביטוי של ענווה מסוימת. הם סיפרו שהיו פרויקטים שהם היו משוכנעים שהם נכונים ואיכותיים, אבל הקהל לא אהב. לעומת זאת, ברשת הבהירו כי הכול עובר דרך הפריזמה של 'הערכים' שלהם. ההרגשה הייתה כאילו הם אומרים את זה בכוונה לרגולטור".

- אבל לא תפקיד הרגולטור לדאוג שרייטינג לא יהיה חזות הכל?

"ממש לא. זה לא הכול בחיים, כי עיקר האחריות שלנו היא לוודא שיש תמהיל נכון ולתת תשומת-לב גם יותר לאיכות. אז נכון שיש את הדברים הזולים והוולגריים, אבל המיינסטרים מתרכז מאחורי הדברים שלא בהכרח פונים לנמוך ביותר, לפעמים המיינסטרים והפופולרי הוא גם העמוק ביותר. לא צריך לבטל את האספקטים החיוביים של תרבות ההמונים, כשאתה מזהה משהו אותנטי מבחינת הקהל".

  • מרשת נמסר בתגובה: "קצת מפליא לשמוע דברים אלה מיו"ר הרשות השנייה, שמתוקף תפקידה אמונה על שמירה על הערכים התרבותיים, החברתיים והישראלים. בכל אופן, ולמען הסר ספק, רשת תמשיך לפעול על-פי סט ערכיה, כשהרייטינג ודרישת הקהל תמיד לנגד עיניה".

טון דיבורו של אבישר, מרצה לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב, נעים ושליו. לא אחת הוא מחייך במה שנראה כמבוכה, אבל אם מקשיבים היטב לעמדותיו מוצאים שהן בטוחות בעצמן וכלל לא ביישניות. כך למשל, השפעה של בעלי הון על תוכניות אקטואליה זה לא משהו שהוא סבור שקיים בכלל.

"הגורם החזק ביותר בעולם שלנו זה הדמויות התקשורתיות, הכתבים והעיתונאים", הוא קובע, "הייתה הדוגמה של ישראייר ומוזי ורטהיים, וראית איך כופפו אותו מהר מאוד. אם אני צריך לדאוג יותר מעודף כוח, זה יותר מאילנה דיין מאשר ממוזי ורטהיים. העוצמה והביטחון שלה יכולים להוביל אותה לתביעות מאוד גדולות, ואולי אנחנו כרגולטור פספסנו שם משהו, היינו צריכים לזהות בעיה".

- זה חלק מתפקידך לרסן את העיתונאים?

"לא לרסן, אבל למנוע התלהמות, השמצה או דברים שחורגים מאחריות. הפיתוי להיות סנסציוני ופרובוקטיבי הוא גדול לעומת ערך האמת. אני חושב שדיין משלמת מחיר, ויש כבר חוגים חשדניים כלפי המהימנות שלה. זו שכבה יותר חזקה בעולם התקשורת מבעלי ההון, ולא שמענו פרט לסיפור ההוא (של ישראייר) ניסיון להתערב".

- אליך כבר הגיעו לחצים?

"בכלל לא".

האתגר: יותר ערוצי ברודקאסט

לתפקיד הגיע אבישר במקרה. אחרי שכבר סגרו את רשימת המועמדים למועצת הרשות החדשה, שמו עלה והוא נכנס בדקה ה-90. לאור עברו כחבר מועצת הכבלים והלוויין ויועץ לרשות השנייה, הוא עבר במהירות את ועדת שפניץ ומונה למשנה ליו"ר, אמנון נדב. אלא שכעבור חודשים מעטים נדב נאלץ לוותר על מקומו, לאחר שנקבע כי העובדה שבתו עובדת ברדיו האזורי מעמידה אותו בניגוד עניינים. שר התקשורת, משה כחלון, ביקש מאבישר לקחת את התפקיד.

"עניתי בשלילה", מגלה אבישר, "אחרי זה ישנתי על זה, דיברו אתי שוב, ונעניתי. בסך-הכול היה תהליך של אי-ודאות שנמשך זמן מה. זה עדיין חומר עצום ללמוד, עם אתגרים מאוד גדולים, ואני מסתכל על החומר בענווה ולומד אותו".

- מה האתגר הכי משמעותי לדעתך?

"להגיע למצב שיהיו לנו יותר ערוצי ברודקאסט. ישראל מתקדמת כמעט בכל התחומים הטכנולוגיים, ועדיין אנחנו תקועים עם שני ערוצי ברודקאסט - אחד מדשדש ואחד מחולק בצורה אנומלית לשתי זכייניות. הצופה הישראלי צריך להגיע למקום שבו הוא אמור לבחור בין 4-3 ערוצים שמציעים תוכניות שמתחרות עליו. אם נגיע לזה, זה יהיה אופטימלי".

- איך אתה רואה את זה קורה?

"אני מניח שקשת ורשת יתפצלו, ככה כבר יהיו לנו 3 ערוצים. יש את טלעד, שעדיין קיימת במוטציה מסוימת, ואין סיבה שלא תתאושש. התרשמתי אז, כיועץ למכרז, שמבחינת טאלנטים, תפיסה, גורמי עבודה מקצועיים וגם הון, היו 4 קבוצות מאוד חזקות. מאז עברנו עוד כל מיני טלטלות, מתוכן משבר אחד מאוד חריף שנראה שיצאנו ממנו. ההערכה שלי היא שזו שאיפה מאוד ריאלית".

למרות שהערוץ האהוב עליו הוא דווקא MEZZO, מתברר כי "כוכב נולד" היא אחת התוכניות האהובות על אבישר. הוא אף נוהג להפתיע את הסטודנטים שלו בבקיאות באשר לתוכנית ולהזכיר אותה בשיעוריו.

באחרונה גזרה הרשות השנייה נטילה של 37 דקות פרסום מהפריים-טיים של קשת, מהלך שמשמעותו קנס של כ-5 מיליון שקל, לאחר שהזכיינית שידרה פעם שלישית באותו שבוע פרק בתוכנית המובילה. כעת, אבישר מתייצב דווקא לצד קשת.

"יש מקום להתיר לתוכנית חריגה", הוא אומר, "בדקתי את זה, ובהחלט אשקול לפתוח את החריגה. המגבלה באה בתקופה שהריאליטי שטף את הטלוויזיה, ומישהו החליט לעצור את זה. כרגע נראה לי ש-3 שעות שבועיות זה מעט מדי, אני חייב להודות. יכולתי לראות שיש מקום לקצת יותר שעות שידור בשבוע. אנחנו רוצים להיות קשובים לציבור, אבל אם מדובר על 3 או 4 שעות, נכון לפתוח את זה".

- מה מושך אותך בתוכנית?

"אני חושב שהערך של המפגש עם מוזיקה ישראלית לגווניה, יחד עם פורמט מאוד פופולרי שהכי קרוב למה שאפשר לקרוא מדורת השבט. מפוליקר ועד נעמי שמר ואביהו מדינה, הם די מקיפים את המוזיקה הישראלית על גווניה. יש משהו מרגש ויפה בכישרונות צעירים שמנסים את כוחם ומציעים עיבודים חדשים, יש משהו יפה בתחרותיות ובזה שהקהל בוחר ולא יחצנות, מזל או עורך מוזיקה. יש אלמנט סינדרלה שכולם זוכרים עם נינט. אלה אלמנטים חיוביים מבחינה תרבותית".

- ומה לגבי "האח הגדול"?

"אין לי הסבר. אני מוריד את הכובע, אני רואה שזה עובד, אבל זה לא תופס אותי. אבל גם אם אין לי הסבר, אני לא מוכן לגנות את זה. אם זה עובד, אז יופי".

ההשקפה: ימני, בלי להתנצל

כשאבישר שב ארצה, הוא לא זכה לקבלת-פנים חמה מהאקדמיה הישראלית. "חזרתי עם תווית די ברורה של חוקר מוביל בתחום של ייצוג השואה בקולנוע, ומצאתי בארץ התייחסויות של 'מה לך ולשואה?'. ראו בזה משהו שהוא נחלתו של מי שזה קשור אליו אישית", הוא מספר בחמיצות ומכוון לגזענות כלפיו. "ההנחה שמי שעסוק בשואה חייב להיות ממשפחה של ניצולים זו גישה פסולה. דווקא כי זה נושא כל כך מרכזי בהוויה שלנו".

- ואיך זה להיות איש ימין במקום שמאלני כמו המחלקה לאמנויות באוניברסיטת תל אביב?

"אני לא כופר בכך שאני איש ימין, אני דבק ושלם בעמדות הציוניות שלי. זה לא הפריע לי להיות ראש החוג לקולנוע וטלוויזיה, ואני כבר קרוב לשנתיים ראש ועדת הקבלה של הפקולטה. יש אווירה, אבל יש כבוד הדדי. אני מזהה את זה פחות במסדרונות, ויותר בעצומות שאני קורא, למשל עצומת התמיכה באמנים שמחרימים את אריאל".

- כחבר סגל אתה מרגיש שהאקדמיה סביבך לא מאוזנת?

"אני מרגיש שיש הטיה שנובעת מהרכב מסוים, אבל הוא לא בכוונת מכוון, באותם מקומות שזה 90%. לא פעם אתה שומע אנשים צעירים שאומרים 'אני לא רוצה להגיד כך וכך שמא יאונה לי'. ובדרך -לל אני זועם על אותו בחור צעיר, כי הוא בשלב בחייו שבו צריך להיות אומץ, וצריך להיאבק".

- בסביבתך אתה חש כלפיך בחוסר איזון?

"נתקלתי באמירות כאלה מפעם לפעם, אבל הן היו קוריוזיות ולא איפיינו את המיינסטרים. במקומות שבהם אני מסתובב, בדרך-כלל שיקול הדעת ענייני".

- הטלוויזיה שלנו יותר מאוזנת מהבחינה הזו, היא ציונית פטריוטית בעיניך?

"ערוץ 2 די מאוזן. אבל ההטיה של הממסד התרבותי היא דבר מוכר וידוע בכל העולם, והצופה המתוחכם מבין את זה".

- אתה אומר שערוץ 2 מאוזן, זה אומר שערוץ 10 פחות?

"כן. הוא בהחלט פחות. אין לי בעיה עם זה, אני חושב שהם עושים שם בחירה, והם משלמים מחיר על בחירה זו. אני חושב שערוץ 10 מצטייר כגירסה של עיתון 'הארץ', אליטיסטי יותר, מתמקד יותר בחדשות. כל אנשי החדשות שם מחזיקים בזהות כזו של שמאלה מהמרכז. זו זכותם, והתוצאה היא שחלק מהציבור לא שש להתחבר אליהם".

לדבריו, באחרונה אף העיר למנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, לאחר אמירה לגבי השר אלי ישי בתוכנית "השבוע" של מיקי רוזנטל, ואמר לו: "זה כבר לא עיתון 'הארץ', זה כבר 'כל העיר'".

- זה משהו שאתה מתכוון לשנות?

"לא, אלא אם אזהה מצבים שבהם דיווח תקשורתי יכול להוות מפגע אסטרטגי. היינו קרובים לזה בסיקור המשט. זה נבע יותר מהיסטריה, מאשר מכוונת זדון פוליטית. אני לא רואה פה מקום להתערבות רגולטורית".

  • בערוץ 10 סירבו להגיב לדברים.

באשר לפרק הנכבה של "עבודה ערבית" בקשת, אומר אבישר: "קשת מאוד מתוחכמים. הם לא עושים את זה מהיצמדות לקו אידיאולוגי. הם מזהים את הפרובוקציה ומקווים שזה יגביר את העניין. יש לנו יעדים מוגדרים ברשות השנייה - הם כוללים פלורליזם, רב-תרבותיות, ערכי אדם וגם מורשת יהודית וציונות, ונכון פשוט לבדוק את הפרופורציות.

"הלכנו יותר מדי לכיוון של רב-תרבותיות והזר החריג, החלש והאחר של החברה, וזה חשוב, אבל אני חושב שהציבור רוצה לראות גם יותר ביטויים של הקולקטיבי בתרבות הישראלית. מעניין כמה תשומת-לב נותנים לנכבה, לעומת ההתייחסויות למלחמת העצמאות ולמערכה שהובילה להקמת מדינת ישראל".

  • מקשת לא הגיעה תגובה לדברים עד לירידת הגיליון לדפוס.

העדה: תימני, אז מה

אבישר היה הראשון שנולד בבית-החולים הקריה בתל אביב לפני 59 שנה. ידיעה על כך אף התפרסמה בעיתון אז. משפחות הוריו הגיעו מתימן בשנות ה-30 ויושבו בדרום תל אביב.

אבישר, ששם משפחתו הקודם הוא שרעבי, בוחר לא לזהות את עצמו כתימני. "אני לא מרגיש נוח להגיד על עצמי שאני תימני", הוא אומר, "זו רק הגנטיקה, זו לא הזהות שלי. זהות עדתית זה תוצאה של בחירה ונסיבות חיים מסוימות. לזהות על-פי מוצא ומראה חיצוני, זה נראה לי גזעני".

בנעוריו נשלח אבישר על-ידי משפחתו לפנימיית בויאר, ה"איטון" (פנימייה בריטית יוקרתית, ל"א) הישראלית, לדבריו. הוא דוחה טענות שנפוצו במשך השנים על כפייה תרבותית בבית-הספר היוקרתי בירושלמים.

"המהלך של לשלוח נער לפנימייה היה יותר מקובל בחברה. הייתה בארץ פנימייה צבאית, היו אירופיות ואנגלית, זה לא נחשב מסגרת לפליטי חברה. התפיסה של בויאר הייתה 'נוכל לבחור אותם מהשוליים ומהפריפריה, וכך נוכל להצמיח אליטה'. לא היה קל לעזוב את הבית, אבל זה לא היה טראומטי".

הקושי הרב יותר היה של חבריו למחזור. "הייתי תל אביבי, וזה בלט, רוב האנשים הגיעו מעיירות הפיתוח. ההורים שלי היו כמעט ילידי הארץ, קיבלתי חינוך ישראלי, עירוני, הייתי יותר פתוח והיינו דור של הסיקסטיז, התרבות הייתה מאוד עשירה. חלילה, אני לא רוצה לומר שהם היו חסרי תרבות, אבל התרבות שאפיינה אותם מבית הייתה פחות מחוברת למיינסטרים הישראלי. אצלי זה היה מקרה קצת שונה".

הכתבה המלאה במגזין פירמה - לקבלת הגיליון החדש הקלק
תאריך:  23/09/2010   |   עודכן:  23/09/2010
לי-אור אברבך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יו"ר הרשות השנייה: "עיתונאים - שכבה חזקה יותר מבעלי ההון"
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכל מירושלים
24/09/10 06:54
2
אבקסיס
24/09/10 19:12
3
מוטי1
25/09/10 08:38
4
שהוא חד צדדי!!!
25/09/10 08:51
5
אתה ד"ר????
25/09/10 10:32
6
ישע
25/09/10 15:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשנה שחלפה כתבתי והוצאתי אלבום חדש שנקרא 'נשימה עמוקה'. כן, הנשימה באמת עמוקה. בכל בוקר אני מודה לאל על השקט והיופי שנגלה בעת הזאת. השנה הזאת שאבתי בכתיבתי מהמקורות, ממשוררים אהובים ומנבכי נפשי. החיים בנתיב-העשרה והקרבה לעזה מלאי עניין. כששקט כאן אפשר לשמוע את נפילת העלים על הארץ, את צעידת הנמלים, ודאי את ציוץ הציפורים. מאז 'עופרת יצוקה', החיים פה כאלה.
23/09/2010  |  מיכה ביטון  |   כתבות
היה לי קשה לבחור אירוע אחד. בהתחלה חשבתי לבחור בחיסולו של אל-מבחוח בדובאי כאירוע השנה. לא בגלל החיסול עצמו, אלא בגלל חשיפת סוכני המוסד, שהתברר שצולמו מכל זווית אפשרית ותועדו באמצעים טכנולוגיים מתקדמים רבים. הדבר מעורר מחשבה על כל פעילות שאנחנו עושים. הגבולות בין ציבורי לפרטי, בין גלוי לבין חשאי, הולכים ומטשטשים בכל החזיתות. לא רק המוסד מתרגל למציאות חדשה (מעניין איך מבצע אנטבה היה נראה היום) אלא כל אחד ואחד מאיתנו. כולנו חיים בעידן האח הגדול, לטוב ולרע.
23/09/2010  |  סיון רהב-מאיר  |   כתבות
פסק הדין של השנה בתחום המשפט הפלילי ניתן לא על-ידי בית המשפט העליון, ולא בהליך פלילי. הוא ניתן על-ידי שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב דליה גנות, שקיבלה תביעת נזיקין של אדם שחוקרי המשטרה פשעו כלפיו, ופסקה לו פיצויים משמעותיים בסך כשני מיליוני שקלים.
23/09/2010  |  בועז סנג'רו  |   כתבות
"הרגע המשמעותי בעיני השנה, היה כמובן, פטירת הרב. ברגע זה הכול גנוז וכנוס. בתחילה אתה לא יודע מה אתה מרגיש, במהלך הלוויה אתה מתחיל להבין, בשלושים עוד קצת, ועוד ועוד, לאט לאט אתה מבין מי היה אבא שלנו בשבילנו ובשביל הציבור, ומתגבשת אצלך התחושה שהמורשת שלו היא דבר שניתן להנחילו לעם ישראל".
23/09/2010  |  שמואל אליהו  |   כתבות
אין זה משנה אם אולמרט כותב אומנם ספר ביוגראפי שבאמצעותו הוא מבקש לטהר את שמו הרע ולפאר ולרומם את עצמו, או שרק פרסם בשלב זה שני פרקים לדוגמה בעיתון הבית שלו ידיעות אחרונות שהיו בבחינת שליחת בלוני ניסוי לקראת מה שצפוי לנו.
23/09/2010  |  אריה אבנרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il