|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

אמריקה שלחה מפציץ כבד

תכירו: גנרל מולר הוא המתאם הביטחוני החדש בין ישראל לרשות הפלשתינית. נראה שאובמה לא יסתפק בכך שמולר יבסס את הכוחות הפלשתינים שהקים קודמו דייטון, הוא רוצה שיתפקד כמתאם אזורי שיקפוץ לדמשק אם צריך, ולא רק כמאמן של שוטרי עזה
23/10/2010  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
הטייס שהוצנח אל הסכסוך

נראה שאובמה חותר ליצירת תיאום בין סנטקום (מרכז הפיקוד של הצבא האמריקני) לבין התוכנית הביטחונית של הממשל לגבי הרש"פ. זוהי אחת ממטרות-העל הנוכחיות של הממשל

גנרל דייטון, קודמו של מולר בתפקיד, היה איש ארטילריה במקצועו, עם שתי רגליים על הקרקע. מולר לעומת זאת, איש חיל האוויר, מגיע מחדר המבצעים של סנטקום

השם: הגנרל מייקל מולר. התפקיד: המתאם הביטחוני החדש בין ישראל לרשות הפלשתינית. מולר, שנחת השבוע באזורנו, מחליף את הגנרל דייטון, העוזב לאחר חמש שנים לא פשוטות שבהן עסק בשיקום כוחות הביטחון הפלשתינים ובהקמתם מחדש.

מולר הוא איש חיל האוויר האמריקני, טייס המפציץ האסטרטגי B-52. התזה שהוא כתב לאוניברסיטה של חיל האוויר האמריקני עוסקת בתיאום בין זרועות הצבא השונות לצורכי הפצצות מן האוויר. בשנים האחרונות התמקדה הקריירה הצבאית של מולר בפעילות מבצעית באפגניסטן, עירק וכוויית. בתפקידו האחרון הוא שימש אחראי על התכנון והאסטרטגיה בסנטקום, מרכז הפיקוד של צבא ארצות הברית, האחראי לפעילות הביטחונית האמריקנית בכל המרחב המזרח תיכוני. שם גם נחשף בין השאר למגעים עם קציני צה"ל.

נכון לעכשיו, קשה לראות כיצד ישתלב הרקורד של מולר עם המשימה שאליה נבחר. תפקיד המתאם הביטחוני בין ישראל לרש"פ מצריך כישורים מסוג קצת שונה. ככלות הכול, בין אווירת חדר המבצעים של סנטקום לבין המציאות המיוזעת של רמאללה ושכם מפרידה תהום. מולר יצטרך לגשר על הפער הזה בכישרון ובזריזות. ולפי כל הסימנים, יש למולר כל הנתונים לכך. העיתון 'אל-קודס אל-ערבי' מדווח השבוע כי מולר דובר ערבית. אם זה נכון, זהו פרט מאלף, האומר רבות על הפיגורה שמאחורי התפקיד. ומולר, כך נראה, עוד עשוי להפתיע.

אולם מעבר לממד האישי, המינוי אולי רומז לשינוי מהותי בתפיסת התפקיד. הגנרל דייטון, קודמו של מולר בתפקיד, היה איש ארטילריה במקצועו - עם שתי רגליים על הקרקע. תפקידו התמצה בהקמת חמישה גדודי צבא ומשמר נשיאותי, שיורכבו מכוח אדם ברמת מקצוענות טובה ובעל מוטיבציה גבוהה, שיילחמו בטרור ואפשר יהיה לסמוך על נאמנותם לממשלתו של מחמוד עבאס. נכון להיום, כוחות דייטון אכן נחשבים לסיפור הצלחה בינלאומי - הוכחה לכך שהרשות הפלשתינית יכולה ורוצה להילחם בטרור.

אך האם אפשר לסמוך על נאמנותם של הכוחות הפלשתינים לאורך זמן? לכך אין תשובה חד-משמעית. נכון לעכשיו, לפחות מן הזווית האמריקנית, הצפי הוא חיובי. במרכז השיטור הבינלאומי שהוקם בירדן מתאמנים כוחות נוספים במחזורים של חודשיים, ובתוך כשנה צפוי הכוח להכפיל את עצמו.

דייטון לא חפר מתחת לבלטות

לפי דוח של הקונגרס האמריקני, ארה"ב השקיעה עד היום 392 מיליון דולר בהקמת הכוחות הפלשתינים ובאימונם. אולם גם בתום חמש שנים לקיומם, הכול שואלים אם מה שמתואר כסיפור הצלחה גם יישאר כזה.

"בחודשים האחרונים, רמת שיתוף הפעולה בין כוחות דייטון לצד הישראלי טובה מאי פעם", אומר אל"מ ((מיל.)) שלום הררי מהמכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי. "לפלשתינים", אומר הררי, "יש אינטרס מובהק להוכיח לאמריקנים ולאירופים איזו כברת דרך הם עשו ועד כמה אפשר לסמוך עליהם - כי הם רוצים עוד שטחי שליטה ביו"ש שיעברו לרשותם בערים, בחברון למשל".

"הפלשתינים רוצים עוד תחנות משטרה באזורים הכפריים, והדרך לקבל את זה היא להוכיח שליטה ויכולת. והם אכן מצליחים כבר תקופה ארוכה לשלוט ברחוב הפלשתיני. הם יודעים להרגיע, בין אם בשיחות, בין אם באיומים, ובין אם בשחרור לחץ מבוקר. הם גם הצליחו להוריד משמעותית את הפעילות העוינת לאורך הצירים והכניסו אווירה של סדר".

"אולם", מזהיר הררי, "כל זה יכול להשתנות. במקום אחד כשלו כוחות דייטון - וזה בכל הנוגע לאיסוף נשק. זו נותרה בעיה חמורה. בשטחים מסתובב הרבה נשק ששייך לגדודי חללי אל-אקצה, לחזית העממית. יש היום לפחות 100 אלף כלי נשק ששוכבים מתחת לבלטות ומתחת לטרסות - ולא נאספו. וזה נשק שבעת משבר יכול לצאת במהירות מהמחבוא והתמונה כולה עלולה להתהפך".

האם גם כוחות דייטון עלולים 'להתהפך'? "ובכן", אומר הררי, "עם כל זה שמדובר באנשים איכותיים, בפיקוד משוכלל יותר, בתוכניות אימונים מעמיקות ובהטמעה של תודעת מקצועיות, שירות ונאמנות גבוהה, ודאי יחסית לכוחות בעידן ערפאת - התשובה היא כן, זה יכול לקרות".

הררי מביא תרחישים שעשויים להוביל להתמוטטות הסדר הטוב: "מצב של גולדשטיין 2 למשל, או מצב כמו בתקרית בסילואן שמסתיים במות ילדים, יכול להצית שרשרת אירועים ברחוב הפלשתיני, שתעבור דרך מסגדי הר הבית ותצית אירועים נוספים. ואם הרחוב הפלשתיני ייכנס להתקף זעם, ההשפעה תחלחל גם לתוך כוחות דייטון, ובודדים או קבוצות בכוח יכולים להתהפך נגדנו. הרחוב משפיע גם עליהם. זה יכול לקרות. הכול תלוי בעוצמת הגירוי".

המחולל האמיתי של ההקפאה

במבט לאחור, דייטון הניח את היסודות. וזה לא היה פשוט. קרוב לחצי מהזמן, היחסים בין דייטון לבין רה"מ הפלשתיני סלאם פיאד היו מתוחים. וליתר דיוק, השניים לא דיברו. המתח הגיע לשיאו לאחר הרצאה שנתן דייטון ב'וושינגטון אינסטיטוט', מעוז אמריקני שמרני ופרו-ישראלי, שבה תיאר הגנרל כיצד כל מועמד לשירות בכוח הפלשתיני עובר תהליך מיון וסינון תחת עינם הפקוחה של שירותי הביטחון הישראלים, הירדניים והאמריקניים. דייטון אף התגאה בכך שהוא בעצם מייצר "סוג חדש של פלשתיני". פיאד, שחשש כל הזמן מדימוי של משת"פ, רתח ודרש להדיח את הגנרל דייטון.

מולר, מן הסתם, יידע להימנע מתיקולים מסוג זה. תפקידו יהיה לא רק לבסס את הישגי קודמו בתפקיד ולחזקם: יש סימנים לכך שהתפקיד שמייעד ממשל אובמה למולר חותר להרחיב את הגדרת תפקידו של המתאם הביטחוני בין ישראל לרש"פ לסוג של מתאם אזורי. כך למשל, לפני שנתיים נמנה מולר עם צוות אמריקני שיצא לשיחות בדמשק עם נשיא סוריה בשאר אסד, שם נידון בין השאר הטיפול במסתנני אל-קאעידה מסוריה לעירק.

מולר קיים גם שיחות בלבנון, כך שלמתאם החדש יש ניסיון מדיני-צבאי במגעים עם המדינות הנמצאות בטריטוריה של סנטקום. הוא גם מוכר לצוותו של השליח מיטשל בעקבות אותו ביקור בדמשק שכלל גם את פרד הוף, סגנו של מיטשל.

ההערכה כעת היא שממשל אובמה חותר ליצירת סוג של תיאום בין סנטקום (כאמור, מרכז הפיקוד של הצבא האמריקני, החולש על המרחב המזרח תיכוני) לבין התוכנית הביטחונית של הממשל לגבי הרש"פ. זוהי אחת ממטרות-העל של הממשל האמריקני, ותפקידו האחרון של מולר, כאחראי על התכנון והאסטרטגיה בסנטקום, מכשיר אותו היטב לכך. ניצנים לתפיסה חדשה זו אפשר היה לאתר עוד לפני שבעה חודשים, בעקבות הדלפת 'דוח פטראוס'.

כזכור, במרס האחרון פרסם המומחה לענייני ביטחון מרק פרי מאמר ב'פוריין פוליסי מגזין', שבו תיאר לפרטי פרטים תדרוך חשאי שערכו שניים מנציגי סנטקום לפני הרמטכ"ל האמריקני, מייק מאלן, בראשית ינואר השנה. פרי דיווח כי מפקד סנטקום דאז, הגנרל דיוויד פטראוס, שלח למשרדו של הרמטכ"ל שני קצינים, שהציגו לפניו תמונת מצב קשה של האינטרסים האמריקניים במזרח התיכון. במרכזו של אותו דיווח עמדה האזהרה שלפיה העיקשות הישראלית מול הפלשתינים מסכנת את מעמדה של ארצות הברית במזרח התיכון, וכי המנהיגים הערבים הולכים ומאבדים אמון בהבטחותיו של ממשל אובמה.

הממצאים, הסבירו הקצינים לרמטכ"ל האמריקני, הם תוצאה של סבב פגישות שערך ראש סנטקום, הגנרל פטראוס, במדינות ערב - ובכל המפגשים הללו הוצגה אמריקה לא רק כחלשה, אלא גם כמי שמעמדה הצבאי באזור הולך ומתפורר.

השורה התחתונה של הדיווח הייתה כי יומיים לאחר אותו תדרוך שלח הגנרל פטראוס נייר עמדה לבית הלבן שבו ביקש כי שטחי הרש"פ ביהודה, שומרון וברצועת עזה, שכיום משתייכים לפיקוד האירופי של הצבא האמריקני, יוכפפו לתחום אחריותו. על-פי דיווחו של פרי, בקשתו של פטראוס אומנם נדחתה על הסף, אולם דבריו לא נפלו על אוזניים ערלות.

התוצאה: ממשל אובמה החליט להפעיל לחץ כבד יותר על ישראל כדי להקפיא את הבנייה בהתנחלויות, ושלח את מיטשל לסבב בכמה בירות מזרח תיכוניות כדי להרגיע את שליטי ערב. בנוסףּ, הרמטכ"ל מאלן התבקש להיפגש עם הרמטכ"ל גבי אשכנזי ולהציג לפניו את התמונה. בדיווח הרשמי נטען כי אותה פגישה בין השניים עסקה באירן, וכך אכן היה. אולם פרי כתב שמאלן הציג לאשכנזי באותה פגישה גם את המסר שלפיו ישראל חייבת לראות את הסכסוך מול הפלשתינים גם בהקשר האזורי הרחב, ואת השפעתו על מעמדה של ארצות הברית במזרח התיכון.

ימים ספורים לאחר ההדלפה הופיע פטראוס בשימוע בסנאט האמריקני, שם אמר כי "המתחים בין הישראלים והפלשתינים מתלקחים תכופות לכדי אלימות ועימותים חמושים רבי-היקף. הסכסוך מלבה רגשות אנטי-אמריקניים, בגלל דימוי ההעדפה האמריקנית את ישראל. הזעם הערבי בסוגיית הפלשתינים מגביל את החוסן והעומק של השותפויות האמריקניות עם ממשלות ועמים במרחב, ומחליש את הלגיטימיות של ממשלים מתונים בעולם הערבי. בה בעת, אל-קאעידה וארגונים אחרים מנצלים זעם זה כדי לגייס תמיכה. הסכסוך גם נותן לאירן השפעה בעולם הערבי באמצעות לקוחותיה, חיזבאללה וחמאס".

שבעה חודשים אחרי, השורה התחתונה של פרשת פטראוס היא אולי ההבנה כי מה שגרם לשינוי החד בעמדת הממשל האמריקני לא היה תקרית הבנייה במהלך ביקורו של סגן הנשיא ג'ו ביידן בירושלים במארס האחרון, שהובילה להקפאת הבנייה ביהודה ושומרון. זה היה רק הטריגר. השינוי האמיתי התרחש חודשיים קודם לכן, כשהגנרל פטראוס שלח את המסר לפנטגון.

מאז עברו מים רבים בנהר הפוטומק. הגנרל פטראוס עבר מזירת עירק לזירה האפגנית, אולם הפיקוד הוא אותו פיקוד והמסר הותיר את חותמו. כעת מגיע לזירה גנרל חדש, מייקל מולר, וכאמור, לפי כל הסימנים הוא מביא עימו תפיסה רחבה הרבה יותר של תפקיד מתאם הפעילות הביטחונית בין ישראל לרש"פ. אז כן, גם הוא יעסוק באימון הכוחות הפלשתינים, אך אלמנטים חדשים בתפקידו, בעלי אופי דיפלומטי ואזורי, צפויים לבוא לידי ביטוי, וזה מחייב היערכות חדשה גם מן הצד הישראלי.

מחמוד, אתה בא לגדנ"ע?
[צילום: AP]

אל"מ (מיל') שלום הררי: "רמת שיתוף הפעולה בין כוחות דייטון לצד הישראלי טובה מאי פעם. לפלשתינים יש אינטרס מובהק להוכיח לאמריקנים ולאירופים שאפשר לסמוך עליהם, כי הם רוצים עוד שטחי שליטה ביו"ש"

רה"מ פיאד ניער מול המצלמה עצי זית, אך מה שהוא באמת רוצה לנער זה את הנוער הפלשתיני
▪ ▪ ▪

בין חנוכת ברזייה בבית ספר לחנוכת מפעל חדש, זכינו השבוע לראות את רה"מ הפלשתיני, סלאם פיאד, נוטש את חליפת הפקיד ומתייצב למסיק זיתים חמוש בטי-שירט עממית, ולראשו כרוכה כאפייה בסגנון סולטן.

עונת המסיק היא הפוטו-אופ האולטימטיבי, ופיאד מקפיד לא להחמיץ שום הזדמנות צילום, החל בשריפת מוצרי תעשיה ישראלים וכלה בניעור עצי זית. כידוע, עונת המסיק הפכה בשנים האחרונות לזירת קרבות בין הפלשתינים למתנחלים. צה"ל אומנם שומר על המוסקים הפלשתינים והמשטרה מראה נוכחות, אולם פיאד ניצל את ההזדמנות כדי לומר שמה שהפלשתינים זקוקים לו זו "חדמת מדניה" - מין גיוס כללי שיהפוך את מסיק הזיתים לאירוע ממלכתי מסודר.

אולם המסיק הוא כנראה רק חלק מהקונספט הכולל של פיאד, החותר לבנות את המוסדות הפלשתינים מלמטה למעלה, וגיוס צעירים פלשתינים לשירות לאומי כללי נרחב הוא כלי שלא נוצל עד כה.

אל"מ ((מיל.)) שלום הררי, מהמכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי הרצליה, אומר שהרעיון הזה "מעניין, אך לא צריך להיבהל. לא מדובר בכוח מתחרה לכוחות דייטון. גיוס צעירים למשימות לאומיות היא תופעה ארוכת שנים, הנפוצה דווקא בקרב ארגוני השמאל הפלשתינים - הקומוניסטים, החזית העממית. יש ועדות סיוע, שביבה חקלאית, שביבה תעשייתית. ייתכן שפיאד רוצה לבנות משהו יותר ממוסד", משער הררי. "בפועל, נראה שפיאד מנסה להשתלט באמצעות הרשות על שטחי פעולה של ארגונים לא-ממשלתיים שקשורים לארגוני השמאל הפלשתיני".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  23/10/2010   |   עודכן:  23/10/2010
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יום לפני הראיון בביתו בהרצליה פיתוח רוני קז מסמס לי: "מכונת הקפה התקלקלה. אשמח לעצור ולהביא לך קפה. רק תגידי מה את אוהבת". בבוקר הראיון הוא מתקשר מבית הקפה לשאול אם אני רוצה סוכר או סוכרזית, ואחר כך שוב מצלצל לברר אם אני מעדיפה קרואסון שקדים או שוקולד.
23/10/2010  |  חן שליטא   |   כתבות
בעונה השנייה של הסדרה "ישנן בנות" (The L Word), מנהלת ג'ני, אחת הגיבורות, שיחה עם בֶּר קונור, כוכב קולנוע שעבר זמנו, ואשר התפרסם בעיקר בשנות ה-80 במערבוני אקשן סוג ב'. קונור, שעשה קריירה מגילום דמויות של גברים מסוקסים, נחרד מהמחשבה שידעו שהוא הומו. בשיחה הקצרה ביניהם אומרת לו ג'ני: "אם שחקן מפורסם יצהיר - "אני הומו", זו תהיה מתנה ענקית לעולם, אבל זה גם יהרוס לו את הקריירה".
23/10/2010  |  טל לוין  |   כתבות
תרבות הצביעות השתלטה כמעט על כל חלקה טובה. גם המערכת המשפטית לוקה בה. אלמלא כן, לא הייתה מתחוללת הסערה התורנית בפרשת הפיליפינית, וספק אם עניינם של בני הזוג נילי ואהוד ברק היה מגיע לכותרות הראשיות של אמצעי התקשורת הכתובים והאלקטרוניים.
23/10/2010  |  יואב יצחק  |   כתבות
פעם חשפנות הייתה עסק לנערות זולות ומלחים שיכורים, אבל לאחרונה היא טיהרה את שמה, והפכה ליותר מלגיטימית, היא הפכה לחזות הכל. זה קרה גם בגלל שהרייטינג הוא הדרך אל האושר, וגם כי התערטלות לא דורשת חשיבה, התביעות שלה אחרות לגמרי, היא רוצה אהבה והיא לא בררנית בעניין הזה. היא לא רוצה להתחתן, היא רוצה רק שעה ותגובות אוהדות. בעידן החשפנות החוקית אנחנו רוצים אהבה מכולם, העיקר למצוא חן בעיני העם, השלטון, נהגי המוניות, האליטות הישנות, האליטות החדשות, צוותא ושינקין, אצטדיון טדי ואצטדיון בלומפילד, בגין ובן-גוריון. ואיך לא נאהב את מי שמלטף לנו את הראש, מי שמגלה לנו איך הוא מרגיש.
22/10/2010  |  מיה סלע   |   כתבות
מחר לפנות בוקר הירח מלא, והשפעתו תורגש במהלך הימים הקרובים. צפו להתנהגות שתהיה מושפעת ממתחים, מנטייה לשתלטנות, שאופייה עלול להיות כפייתי. הביטוי של אלה ישפיע בעיקר על מערכות היחסים, לכן נסו לספור עד עשר לפני שאתם מאבדים שליטה ועל-מנת שהחיצים שאתם שולחים לא יאבדו את הכיוון, נסו להירגע, חבל שתהרסו את הקיים בגלל שיגעון חולף, נסו להתחמק ולהימנע מלחצים הרסניים.
22/10/2010  |  טובה ספרא  |   כתבות
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
בחזרה למגילת העצמאות  /  אורי הייטנר
היד המכוונת את מיידי האבנים  /  הודיה כריש-חזוני
ריבלין והפרינציפים  /  אמנון לורד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il